העתיד טמון ברשתות החברתיות הקטנות

אחרי שפייסבוק כבר ביססה את עצמה ויצאה מהמשוואה, העתיד טמון בעיקר ברשתות החברתיות הקטנות. עומר קפלן מסביר למה

תמונה: ברישון CC על ידי Pierre Metivier

2013 כבר אוטוטו כאן ואם הייתי צריך להמר על מגמה שתהפוך משמעותית יותר בעולם בני הנוער (ובאינטרנט בכלל, אבל אני נשאר ממוקד) היא העלייה בפופולאריות ובכוח של רשתות חברתיות קטנות: אלו יכולות להיות רשתות חברתיות שמבוססות על תחומי עניין, רשמות חברתיות "סגורות" המיועדות לאינטרקציה בין מספר קטן של אנשים (מוכרים או לא) אבל בכל מקרה – לגודל הקבוצה יהיה משקל משמעותי.

גלקסיות קטנות של משתמשים

מחקרים שנערכו בנושא רשתות חברתיות מצאו שהמבנה ההיררכי של רשת חברתית בקנה מידה גדול Flickr או YouTube לדוגמא, בנוי מצברים דחוסים של משתמשים שכמעט לא מתקשרים זה עם זה; כמעט גלקסיות נפרדות (לקריאה נוספת – מחקר בנושא מדידה של רשתות חברתיות). כל צבר של משתמשים בנוי בתוכו מצברים קטנים של משתמשים קרובים עוד יותר עם ממשקים לקבוצות חברים אחרות.

כדי להמחיש את מה שהמחקרים בדקו בצורה תיאורטית, הנה ויזואליזציה של מערכת החברים שלי בפייסבוק, רשת חברתית בקנה מידה גדול לכל הדעות, כפי שחושבה על ידי Wolfarm Alpha (נסו בעצמכם) ולמרות צבר דחוס של חברים משותפים, ניתן לראות בבירור צברים דחוסים נוספים עם ממשקים קדימה ואחורה – צברים נוספים המעידים על שייכות לקהילה המבוססת על תחומי עניין או מאפיינים נוספים.

המפה החברתית שלי (Woflam Alpha)

כלים יחודיים לקבוצות קטנות

בפוסט האחרון דיברנו על הצורך של בני נוער בהכרה גם מצד קבוצות עמיתים וגם מצד המערכת. השימוש ברשתות חברתיות לקבוצות קטנות מעניק פתרון שמעצים את המשתמש ונותן לו כלים מותאמים אישית כדי להתחבר ולתקשר עם הקבוצה. הקבוצה יכולה להיות מבוססת על תחומי עניין, קבוצה סגורה של חברים קרובים או קבוצה של חברים לא מוכרים. הקשרים בתוך הקבוצה הקטנה יכולים להיות בין המשתמשים לבין עצמם, בין המשתמשים למוקד אחד – מנהל או מומחה או שילוב של השניים (לקריאה נוספת – מאמר בנושא מבנה קבוצות קטנות).

מהבחינה הזו, אחת הרשתות החברתיות הקטנות המוצלחות ביותר בשנה האחרונה היא Pinterest. על פי דו"ח המדיה החברתית של נילסן לשנת 2012 פינטרסט רשמה גידול של 1047% ולמרות שבחודשים האחרונים גרף הצטרפות המשתמשים שלה התמתן במקצת, היא עדיין מציגה את השיפור הטוב ביותר על פני המתחרים שלה שנה אחרי שנה. פינטרסט מעניקה למשתמשות בה (70% נשים) כלים בצורה של ממשק וחווית משתמש כך שהעולם שלהן מצוי בתוך הרשת הסגורה ומאפשר לקבל פידבק ממשתמשות אחרות.

ניתן לראות גם התקדמות של רשתות חברתיות גדולות לכיוון פתרונות לקבוצות קטנות, בעיקר על ידי ניהול של תת קהילות (לדוגמא: Google+ Communities שהושק זה מכבר).

הקהילה המקוונת בין פיצול להתכנסות

בימים בהם משתמשים וחברות מתחילים להבין את המסגרת המוגבלת יחסית בה מתנהלת פייסבוק, לצד הנכונות מצד הרשת החברתית הגדולה לאפשר התחברות מהירה והתממשקות למסד הנתונים החברתי שלה (מה שקוראים Facebook Connect), פתרונות לקבוצות קטנות ונישתיות יצוצו. בתזה שלי וגם כאן בתנועת הנוער, דיברתי לא מעט על המגמה של הקהילה המקוונת כולה להתרחב ולהתכנס: בימים של טרום-פייסבוק ותחילת ה-Web 2.0, נפתחה רשת חברתית לפחות או יותר כל תחום עניין או תחביב, כולל רשת חברתית לחובבי יין. עם העלייה של פייסבוק, הקהילה המקוונת התכנסה לתוך האתר הגדול ואולי ב-2013 נראה את ההתפצלות חוזרת, תוך כדי התממשקות לפייסבוק.

בני נוער, כחלק מהקהילה המקוונת, יהנו מהיכולת למצוא רשתות חברתיות קטנות יותר ו"מחתרתיות יותר" שיעצימו אותם ואת תחומי העניין שלהם לתוך קהילות קטנות וממוקדות. אפשר לראות את הניצנים של זה היום, בקטן מאד, בתוך Instagram שנותנת פתרון בתחום הצילום החובבני, אבל לא מן הנמנע שנראה אתרים אחרים הקשורים למוזיקה ולתרבות רחוב.

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג תנועת הנוער.

 

עומר קפלן

עומר הוא בעל ניסיון של שנים בעבודה מול בני נוער באינטרנט בעולמות השיווק והפרסום תחת גופי המדיה הגדולים בישראל.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: