איך ספינה טרופה העלתה את ההכנסות של Clash of Clans ב-150%

עדכון קטן ששוחרר לאחד המשחקים הפופולארים ביותר במובייל הוביל לקפיצה של 150 אחוזים בהכנסות. מה הם עשו?

מאת דניאל דוויק, בשיתוף עמית גולדברג

במהלך חודש מאי שיחררה Supercell עידכון לאחד ממשחקי המובייל המובילים בעולם והצליחה לייצר קפיצה של 300% בהכנסות המשחק. לאחר כשבועיים ההכנסות התייצבו על 150% וכך זה נמשך עד רגע כתיבת שורות אלו.

איך הם עשו זאת? בכדי לענות על השאלה נצטרך לתת קצת רקע על החברה.

2 מיליארד דולר בשנה

Supercell היא חברה פינית שהוקמה ב-2010 ונחשבת היום לאחת מחברות משחקי המובייל המובילות בעולם עם רווחים של מעל ל-2 מיליארד דולר בשנה. החברה מתחזקת 5 משחקים, 4 מהם נמצאים בין 50 המשחקים הריווחיים ביותר בעולם, החמישי הושק החודש:

  1. Clash Royale – משחק קרבות בזמן אמת בו משחקים המתמודדים ב-1V1 (אחד על אחד) או 2V2 (שניים על שניים). המשחק הושק ב-2016 והפך למשחק המצליח ביותר בעולם המובייל. אחרי 5 חודשים מרגע השקתו, זכה בפרס "משחק השנה" של Google Play Awards.
  2. Clash of Clans – משחק מלחמה אסטרטגי שהושק ב-2012 ועד היום הוא המשחק הריווחי ביותר ב-iOS ו-Android בכל הזמנים.
  3. Hay Day – משחק חקלאות בסגנון Farmville שמרוויח מעל 300,000 דולר ביום.
  4. Boom Beach – עוד משחק אסטרטגי עם סיפור שונה והצלחה מועטה יחסית לעומת Clash of Clans. יש לומר שהמשחק מרוויח מעל 50,000 דולר וזוכה לכ-50,000 התקנות מדי יום – שזה החלום הרטוב של חברות משחקים רבות.
  5. Brawl Stars – משחק יריות חדש שהושק בתחילת יוני, כרגע ב'גרסא רכה' רק ב-Appstore הקנדי.

מדובר בחברה אמיצה שלא פעם בחרה 'להמית' משחקים כושלים כגון: Pets vs Orcs (המשחק הראשון שלהם), Battle Buddies, Spooky Pop ועוד.

מה זה Clash of Clans?

Clash of Clans הוא משחק RTS – Real Time Strategy למובייל. על השחקן לבנות כפר בעזרת משאבים מוגבלים המשמשים כבסיס לכלכלת המשחק. המשאבים משמשים לשידרוג הכפר ויצירת יחידות קרב (חיילים ומבנים). יחידות הקרב משמשות לתקיפת כפרים אחרים ובזיזת ומשאביהם (Looting).

Clash of Clans הצליח לשכלל את כלכלת המשחק לכדי אומנות. מטרת המשחק הינה לבנות את הכפר הגדול ביותר, אולם לשם כך זקוק השחקן למשאבים רבים המופקים ממכרות. על מנת להגן על אותם משאבים או להשיג משאבים נוספים על השחקן להקים צבא גדול אשר דורש כפר גדול וחוזר חלילה.

השחקנים משתפים פעולה עם שחקנים אחרים ויוצרים שבטים (Clans) בכדי לקחת חלק בתקיפות וגם להגן. הקרבות בין השבטים נקבעים לפי דירוג, כך שתהיה כמה שיותר התאמה בין הצדדים הלוחמים.

המשחק, כמו משחקים רבים אחרים, עובד במודל כלכלי שנקרא Freemium. הכוונה היא ששחקנים יכולים לשחק את המשחק מבלי לשלם, אך המשמעות היא שהם יצטרכו לבלות יותר זמן במשחק, לעבוד קשה יותר ובסופו של דבר גם ההתקדמות תהיה איטית יותר. התשלום מאפשר לשחקנים להתחמש, להתחזק, לנצח ולהתקדם מהר יותר.

עפו קרוב מדי לשמש

מפתחי משחק מצליח מחויבים תמיד ליצור גירויים חדשים עבור קהל השחקנים שלהם, ובמיוחד לשחקנים אשר מגיעים לרמות הגבוהות ביותר (שהם בדר"כ גם הלקוחות המשלמים). הריגוש והאתגר הם האלמנטים העיקריים שמושכים שחקנים להמשיך לשחק ולהתקדם. מפתחי Clash of Clans בהחלט עמדו באתגר ודאגו לשדרג את המשחק באופן תכוף, אך היצירה האינסופית הוציאה, בסופו של דבר, את הכלכלה מאיזון. נוצר מצב בעייתי שבו ככל שמתקדמים במשחק כך קשה יותר להשיג משאבים, לשדרג חיילים ומבנים וכמובן לנצח.

ואז הגיעה 'ספינה טרופה'

כשכבר היה נראה שימיו של Clash of Clans ספורים, Supercell טרפה את הקלפים. כמה חודשים לפני יציאת הגירסא החדשה, השחקנים כבר היו יכולים להבחין בספינה טרופה שהופיעה על החוף שבקרבת הכפר שלהם. כמובן ש-Supercell דאגו לעשות build up מראש למשהו גדול עם סרטוני וידאו משעשעים. דוגמא לאחד הסרטונים הוא זה:


ב-22 במאי, לאחר הרבה תיאוריות ושמועות שהציפו פורומים בתחום הגיימינג ברשת, עלה העידכון המדובר אשר זכה לשם 'ספינה טרופה' (Shipwreck). העידכון איפשר לשחקנים לתקן את הספינה ולטייל למקום חדש. לאחר הפלגה קצרה הגיעה הספינה לחוף אחר, בו חיכה בסיס חדש – בסיס הבנאי (Builder’s Base).

מכניקה חדשה

במשחק הרגיל, נערכים קרבות בין שבטים בימים ספציפיים המיועדים לכך. ניצחון השבט מזכה את כל בעלי המניות שלו בשלל. בבסיס הבנאי המשחק מתנהל באופן אחר. הקרב הוא 1V1, ההתאמה נעשית בין שני שחקנים עם דירוג דומה, הם תוקפים אחד את השני (כל אחד בתורו) והמנצח הוא בעל ההתקפה הטובה יותר. השחקנים יכולים לנצח עד 3 פעמים ביום בכדי לאסוף שלל (Loot) בדמות משאבים.

העידכון הוא לא פחות מאבן דרך בתעשיית המשחקים. הוא היווה, הלכה למעשה, משחק חדש בתוך משחק קיים.

העידכון כלל 2 שינויים מרכזיים:

1) הקלת חוויית המשחק

2) פנייה לסוגים שונים של משתמשים

מה הפך את המשחק לקל יותר?

  • יכולת איסוף מהירה יותר של משאבים
  • אימון אוטומטי של חיילים
  • קירות הגנה לבסיס מגיעים בחבילות של 5 במקום ביחידים
  • הורדת חובת ביזבוז המשאבים בחיפוש קרבות ואימון חיילים
  • ביטול איבוד המשאבים תחת מתקפה
  • העובדה שלא ניתן לתקוף שחקן כאשר הוא אופליין

הפנייה לסוגים שונים של משתמשים נעשתה באמצעות אוטומציה של כריית משאבים מהירה ואיחסון גדול יותר. האוטומציה הורידה את רמת המחויבות למשחק כיוון שהיא איפשרה לחזור לאפליקציה בתדירות נמוכה יותר. זה אומנם נשמע מוזר שתדירות נמוכה יותר של שימוש היא דבר חיובי, אבל ישנם סוגים של שחקנים שתדירות גבוהה מדי עלולה לגרום להם לתסכול, לשחיקה ובסופו של דבר גם לפגוע באורך חיי השחקן.

העידכון הציע, בנוסף, גם תוכן חדש: הישגים חדשים (Achievements), מבנים חדשים ומגוונים, חיילים חדשים ואפשרות התאמה אישית של הבסיס.

כאשר נשאלו על העידכון, אמרו ב-Supercell: "הצוות האמין שזה לא יהיה רעיון טוב להוציא את 'בסיס הבנאי' כעוד משחק של טחינה (Grind) בכדי לשמור על דרישות הגיוניות מהשחקנים ולכבד את זמנם. בניגוד לכפר הרגיל, שם ההתקדמות איטית אבל ניתן לטחון באופן אינסופי, ב'בסיס הבנאי' ההתקדמות היא מהירה אבל האפשרות לטחון היא מוגבלת."

הורדת חסמים ושינוי כלכלת המשחק

המשחק החדש יצר הלך רוח שונה אצל השחקנים. הוא איפשר לשחקנים לשחק בלי הפחד לאבד משאבים, דירוג והעלות של הכל ירדה לאפס – אך יש לכך השלכות. Supercell ידעו היטב שאם הם יתנו לשחקנים שלל ללא הגבלה, הפופולריות של המשחק ככל הנראה תעלה אבל השחקנים יפסיקו לקנות ותהיה ירידה בהכנסות. על כן, עלה הצורך לאזן את כלכלת המשחק כך שתהיה הגבלה כלשהי על יכולותם של המשתמשים להתקדם. ההגבלה נעשתה על ידי הגבלת מספר ההתקפות היומיות ל-3 במקום מספר אינסופי, כפי שהיה עד היום. כך גם השלל (Loot) ששחקן יכול להשיג ביום הוא מוגבל. אם שחקן מעוניין להמשיך ולתקוף, הוא יצטרך לשלם.

השינוי העביר את הפוקוס של השחקנים מאינסוף תקיפות מעייפות (בכדי לאסוף משאבים), לחשיבה אסטרטגית ומדוקדקת של תקיפה ממוקדת שתפרק בסיס של שחקן אחר לגזרים.

כצפוי, השחקנים התלוננו על הגבלת שלוש התקיפות ביום וטענו שמפתחי המשחק רק רוצים להרוויח כסף. אך Supercell עמדו מאחורי החלטתם: "הגבלת השלל לא תשתנה. איזון כלכלת 'בסיס הבנאי' היה אתגר גדול ומורכב. הצוות ניסה מספר חלופות שונות לפני שהחליט על שיטת השלל הקיימת, ואנחנו מרגישים שעשינו את ההחלטה הנכונה. עם זאת, זו איננה הפתעה שההגבלה מייצרת תגובות חריפות."

התרגום להכנסות

אז מה העידכון עשה עבורם? תוך יומיים עלו ההכנסות של Clash of Clans מ-300,000 דולר ביום לאזור ה-900,000 דולר. לאחר כשבועיים הייתה ירידה, אך המשחק התייצב בסופו של דבר על 450,000 דולר ביום (150% שיפור מהמצב המקורי).

במגזין פורבס נכתב: "Supercell לא היו מוציאים Clash of Clans 2 בשום אופן. ככה לא עובד שוק משחקי המובייל: יש לך סיכוי טוב יותר לייצר מאגר משתמשים גדול יותר עם משחק מוצלח מאשר להתחיל מאפס. Supercell בחוכמה בחרה לשחרר משחק חדש אך לא מתחרה. העדכון האחרון מאפשר לשחקנים חדשים וותיקים כאחד הזדמנות להתחיל מחדש עם מכניקה חדשה ומעודנת שעושה כמה שיפורים נחוצים על משחק ישן יחסית".

העתקת המודל

Supercell הבינו מהר מאוד שהם נפלו על מכרה זהב והחליטו לשכפל את ההצלחה גם למשחק המוביל שלהם – Clash Royale. גם כאן, הם הסירו את הסיכון של איבוד דירוג באמצעות משחקי 2V2 שנותנים את כל ההטבות אך ללא הסיכון.

מכיוון שמדובר במשחק הריווחי ביותר בעולם בתחום המובייל, כאן הם היו זהירים יותר והעלו את השינוי ל-6 ימי ניסיון בלבד. כרגע, נראה שההשפעה על ההכנסות מינימלית, אך מהחודש 2V2 יהיה זמין שוב לתקופה של חודש ואז ניתן יהיה לראות אם הפיצ'ר יהפוך להיות משהו קבוע – נמשיך לעקוב.

הכותבים הינם מנהלי מוצר בפלייטיקה

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה on "איך ספינה טרופה העלתה את ההכנסות של Clash of Clans ב-150%"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Alon
Guest

מדהים איך השוק הזה עובד.
כתבה מצויינת!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: