מהי הרשת החברתית העוצמתית ביותר?

עולם הרשתות החברתיות חווה אבולוציה, כאשר הרשתות המבטיחות ביותר הן אלו שמעודדות את המשתמשים שלהן לחלוק מידע אישי יותר, שישמש בעתיד לצורך הגדלת ההכנסה מפרסום. בעוד שמבוגרים שוקלים אם להתמסר לעולם החדש, בני הנוער מחבקים את המציאות הקיימת ורואים בה כברירת מחדל

insta

מאת אופיר יהב.

כשבוחנים עוצמה של רשתות חברתיות, נוהגים להסתכל על שני אספקטים מרכזיים. הראשון הוא כמות המשתמשים היומית/חודשית, המאפשרת לדעת כמה מהאנשים שיש להם פרופיל אכן משתמשים בשירות, ובאיזו תדירות. לדוגמא, בדוחותיה של פייסבוק היא מצהירה על קרוב ל-1.6 מיליארד מנויים הנכנסים לפחות אחת לחודש וכמיליארד הנכנסים מדי יום. לעומתה, LinkedIn מציגה כמות מנויים מרשימה העומדת על 400 מיליון, על אף שרק כרבע מהם נכנסים לרשת לפחות אחת לחודש.

האספקט השני בבחינת עוצמה של רשת חברתית הוא מידת המעורבות שיש למשתמשים. לא מדובר רק בזמן שמוקצה לגלישה ברשת חברתית ספציפית, אלא לכמות הפעולות – העלאת תמונות, תגובות, הודעות וכדומה. בעוד שפייסבוק היא השליטה הבלתי מעורערת בכמות המשתמשים, רשתות חברתיות אחרות משיגות אותה במידת האקטיביות. כתבה מעניינת שפורסמה באתר AdWeek משווה בין כמות התמונות המועלות בשניה: Snapchat מובילה עם כ-9,000 תמונות, אחריה WhatsApp עם כ-8,000, פייסבוק עם כ-4,500 ואינסטגרם עם פחות מ-1,000 תמונות בשניה. הנתונים מרשימים עוד יותר כשבוחנים את היחס בהשוואה לכמות המשתמשים היומיים.

Screen Shot 2016-03-22 at 16.16.22

מקורות: פרסומי פייסבוק, Snapchat, AdWeek

*הנחיתות היחסית שיש לאינסטגרם בהעלאת תמונות לאו דווקא מעידה על חולשה – אינסטגרם מפצה בכמות אינטראקציות הגבוהה פי 58 מפייסבוק, ופי 120 מטוויטר.

סוג התוכן משתנה ועימו רמת המעורבות

האבולוציה של הרשתות החברתיות ואפליקציות המסרים (המשמשות כרשתות חברתיות לכל דבר) לא רק מתרחשת במעבר ממדיום הדסקטופ למובייל, אלא גם מתבטאת בסוג התוכן שמועלה לרשתות החברתיות. בפייסבוק המשתמשים התאמצו ליצור מצג של חיים מושלמים, כאשר הם בוררים בדייקנות את תמונות הפרופיל, האלבומים, האייטמים שהם בוחרים לשתף וכדומה. לפני מספר שנים פרופיל הפייסבוק נתפס כדרך להציג מציאות נוספת, אידיאלית, כשהפרופיל מייצג לא פחות מחיים מושלמים. לא אחת התפרסמו כתבות על חשיבות סינון התכנים בהקשר לקבלת עבודה, ועל העובדה שמעסיקים בוחנים את הפרופיל החברתי בטרם הם מקבלים אדם לעבודה. האינסטגרם אף מקצינה את הפילטריזציה של התכנים, כאשר מעלה התמונות חושב בקפידה על התמונות שיצלם ויעלה, ועליהן מוסיף פילטר מחמיא.

בחירת התכנים שעימם רוצים להיות מזוהים גורמת לייצוג חלקי של המציאות, ובאופן ישיר לכמות התכנים שמועלים או משותפים. מסיבה זו, פייסבוק ואינסטגרם למעשה נמצאות בנחיתות מבחינת התוכן שמופיע בהן – הן בכמות והן ביחסן למציאות.

לעומתן, WhatsApp דווקא צומחת מחוסר סלקציה. המיידיות של שיתוף אירועים בזמן אמת, בשילוב העלאה מוגברת של תמונות ווידאו מובילים לעתים לחומרים רגישים שמופצים באופן רחב: סרטוני סקס, סנאף והודעות מפלילות. לא מדובר רק במקרי קיצון. אנחנו מרגישים יותר חופשיים לפרוס את כל החיים האישיים שלנו באפליקציות מסרים. פעילות של הודעות ושיחות – מידע שעד לאחרונה נשמר באופן בלעדי בקרב מפעילות הסלולר – עובר אל האינטרנט ומשותף באפליקציות המסנג'ר וה-VOIP.

ב-Snapchat גם כן יש נטייה לפרסם יותר מידע פרטי, אותנטי, שימשוך יותר מתעניינים. ההיפר שיתופיות בסנאפצ'אט נובעת מקהל יעד צעיר יחסית – 1 מכל 3 בני נוער בישראל משתמש בסנאפצ'אט, ועל-פי נתונים עולמיים 71% מהמשתמשים הם בני פחות מ-34. כאשר הצנזורה הטבעית היא היכולת לייצר עניין סביב החיים שלך, הנטייה היא לחשוף יותר מידע אישי, במספר רב יותר של פעמים. לאורך היום.

מצג שווא של פרטיות

לצד המעבר של הרשתות החברתיות מהדסקטופ למובייל, ומהפילטרים למציאות, חלה אבולוציה של הפרטיות. בפייסבוק ובאינסטגרם לא רק שהיינו יכולים לערוך את הגדרות הפרטיות, אלא החלטנו מה אנחנו רוצים לשתף. ב-WhatsApp אנחנו משוכנעים שאנחנו מוגנים, ומשתפים פיסות פרטיות מחיינו, וב-Snapchat אנו נוטים לפרסם מידע יותר פרטי תחת המחשבה שהוא נשאר באופן זמני בלבד במערכת. במילים אחרות, הרשתות החברתיות הצומחות מניעות אותנו להעלות תכנים פרטיים תחת הגנה מדומה של פרטיות.

עם זאת, ולמרות שקיים שוני באופי הרשתות החברתיות השונות, כולן ממוקדות באיסוף מידע על המשתמשים המשמש כמצע להגדלת ההכנסה מפרסום. פייסבוק, המחזיקה באינסטגרם ו-WhatsApp ניזונה מפרסומות התלויות במידע המשתמשים, ו-Snapchat – שמתחילה להכניס כסף משיתופי פעולה עם מותגים – הודתה בעבר שהתמונות המועלות בפלטפורמה לא נמחקות לחלוטין.

הזן חדש של פרטיות מדומה שקול ל"חלון הגלישה בסתר" של הדפדפנים השומרים את המידע אך לא מאחסנים אותו בזיכרון של הפרופיל או הדפדפן. באופן דומה, המידע הנחשף ברשתות החברתיות אינו מחיק, והוא ומשמש את החברות לצרכי אפיון ומוניטיזציה.

יש כאלה שפרטיות פחות חשובה להם

השוני הגדול מתבטא באופי המידע שמשתפים ברשתות החברתיות, ולא בצורך ההכרחי של הרשתות החברתיות במידע לצרכים עסקיים. כשהקריטריונים שלנו לגבי מה שנעלה לרשת מתגמשים, כך יותר מידע אמיתי ורלוונטי שוטף את הרשתות החברתיות ומייצר דמות אחידה שלנו שמתקיימת גם בעולם הפיזי וגם באינטרנט.

זו לא בשורה חדשה, אבל הקהל האפקטיבי ביותר הוא בני הנוער. בזמן שרובנו נכנעים בהדרגתיות לעולם החדש, הם נולדו בו. כשרובנו מהרהרים בסוגיה האם להעניק לאפליקציה גישה לתמונות ולמיקרופון שלנו, הם רואים זאת כברירת מחדל. כשאנו מודעים לכך שהדבר הבא שנעלה יישאר לצמיתות במאגר כלשהו, להם זה לא כל כך משנה.

ההשלכות הן מרחיקות לכת: בני הנוער הם מנוע הצמיחה של הרשתות החברתיות. לא רק מבחינת המנויים, ולא רק בעוצמות השימוש. הם מנוע הצמיחה, מפני שהמידע שהם מנגישים כלפי חוץ הוא מקיף, והוא מסייע לרשתות חברתיות לאפיין אותם בדיוק ולהשיג את המטרה הנכספת – הגדלת הרכישה באונליין.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 Comments on "מהי הרשת החברתית העוצמתית ביותר?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
idanbiton
Guest

תודה על הכתבה.
מאוד מעניינת האמתי

מאור
Guest

מחפש שותף טכנולוגי לפיתוח רשת חברתית
mao0or1s@gmail.com

wpDiscuz

תגיות לכתבה: