המודל החינמי של פייסבוק: כבר לא חינם?

עבור השימוש והגלישה בפייסבוק בחינם, נאלצים הרבה משתמשים לשלם – בהם גם אתם. האם זה עלול לגרום לרשת החברתית להעלם?

מקור: flickr, cc-by birgerking

לפני כמה חודשים כתבתי על האפשרות שפייסבוק תיעלם בעוד כמה שנים. אני יודע שזה נשמע אפילו יותר הזוי מהאפשרות שאפל ייעלמו מנוף הסמארטפונים, אבל לטיעונים שהעליתי לפני כמה חודשים אני רוצה להוסיף עוד כמה דברים שהצליחו לעצבן אותי בפייסבוק ושמייצגים בעיני מגמה שבטווח הארוך יזיקו יותר משיועילו.

הבסיס לכל הטיעון שלי הוא אחד – אנחנו אוהבים את פייסבוק כי היא חינם. פייסבוק לא מצליחה להמריא כיוון שהיא לא מצליחה עם מודל הפרסומות שלה – שהוא זה שמאפשר את החינם. בחודשים האחרונים פייסבוק שינתה כיוון ודוחפת לנו תכנים ממומנים ללא סוף ומחייבת את בעלי הדפים בעלויות לא מבוטלות, מה שהופך את חווית השימוש בפייסבוק לפחות ופחות מהנה.

הטיעונים שהעליתי בעבר נגד פייסבוק עדיין תקפים

פייסבוק לא מחדשת מספיק בתחום הליבה שלה. דף הבית של פייסבוק (זה החדש) נראה מיושן ועמוס, והוא מסודר בצורה זוועתית מבחינת המשתמש. לפני כמה ימים נוצר באזז סביב מה שנראה כמהלך חזרה של Myspace.

מייספייס הייתה קיימת עוד לפני פייסבוק והייתה הרשת החברתית הדומיננטית עד ה-19 באפריל 2008. מייספייס מציגה בוידאו המצורף את התוכניות שלה בתחום. היא מציגה את כל מה שיש בפייסבוק, פינטרסט, יו-טיוב, גוגל+, ועוד – והכל בממשק אחד. אני לא טוען שמייספייס היא הדבר הבא, אבל יש לאן לשאוף.

פייסבוק קונה ביוקר – פייסבוק קנו את אינסטגרם בסכום אדיר ועוד לא עשו איתה כלום. אינסטגרם עצמה עדיין גדלה בקצב מרשים, אבל לא מרוויחה כלום. מילא לקנות חברה בהרבה כסף, אבל לפחות שתהיה רווחית. פייסבוק גם קנו את face.com, עיצבנו את כל המפתחים שהשתמשו ב-API שלהם וגילו בוקר בהיר אחד שהוא לא קיים יותר, והרגיזו את המחוקקים בכמעט כל מדינה – שכבר הודיעו שלא יאפשרו שימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים.

במקרה של אינסטגרם כמו גם של פייס.קום – אין ואקום והרבה מאוד חברות כבר מתחרות על שוק הפילטרים לתמונות וזיהוי פנים, כך שעד שפייסבוק תחליט מה לעשות עם המוצרים האלו – יהיה מאוחר. הסרטון הבא ממחיש אולי בצורה הטובה ביותר מדוע לא נרצה מנוע זיהוי פנים משולב לתוך מנועי חיפוש וידע עלינו.

מודל הפרסומות במובייל עוד לא פתור – בתחום הזה, יש בעיה מובנית והיא שטח הפרסום הקטן מאוד שיש בטלפון, אבל יש לפייסבוק כיוון שיכול לעזור לה. פייסבוק שוקלת לאפשר למפרסמים גישה לבסיס הנתונים שלה לצורכי פילוח, מה שיאפשר להם להתחרות בגוגל בשוק הפרסומות. לבעלי סמארטפונים יש בדר"כ חשבון פייסבוק שמוגדר עליו ולכן זו יכולה להיות הזדמנות טובה עבור פייסבוק. התחרות של פייסבוק מול גוגל בתחום הפרסומות הוא אחד המאבקים הגדולים שיש כיום בעולם המדיה.

פייסבוק היא כבר לא חינם

כשהקמתי את דף האוהדים שלי בפייסבוק, עבדתי לפי המודל החינמי של פייסבוק. כל אחד יכול לפתוח חשבון וכל עסק יכול להקים דף אוהדים. מי שרוצה לקדם את האתר שלו, יכול לעשות זאת באמצעות פרסום והתשלום הוא לפי רמת החשיפה של הפרסומת או כמות הלחיצות על הפרסומת.

כל קליק שמישהו עושה על פרסומת בפייסבוק עולה למפרסם בסביבות חצי דולר. הבעיה היא שיש הרבה מאוד אנשים פיקטיביים בפייסבוק שפשוט עושים לייקים לדפים. המפרסמים אולי הרוויחו מספר פיקטיבי של לייקים לדף (לייקים שלא שווים כלום) אבל הפסידו הרבה מאוד כסף בפרסום שלא מחזיר את ההשקעה בו.

מקור: Technologeek

לפני כמה חודשים פייסבוק יצאה עם האפשרות "לקדם" פוסטים של דף עסקי. מסתבר שאם אני מפרסם משהו בדף האוהדים שלי, שיש בו 1000 לייקים, רק כ-120 איש יראו את הפוסט. פייסבוק לא מאפשרת יותר מזה. רוצה יותר? שלם 2$ עבור על אדם נוסף. יותר רחוק מחינם מזמן לא היה. כאשר רק כ-12% מהאוהדים של דף רואים מה באמת קורה בו, מה הטעם בכלל להחזיק דף אוהדים? התוצאות העסקיות של פייסבוק מראות שהאפשרות הזו לא ממש תפסה.

הפיצ'ר האחרון מבית פייסבוק הוא בתחום הקופונים. כל עסק יכול לפרסם קופונים ישירות מדף הפייסבוק ולשתף אותו עם האוהדים והחברים של כולם. רעיון נפלא שחברות הגרופונים למינהן חוששות ממנו כבר זמן רב. האם הוא יצליח או שפשוט יעמיס עוד יותר את דפי המשתמשים שיתמלאו פתאום בקופונים שעד עכשיו ישבו בצד הימני של העמוד (או השמאלי).

מה הבעיה עם להרוויח כסף?

אין לי בעיה עם זה שפייסבוק ירוויחו – ואפילו הרבה, אבל השילוב שבין חווית המשתמש לבין הצורך בהוספה של פרסומות ותכנים ממומנים צריך להיות נכון. כאשר כל החדשנות של החברה הולכת לכיוון של איך להרוויח עוד כסף ואיך להעמיס את הדף בתכנים שיווקיים, זה סימן לא טוב.

הבעיה עם הטיעון שלי, לפחות כרגע, היא שפייסבוק הוא/היא האתר מס' 1 בעולם…

דוד קודיש

דוד קודיש הוא מומחה מערכות מידע, IT, טכנולוגיה, ושימושי אינטרנט. נמצא בחזית הטכנולוגיה מעל ל- 15 שנה בתפקידי הנדסה וניהול בחברות הייטק.

הגב

17 Comments on "המודל החינמי של פייסבוק: כבר לא חינם?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
פבל
Guest

דוד, פייסבוק לא תעלם, מכיוון שכל שינוי היא עושה במתינות ועם קבוצות ביקורת והיא רואה את ההשפעה.
לכל היותר לאחר מספיק שנים של נסיונות מונטיזציה כושלים יותר או פחות, יתקבע שווי השוק של פייסבוק לפי מכפיל מסורתי יותר.

דוד קודיש
Guest

רוב האתרים בסופו של דברים נעלמים ומוחלפים ע"י משהו חדש יותר – ככה שאין סיבה לחשוב שפייסבוק תהיה שונה. ברור שנקודת הפתיחה של פייסבוק היום נראית בלתי מנוצחת, אבל הטענה שלי היא שהם פשוט לא עושים את הדברים הנכונים.

Roy Franco
Guest

אין סיבה ששום רשת חברתית אחרת תהיה שונה מפייסבוק במובן זה, ולכן אין סיבה שפייסבוק ירדו ורשת אחרת תעלה במקומם – בסופו של יום החברה צריכה לייצר רווחים ועד שתבוא רשת חברתית שתמציא מחדש מודל הכנסות אשר איננו נשען על פרסומות וגביית כספים מעסקים פייסבוק עדיין שומרת על יתרונותיה ביחס למתחרים, ע"י כך שתוכן בן שנים ארוכות ואנשי הקשר של המשתמשים כבר כולם שם, ומליוני משתמשים כבר רגילים לבלות שעות ארוכות בכל יום בפייסבוק – ואת זה קשה לנצח.

פבל
Guest

פייסבוק מחזיקה בnetwork effect משמעותי עם חסמי יציאה מהגבוהים ביותר שפלטפורמה מסוגה יכולה לחלום עליהם. לאור הנתונים הללו, אין סיבה לחשוב שמתחרה כלשהו יחליף אותה, אם היא לא תעשה טעויות גסות וממושכות (ופייסבוק ידעה עד היום לתקן טעויות)

בובו
Guest

גוגל יעלמו לפני פייסבוק….
פייסבוק ממש חזקים ומספיק שתשאל את הנוער של היום, שהם העתיד של מחר, מה הם מכירים ואוהבים יותר, תקבל תשובה ברורה למה שהולך לקרות בעתיד…

אמיר
Guest

תגיד לי דאוד.
הנוער של היום הוא נוער של טאקילות ג'וינטים ומסיבות, נוער חלשלוש ותלוש שלא יהיה לו שקל על התחת בגלל זה. נראה לך הגיוני שפייסבוק תממן את עצמה מכלום?

יוסי
Guest

פייסבוק רק תגדל, ותהיה הרבה יותר מגוגל, זה רק עניין של זמן.
יש להם הרבה יותר מידע מגוגל, יש להם יכולת הרבה יותר טובה לתת פרסומות יותר רלוונטיות,

לגבי האתר במקום הראשון – זה רק בגלל שכל פייסבוק נמצאים על דומיין אחד (בניגוד לגוגל שיש בכל מדינה)
אבל גם מקום 2 זה מכובד :)

JamesCrow
Guest

כל התגובות פה על כך שפייסבוק תשאר אחרי גוגל פשוט גורמות לי לצחוק, זה אפילו לא דבר שאמור לעלות על כתב.

הייתי מפרט אבל זה חסר טעם, בדיוק כמו להגיב לאלו שטוענים שאייפון זה הפלאפון הכי טוב בעולם.

עידן
Guest

"מסתבר שאם אני מפרסם משהו בדף האוהדים שלי, שיש בו 1000 לייקים, רק כ-120 איש יראו את הפוסט. פייסבוק לא מאפשרת יותר מזה" – אפשר לקבל רפרנס להכרזה שכזו ע"י פייסבוק? זה ממש חדש לי .. לא תיארתי לעצמי שככה זה באמת עובד ועוד על פי הגדרה.

דוד קודיש
Guest

לגבי ה- 12% – זה הוצג בכנס של פייסבוק.

פייסבוק טוענים שזה בגלל שכ"כ הרבה דברים קורים בפייסבוק שאדם ממוצע פשוט מפספס עדכונים. האמת היא שפייסבוק שולטת בתוכן שיופיע תחת ה- top stories ואת זה הם עושים לפי מי שילם.

ד"א – עשיתי ניסוי קטן. פוסט שלא שילמתי עליו מקבל בערך 130 צפיות (מתוך 1140 אוהדים בדף). פוסט ששילמתי עליו, נצפה מעל 5000 פעם (כלומר פייסבוק הציגה אותו לחברים של החברים). אפשר להתווכח אם התשלום שלי היה כלכלי, אבל הייתי מצפה שאוהדים של דף יראו את הפוסטים שבו כברירת מחדל.

דוד קודיש
Guest
עידן
Guest

תודה!

יוני
Guest

מישהו שכח את מירס ? מקושרים ? אי סי קיו ? מסנג'ר ? סקייפ ?

פייסבוק יחלוף מהעולם כי תמיד יש תחלופה שמחדשת
אני מנחש בגוגל + יקח אותה בגדול או שלמיקרוסופט יש משהו חדש להציע

לכן אני סקפטי אם פייסבוק יש לו עתיד וורוד עוד הרבה זמן

גיא
Guest
הנה משפט חכם ששמעתי בעבר: If you are not paying – you are NOT the customer. You are the product. המשפט הזה נכון גם לגוגל וגם לפייסבוק. עם זאת – מה שפייסבוק עושים זו זנות. הם משדלים אותך להשתנמש ברשת שלהם, אבל מגבילים אותך בהרבה בחינות. הם משנים לך את הממשק כל חודשיים (במקרה הטוב) רק כי בא להם. הם משנים מודלים עיסקיים (שכולם מבוססים על פרסום כושל) באופן תכוף, והם רואים במשתמשים שלהם לא יותר מליטרת בשר שיש למכור לכל המרבה במחיר. לפחות אצל גוגל אני יודע מה אני מקבל. מאז ההשקה של גוגל+, לא השתנה דבר במדיניות הפרטיות… Read more »
אורן
Guest

פייסבוק היא אסון ידוע מראש. הרעיון לקשר אנשים בצורה גלובאלית הוא נהדר, אבל כאשר המודל הכלכלי מטושטש במקרה הטוב, וההנפקה הייתה במחיר מנופח כבר מראש, התוצאה כבר הייתה כתובה על הקיר. ידוע שההכנסות שלהם הן מפרסום, וגם ידוע שמפלצת, ככל שהיא גדלה, היא נעשית רעבה יותר.
האינטרנט, ולא רק פייסבוק, מתמסחרת יותר ויותר ככל שהזמן עובר. הימים שבהם הכול היה חינם עוברים, ובמצב הכלכלי הגלובלי, חברות ואנשים מנסים למצוא אפיקי רווח חדשים. עם זאת, הציבור התרגל לטוב, ולהתחיל להרגיל אנשים לשלם (למשל) על עיתון ברשת יהיה קשה מאוד. אני מקווה שבלתי אפשרי.

איתי ברנר
Guest

פייסבוק לא תעלם כל כך מהר, אבל כל המהלכים האלו בוודאי יבריחו יותר ויותר אנשים לאתרי נישה או אפילו לטוויטר שיודעת עדיין איך לבצע את ההפרדה בין הפן העסקי לפן של המשתמש הרגיל ולא עושה סלט.

אמיר
Guest

פייסבוק זה טרנד שעוד מעט ילך ויעלם.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: