שיווק במובייל בסין: פוטנציאל עצום, כללי משחק שונים

בשנתיים האחרונות הפכה סין למעצמת המובייל הגדולה ביותר בעולם כשלא מעט חברות שנולדות שם מגיעות למערב. כשהמצב הפוך, מגלות החברות המערביות שוק שונה עם חוקים משלו.

shutterstock

הפוסט נכתב על ידי יונתן רוה, בעל תואר במשפטים ומנהל עסקים, פועל כ-5 שנים בתחום השיווק והפרסום במובייל. עובד כיום כ-Director of Publishers בחברת appnext והבעלים של הבלוג Mobilize העוסק בעסקים במובייל.

כבר למעלה משנתיים שסין ידועה כמעצמת המובייל הגדולה בעולם. כמה גדולה? ובכן, כה גדולה עד כי אף מעצמה בעולם לא מתקרבת אליה מבחינת כמות לקוחות וחיבור לאינטרנט ב-G3. מן הסתם, מדובר בשוק ענק שלמרות הבדלי השפה הולך ונפתח למערב, ומציע הזדמנויות חסרות תקדים לחדירה לשוק שעדין אינו רווי לגמרי. מצד שני, אם חשבתם שכללי המשחק הסטנדרטיים חלים על סין, חישבו שוב. לסין, כמו תמיד, חוקים משלה.

פוטנציאל: נכון לאוגוסט 2013 יש בסין כמעט מיליארד ו-200 מיליון משתמשי מובייל. ל-China Mobile, המפעיל הסלולרי הגדול בעולם, יש יותר מ-750 מיליון מנויים.

גם קצב חדשנות המכשירים מצויין. למעלה מ-450 מיליון מכשירי סמארטפון קיימים כיום בסין, היעד מספר 1 בעולם למשלוחי סמארטפון. השוק הסיני מוטה באופן קיצוני לטובת מכשירי אנדרואיד. אפל תופסת נתח שוק של פחות מ-15 אחוז, כאשר יותר מ-80 אחוז נשלט בידי מערכת ההפעלה של גוגל. יצרניות המכשירים המובילות בסין הן סמסונג (עם נתח שוק של קרובל-20 אחוז מכלל שוק הסמארטפונים בסין), לנובו (12%), Coolpad (11%), Huawei (9%) ו-ZTE (6%).

ההכנסות מתעשיית המשחקים במובייל עולות מדי רבעון בקצב נאה:

china-mobile-and-smartphone-gaming

שוק הפרסום

כמות ההכנסות במובייל נמצאת בעלייה קיצונית. שוק הפרסום בסין שילש את הכנסותיו בשנה האחרונה, בהשוואה ל-2012, וצפוי להמשיך לעלות בקצב של 70-80 אחוז ב-3 שנים הקרובות:

mobile-advertising-spending-in-china

כמו בשאר העולם, שוק הפרסום בסין מלא במתחרים, מערביים ומקומיים כאחד. אמנם לא תמצאו בסין רשת פרסום בעלת נתח שוק הדומה לזה של Google Admob, ובכל זאת, מספר חברות אינטרנט צמחו להיות רשתות פרסום דומיננטיות כגון Baidu, Qihoo 360, Tencent ואחרים. המאבק על הבכורה עדין לא הוכרע, וסביר להניח לא יוכרע בשנים הקרובות. יתרה מכך, חברות ענק אילו מספקות יותר שירותי Publishing ופחות פרסום קלאסי, משום שהפצה של אפליקציות עצמן היא עסק מסובך בסין. נתח השוק של גוגל פליי, חנות היישומים הרשמי של גוגל נע לפי הערכות בין 5 ל-6 אחוז בלבד. רובן של האפליקציות מותקנות דרך חנויות עצמאיות, וענקיות הפרסום המקומיות ידאגו להציב אתכן בכולן. הנה רשימה חלקית של חנויות אילו.

מודל פרסום

כמו בשאר העולם, המודלים הרווחים ביותר הם תשלום לפי קליק (CPC) ולפי הורדה (CPI). גם בסין מומלץ לנהל מו"מ בנפרד עם כל רשת על מנת להשיג את המחיר הטוב ביותר. יחד עם זאת, חלק מן הרשתות הגדולות לא רק שידרשו מכם בלעדיות, אלא גם כ-60-70 אחוז מכלל ההכנסות שלכם בתוך המשחק (דרך in-App purchases). בתמורה לעסקה הלא כל כך משתלמת הזו, אותה רשת תספק לכם שירות Publishing מושלם, הכולל הפצה של האפליקציה בחנויות הרלוונטיות, פרסום וקידום בכל הערוצים הרלוונטיים, כולל שירותי המלצות פופולריים במובייל ובאינטרנט. עסקה הפצה כזאת כוללת גם איתור וסילוק של עותקים פיראטיים של האפליקציה שלכם, אם קיימת, מן המדפים הוירטואליים של החנויות והספקים השונים. היכולת של מפתח אפליקציה, קטן או גדול, לייצר ולנהל פעילות כה סבוכה של הפצה ושיווק בכוחות עצמו מוגבלות ביותר. היכולת שלכם להשפיע נמדדת בעיקר דרך תוצאות המשא ומתן שניהלתם מול רשתות הפרסום וההפצה הללו. ככל שתשיגו עסקה טובה יותר, תצטרכו לשלם פחות בסוף התהליך.

עלות ממוצעת של רכישת משתמש (CPI) נעה כיום בין 0.2$ ל-0.4$, עדין נמוך מאוד בהשוואה לעלות מקבילה של משתמש במדינה מערבית. מקורן של כ-90 אחוז מן ההכנסות במובייל בסין ברכישות בזמן שימוש באפליקציה (In-App Purchase), שיעור גבוה משמעותית ממדינות המערב. אם האפליקציה שלכם טובה בייצור הכנסות בזמן המשחק, סין היא המדינה הנכונה עבורכם.

כדאיות

ההבנה של השונות הגדולה בשוק התוכן הסלולרי הסיני היא בדרך כלל המכשול הגבוה ביותר לעבור. הנכונות לתקוף שוק חדש באמצעים שונים ממה שהייתם רגילים לו בעבר עשויה להוות את ההבדל בין הצלחה וכשרון. ברור שנסיון לכבוש את שוק המובייל הסיני ללא היעזרות במובילי השוק עשויה להיות קשה ביותר. ובכל זאת, אם החלטתם לנסות לעשות זאת לבד, ללא שימוש באחד ממובילי השוק – מספר רשתות פרסום יכולות לעשות זאת בשבילכם כיום, דרך עסקאות פחות דרקוניות ויותר דומות לעסקאות פרסום סטנדרטיות במערב. AppFlood, Madhouse, Adsage, Dianjoy, הן רק חלק מן השחקניות המתמחות בפרסום בשוק הסיני, ששירותיהן נגישים לדוברי אנגלית. יחד עם זאת, אם אתם מעוניין באחוזי חדירה גבוהים או אם אין לכם את המשאבים הדרושים להתמודד עם שוק בעל כללי משחק שונים כל כך, עדיף שתחדדו את כישורי המשא ומתן שלכם, וותרו על חלק (ניכר) מהכנסותיכם ותנו לרשתות הסיניות הגדולות לעשות את העבודה בשבילכם.

קרדיט תמונה: China mobile via Shutterstock.

יונתן רוה הוא מפעיל הבלוג Mobilize.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

7 Comments on "שיווק במובייל בסין: פוטנציאל עצום, כללי משחק שונים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
שלמה
Guest

רוצה להוסיף קצת פרטים לכתבה:

1. אם לדייק קצת יותר בנושא המודלים. ניתן כיום לרכוש הורדות ישירות דרך חלק מהחנויות, כמו כן לקבל באנרים בתשלום היכולים להביא לעד 20K הורדות ביום.

2. יש למעלה מ-200 חנויות אפליקציות לאנדרואיד בסין ולכל אחת יש דרישות משלה בעת שמעלים אפליקציה. קשה מאוד להשיג דירוג של אותן חנויות והמיידע סגור אצם מספר מצומצם של חברות למיטב ידיעתי. בכל מיקרה, שלושת הגדולות נכון לעכשיו הן: Qihoo 360, WanguoJia ויצרנית הטלפונים הסינית (האפל של סין) – Xiaomi/

נץ
Guest

יופי של כתבה, אבל מה שמשתמע ממנה זה שבלי להשתמש במפיץ מקומי, הסיכויים להצליח שם נמוכים.
עדין קצת מתקשה להאמין שזה המצב

שלמה
Guest

זה כן המצב בגלל שהשוק כל כך מפוצל (Fragmented) ויש צורך להתנהל מול כל גורם בנפרד.

ארביב
Guest

הסינים כאילו מתעקשים לעשות הכול שונה. אבל הולך להם. חבל שבעיניים מערביות זה נראה כמו תוהו ובוהו.
מאמר טוב.

אבי לוי
Guest

לשוק המובייל אפליקשיין אפשר להיכנס באמצעות חברה בשם Crane Action , אפשר לייצור איתי קשר דרך avi@levislaw.com החברה היא שותפות של סינים וישראלים הבקיאים בתחום ומקושרים היטב בסין

מיכאל
Guest

פיצוץ של כתבה.
מה שחסר לי הן חברות ישראליות שמתמחות בכניסה לשוק הסיני, בהיבט הדיגיטלי.

שלמה
Guest

את יכול ליצור קשר איתי Startup Noodle

http://www.startupnoodle.com/AppInChina/index.html

אפשר ליצור איתי קשר במייל דרך: shlomo@startupnoodle.com

wpDiscuz

תגיות לכתבה: