מה עומד מאחורי המיני רובוט החדש של טויוטה?

יצרנית הרכב חשפה את Kirobo Mini, שמסוגל לשוחח ומיועד לדבריה לאנשים בודדים, חסרי ילדים וקשישים. אך החברה, אשר משקיעה רבות בתחומי הרובוטיקה והאינטליגנציה המלאכותית, מסתירה אולי את המניע האמיתי – תרגיל שיווקי שנועד למשוך לקוחות

toyota Kirobo Mini

מאת מארק פרוסר

בשבוע שעבר חשפה טויוטה את Kirobo Mini, המיני רובוט שלה. בגובה של 10 סנטימטרים בלבד, הרובוט הקטן נראה כמרחק משמעותי מהפעילות המוכרת שעומדת מאחורי יצרנית הרכב היפנית. לכן עולה השאלה: מה זה בדיוק המיני רובוט, ומדוע טויוטה בונה אותו?

לדברי טויוטה, Kirobo Mini הוא שותף לשיחה ואבן דרך בתנועה שלה לעבר אינטליגנציה מלאכותית ורובוטיקה. החברה השקיעה רבות בשני התחומים במהלך 12 החודשים האחרונים. אך לטעמי, Kirobo Mini הוא אסטרטגיית שיווק חכמה למדי במקרה הטוב, ועדות עצומה לכך שטויוטה נמצאת בקשיים במקרה הרע.

הזמנות מוקדמות לרובוט הזה יחלו בסוף 2016, והמשלוחים יחלו ב-2017. טויוטה מתכננת להתחיל למכור את הרובוט דרך מתווכי מכוניות באיזור טוקיו, כמו גם בשטח הביתי שלה, במחוז אאיצ'י. בהמשך היא תמכור בשאר המדינה, וכרגע אין תוכניות למכור אותו מחוצה לה. הרובוט מגיע מצויד במצלמות, אוזניות ובלוטות'. הוא אמור לזהות הבעות פנים של אדם ולקבוע באיזה מצב רוח הוא, אבל לא יוכל להבחין בין אנשים.

המאפיין החשוב ביותר שלו הוא יכולת התקשורת. לפי PC World, מערכת השיחה שלו פועלת כך: קטעי אודיו שנאספו על ידי Kirobo ישלחו לאפליקציה מלווה בסמארטפון. משם, הקטעים יישלחו למערכת ענן שמופעלת על ידי טויוטה. המערכת הזו תעזור לקבוע מה נאמר וכיצד על הרובוט להגיב. על התענוג הזה ייאלצו הרוכשים להיפרד מ-392 דולר, כמו גם מעמלה חודשית בסך 3 דולר עבור שירות הענן של טויוטה.

toyota Kirobo Mini

רובוט לבודדים?

סוכנות רויטרס דיווחה כי Kirobo Mini מיועד לאנשים הבודדים ביפן, הקשישים וחסרי הילדים. הרובוט "מעוצב כתינוק מלווה סינטטי ביפן, לאחר שצניחה בשיעורי ילודה הותירה נשים רבות ללא ילדים". ילדים הוזכרו גם הם כקהל יעד אפשרי.

פומינורי קטאוקה, מהנדס העיצוב הראשי של טויוטה בפרויקט Kirobo Mini, הדגיש כי הרובוט נועד ליצור חיבור רגשי עם משתמשים, דרך תכונות ילדותיות כמו התנודדות ודיבור בקול הדומה לתינוקות. קטאוקה אף ציין כי הרובוט הוא צעד מפתח בשביל טויוטה בתחום. במשך חמש שנים, עד סוף 2015 החברה השקיעה מיליארד דולר במעבדת מחקר ופיתוח בעמק הסיליקון, בתחומי הרובוטיקה והאינטליגנציה המלאכותית. באפריל טויוטה הכריזה על פתיחת שני מרכזים נוספים בארה"ב, והצהירה על תכניות לפיתוח טכנולוגיות עבור מכוניות אוטונומיות, כמו גם רובוטים לטיפול במבוגרים. לכן, הרובוט הקטן נראה כמו שלב בדרך למטרה השנייה.

על פניו, זה נשמע הגיוני. שיעורי הילודה ביפן צנחו, אנשים רבים חיים במשקי בית בני נפש אחת והאוכלוסייה הולכת ומזדקנת. מעל ל-25% מהאוכלוסייה הם מעל ל-65, והמספר הזה גדל כאשר כוח העבודה במדינה צפוי לצנוח ל-7 מיליון עד 2030. רובוטים הועלו כפתרון אחד לבעיה – כיצד לטפל בכמות גדולה יותר של קשישים עם פחות ופחות עובדים?

יחד עם זאת, Kirobo Mini נראה כלא מספיק מצויד על מנת להתמודד עם התפקיד הזה, גם אם מדובר בנקודת ציון שממנה עוברים למשהו גדול יותר. נראה שלטויוטה אין את טכנולוגיית האינטליגנציה המלאכותית הדרושה לה. כרגע, Kirobo Mini הוא משהו שאפשר לדבר אליו, אבל לא איתו – וזהו בקושי הישג בתרבות הטכנולוגית של ימינו. בנוסף, המפרט הטכני הוא גם בעייתי. ביסוס שיחה על מערכת רובוט-סמארטפון-ענן מחייבת למשתמש לשאת את הרובוט והסמארטפון איתו ולוודא שיש לו חיבור אינטרנט טוב כדי שהשיחה תהיה חלקה. יש כאן גם החלטה שיווקית שמוטלת בספק: מכירת רובוט שיחה שמיועד לקשישים, חסרי ילדים ואנשים בודדים במדינה בה רעיונות כמו כבוד ואובדן שלו הם חשובים למדי. האם רוכש יפני בעל כבוד עצמי יבייש את עצמו בציבור בהודאה שהוא זקוק לליווי מלאכותי?

שיווק – עם מלכודות פח רבות

לכן, דעתי היא שהערך האמיתי של המיני רובוט הזה הוא אסטרטגייה שיווקית. רובוטים אינטראקטיביים ולא יקרים שיכולים למשוך לקוחות פוטנציאליים הם כבר טרנד עבור חברות יפניות בשנים האחרונות.

ראשית היה הרובוט Peppr של חברת התקשורת SoftBank, אחר כך הגיע הרובוט RoBoHon של ענקית הטלפוניה שארפ, וכעת טויוטה. בכל המקרים, המטרה היא לא ממש למכור רובוטים אלא למשוך לקוחות לחנויות החברה. כך לדוגמא, SoftBank מכרה אלף רובוטים Pepper בחודש, וחוללה 23 מיליון דולר הכנסות בשנה. לא רע, אבל טיפה בים כאשר לוקחים בחשבון כי הרווח הנקי של החברה עמד על 2.4 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2016.

Kirobo Mini גם מאותת לציבור היפני בפרט, ולעולם בכלל, כי טויוטה היא חברה חדשנית. אחרי הכל, מדובר באח הקטן של Kirobo – שהיה הרובוט האסטרונאוט הראשון של יפן. יחד עם זאת, השקת הרובוט הקטן היא עסק עם סיכון לא קטן. מערכות הענן ויכולות התקשורת שלו הופכות אותו למכשיר האינטרנט של הדברים – ולאלו יש, לפי הדיווחים, כ-25 פרצות אבטחה בממוצע, אשר האקרים יכולים להשתמש בהן כדי לקבל גישה למידע שהוא מאכסן או מעביר.

סרטון הפרסומת של טיוטה לרובוט החדש – בין קריפי לחמוד, אתם תבחרו

הכתבה פורסמה לראשונה בפורבס ישראל

פורבס ישראל

הגב

4 Comments on "מה עומד מאחורי המיני רובוט החדש של טויוטה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
123
Guest

אם יפן לא תיפתח את שעריה להגירה סלקטיבית ותשנה את השיטה הכלכלית שלה בעוד 300 שנה זה יהיה אי ריק מאנשים שאחת המדינות השכנות תשתלט עליו. לחלוטין והתרבות היפנית תיכחד.

משה
Guest

אני מוכן להרים את הכפפה……. ולחכות.
אחזור ואגיב כאן 2316.
(אם אתה צודק ה- dfb [סוג של בירה עתיקה משנת 2178 שלא היתה שנה מוצלחת במיוחד, לדעתי] עלי)

קומבינטור
Guest

השקיעו מיליארד דולר במחקר ופיתוח וזה מה שיצא( בובה שמתנדנת )…מרשים ביותר… (-:

חוכמת ההמונים
Guest
חוכמת ההמונים

זה מה שנקרא חוכמת ההמונים.
באמצעות מנגנון שליחת הקבצים לענן. החברה תוכל לפתח את קו המוצרים העתידי שלה.

הרובוט פה הוא רק הכלי ולא המטרה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: