4125878507 הצצה: תעשיית הצעצועים, איך הם באים לעולם? | גיקטיים

סוכן חכם
אישי ודיסקרטי

לוח משרות ההיי-טק
והטכנולוגיה של ישראל.

רוצים לדעת על משרות חדשות שמתאימות לכם?
תנו לנו לעבוד בשבילכם.
במקום לחפש משרות, קבלו אותן למייל ראשונים.

תודה רבה,
מעכשיו הסוכן האישי שלנו עובד בשבילך. בהצלחה:)
ההרשמה בוצעה בהצלחה
*הרשמה מאשרת לנו את תנאי השימוש
אני מאשר קבלת חומר פרסומי מגיקטיים וידוע לי כי באפשרותי לבקש הסרה מרשימת התפוצה בכל עת

הצצה: תעשיית הצעצועים, איך הם באים לעולם?

דמיינו רגע שתפקידכם היה להמציא ולפתח צעצועים. שיום סטנדרטי שלכם היה לבחון, לעצב ולהטיס רחפנים למשל או לחשוב על הטרנד החם הבא. הצצה למקצוע פחות שגרתי ששיאו בביקור בכנס ממציאי הצעצועים הגדול בלוס אנג׳לס

toys getty images

קרדיט צלם\תמונה: Joe Raedle, Getty Images Israel

מאת ירין פרנק ארליך, מעצב צעצועים וממציא

כמו הרבה מאיתנו בתחילת שנות ה-20 מצאתי את עצמי שואל את השאלה האלמותית: מה אהיה כשאגדל? לפתע זה פגע בי. זה היה העיתון שאבא שלי זרק לכיווני. העיתון היה פתוח בעמוד עם פרסומת לרשת הצעצועים טויס אר אס, ופתאום, ברגע קסום אחד, הכל התחבר, אני רוצה להיות מעצב צעצועים!

כ-7 שנים אחרי, מתוכן 4 שנים בלימודי עיצוב תעשייתי ב-HIT המכון הטכנולוגי חולון (עם פרויקט גמר של מכונית צעצוע על שלט), עבודה בסטודיואים שונים וסיום בהצטיינות של תוכנית המצאת הצעצועים והמשחקים במכללת שנקר בחסות חברת הצעצועים הקנדית Spinmaster, אני מוצא את עצמי עולה על מטוס בדרך לטורונטו ולוס אנג'לס לאחר שהוזמנתי, יחד עם 3 בוגרות נוספות משנקר, לביקור במטה החברה והשתתפות בכנס ממציאי צעצועים מכל העולם.

כנס שלם על צעצועים

כל מי שאוהב יצירה, עיצוב, ג'אדג'טים ומנגנונים, פיתוחים טכנולוגיים וחומרים חדשים, ימצא חיבור לעולם הצעצועים בו כל אלה באים לשימוש תוך כדי שמירה על אופי משחקי, כיפי, ילדותי ומגניב. צעצוע טוב, כמו שאמר לי במהלך הסיור אחד המנהלים בחברה, הוא קסם. כל כך הרבה אלמנטים צריכים להתחבר כדי שצעצוע יצליח. דבר ראשון צריך רעיון טוב, מקורי וכיפי. לאחר מכן, עיצוב וביצוע מעולים שגורמים לאותו אובייקט להיות אטרקטיבי ולתקשר עם הילדים וההורים. לתוך המשוואה נוסיף גורמי שיווק, תמחור, רישיונות, פטנטים ועוד הרבה דברים שלא קשורים דווקא ליצירתיות, ואפשר להבין שלא כל צעצוע טוב הוא צעצוע שנמכר טוב.

כשהגענו למטה החברה פגשנו את דיוויד ווינטר, אחד האנשים בחברה שאחראים על קשרי ממציאים. כן, מה ששמעתם, בחברות הצעצועים בחו"ל עובדים אנשים שכל עיסוקם הוא המצאות של ממציאים חיצוניים שרוצים למסור רעיונות לחברה עבור פיתוח וקבלת תמלוגים. האינטרס של החברה הוא שממציאים טובים, ייפנו קודם כל אליה ולא לחברות המתחרות ולכן חשוב לשמור על יחסים קרובים וטובים.

אותם אנשים בוחנים רעיונות כמה פעמים בשנה ומקבלים פניות מממציאים כל הזמן. הדרך מרעיון למוצר ארוכה ומייגעת וברוב הפעמים גם מתגלה כדרך ללא מוצא. הרוב הגדול של הרעיונות נפסל על הסף. רעיונות מתאימים יותר צריכים לעבור ועדות ארוכות שמאשרות אותם או לא, פגישות בין צוותי החברה שבוחנים איך הרעיון יכול להיות משולב בתוך החברה והאם בכלל מתאים לחברה להשקיע בו. לאחר מכן מתחיל תהליך הפיתוח ההנדסי והעיצובי עד לקבלת מודלים עובדים ויפים. אנשי החברה אומרים שפיתוח של רעיון עד למוצר מוגמר לוקח קרוב לשנתיים במקרה הטוב וזה במקרה שאין עצירות באמצע, ספקות לגבי ההמשך, חברה מתחרה יוצאת עם מוצר זהה ועוד ועוד קשיים. נשמע כיף אה?

ככה זה נראה מבפנים: משרים בחברת צעצועים. צילום: ירין פרנק ארליך

ככה זה נראה מבפנים: משרדים של חברת צעצועים. צילום: ירין פרנק ארליך

כשסביבת העבודה שלכם עמוסה בצעצועים

אז שבע שנים אחרי שהעיתון ההוא פגע לי בראש, אני מגשים חלום ומוצא את עצמי עומד בתוך חברת צעצועים אמיתית וגדולה. הסרט ביג זה כאן. הדבר הראשון שמרגישים במשרדים של spinmaster הוא הכיף. כ-ו-ל-ם עובדים כשהם מוקפים בצעצועים, בובות, רחפנים, מכוניות, משחקי הרכבה ודמויות שנמצאות בכל מקום פנוי במשרד, במסדרון או תלויות מהתקרה. הדבר השני שמרגישים הוא העשייה האינטנסיבית במקום. מעצבים יושבים ליד מהנדסים שיושבים ליד מודליסטים שיושבים ליד מעצבים שיושבים ליד מהנדסים. הקירות במשרדים מלאים בלוחות של סקיצות מישיבות הבריינסטורמינג השבועיות, השולחנות והמגירות מלאים עד אפס מקום במודלים ומוק-אפים של ניסיונות קודמים לצעצועים. אזור שלם מוקדש לעיצוב ובניית האריזות של הצעצועים – האפשרות למשל להפעיל צעצוע בעודו עומד באריזה על המדף היא דבר חשוב מאוד למכירות, כך שהאריזה היא סוג של מוצר בפני עצמה – מחלקה שלמה שמתעסקת במבחני ניסוי של צעצועים על קבוצות ילדים והסקת מסקנות, צוותי מרקטינג בשיחות טלפון קדחניות וכמובן, קפיטריה שנראית יותר כמו משחקיה.

לאחר סיבוב ההיכרות, הצטרפתי לצוות שאחראי על קטגורית ה-RC של החברה או כמו שקוראים לזה אצלנו "על שלט". ישבתי מוקף ברחפנים ומכוניות צעצוע והתחלתי לעבוד על רחפן חדש שהחברה מנסה לפתח.

מעבר למסדרון עבדו צוותים אחרים על צעצועי מכונות יצירה בפלסטלינה, מכונות תפירה ומשחקי הרכבה שונים, כל צוות בשלו. איאן, מנהל הצוות שלנו, הציע לבקר במודליה בה הם בונים ומפתחים דגמים. כל פריק של טכנולוגיה היה מחייך פה. בכניסה למודליה מברך אותנו קיר שלם שעליו ממוקמים עשרות קונטרולרים (שלטים) מכל מיני צעצועים שונים, מגירות שלמות מלאות בגלגלים, מנועים ופרופלורים. מהנדסי אווירונאוטיקה וחשמל יושבים ומכווננים את התפקוד של המודלים. לפתע החבר'ה מטיסים רחפן, נוחתים על ראש של אחד המעצבים שמאשר שהוא נחת בצורה רכה ומאוזנת וכולם ממשיכים לעבוד כאילו הכל רגיל. בצד ליד הקיר נבנתה מנהרת רוח מלאה בחיישנים בה בודקים את השינויים הקטנים שחווה הרחפן באוויר. בחדר השני, מדפסות תלת מימד בטכנולוגית SLA עובדות יום וליל כדי לספק מודלים מהירים ומדוייקים. מסורים, מקדחים, מחרטות, כרסומות וכו'. יש כאן כל מה שצריך כדי לבנות מודלים במספר שעות. וכן, בסוף היום עשינו מירוץ רחפנים ברחבי המשרד. איזה כיף!

לא נראה כמו מקום עבודה שגרתי. צילום: ירין פרנק ארליך

לא נראה כמו מקום עבודה שגרתי. צילום: ירין פרנק ארליך

״99 אחוזים מהצעצועים היום משוייכים לסרט, סדרה או משחק מחשב״

במהלך אחד הימים קפצנו לחנות צעצועים מקומית כדי לבחון את המוצרים בחנות. החברות מסכמות על מיקומים טובים ואטרקטיביים בחנות והחנויות מצידן מעוניינות לדחוף את הצעצועים המבוקשים יותר. רוב הצעצועים היום (כ-99% לפי דיוויד) ממותגים או משויכים לסרט, סדרה או משחק מחשב מסויים ואפילו לגו – שהיו הסמל להמצאה ודמיון חופשי – מוציאים יותר ויותר דגמים שלקוחים מסרטי פעולה ופחות ערכות למשחק חופשי.

לאחר מספר ימים במשרדים בטורונטו הגיע הזמן לטוס ללוס אנג'לס לקראת שבוע נוסף של עבודה וכמובן, כנס הממציאים של החברה. המתחם של ספינמסטר שידר בערך את אותה אווירה כמו בקנדה, אבל בארה"ב, אתה בארה"ב. הכל היה גדול יותר, חדש יותר ויפה יותר. לכל מעצב פינת עבודה עם משטח וואקום ואיימק ענק וכמובן שבכל פינה מלאה בצעצועים מכל כיוון, על הקירות תלויים סקייטבורדים ואופניים והצוות עובד בקצב על בניה של מודלים חדשים עבור מצגת הרעיונות הקרבה. גם כאן אווירת העשייה ממשיכה.

כנס הצעצועים הגדול בעולם

ביום הכנס הייתה ממש התרגשות באוויר. היום הזה שמתחיל בצהריים המוקדמים ונגמר במסיבת יאכטה בלילה נערך במתחם החברה בלוס אנג'לס ולכנס הגיעו כ-150 ממציאים ממדינות שונות כמו ארה"ב, יפן, בריטניה, דרא"פ וגם משלחת ישראלית מכובדת. מהר מאוד המקום התמלא – לפעמים ממציא בודד, לפעמים שלושה חברים שממציאים צעצועים ביחד ולפעמים חברה שלמה שזה כל העיסוק שלהם. המדהים הוא שביפן וארה"ב למשל, יש חברות שלמות שכל מה שהן עושות זה להציע רעיונות לחברות אחרות. לך תסביר להם שאני ממציא צעצועים מהסדנה הקטנה שלי בבית כשאני מוצא זמן ולא מעצב צעצועים עבור אנשים אחרים. הכנס נערך בשני סבבים ומטרתו הייתה לחשוף את הממציאים לכיוונים שהחברה רוצה ללכת אליהם, איפה המוצרים נמצאים היום ומה הכיוונים בהם שווה להתפתח. החברה בנתה חדרי תצוגה מושקעים עבור כל ז'אנר צעצועים עליו היא עובדת כמו: פעילויות, משחקים, רובוטיקה, על שלט, בנים ובנות. התחלקנו לקבוצות והסתובבנו בין החדרים, מתרשמים מהפרזנטציות שהעבירו אנשי המכירות של החברה. אגב, כשאני אומר חדרי תצוגה מושקעים, אני מתכוון למכונות עשן, קירות מסתובבים, אורת, סרטים, מוסיקה – בקיצור אמריקה. התצוגה הייתה מאוד מגוונת כך שבחדר אחד קיבלנו פרזנטציה על צעצועי רובוטים מפותחים שנראים כאילו הגיעו מהעתיד בעוד שבחדר שני שיחקנו בבובות פרוותיות ששרות ובחדר השלישי בכלל שיחקנו משחקי קופסה. בתור בונוס, במהלך היום גיליתי שאחד הקשישים בקבוצה שלי, עבד על ה-mister potato head המקורי! היה מעניין לגלות מה הוא חושב על עולם הצעצועים היום לעומת פעם.

לאחר כמה שעות של התבוננות בפרזנטציות ובמוצרים, אספנו את עצמנו והלכנו הביתה להתארגן למסיבה. בלילה הגענו למרינה של LA ועלינו על היאכטה. רקדנו, שתינו, אכלנו ובעיקר ספגנו עוד כמה רגעים מהנסיעה המדהימה הזאת. כמה שעות לאחר מכן כבר הייתי על מטוס בדרך חזרה לארץ, מעכל את זה שאחרי 7 שנים של עבודה קשה, נראה שאני במקום הנכון.

צפו: ראיון עם בן דרמר, מנהל תחום הממציאים ב-Spinmaster

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה on "הצצה: תעשיית הצעצועים, איך הם באים לעולם?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
איציק
Guest

צעצוע של כתבה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: