הרשתות החברתיות נכשלו [דעה]

אנחנו בסוף 2016 עם 1.8 מיליארד משתמשים פעילים בפייסבוק, 400 מיליון באינסטגרם, 150 מיליון בסנאפצ'ט – אבל הרשת החברתית נכשלת

facebook mark zuckerberg getty images

מאת אמיר אפל

כולנו מסתכלים על הבית העצום הזה שעולה באש, על החלום האוטופי שלו שהתחיל אי שם לפני בערך 13 שנה (אם מחשיבים את מייספייס) ופשוט לא מתאפקים לזרוק עליו עוד גפרור. כי זה כיף.

כשהתחלנו את הדרך לפני שפייסבוק נכנסה לנו לחיים (ולמיטה, לשירותים, לעבודה, למבחנים…) עוד בימים שלאליעד נחום עוד קראו "בר", חלמנו על עולם חדש – עולם שבו אמצעי התקשורת הגדולים לא מחליטים לנו מה אנחנו חושבים, מה אנחנו קונים ובמי אנחנו בוחרים. עולם שהוא רק שלנו, אנחנו העורכים, אנחנו המחליטים, אנחנו בוחרים מה טוב לנו. עולם חיובי מלא בתוכן איכותי, מהנה, שמתאים רק לנו ולא למיליוני אנשים כאחד. אבל איפשהו בדרך הרשת החברתית פספסה את זה, היא נכשלה לממש את החלום שאנחנו כחברים ברשת חלמנו.

היא לא חיסלה את המתווך

הרשת החברתית הבטיחה לנו שתחבר אותנו אל השטח, ליוצרי התכנים עצמם, לסלבריטאים המרוחקים, ליזמים שרוצים למכור בלי המתווך אבל זה לא קרה. לפי דירוג הדפים האינטראקטיביים בישראל של המזבלה, רוב הדפים החזקים הם אגרגטורים – עמודים שמביאים לכם תוכן של אנשים אחרים ולמעשה בקושי מייצרים תוכן מקורי. במקרה הטוב הם נותנים קרדיט אבל לרוב הקרדיט לא מעניין אתכם. אתם לא מחוברים ליוצר התוכן אלא למתווך.

הדפים האינטרקטיבים בישראל

תופעה דומה קרתה בעולם הסחר ברשת. באתרי סחר כמו איביי ואלי-באבא, על כל מוצר מקורי שיצרן מסוים מפרסם יש לפחות 10 מתווכים שרוכבים על המוצר ומוכרים את אותו המוצר בדיוק בכמה סנטים יותר. אותם מתווכים, 'דרופ-שיפרס', כלל לא מחזיקים במוצר אלא מוכרים אותו ברשת ולאחר מכן מזמינים מהיצרן המקורי ושולחים לקונה.

ברשת החברתית, יצרני התוכן שאתם כן עוקבים אחריהם – בלוגרים, יוטיוברים, אושיות פייסבוק ואינסטגרם לרוב מבססים את המודל הכלכלי שלהם על קידום מוצרים והשתתפות בקמפיינים בתשלום. הרבה מהתכנים שאתם מקבלים מאותם יוצרי תוכן עצמאיים הם למעשה תכנים ממומנים ומטעם.

היא לא שלנו

הרשת החברתית, מעצם שמה, הבטיחה להיות שלנו – החברים. מקום שבו אנחנו מחליטים מה חשוב, מה מקבל חשיפה. מקום שבו לכל מי שחבר בו יש את הזכות להשמיע את קולו ולכולם זכות שווה, כביכול. אבל היא לא באמת שלנו, היא של צוקרברג, דורסי, פייג'. אנחנו לא מחליטים מי זוכה להשמיע את קולו, האלגוריתם קובע.

חבר ברשת שכתב את המילה ק*****ל ייחסם שרירותית וכך גם לגבי בחורה שהעלתה תמונה שבה המרפקים שלה נראים כמו חזה חשוף. עמודים אנטישמיים יקבלו חשיפה ואורך חיים ממושך והעמוד הויראלי בישראל ייסגר לצמיתות על סכסוך תוכן שיווקי בסכום פעוט. ספר החוקים לא נמצא אצלנו – המקום הזה לא באמת שייך לנו.

מיזמים כמו Steemit וסנריו מנסים להקים רשת חברתית בשיטת Block Chain, שבה הרשת למעשה שייכת לכל חבריה ולא לאיזו חברה פרטית. בהרמת יד – מי מכם סוגר עכשיו את פרופיל הפייסבוק שלו ועובר לרשת של Block Chain?

היא לא מקום חיובי של תוכן איכותי

בואו נעשה טיול קצר בפיד שלנו בפייסבוק. נגלול 10 פוסטים לכל היותר וכולנו נתקל בקמפיין כלשהו שמלבה שנאה, שעושה שיימינג, שתוקף, דורש הדחה, צועק "נמאס לי!". כולנו צועקים כי רק ככה שומעים אותנו. כדי להגיע אליך ולשכנע אותך לקרוא את המאמר הזה (ואם הגעת עד פה, יש תקווה לעולם) צריך לרוב כותרת מפתה, תמונה שתעשה לך קוועצ', קליק בייט, משהו שילכוד אותך. התוכן שאנחנו צורכים ברשת החברתית לרוב מוגבל לכמות האינפורמציה שאפשר להכניס בתמונה ריבועית של 900*900 פיקסלים. עדיף שפשוט תהיה שם תמונה של בחורה יפה. במקרה הטוב יוסיפו משפט קצר. כמות האנשים והדפים שמשקיעים בתוכן איכותי, מוסמך, בעל ערך – נמוכה מדי.

ואגב, רשת חברתית – את מי מהחברים שלכם אתם באמת רואים שם? ומי מה"חברים-מכיתה-ב-שביקשו-חברות-ולא-היה-נעים" אתם רואים ללא הפסקה? האם פייסבוק היא המקום שבו אתם באמת שומרים על קשר עם החברים הטובים שלכם?

אז הרשת החברתית נכשלת למלא את מה שציפינו שתעשה, והיא נכשלת בגללנו. למעשה שלושת הכוחות הפועלים על הרשת החברתית הם: הרשת עצמה (מחוקקי החוקים), המפרסמים (בעלי המאה) ואנחנו (הקהל, הצרכנים). שכחנו כמה כח והשפעה יש לנו על המקום הזה למרות שאנחנו מנצלים אותו בכל זאת.
כל קליק על מלכודת קליקים, כל לייק על קמפיין מעורר שנאה, כל הימנעות שלנו מתוכן אמיתי, איכותי – מלמדים את האלגוריתם ואת המפרסמים מה אנחנו אוהבים. כל השתתפות שלנו בשיח אלים ובוטה מעודד יצרני תוכן – פוליטיקאים, קמפיינרים, מותגים – לייצר לנו תוכן הולם.

אז אולי הגיע הזמן שניקח את המקום הזה, שהוא שליש שלנו, בידיים. נבין מה עשינו לו ונחשוב איך היינו רוצים שיהיה, וכבר מהיום נתחיל לעודד תוכן מקורי, איכותי, חיובי, ביקורתי-מקצועי, אישי ו___ תשלימו לבד בתגובות (כי עדיין אי אפשר להתעלם מהאלגוריתם).

הכותב הוא מנהל קריאייטיב בבן חורין אלכסנדרוביץ'

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

17 Comments on "הרשתות החברתיות נכשלו [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
אירה
Guest

לי מחקו את הפייסבוק כי לא האמינו שזה שייך לי אחרי שנים של שימוש.ועוד רוצים צילום תעודה.

קובי
Guest

גם לי, ביקשו צילום תעודת לידה שאשלח להם

דניאל
Guest

אחלה כתבה, והנימה בה נשמעת אכן מיואשת, אבל בצדק.

דניאל
Guest

רק להוסיף, שכתבה אחת כזאת לא תשנה את פני העולם, וצריך עוד כאלה, והרבה. אולי אז יפול לאנשים האסימון שהופה, משהו פה לא מסתדר, שמשהו לא בסדר. לך תדע.

גריין רובוטים
Guest
גריין רובוטים

חעחעעחע אחרי 5 שנים מחקתי את הפייסבוק אומנם מ1200 חברים נישארו לי רק 10 אבל לפחות יש לי חברים אמיתים שאפשר לסמוך עליהם ולא אוסף של תמונות מזוייפות של הזויים שמנסים ליפות את המצב העגום שבהם נפשם וגופם שרוי .
בברכה
רובוטים ירוקים לנצח .

Asaf Shelly
Guest

אולי אפשר להשתמש בפייסבוק כדי לארגן מחאה חברתית

טמיר חייק
Guest

כתבה אדירה!

James Crow
Guest

הרבה מזה קשור אלינו בתור משתמשים.
אני לדוגמה הייתי בלי פייסבוק ב6 שנים האחרונות ולאחרונה חזרתי ואני פועל ככה:
לא מאשר כל אדם ואדם וגם את מי שאני מאשר אני ישר עושה שלא אראה עדכונים על הפיד שלי.

מה שאני משאיר בפיד זה עמודים מסויימים שמעניינים אותי ובכך אני חוסך את כל הזבל והשיתופים ברשת.

אז במקום להתלונן – פשוט תעשו סדר.

אילן
Guest

לא חסר רשתות חברתיות אחרות כמו Ello.

טארק
Guest

תיקון קטן:
״ואנחנו (הקהל, המוצרכנים)

Yiftach
Guest

There is a rule in the net today that applies to about 99.9% of Sites:

If it's free – You are the Product !

צבי
Guest

אתה מאשים את הדפים הפופולאריים שמתמסחרים, ואז מצדיק את הדף שעשה בדיוק את זה ונסגר מהסיבה הזאת?!

אמיר אפל
Guest

אני לא מאשים דפים שהתמסחרו אלא אותנו שלא מוכנים לשלם על תוכן איכותי ומחפשים רק את החינם

Moti
Guest

גם אתר זה מביא תכנים של אנשים אחרים עם קרדיט קטנטן כזה למטה. ראו ערך כתבה זו.

דניאל משה
Guest

חומר מעניין למחשבה

קובי
Guest

הם מחקו לי את הכרטיס בטענה שאני זה לא אני, האמת בהתחלה התבאסתי אבל אח"כ הבנתי שזה לא אבדה גדולה

גיל
Guest

הבעיה היחידה היא אתם – שלא עשיתם סדר בפיד שלכם.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: