3 טיפים שיגרמו לאנשים לסמוך עליכם בהעברת מצגת

שנייה לפני שאתם עומדים מול קהל ומנסים להעביר רעיון, הנה שלושה טיפים חשובים שיגרמו להם לסמוך עליכם ויקלו עליכם להעביר את המסר.

shutterstock

השאלה הראשונה שנתקלתי בה השבוע כלל לא היתה קשורה לחומר הלימוד. התחלתי קורס חדש מול קבוצה חדשה, ועוד לפני המשפט השני שאל אותי אחד המשתתפים: ”מי אתה?“. עכשיו במהלך השנים למדתי שכששואלים אותי ”מי אתה“ לא מתכוונים להיבט הפילוסופי של מי אני בכלל בעולם. כוונת השואל פשוטה בהרבה. לפני שנדבר על השאלה הזו, בואו אספר לכם איך הקורס נגמר.

תגלגלו 5 ימים קדימה לשיחה אישית שלי עם הבחור (שבמהלך הימים התגלה כתלמיד מאוד מוכשר), בה הוא סיפר לי כי בפעם הקודמת שהיה בקורס, היתה תחושה שהמדריך הגיע רק בשביל להקריא את הספר, וזה היה די משעמם. הוא התעניין מי אני כי רצה לוודא שאני הולך ללמד חומר שאני גם עוסק בו בשוטף. כך, לדעתו, גדולים הסיכויים שהקורס יהיה מעניין ורלוונטי.

אם נחזור לשאלה – כשאותו תלמיד שאל ”מי אתה“ הוא בעצם התכוון ”האם אני יכול לסמוך עליך שתלמד דברים מעניינים“. והחלק החשוב בשאלה זו הוא דווקא הראשון.

להפוך את הזר למוכר

זה נורא מלחיץ להגיע למקום בו אתה זר ולבד, מוקף בזרים, ועומד לתת מזמנך היקר כדי להקשיב למישהו זר מבלבל את המוח. זרים, הרי, מהווים סכנה. מי יודע איזה שטויות המרצה הזה הולך לדבר עכשיו. מי יודע אם הוא לא פה רק בשביל לבזבז את זמני או למכור לי שטויות או לקדם אינטרסים או לעשות עליי קופה.

מי אתה היא הדרך שלנו לבקש מאותו זר להזדהות, להוכיח שהוא אחד משלנו. עד שזה יקרה, יהיה קשה מאוד להתרכז בדברים שהוא הולך לספר.

עם השנים גיליתי שהתשובה לשאלה מי אתה, וההרגעה של הפחד אצל המאזינים, מבוצעים גם בתחילת ההרצאה (בחלק שהמרצה מציג את עצמו), אבל גם לכל אורך הדרך. בתור מרצה עליך להשאר עם האנשים בגובה העיניים, ולתת להם הרגשה שלמרות שאתם בצדדים שונים של הכיתה, לכולכם מטרה משותפת וכולכם שייכים לאותה קבוצה. דיבור בגובה העיניים עוזר לאנשים להקשיב, וכך עוזר למסר שלך לעבור.

אז בשביל שלא תצטרכו לעבוד קשה, ריכזתי עבורכם 3 טיפים שעוזרים לי לדבר לאנשים בגובה העיניים.

1. השתמש בעולם התוכן של המאזינים

הדבר הכי חשוב כשרוצים לייצר לכידות הוא להכנס לעולם התוכן של המאזינים שלך. בכל הרצאה המאזינים שלך עוברים מסע, וכדי לעבור אותו יחד אתם כדאי לצעוד באותה הדרך.

בתור סטודנט התנדבתי בעמותה שסייעה בלימודים לילדים בשכונות מצוקה. גיליתי ששאלה שמתחילה ב”אבא קנה 5 כרטיסים לאופרה…“ הרבה יותר קשה לפתרון מאשר שאלה שמתחילה ב”אבא קנה 5 כרטיסים למשחק של הפועל“. רק אם נשתמש בעולם התוכן והמושגים של המאזינים שלנו, הם יתנו בנו את האמון הדרוש לתהליך הלמידה.

2. אפשר לדעת הרבה מאוד על הקהל לפני שבכלל פגשת אותם

הרעיון נקרא מחקר קהל והדרך פשוטה. אם יש קבוצה של אנשים שבאה לשמוע משהו, מישהו היה צריך לארגן אותם לבוא, לספר להם על האירוע, לענות על שאלותיהם ואולי אפילו לגבות תשלום בעבור השתתפות.

לפני ההרצאה דבר עם מי שארגן את הקבוצה ונסה לברר לפרטי פרטים מי האנשים, מה הם יודעים, מה עולם התוכן שלהם, מה מעניין אותם ומול איזה אתגרים הם מתמודדים במהלך היום-יום. מחקר קהל טוב הוא הכרחי לבניית הרצאה טובה, שתשתמש בעולם המושגים של הקהל ותדבר לאנשים בגובה העיניים.

3. נסה לזכור שמדובר באנשים שנתקלים ברעיון בפעם הראשונה

כל הרצאה עוסקת בהעברת ידע, ולכן בהכרח מתחילה בפערי ידע. אתה יודע משהו שהמאזינים שלך לא יודעים, ואתה רוצה להעביר להם את הרעיון החדש הזה. מטבע הדברים, קיימות רמות שונות להכרת רעיון, ואני אניח כאן שאתה יודע די טוב את הדבר שעליו אתה מדבר.

באחת העבודות בעברי המעסיק הורה לי לפגוש את סוכן הביטוח של החברה כדי להסדיר את ענייני הביטוח והפנסיה שהם משלמים. ישבתי עם הבן אדם כמעט שעה. לא הבנתי כלום.

בפעם הבאה שאתה כותב הרצאה נסה להזכר בכל ההרצאות שהיית בהן ולא הבנת כלום בגלל פערי ידע. נסה להזכר בפעם הראשונה שנתקלת ברעיון שעליו אתה מדבר, ולשים לב לדברים שהקשו עליך להבין אותו (שהיום נראים מובנים מאליהם). אל תשכח שגם המאזינים שלך הולכים להתקל באותם הקשיים.

עיקר העבודה שלך כמרצה היא לקחת רעיון שאנשים לא מכירים, ולהעביר אותו לקהל שלך בצורה שיהיה להם קל לעכל ולהבין אותו. לפני שאנשים יכולים להתחבר לרעיון, הם חייבים לתת בך את האמון הדרוש כדי להקשיב לך.

כששואלים אותך בפעם הבאה ”מי אתה“, נצל את ההזדמנות. ספר את הדברים אודותיך שאנשים יוכלו להתחבר אליהם. והכי חשוב, לעולם אל תשקר (אפילו לא שקר קטן או הסתרת מידע). כשמישהו שואל ”מי אתה“ הוא בסך הכל רוצה לדעת שהוא יכול לתת בך אמון. אל תאכזב אותו.

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג לומד לדבר.

קרדיט תמונה: lecture by Shutterstock.

ינון פרק

מפתח יישומי צד-לקוח בטכנולוגיות Web ו Mobile. כותב ומלמד קורסים לחברות תוכנה ואונליין באתר ToCode

הגב

6 Comments on "3 טיפים שיגרמו לאנשים לסמוך עליכם בהעברת מצגת"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
חן ראובן
Guest

תודה ינון :)

אלחנן
Guest

מרתק!

אגב, הטיפים האלו עוזרים בכל מערכת ידע, לא רק כשמעבירים מצגת. לו רק המדריכים שלי בפסיכומטרי היו מבינים את זה…

אין
Guest
ינון , כתבת "מי אתה היא הדרך שלנו לבקש מאותו זר להזדהות, להוכיח שהוא אחד משלנו. עד שזה יקרה, יהיה קשה מאוד להתרכז בדברים שהוא הולך לספר." אם תעבור שוב פעם על הכתבה, תשים לב כי הפעם הראשונה שכתבת לנו "מי אתה", הייתה בסוף הכתבה בתוך מלבן ורוד. שאם נבחן את תוכנו לעומק נגלה כי הוא בעצם לא רלוונטי "כיום עוסק בייעוץ ובכתיבת אפליקציות סלולאריות למערכות סימביאן" האפליקציה שלך לסימביאן יצאה בשנת 2009, לפני כ 4 שנים, שזה לא בדיוק הפירוש של המילה "כיום" שמוזכרת בתחילת המשפט. לפי דעתי רבים מקוראי האתר אינם מכירים בכלל את מערכת ההפעלה סימביאן. ולכן… Read more »
עינת
Guest
כמי שעסקה בהדרכה מכיוונים שונים, כולל הנחיית סדנאות בתחום המצגת- עם קהלים מגוונים, אני מסכימה עם התגובה השלישית. ואוסיף: 1. מי שמכינים הרצאה- ראוי שיכינו ויתכוננו אליה מראש ולא כלאחר יד, כמשתמע מדבריך. היומרה שלך ששלושת הטיפים שהבאת, תגרום לקוראים לעבוד בקלילות…. יומרנית למדי. אני בעד שאנשים יעבדו קשה, כי רק מקושי אפשר להתפתח, להוציא את המיטב, ולא מחיפופים או מקיצורי דרך. בעיקר אצל מי שהם חדשים בתחום מסוים. 2. גישתך לפערי ידע שווה מחשבה נוספת. יודע למה? כי אנשים יודעים הרבה יותר ממה שאתה והם חושבים. ואחת החוכמות של כל מי שעומד בפני קהל, היא להתחבר לבסיס הידע שלהם,… Read more »
גיא
Guest
@ינון – כתבה יפה מאוד. כמי שמרצה בשנים האחרונות התחברתי ללא מעט דברים שכתבת. אך כשכל זה נאמר: 1. אכן, העובדה שכתבת שאתה מפתח למערכת "סימביאן", זה ה-דגל ה-אדום שעלה לי מיד כשקראתי "מי אתה". למי שלא מכיר את המערכת – זה נשמע נפלא. בינינו – המערכת הזו היא היסטוריה. ולמעשה אפילו היסטוריה עתיקה. במיוחד בעולם המערבי. לגבי העולם השלישי? זה כבר סיפור אחר. אבל בוא נגיד שלא הייתי שם את זה בפרונט… 2. כמו ש-@עינת כתבה, אני חושב שאתה מעביר כאן את האחריות לידי המרצה בלבד, בעוד שגם לקבוצה שלה אתה מרצה יש אחריות. וכאן אני חייב להרחיב: כמרצה… Read more »
ינון
Guest

הי כולם ותודה על התגובות,

הבלוג שלי ”לומד לדבר“ כולל קרוב ל-90 פוסטים בנושאי דיבור מול קהל, כתיבת מצגות, פחד קהל והתמודדות עם קהלים קשים. אני מפרסם פוסט חדש בכל יום שבת.

מטבע הדברים לא ניתן לכסות את כל הנקודות בפוסט בודד. הרבה מהדברים שעלו כאן מקבלים התיחסות מעמיקה בפוסטים אחרים.

לדוגמא, בנושא הכנה להרצאה אפשר לקרוא את הפוסט:
http://publicspeakr.blogspot.co.il/2012/07/7.html

או בנושא פערי ידע והתמודדות עמם:
http://publicspeakr.blogspot.co.il/2013/07/blog-post.html

לגיא – אני מאוד מזדהה ומתחבר לקושי שאתה מתאר (גם מנסיון אישי עם קבוצות כאלה). הפוסט שלי בשבוע הבא יעסוק בנושא, וינסה להציע זווית הסתכלות אחרת. אשמח אם תעקוב ותספר לי את דעתך בשבוע הבא.

המשך שבוע טוב.
ינון

wpDiscuz

תגיות לכתבה: