ממכר להחריד: Tom Clancy's The Division [סקירת גיימינג]

לא חף מבעיות אבל ניתן לומר בפה מלא שמדובר בכותר הכי מוצלח ש-Ubisoft יצרו עד כה

pasted-image

זה כבר מספר שנים שיוביסופט מנסים לפצח קונספט משחקי שיביא לידי ביטוי את שלל יכולות הפיתוח שצברו במהלך השנים, ויעניק לגיימרים משחק שייזכר לשנים רבות. ההבטחה הגדולה הזו התחילה עם השקת Watch Dogs לפני שנתיים, אבל הביצוע, איך נאמר, לא סיפק את הסחורה עד הסוף. חברת הפיתוח הקנדית-צרפתית רתמה בנחישות שוב את שלל הניסיון שלה ביצירת עולם פתוח עוצר נשימה, והביאה שילוב מרתק בין משחק שיתוף רשתי (mmo) לבין משחק תפקידים (rpg). והכל במסווה של משחק יריות קלאסי. התוצאה: חווית גיימינג נפלאה שעד כה היא הבשורה הגדולה של שנת 2016.

ואם נתייחס לרגע לנושא המכירות ותגובת הקהל עד כה, אז אין כלל ספק. הכותר הזה כבר שובר את כל שיאי ההכנסות בתחום משחקי הווידאו ועתיד בקרוב מאוד להיכנס להיכל התהילה הכלכלי של עולם המדיה. אז אפשר להתחיל ולומר שבגדול, קיבלנו משחק יפייפה, מהנה ומספק, שמלא בניגודים שמלווים אותו מתחילתו ועד סופו.

רקע ועלילה

בואו ניגע ברקע לכל ההתרחשות. התפאורה כאן היא ניו-יורק של ימינו פחות או יותר, והעונה מסביב חורפית לחלוטין. וכבר כדאי לומר, איזה ביצוע גרפי יוצא מן הכלל. מדובר באחד המשחקים עם אפקט מזג-האוויר הדינמי הכי טוב שיצאו מעולם. ולמרות שאנו לא זוכים לראות יותר מדי ימי שמש, השינויים ברמות האור, בעוצמת הסופה והשלג, פשוט מעניקים לכותר הזה חווית צפייה לעיניים שקשה להתחרות בה.

pasted-image-2

העלילה לעומת זאת, לא מרגשת באותה מידה. די צפויה ומשתדלת לא להפריע לכם לשחק, יותר מאשר לעניין ולרתק את הצופה. וירוס קטלני התפשט ברחבי העיר באמצעות שטרות דולר מזויפים, והפך אותה לאי הרס וחורבות. ניו יורק כמו שבאמת מעולם לא הכרתם. כמעט וריקה לגמרי מאדם, בה הרחובות נשארו קפואים תרתי משמע. אתם נקראים לעזור ולשמור על העיר ועל השפיות המעטה שנותרה בה, כחלק מצוות מיוחד שהוקם בדיוק עבור תרחיש אפוקליפטי שכזה. ואל תדאגו, אתם תעשו עבודה טובה.

אז עם התקדמות המשחק והמשימות הראשיות אתם תתעדכנו בהתפתחות העלילה, במיוחד באמצעות שידורי הרדיו שמסביב, וחייב לומר שהיא לא תפתיע אתכם.

אז לפני שאנחנו נותנים לסיפור המסגרת להפריע לנו, בואו ניגע במשחקיות עצמה. יוביסופט כאמור נתנה לנו כאן משחק הכלאה שמשלב הרבה עולמות. ראשית מדובר במשחק יריות קלאסי לכל דבר. בעיקר משחק יריות שמתבסס על ירי מתחת למחסה ופחות ירי הסתערותי. ולצורך כך, חברת הפיתוח בנתה עולם שחשבו בו על כל פרט ושההוצאה לפועל שלו באמת מרשימה. כאמור, כדי לתפוס מחסה רוב הזמן, אתם תמצאו בעולם שלל מקומות ועצמים שסביבם יתרחשו רוב קרבות היריות שלכם. ממש מלא. חשבו כאן עד הסוף על הקונספט והעניקו לנו מגרש משחקים חכם ומהנה שהופך כל קרב שגרתי למפגש מלא אדרנלין.
ובמקביל לכך שמדובר במשחק יריות מצוין, הכל מתרחש בתוך משחק שהוא ללא ספק, משחק עולם פתוח. בדר״כ משחקי shooter קלאסיים בנויים בצורה שמובילה ומוליכה אתכם במעיין נתיב שנקבע מראש כך שיכולות התזוזה שלכם די מוגבלת. כאן המצב שונה, החוויה מסביב היא תמיד של משחק עולם פתוח. וכדי לצרף ז׳אנרים נוספים ולרכוש מקסימום אוהדים למשחק הזה, הכותר הזה הוא בעת ובעונה אחת משחק MMO ו-RPG.

אז המפה כאמור היא של העיר ניו יורק, ומילה קצרה על הקונספט שלה. נכון שבשנה האחרונה ראינו עוד כותרים שכבר הבינו שאין סיבה לבנות מפה חד מימדית שטוחה בעידן שלנו, אבל המפה התלת מימדית שכאן היא הביצוע הכי טוב למפה אינטראקטיבית עד היום.

pasted-image-3

במהלך המשחק אתם תידרשו לבצע משימות קמפיין קלאסיות. המשימות האלו ייקחו אתכם מתפאורה מדהימה כזו לאחרת, תוכלו להתנסות בירי בתוך מקומות סגורים, כמו תחנת רכבת תחתית, בניין משרדים וכו׳. ובמקביל משימות שייקחו אתכם עד הסוף לחוויית העולם הפתוח כשתדלגו בין בנינים, תשטפו את הרחובות ותכבשו פארקים מלאים באויבי AI מגוונים. שילוב מדהים של פנים וחוץ.

pasted-image-4

חלק מהמשימות ישלבו בתוכן את התפאורות האלו, וחייב לומר כמה שזה מהנה לשעוט מתוך בניין אל רחובות העיר ועד לגגות, כשברקע מתחוללת מיני מלחמה של ממש.

ובהקשר זה, מילה על סצנות הירי והיריבים שלכם. למרות שלאחר כמה שעות של משחק הן יכולות להרגיש חוזרות על עצמן, האינטליגנציה של היריבים שלכם פשוט מצוינת, הם ינסו לתקוף אתכם שאתם במצוקה של חיים (כשבר החיים עומד לאזול) או במקום חסום עם הגב לקיר, ויחפשו מגוון דרכים כדי לאגף אתכם. באותה נשימה אם תחזירו מלחמה בצורה חכמה, הם ייסוגו אחור ויאפשרו לכם לקחת את המושכות של הקרב.

pasted-image-5

הטכניקה כאן הופכת כל קרב יריות, דומה ככל שיהיה לקודם, למרגש ומרתק. וכמה שהקרבות מרתקים, כך הסיומת שלהם צפויה וידועה מראש. בסוף של משימה שכזו תצטרכו לחסל בוס מקומי שהוא מעיין גרסה זהה ליריבים האחרים מבחינת יכולות, רק שכדי לחסל אותו תצטרכו כמויות אדירות של נשק. שיטת הספוג למי שמכיר. אין כאן אתגר בדמות בוס בעל יכולות שונות שעבור חיסולו תצטרכו ממש לשנות את טקטיקת המשחק שלכם. פשוט ירי יותר חכם ושקול, ומציאת מחסה תמידית.

צריך להדגיש, את המשחק כולו ואת שלל המשימות ניתן לבצע עם עוד 3 חברים (קו אופ של 4) וכאן ראוי לציין שמדובר באחת מחוויות האונליין המשופרות של השנים האחרונות. קל מאוד למצוא חברים לשחק עמם, ויותר חשוב, כל שלב באמת הופך מהנה ובולט יותר כאשר משחקים אותו בשיתוף. כמות היריבים משתנה, המסכים מעניקים לכם שלל אפשרויות איגוף ותקיפה יצירתיות, והמשחק השיתופי באמת יעניק לכם תחושה שאתם בלתי ניתנים לעצירה. זה כאמור אם יש לכם צוות טוב.

pasted-image-6

וכמה שמשחק השיתוף מצוין, המשחק לא יאכזב אתכם גם אם תחליטו ללכת סולו כל הדרך. הבחירה בידכם. דבר אחד כן מאכזב בחוויית השיתוף. לאחר כל משימה ששיחקתי הקבוצה שנוצרה כמעט מיד התפרקה אח״כ. ואיזה מאכזב. המשחק לא ממש מעניק לכם הדרכה אקטיבית כדי להמשיך הלאה ביחד במשימות ראשיות או משימות צד וחבל. במקום שחווית האונליין תקבל המשכיות, כי היא באמת מצוינת, היא נגמרת מהר מאוד. וזה ממש מאכזב במצב בו מצאתם צוות טוב שצלחתם איתו את המשימה.

במקביל למשימות הראשיות תוכלו להשלים משימות צד. משימות אלו גם טומנות בחובן שעות של הנאה, למרות שמדובר במשהו כמו חמש גרסאות של משימות שפשוט חוזרות על עצמן עם רמת קושי משתנה.

כמו כן, המפה מלאה בשלל עצמים וראיות שעליכם לאסוף (מידע מודיעיני על סוכנים שנעלמו, הקלטות טלפון וכו). לכל אחד מהם השפעה על הניקוד, הציוד וההתקדמות שלכם. ואם נחבר את שלל המשימות של המשחק, נגלה מהרה שמדובר בכותר מאסיבי שיעניק לכם עשרות שעות של שיטוט והנאה. הקמפיין לבד יגזול מכם משהו כמו 40 שעות, אבל שלל האפשרויות עתידות להחזיק אתכם בניו יורק למשך זמן הרבה יותר גדול מזה. מבחינה זו, אי אפשר לבוא בטענות. המשחק הזה מחזיר היטב את ההשקעה.

pasted-image-7

וככל שתתקדמו במשחק תוכלו לשפר את הציוד שאתם נושאים. וגם כאן תתקלו בעוד ניגוד של המשחק. בעוד ששדרוג הציוד הוא קריטי כדי לבצע משימות בדרגת קושי גבוה יותר, והוא לחלוטין ההבדל בין אם יטבחו בכם ללא רחם או אם תנחיתו מכה ניצחת, שדרוג הנשקים לא מביא איתו בשורה לאורך המשחק.
שדרוג הנשק מעניק אפקט קטן ולא נפגשתי לאורך המשחק בסוגי נשק שבאמת מרגישים מיוחדים ומשני-משחק. במקום זה מדובר בסוג של אותו נשק רק עם שיפור קל בעוצמת הנזק שלו. וחבל, כי כמות הנשקים והציוד שיש כאן היא אדירה. למרות הכל, יהיה עליכם לשדרג את תיק הגב שלכם, השריון, את הרפידות לרגליים ואת מנשא הנשקים. ולמרות שלשדרוג הנשקים אין אפקט גדול מדובר במערכת שנבנתה מצוין ושתגרום לכם תמיד לחפש את המטמון הקרוב כדי לעשוק ולקחת ממנו את כל מה שאפשר (loot).

קל מאוד להשוות בין ציוד קיים לציוד שרוצים לרכוש, וקל אפילו יותר לסמן ציוד ישן (״כזבל״) ולמכור אותו בלחיצה אחת בפעם הבאה שאתם נכנסים ״לבית בטוח״ שלכם ברחבי העיר (בכל אזור יש ״בית בטוח בו תוכלו למכור ציוד, למלא נשקים, לגלות חלקים נסתרים במפה ואף לבצע fast travel כדי למנוע שיטוט ארוך ברגל ברחבי המפה הענקית).

pasted-image-8

שימו לב שכדאי לכם ״לפתוח״ כמה שיותר מהר את הבתים הבטוחים בהתחלה, שכן הם יאפשרו לכם שיגור מהיר לכל חלקי המפה. ובאמת בנקודה זו חייב לשאול, כיצד בנו עיר ענקית ויפה כל כך ולא העניקו לנו אף דרך לחקור אותה חוץ משיטוט רגלי. איזה פספוס ענק! הטכנולוגיה כבר מזמן קיימת, ודי לציין משחקים כמו GTA, FAR CRY, THE WITCHER כדי לשאול את יוביסופט – איך עשיתם לנו את זה? לא יכולתם לצרף נסיעה קלה באופנוע או רכב? שלא לדבר על מסוק. נכון שזה היה דורש מכם מאמץ נוסף אבל זה אלמנט שכל כך חסר ופוגם בחוויית העולם הפתוח.

pasted-image-9

בסיס האם

המשימות ברחבי המפה מתחלקות לשלושה סוגים: משימות רפואה, ביטחון וטכנולוגיה. כל השלמת משימה תאפשר לכם לצבור ניקוד שאיתו תחזרו לבסיס האם ותשדרגו את אחד משלושת האגפים בהתאם.
שדרוג אגף הרפואה יעניק לכם יכולות מיוחדות של ריפוי עצמי וריפוי החברים שלכם, וכך בדומה בשאר היכולות.

ושוב נקודה מעניינית של המשחק הזה. הכותר מתרכז באופן חד משמעי בראליזם טוטאלי. התפאורה מסביב, יכולות הגיבור, העלילה וכו׳. עם זאת, ממש חסר לו את התוספת הזו של פנטזיה שתשלים חווית משחק וידאו אמתית. אין מה לומר, הראליזם נחמד, אבל עדיין מדובר במשחק וידאו, שבו הכל (כמעט) אפשרי. חבל שאין לנו יכולות משופרות לגיבור הראשי למשל או אפשרות לקבל יכולת מיוחדת לזמן מוגבל.
ואפשר להרגיש שהמפתחים התמודדו עם אותה הדילמה, כי הרבה מהיכולות ״המיוחדות״ שכן תצברו -abilities, הן ספק מציאותיות ספק פנטזיה עתידנית (רובוט-רימון קטן שמתביית על היריב ורודף אחריו עד שמתפוצץ לידו, או תיק רפואי שמרפא כל מי שברדיוס פעילות שלו וכדומה). אז הראליזם מצד אחד עשוי לפרטי פרטים, אבל עדיין מרגיש שחסר לנו ניצוץ כדי להעניק חווית משחק שלא פגשנו.

ובצורה דומה הניגוד בא לידי ביטוי גם בעיר עצמה. מצד אחד עיר מדהימה, ענקית שנראית נפלא. מצד שני, אחרי זמן קצר מאוד היא מרגישה ריקה מדי, חסרה מדי. חסר פה עוד התרחשויות ראנדומליות ותוספת חיים לעיר שהייתה מייצרת עולם ג׳ונגלי אמיתי הרבה יותר מאתגר.

DARK ZONE

מה שמביא אותנו להפתעה של המשחק – הדרק זון. מדובר באזור בלב העיר שמשנה לגמרי את חוקי המשחק ומעניק כנראה את החוויה הכי מגניבה של המשחק הזה. באזור חסר הגבולות הזה, אתם תתקלו גם ביריבים ממוחשבים וגם ביריבים אנושיים. השלל כאן טוב בהרבה מהמשחק הרגיל אבל יש קאץ׳. תוכלו לשתף פעולה עם חברים אחרים כדי לחסל יריבי AI ולקחת מהם את השלל. העניין שהוא שעליכם להוציא את השלל מהאזור על ידי מסוק כדי לזכות בו. באותו הרגע אתם גם שמים לעצמכם מטרה ענקית על הגב שכן כל מי שיחסל אתכם יוכל לקחת ולזכות בשלל לעצמו. כך שגם אם שיתפתם פעולה במשימה עם חברים, אתם תמיד תרגישו שעוד שנייה מישהו מחליט לירות לכם בגב ולקחת הכל לעצמו. שאפו גדול למפתחים על הקונספט, שכן הוא מייצר חווית משחק PVP מרגשת במיוחד. כאן הכל יכול לקרות, ורוב הזמן גם קורה. אז אם בא לכם לצאת מהשגרה ולשחק באזור בלי חוקים, זה המקום שתמצאו בו את רוב ההנאה של המשחק.

pasted-image-10

למי ששיחק ב-Watch Dogs יהיה קשה שלא לזהות את אותה מערכת של בניית עולם. קרבות הירי הן קרבות שנלקחו ישירות משם רק שהוכנסו בהם שיפורים מסוימים. התנועה של השחקן, העולם הפתוח, הירי תחת מחסה ועוד שלל סימנים שמעידים בבירור שהכותר הקודם הוא השלד של הנוכחי. אפילו הסאונד של שידורי הרדיו. ולא שזה דבר רע. Watch Dogs היה משחק מעולה, ובקרוב אנו עתידים לפגוש את משחק ההמשך שלו.

אז על רמת הפרטים של המשחק והגרפיקה כבר אמרנו, קשה לבקש טוב מזה. גם הסאונד של המשחק משלים חוויה נפלאה. החל מסאונד הנשקים והירי, ממשיך בדיבור האזרחים והיריבים שלכם ואפילו סאונד העורבים שעפים תוך שאתם שועטים בעיר. אין ספק שההקפדה כאן משדרגת את המשחק הזה מאוד.

לסיכום

בסופו של דבר קיבלנו משחק שאני מבטיח שיהיה לכם קשה להפסיק לשחק בו. נכון, מדובר בעיר שבנויה באופן מרשים אבל העולם מרגיש קצת ריק, והקרבות די חוזרים על עצמם. עם זאת, יש משהו בעולם הזה שמושך אתכם חזרה פנימה. הקרבות מצליחים להיות מרגשים ודינמיים ומערכת צבירת הנקודות דוחפת אתכם הלאה להתקדם במשחק.

pasted-image-12

מדובר במשחק עם חווית קו-אופ ושיתוף, מהחלקות והטובות של השנים האחרונות, אבל הנה כותר שגם לא יאכזב אתכם אם תחליטו ללכת לבד כל הדרך. ה-Dark Zone יפתיע אתכם והוא ללא ספק החלק היותר מהנה של המשחק. המשימות השונות, למרות שירגישו חוזרות על עצמן, ייקחו אתכם למסע מרהיב של תפאורת פנים וחוץ. אם המפתחים, שהקפידו היטב על הראליזם המהוקצע, היו מעניקים לנו בונוסים קטנים של פנטזיה, חווית המשחק הייתה הופכת מושלמת. כך או כך, לאחר כמה שעות, שום דבר לא ישנה, ואתם תשאבו לעיר אפוקליפטית שאתם בוודאי מכירים, אבל שמעולם לא ראיתם אותה כך. ולמרות שמדובר על שלב התחלתי יחסית, אפשר כבר לומר שמדובר בכותר הכי מוצלח שיוביסופט ייצרו עד כה.

שי בן שושן

שי בן שושן, בעל תואר שני בתקשורת מאוניברסיטת חיפה, בעלים ומנכ״ל SBS יחסי ציבור וניו מדיה. גיימר בהכחשה ונאמן לקונסולת הפלייסטיישן. מעדיף משחקי עולם פתוח אבל מנסה כל משחק. Early adopter של גאדג׳טים וחולה טכנולוגיה. שמח להקיף עצמו בכל מה שקשור לתפוח של אפל.

הגב

2 Comments on "ממכר להחריד: Tom Clancy's The Division [סקירת גיימינג]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
PJA
Guest

חסר לך שם סוגר למרכאות בסוגריים לגבי הבית הבטוח

משעמם
Guest

יש יותר טוב מפר קריי 4 ? חה !

wpDiscuz

תגיות לכתבה: