שיירת משאיות אוטונומיות תוביל סחורות באיחוד האירופי

מבחן דרך חדש שנערך באירופה הוכיח ששיירות של משאיות ללא נהג יכולות להביא לחיסכון בדלק ולהפחתת פליטות מזהמים וגזי חממה

Volvo platooning

מאת ד״ר דניאל מדר

חיידק המכוניות האוטונומיות תופס תאוצה בשנים האחרונות. ענקיות הרכב והטכנולוגיה מתחרות ביניהן מי תשווק את הרכב האוטונומי הראשון, מי תתפוס נתח שוק גדול יותר, ולמי יהיה הרכב הבטוח ביותר.

נהיגה אוטונומית של כלי רכב יכולה לספק בטיחות רבה יותר לנוסעים, להולכי רגל ולמטען מאשר הנהג הממוצע. מערכות נהיגה אוטומטיות מגיבות הרבה יותר מהר לסכנות לעומת נהג אנושי, הן לא מתעייפות ונרדמות על ההגה, הן מדויקות יותר, הן אינן משתכרות או לוקחות סמים לפני הנהיגה, הן צפויות להיות זולות יותר לשימוש לעומת נהגים אנושיים, הן מאפשרות לאנשים לעסוק בדברים אחרים תוך כדי הנסיעה במקום לנהוג, ולכן זמן הנהיגה אינו "זמן אבוד".

משרה נוספת שהמחשבים יעלימו מהעולם

עם זאת, לא הכול ורוד: המשמעות של כניסת טכנולוגיה זו היא פיטורי נהגים מקצועיים רבים, וכן אף איום של תאונות שעלולות להתרחש עקב תקלות במערכת האוטונומית. מערכת ניהוג אוטונומית גם פותחת פתח להאקרים ולטרוריסטים להשתלטות אפשרית על הרכבים האוטונומיים, לשם גרימת תאונות, פיגועים, חטיפות וגניבות.

מבחינה סביבתית, הרכבים האוטונומיים עצמם לא יתרמו לסביבה. למעשה, הם עלולים להאריך את התקופה הנוכחית שבה משתלם לרכוש רכב פרטי ופחות משתלם להשתמש בפתרונות אחרים (תחבורה ציבורית, תחבורה שיתופית, עבודה מהבית, בניית מגורים לצד מקומות עבודה). מי מאתנו יתנגד ל"נהג פרטי" שייקח אותנו לכל מחוזות חפצנו ואף יהפוך את הפקק בדרך ל/מהעבודה למהנה או פרודוקטיבי יותר? יותר רכבים על הכביש (עם או בלי נהג) יגרמו ליותר פליטות של חומרים מזהמים משריפת דלק, ליותר שימוש בחומרי גלם לייצור מכוניות, ליותר סלילת כבישים ותשתיות, שמובילים לאבדן שטחים פתוחים ולשימוש מוגבר במשאבים.

יחד עם זאת, שימוש מושכל בטכנולוגיית רכבים אוטונומיים בהחלט יכול לתרום לסביבה. לאחרונה, עלתה טכנולוגיה זו שלב נוסף, כאשר שש שיירות של משאיות אוטונומיות (Truck Platooning), שכל שיירה שייכת ליצרנית רכב אירופית אחרת (DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania, Volvo) השלימו מסעות של למעלה מ-2,000 קילומטר בין מספר ערים אירופיות לרוטרדם שבהולנד.

הייחוד במסע זה הוא שכל שיירת משאיות אוטונומיות תקשרה בינה לבין עצמה במהלך הנסיעה. תקשורת זו אפשרה למשאיות לתאם האצה ובלימה משותפות, וכך לשמור על מרחק קטן בין משאית למשאית. מרחק קטן זה אפשר למשאיות ליצור מערך נסיעה אווירודינמי שמסייע למשאיות לחסוך בדלק בשל התנגדות אוויר מופחתת לנסיעה. הדבר דומה לרוכבי אופניים שרוכבים בדבוקה (Peloton) אחד אחר האחר, או לציפורים שעפות במבנה מסודר שבו הפרט המוביל משקיע אנרגיה רבה יחסית כדי לנוע דרך התנגדות אוויר רגילה, בעוד אלה שאחריו נעים דרך התנגדות אוויר נמוכה יותר ולכן צריכים להשקיע פחות אנרגיה.

בנוסף, כאשר שיירות המשאיות נסעו במהירות קבועה, קטן הצורך בבלימות ובהאצות שמגדילות את צריכת הדלק ואת הבלאי של כלי הרכב. באמצעות פעולות אלו ניתן לחסוך כ-10 אחוז מצריכת הדלק של צי הרכב. זאת ועוד, שיירת משאיות אוטונומית גם מגדילה את הבטיחות ומפנה יותר מרחב בכבישים לרכבים אחרים.

התכנית להטמעת השימוש בשיירות משאיות אוטונומיות מובלת על ידי האיחוד האירופי וכוללת שיתופי פעולה בין רשויות במדינות שונות, יצרניות רכב, חברות טכנולוגיה ומוסדות מחקר. מערך נסיעה כזה משלב צריכת אנרגיה מופחתת להסעת מטען רב בדומה לרכבת, עם גמישות הפעלה והגעה לכל כביש כמו במשאיות רגילות.

גרמניה כבר הכריזה שהיא תסבסד שיירות משאיות ב-80 מיליון אירו עד שנת 2020, לשם האצת מחקר ופיתוח בתחום, זאת בנוסף להשקעות של האיחוד האירופי אשר מקדם את היוזמה.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר ״זווית״

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 Comments on "שיירת משאיות אוטונומיות תוביל סחורות באיחוד האירופי"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
יובל טמבורין
Guest
יובל טמבורין

דעתי יהיו פחות רכבים, משפחות יקנו רק רכב אחד, כי הם יחלקו את הרכב, למשל גבר שיוצא מוקדם לעבודה, יצא עם הרכב, והרכב יחזור לבד לבית , ויסיע את האישה לעבודה, בערב אותו דבר , הרכב יסיע את האישה, ואז יסע לעבודה ויסיע את הגבר, אם הילד ירצה לצאת, הרכב יקח אותו ויחזור להיות פנוי, הרכב כבר לא יעמוד סתם בחניה, כל היום .

דרור א
Guest

למה שרכבים אוטונומיים יאריכו את הזמן שמשתלם להחזיק רכב פרטי?
אם אפשר בקלות יחסית לייצר שירות בתשלום חודשי של צי מכוניות אוטונומיות שיקח אותך מנקודה לנקודה מתי שתרצה ויצרף נוסעים בדרך.
כמו מערך מוניות אבל זול ויעיל. לא יהיה לך צורך לרכוש רכב, לא יהיה בזבוז זמן של מציאת חנייה, יורדות ממך ההוצאות של אחזקה, ביטוח ודלק.
לדעתי מהר מאוד לא תהיה סיבה להחזיק רכב כשאתה גר בעיר. ולא רחוק היום שיהיה אסור להכניס רכבים פרטיים לערים (גם לתושבים)

הדר
Guest
אי אפשר לעצור את הטכנולוגיה, נרצה או לא נרצה הטכנולוגיה תגיע ונהגים יאבדו את עבודתם, צריך למצוא פתרון לנהגים האלו. טכנולוגיה של מכוניות אוטונומיות תטיס את הכלכלה שנים קדימה, עלויות שילוח יוזלו משמעותית ולכן המוצרים יוזלו, יהיו פחות תאונות ולכן המדינה תשלם פחות על נפגעים בתאונות דרכים שלא לדבר על פחות משפחות שיהרסו, כשהטכנולוגיה תבשיל מספיק לא יהיו יותר מכוניות פרטיות, פשוט לא יהיה בהם צורך, מכונית פרטית נמצאת למעלה מ90 אחוז במצב עומד בחניה, זה המוצר הכי בזבזני שיש, כאשר יהיו מכוניות אוטונומיות, מכונית לעולם לא תצטרך לחנות ותוכל לשמש נוסעים אחרים במקום, למעשה נעבור לתוכנית של מנוי חודשי… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: