ה-Waze של הטיולים: Trailze רוצה לעשות מהפכה בניווט השטח [סטארטאפ]

הסטארטאפ הצעיר Trailze רוצה לעשות לניווט השטח מה ש-Waze עשתה לניווט העירוני. הנשק: ממשק ניווט מתקדם (גם באופליין) וחברי הקהילה הפעילים

מקור: Trailze

מקור: Trailze

תחום הניווט חי לא מעט שנים בסטטוס קוו. אנחנו קונים מכשירים יקרים עם מפות לא מעודכנות, נדרשים לשלם סכומים גבוהים מדי שנה על עדכון המפה ומשתמשים במכשיר כדי להגיע מנקודה אחת לנקודה אחרת. ואז הגיעה Waze. רבות כבר נכתב על "האפליקציה של המדינה" ועל המהפכה שעשתה בתחום הניווט. אולם מה קורה ל-Waze המצוינת כאשר אנחנו מסיימים עם האספלט ומגיעים לשטח? זה יכול להיות פיקניק ביער אודם, סינגל מרהיב לאופניים בהרי יהודה או סתם שכשוך בנחל שם-מוזר-כלשהו אי שם בגליל המערבי. כאן, גם Waze הגדולה נדרשת לחשב מסלול מחדש. פה נכנסת לתמונה Trailze שמציעה ניווט בשטח המבוסס על חוכמת ההמונים.

הרעיון לסטארטאפ עלה ברכיבת אופניים בלב הנגב

בניגוד ללא מעט סטארטאפים, הרעיון ל-Trailze לא עלה בבניין משרדים ממוזג ברמת החייל או בחלל עבודה טרנדי ברוטשילד. בשיחה עם גיקטיים מספר לנו רונן ביתן, מייסד-משותף ומנכ"ל Trailze, כי הרעיון עלה לו באמצע טיול אופניים בלב הנגב החם. במשך שנים טייל ביתן בשטח וניסה כמעט כל פתרון אפשרי, אבל תמיד קיננה בראשו השאלה מדוע תוכנות הניווט לשטח הרבה פחות מוצלחות ממקבילותיהן העירוניות, ומדוע אין אפליקציה שנותנת פתרון מושלם כמו Waze למשל. דווקא שם באמצע רכיבת בדד ארוכה של מאות ק”מ ממודיעין לאילת התחברו לו כל החלקים לתובנה, שכדי להביא פתרון אמיתי, הוא יהיה חייב להתחיל משולחן חלק. אל ביתן, בעל ניסיון בחברות כמו דסטינייטור, איתוראן GPS ו-NDrive Navigation, הצטרף טל לביא, שעזב לצורך ההרפתקה משרה בכירה ב-TabTale ומשמש כסמנכ"ל הפיתוח של החברה מאז נוסדה באוקטובר 2014.

כמו Waze רק בשטח

מסלולי הטיול, כפי שסימנו המשתמשים. מקור: Trailze

מסלולי הטיול, כפי שסימנו המשתמשים. מקור: Trailze

בדקנו את Trailze. הבסיס של האפליקציה החינמית כולל מפות עם סימון שבילים. הכוונה לאותן מפות שטח עם סימונים טופוגרפיים שמציגות בין השאר גם גבהים שונים, ערוצי נחל וכדומה. במובן הזה, האפליקציה משמשת גם רק כ"מראה מקום" שמציגה את מיקום המשתמש על גבי השטח.

עם זאת, הפיצ'ר העיקרי של Trailze הוא מאגר שכולל מאות מסלולים ("טריילים") שמשותפים על ידי הקהילה ומיועדים לרוכבי אופניים, הולכי רגל ומטיילים ברכב, כשמדי שבוע נוספים עשרות מסלולים חדשים. את המסלולים ניתן לבחור מתוך התפריט הראשי שכולל חלוקה למסלולי הליכה (משפחתי, רגיל ומיטיבי לכת), רכיבה (מתחילים, קרוס-קאנטרי ומקצוענים) ונהיגה (רכב פרטי, ג'יפ עירוני ורכב שטח). אם תבחרו למשל במסלול הליכה משפחתי, יוצגו בפניכם כל הטריילים באזורכם או באיזור שתבחרו כולל מידע כמו האם המסלול מעגלי, אורכו, משך הזמן שלו ומידת העליות והירידות בו. לאחר הבחירה במסלול מסויים מקבלים תיאור קצר שרשם חבר הקהילה, כשלחיצה על "צא לדרך" מפעילה את Waze היישר לנקודת ההתחלה של המסלול. פיצ'ר מצוין.

ממשק הניווט בשטח מזכיר את ממשקי הניווט העירוניים המוכרים לנו ומציג את הניווט באופן ברור ונוח על מפת סימון השבילים. וכן, הניווט עובד גם באופליין. במקרה של סטייה מהשביל, קיימת התראה. כל אחד יכול ליצור מסלול ולהעלות אותו לשרתי החברה, כך שיהיה זמין לכל שאר חברי הקהילה, כך שאם אתם לא בטוחים אם יש שביל או אין, אתם יכולים להיות רגועים יותר משום שחברי קהילה אחרים כבר עברו וסימנו את השביל. האפליקציה הושקה בתחילת יוני לאנדרואיד ואייפון ומאז צברה יותר מעשרת אלפים משתמשים פעילים עם ציון גבוה למדי של 4.5 בגוגל פליי.

אקוסיסטם, לא רק תוכנת ניווט

מסלולים לבחירה. מקור: צילום מסך

מסלולים לבחירה. מקור: צילום מסך

ב-Trailze מועסקים כרגע 6 עובדים והיא גייסה עד כה כחצי מיליון דולרים מחממת TheTime שם גם ממוקמים משרדיה (גילוי נאות: גם משרדי גיקטיים יושבים ב-The Time). לדברי ביתן, האתגר הגדול ביותר שעומד בפני החברה הצעירה הוא להסתדר עם משאבים מצומצמים מול החזון שלהם. לדבריו: "בכל רגע אנחנו עושים את הדבר החשוב ביותר והשאלה הגדולה היא כמובן מה הוא. ברור לנו שהטכנולוגיה שלנו תשנה את השוק לחלוטין בעוד זמן לא רב, השאלה היא איך מגיעים לשם במשאבי SEED". גם בניהול התכנים הרבים שמעלים חברי הקהילה, קיים אתגר לא פשוט. על פי ביתן, רק בסוף השבוע האחרון בוצעו למעלה מ-17,000 ק"מ עם Trailze, כשהאתגר של החברה הוא לסנן מתוכם את החומר הרלוונטי.

האם מכשירי ניווט יעודיים לשטח הם מתחרים?

"למכשירים היעודיים יתרון בנראות המסך בשמש, בזמן סוללה ממושך ובקשיחות. מחיריהם מתחילים ב-1,000 ש”ח ויכולים להגיע לאלפי שקלים. מתקן לסמארטפון לרכב או לאופניים ניתן למצוא במחיר נמוך בהרבה. להטענת המכשיר ניתן להשתמש בסוללה רזרבית הנפוצה מאוד בכל חנויות הסלולר ולמי שזקוק, יש גם דינמו לאופניים. המכשירים היעודיים דורשים העברת נתונים בכבל או ב-WIFI ופעולת העלאת המסלולים אורכת בדרך כלל זמן רב".

ומה עם אפליקציות ניווט שטח כמו ORUX, GPSies, OSMand ועמוד ענן הישראלית?

"האפליקציות מציעות פתרונות מגוונים. ORUX למשל מציעה מגוון אפשרויות נרחב מאוד למשתמש המתוחכם אך רבים ימצאו אותה קשה לתפעול. GPSies מביאה מבחר מסלולים אך דורשת חיפוש גרפי ואין בה מפה עם סימון שבילים בארץ. OSMand מציעה אפילו הכוונה קולית אך מנווטת מנקודה א’ לנקודה ב’ בעוד שרוב הטיולים שלנו מעגליים והתוכן שלהם הוא החשוב ביותר.

מה לגבי עמוד ענן הישראלית?

"בראש ובראשונה, זו אינה תוכנת ניווט אלא תוכנה להצגת מפה ומסלול. אין התראת סטיה, אין מידע על זמן, או טיפוס שנותרו או הצטברו. העברת מסלולים לתוכנה קשה ודורשת מיומנות. אוסף נקודות העניין בהחלט יפה אך הוא משאיר למשתמש את האתגר של להגיע לנקודה בעוד שבטריילז שהיא אפליקצית ניווט יש מסלול ברור, התרעות סטיה וחזרה למסלול, מידע כמו מרחק מצטבר ונשאר, טיפוס, מהירות ממוצעת וזמן משוער להגעה. מפת הרקע החינמית של OSM בעמוד ענן בת מספר שנים ואינה מתעדכנת. בנוסף, היא דורשת חיבור קבוע לאינטרנט. על מנת לקבל מפה עדכנית, הפועלת גם ללא כיסוי סלולרי, משתמש נדרש לרכוש מפות במחירים המתחילים ב-250 ש”ח. Trailze מציעה מפה עם סימון שבילים לכל הארץ, עדכנית, כולל האפשרות להוריד אותה למכשיר ולעבוד איתה אופליין בשטח ללא תשלום."

עשרות ''טריילים'' חדשים מתווספים כל שבוע. מקור: צילום מסך

עשרות "טריילים" חדשים מתווספים כל שבוע. מקור: צילום מסך

אז אם הניווט וההורדה בחינם, מה המודל העסקי שלכם? 

"ניווט, הורדת מסלולים ושיתופם ניתנים ללא תשלום. בעתיד יוצגו אפשרויות מתקדמות במודל in app purchase כמו חיבור למחשוב לביש, שמירת מפה גדולה בזכרון ויצירת קבוצות משתמשים פרטיות. ישנם מקורות הכנסה נוספים אך מטרת החברה היא ליצור קהילת משתמשים גדולה ומגוונת מכל תחומי הטיול"

ראינו שכבר מתגבשת קהילה די גדולה של משתמשים, מה אתם יכולים לספר עליה?

"בסוף השבוע הראשון להשקה הורידו את האפליקציה מעל ל-2,000 משתמשים שיצרו מעל ל-3,400 ק”מ של נסיעות, רכיבות וטיולים תוך 48 שעות. גם אפל קידמו את האפליקציה לקטגורית ה-Newly Released כשהבחינו בתנועה הערה של הורדות באפסטור". כיום, כאמור, יש יותר למעלה מ-20 אלף הורדות תוך פחות מחודשיים, מתוכם עשרת אלפים משתמשים פעילים וזה ללא כל השקעה כספית בשיווק".

פיצ'רים חדשים ב-Trailze כוללים את החיבור ל-Waze לצורך הגעה לנקודת ההתחלה של המסלול וקטגוריית תוכן חדשה "מעיינות" שמיועדת לעצלים כמונו שרוצים לרדת מהרכב ולזנק למים.

אנחנו מתעניינים אילו עוד תוכניות יש לחברה לעתיד הקרוב וביתן מסביר לנו: "Trailze היא לא תוכנת ניווט אלא אקוסיסטם לכל מה שקורה בשטח. כבר כעת השקנו את קטגורית ה"מיוחדים" שלנו ובה במיוחד לקיץ מעיינות ופינות שכשוך. בעתיד הקרוב יצטרפו כאן אפשרויות נוספות כמו פריחה, מסעדות ואף אירועים בשטח. משתמשים יוכלו להעלות אירוע כמו חתונה, מסיבה או סתם פגישה משפחתית ולחלוק אותו עם כל מי שירצו". ביתן גם חושף שהחברה פועלת בשיתוף פעולה עם חברות בינלאומיות בתחום המחשוב הלביש ומתכוונים לפתוח פעילות במדינות נוספות.

תחרות לא פשוטה

האם תצליח Trailze לנווט במסלול שקבעה Waze? אתם תחליטו. אחרי הכל, אפליקציות לניווט שטח קיימות גם בארץ וגם בעולם וכל פיצ'ר שמציגה אפליקציה אחת יכול להופיע בעדכון הבא של האפליקציות המתחרות. בדיוק כמו במקרה של החבר'ה מרעננה, הקהילה חשובה יותר מהקוד. אם תשכיל Trailze לפתח קהילה נאמנה ולא פחות חשוב, גדולה, היא בהחלט תהיה במסלול הנכון. לשם כך עליה להשקיע בתוכן, לייצר מעורבות של משתמשים, לשפר את ה-UX וה-UI, וכמובן לשמור על תג מחיר חינמי.

להורדה לאייפון   –   להורדה לאנדרואיד

וידאו: כך פועלת Trailze

יניב אביטל

הגב

2 Comments on "ה-Waze של הטיולים: Trailze רוצה לעשות מהפכה בניווט השטח [סטארטאפ]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
מודאג
Guest

דרך יעילה להביא את הערסים לכל מקום. פוטנציאל של הרס והחרבה של מעט שכיות החמדה שעוד נותרו כאן.

נוטי
Guest

רק לארץ או גם בחו״ל ואיזה כולו?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: