אסטרטגיה מנוהלת היטב: כך השתלטה דאעש על האינטרנט

כך מתנהלת דאעש ברשת האינטרנט, מצליחה לגייס אנשים ולהרתיע את העולם

isis getty images

קרדיט צלם\תמונה: Getty Images, Hindustan Times

הכתבה פורסמה לראשונה במגזין Popular Science ישראל בגיליון 264 שראה אור באפריל 2016 ונכתבה במקור על ידי אמרסון ברוקינג ופ.וו. סינגר.

כשמיליטנטים מהמדינה האסלאמית (המוכרים כ-ISIS, ISIL ודעא"ש), על פי הגדרתם, פשטו על העיר העירקית מוסול ביוני 2014, הם לא רק צעדו אל תוך העיר – הם השיקו בו זמנית קמפיין האשטאג בטוויטר, #AllEyesonISIS (כל העיניים מופנות ל-ISIS). זה היה בליץ תקשורתי עם אסטרטגיית שיווק דיגיטלית.
בתוך שעות נפוצו ברחבי העולם הערבי תמונות ששיקפו את האכזריות של דעא"ש, וזרעו פחד בקרב תושבי מוסול ומגניה. קמפיין המדיה החברתית נתן את התחושה שהכיבוש המאיים של העיר, והזוועות שיבואו בעקבותיו, הם בלתי נמנעים. למרות העובדה שמספרם היה גבוה מזה של כוחות דעא"ש התוקפים, ביחס של 15 ל-1, יחידות הצבא העירקי שהגנו על מוסול התפזרו וברחו. מיליציה של כ-1,500 לוחמי דעא"ש כבשה עיר של כ-1.5 מיליון בני אדם.

מההתחלה, המדיה החברתית הייתה חלק בלתי נפרד מעליית דעא"ש. היא מאפשרת לקבוצה להעלות את יוקרתה בקרב ארגוני טרור, ולעקוף מתחרים ג'יהאדיסטים ותיקים יותר כמו אל-קעאידה. היא מאפשרת תיאום בין כוחות וניצחון בקרבות. והיא מאפשרת לקבוצה לנהל אזורים שנמצאים בשליטתה.

עכשיו דעא"ש משתמשת במדיה חברתית כדי להרחיב את מלחמתה מעבר לגבולותיה. מה שהתחיל עם הכוראוגרפיה המוסרטת של ההוצאה להורג של העיתונאי ג'יימס פולי, אשר התפשטה במהירות ברחבי הרשת באמצעות צבא של חשבונות טוויטר מזויפים, הפך עכשיו למשהו ערמומי יותר עם תפוצה נרחבת. במקום לקרוא לחסידים להצטרף לקו החזית, אסטרטגיית המדיה החברתית של דעא"ש מטפחת אותם בבית בארצות הברית, באירופה, באפריקה ובאסיה. והיא יכולה להשתמש בחסידים האלה למטרות הרסניות, בין אם על ידי שליחת מחבלים נושאי נשק אל תוך תאטרון בטאקלן שבפריז, מה שאירע בשנה שעברה, או על ידי מתן השראה לאזרח אמריקאי ואשתו לטבוח 14 עמיתים לעבודה במסיבת חג בסן-ברנדינו, קליפורניה.

וידאו: דאעש מחריב את פלמירה

בימים הראשונים והאידאליסטיים של האינטרנט, רבים מחלוצי עמק הסיליקון חשבו שעל ידי יצירת עולם מחובר יותר, הם עשויים גם ליצור עולם שבו שורר שלום. המציאות מורכבת יותר. אין ספק שקישוריות גלובלית הביאה להזדמנויות חדשות רבות, אבל היא גם יצרה דור חדש של איומים. לפני עשור אי אפשר היה להעלות על הדעת שלוחם בסוריה עשוי להפוך לחבר לעט של נער בודד בעיירה קטנה בארצות הברית. אינטראקציות מהסוג הזה כיום מותירות את ה-FBI, ה-NSA ואת כוחות אכיפת החוק המקומיים ערים עד השעות הקטנות של הלילה.

אך במלחמה, כמו בטבע, לכל פעולה יש תגובה הפוכה. בשנתיים האחרונות התארגנו כוחות רבים חדשים לעמוד מול דעא"ש במלחמת המדיה החברתית הזאת. ארצות הברית השיקה קונסטלציה של חשבונות מדיה חברתית כדי להילחם במידע כוזב שדעא"ש מפיצה. מרגלים אמריקאים ממפים רשתות של דעא"ש באמצעות המידע שהם חושפים על עצמם ברשת (תקיפה אווירית אחת של ארצות הברית הונחתה אפילו על ידי שיתוף יתר של מידע של ג'יהאדיסט). מחוץ לממשלה, חברות מדיה חברתית התאימו את המערכות ואת תנאי השימוש שלהן עצמן במאמץ לסגור חשבונות של טרוריסטים לפני שהם מתפשטים, כמו האיסור של טוויטר לאחרונה על כל "איום עקיף באלימות". האקרים ופעילים חברתיים עצמאים משחקים אף הם תפקיד, וחשיבותו הולכת ועולה. רבים הקשורים לקולקטיב ההאקרים אנונימוס, לדוגמה, התחילו לפטרל במקומות האפלים יותר של האינטרנט, ופתחו בקרב פרטי משלהם שנועד להוריד תוכן של דעא"ש בכל מקום שבו הם מוצאים אותו. חלק מהם אפילו קראו ליום אחד, 11 בדצמבר, יום הטרלת דעא"ש, אירוע המוקדש כולו לעשיית צחוק מהארגון.

עד כה יש רק ודאות אחת במלחמה. מה שדעא"ש גילתה – צורת הלחימה המאוד מוזרה ויעילה הזאת – הוא לא חדשנות או דבר חד-פעמי. דעא"ש אולי הייתה הראשונה להשתמש בשילוב העוצמתי הזה של מדיה חברתית, טרור ומלחמה, אבל היא לא תהיה האחרונה.

תמונה: flickr, cc-by DAVID HOLT

תמונה: flickr, cc-by DAVID HOLT. פלמירה בסוריה ב-2007, האתר נחרב על ידי דאעש

כיצד דעא"ש משתמשת במדיה חברתית ככלי נשק

במקום תכנית אב מרכזית עם מנהיגות מוגדרת, קמפיין המדיה החברתית של דעא"ש הוא פסיפס של מאמצים מפוזרים. הקבוצה נבנתה במקור סביב לוחמים ותיקים של ההתקוממות העירקית, שאליהם הצטרף דור חדש של מגויסים מדור המילניום. מחקר של קרן אמריקה החדשה, שהתפרסם בנובמבר, גילה שהגיל הממוצע של המערבים שנוסעים להצטרף לדעא"ש הוא 24 – הם גדלו עם פייסבוק, טוויטר, ואינסטגרם. כשהם עובדים יחד, הג'יהאדיסטים למודי הקרב והמגויסים מביני המדיה החברתית פיתחו מסגרת כללית שהופכת מדיה חברתית לנשק מלחמה יעיל.

"סרטים תיעודיים"

על ידי שימוש בכתב טלוויזיה מערבי, דעא"ש ביימה סדרה של כתבות "תחקיר". סרטי הווידאו, המכוונים למגויסים מערביים פוטנציאליים, הם באנגלית, והם מנסים להציג את החיים במדינה האסלאמית כאטרקטיביים.

הודעות לעיתונות

כמו כל עסק או סוכנות ממשלתית, המדינה האסלאמית מייצרת זרם של הכרזות רציפות באמצעות מדיה חברתית שמשווה לזה מראית עין של נורמליות: באחת מהן, היא הכריזה על פתיחה של בית חולים לילדים.

העלאת הח'ליפות לאינסטגרם

חשבונות מדיה חברתית רבים קיימים כדי להדגיש את הצד הקליל יותר של החיים בדעא"ש, שמנסה לבנות את התדמית המקוונת שלה. המוזרה ביותר עשויה להיות "Cats of Jihad" (חתולי הגיהאד), אשר נתנה ללוחמי דעא"ש הזדמנות להציג באינסטגרם את החתולים שלהם אוחזים רובים.

 

סרטי וידאו מבוימים

בשלב מוקדם, דעא"ש התפרסמה בשל סרטי הווידאו המהוקצעים שלה, שבהם רואים הוצאות להורג של שבויים מערביים. בשונה מסרטי וידאו של ג'יהאדיסטים אחרים, אלה כוללים בדרך כלל תסריט, זוויות HD מרובות, ואפילו פתיח גרפי להכשרת הקרקע.

סרטי וידאו ויראליים

אנשי דעא"ש מתעדים בקביעות את ההוצאה להורג של קבוצות גדולות של אסירים מקומיים כדי להפחיד ולייאש את היחידות הניצבות מולם בשדה הקרב. הסרטונים גם מתוכננים להפוך לוויראליים, עם רציחות בשיטות יוצאות דופן כמו העלאת קרבנות, הטבעה, ואפילו באמצעות צווארוני נפץ, ולכולם פס קול של מקהלה גברית רועמת.

חטיפת האשטאגים

באמצעות תכנון זהיר וצבא של רובוטי טוויטר, לוחמי דעא"ש משתלטים על האשטאגים לא קשורים כדי להגביר את המסר שלהם ולהגיע לקהלים רחבים. הקבוצה נדחפה אל תוך חגיגות מקוונות של גביע העולם לשנת 2014 עם תמונה של ראש ערוף. הכתובית? "זה הכדורגל שלנו, הוא עשוי עור #WorldCup".

גיוס לשורות הארגון

מגזינים מקוונים

דאבק (Dabiq) הוא הירחון המקוון באנגלית של דעא"ש. יש לו ערכי הפקה גבוהים יותר מרוב המגזינים המקצועיים. הוא דן בנושאי פוליטיקה, אמונה, ג'יהאד, ובניית פצצות. מתכנן פיגועי הטרור בפריז בנובמבר 2015 הוצג בעבר בריאיון קליל, שבו נשאל כיצד הוא, ג'יהאדיסט מוכר, מצליח להתגנב לרחבי אירופה.

איתור מגויסים

לוחמי דעא"ש מטפחים מגויסים פגיעים עם מסרים מעוררי אמפתיה, ומערבים אותם באמצעות שירותי תקשורת מאובטחים. מגייסים ישלחו לעתים מתנות אל המגויסים – ולפעמים אפילו כרטיס טיסה. אם המגויס אינו יכול לנסוע, מעודדים אותו לבצע פיגועי טרור בבית.

מפגשי שאלות ותשובות

במסגרת מפגשי שאלות ותשובות עם מועמדים פוטנציאליים ב-Ask.fm ולוחות מסרים אחרים ברשת, לוחמי דעא"ש משוחחים בכנות על היתרונות והחסרונות של עבודתם.

תיאום

פורומים אזרחיים

על ידי כתיבה בפורומים מוצפנים, לוחמי דעא"ש מנתחים ומתכננים אספקטים רבים של פעולותיהם ושל המינהל האזרחי שלהם.

מזל"טי סטרימינג

לוחמי דעא"ש הטיסו מזל"טים קטנים מחוברים לרשת מעל שדה הקרב, כדי לאסוף מודיעין בזמן אמת, כמו גם לצלם סרטוני וידאו לצורכי תעמולה במדיה החברתית.

תקשורת מסרונים מאובטחת

באזורים שבשליטת דעא"ש, שיחות יומיומיות עברו לשירותים כמו Skype, Silent Circle
Telegram, וגם וואטסאפ. תקשורת מאובטחת בשדה הקרב מתבצעת לעתים באמצעות שירותי שליחת מסרונים מוצפנים כמו Kik.


אוהבים מדע ולא מקבלים מספיק ממנו בגיקטיים? Popular Science ישראל וגיקטיים יוצאים בשיתוף פעולה במיוחד במסגרתו יוכלו 100 הגולשים הראשונים להנות מגיליון חינם של Popular Science מתנה, ללא כל התחייבות.  לפרטים נוספים

מדע פופולארי

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: