איך יודעים מתי כדאי לבקש העלאה בשכר?

עובדים רבים חושבים שתחילת שנה היא זמן טוב להיכנס למשרדו של הבוס ולבקש בונוס או העלאה, אך לארגונים יש שיקולים משלהם שלא בהכרח תלויים בזמן. הכירו את הערכת העובדים השנתית ואת המשמעות שלה על השכר שלכם

מקור: Pexels

בכל תחילת שנה מתחיל הדגדוג המוכר: "להיכנס לבוס ולבקש העלאה? זו הזדמנות טובה. כבר שנתיים לא קיבלתי העלאה – אז השנה מגיע לי". אבל רגע לפני שאתם באים בדרישות, חשוב לדעת שהעלאת שכר היא לא גחמה של הבוס ולא תלויה במצב רוחו.

נכון, סיימתם את האוניברסיטה בהצטיינות, קיבלתם את התואר הנכסף, התקבלתם (לאחר תהליך מיון מפרך) לאחת מחברות ההייטק המובילות בארץ ואתם נוטלים חלק בפרויקט חשוב במיוחד, אבל בכנות – זה לא מספיק. עבור הדרך הזו שעברתם ועבור העבודה החשובה שלכם, אתם מקבלים משכורת. כדי לקבל מעבר לזה, ובמילים אחרות לקבל העלאה בשכר, אתם צריכים לצלוח משוכה נוספת: הערכת העובדים השנתית.

מהי הערכת עובדים?

בוודאי כבר הבחנתם כי דיוני השכר מתקיימים (לרוב) אחת לשנה, בחודש ינואר. הסיבה היא שהם מהווים שיאו של תהליך מובנה ומתוכנן היטב, שבו בוחן הארגון את הנכס העיקרי שלו – ההון האנושי – וקובע מה שוויו.

תעשיית ההייטק היא מהתעשיות היותר מדידות ומדויקות, ובאופן טבעי גם התהליך הזה מנוהל בצורה מתודית ומדויקת. לאורך השנים גובשו קריטריונים ברורים להערכת העובדים בארגון, ולמעשה ההחלטה אם לאשר לכם העלאה בשכר (או לפנק אתכם בבונוס) מושפעת מהציון שתקבלו בהערכה.

מחלקים לנו ציונים?

כן. יש סולם ציונים שנע מ-1 עד 5, והציון שתקבלו ישפיע באופן ישיר על עתידכם. אם קיבלתם 5, אתם יכולים להיות רגועים (אבל לא שאננים) – רבים הסיכויים שתקבלו העלאה משמעותית בשכרכם, בשיעור של למעלה מ-5% מגובה המשכורת. כמו כן, יש סיכוי שתקבלו מניות בחברה שבה אתם עובדים, מה שצפוי להעלות את המוטיבציה שלכם אף יותר.

הציון שלכם הוא 3 או 4? אתם עובדים לא רעים, ייתכן כי תקבלו העלאה קטנה, אך יש לכם מה לשפר.

קיבלתם 1 או 2? איך נאמר זאת במילים עדינות – זה הזמן לעשות סוויץ' בראש או לחפש עבודה אחרת, כי הארגון ממש, אבל ממש, לא מרוצה מכם. צפו לשימוע בקרוב.

הערכת עובדים, מטבע הדברים, אינה מדויקת כמו מבחן במתמטיקה, אך לאורך השנים התהליך השתכלל והחברות שמקפידות עליו (לרוב אלו החברות הגדולות) מגיעות לרמת דיוק גבוהה מאוד בהערכות העובדים שלהן. ההערכה משוקללת על ידי כמה גורמים: מהמנהל הישיר של העובד (לעתים אלה כמה מנהלים), ממנהל המוצר, מחברי הצוות של העובד ועוד. כך מקיף התהליך את כל ההיבטים המרכיבים את עבודתו של העובד, את התפוקה שלו ואת הערך שלו לארגון.

כמו במיונים ליחידה מובחרת בצבא, גם בהעלאות שכר הפרמטרים רבים ומגוונים וחלקם נסתרים מכם. ייתכן מאוד שאתם עומדים ביעדים ומציגים תוצאות יפות, אך הציון שלכם נמוך ממה שקיוויתם משום שבפרמטרים האחרים אתם פחות חזקים. מנגד, ייתכן עובד שהתפוקה שלו בתקופה מסוימת הייתה נמוכה, אך יש לו יכולות משמעותיות אחרות ולכן בשקלול הכולל הוא יזכה לציון גבוה בהערכה.

ייתכן גם מצב שעובד יקבל ציון 5 בהערכה השנתית אבל לא יקבל העלאה. לארגון יש שיקולים רבים נוספים שיכולים להשפיע על ההחלטה הארגונית הזו. אם קיבלתם הערכה טובה בלי העלאה או בונוס בצידה, אל תמהרו להתמרמר ולחפש עבודה אחרת. זכרו שמעריכים אתם ויש לכם סיכוי גבוה לקבל העלאה בהמשך.

איך ניתן לשפר את ציון הערכת העובדים?

לכל ארגון יש דנ"א משלו וקריטריונים אחרים להערכה. מדובר במערכת של פרמטרים והשקלול שלהם הוא שקובע כיצד תיראה ההערכה. חשוב להבין כי שיפור ציון ההערכה, או הניסיון לקבל הערכה טובה, הם לא "זבנג וגמרנו", מדובר בתהליך ארוך שדורש מאמץ והשקעה בלתי פוסקים לאורך כל השנה, ולכן כדאי לשים לב לכמה אספקטים בעבודה היומיומית:

יעדים ותפוקה – אל תחכו למשוב של הממונים עליכם, אלא בדקו את עצמכם, אחת לשבוע או אחת לחודש, וגלו אם אתם עומדים ביעדים, עובדים לאט מהאחרים או מהירים מהם.

התנהלות בסביבת העבודה – תנו לעצמכם ציונים עם הרבה כנות ואומץ: אתם יוזמים או פסיביים? כמה פעמים העירו לכם היום? אתם משדרים מרץ וחיוניות, או שמא אתם מעדיפים לקטר ולהתלונן?

משוב תקופתי מהבוס – העלאת נקודות תורפה בפני מנהל הצוות אינה הפגנת חולשה. לכם ולממונים עליכם יש (לרוב) אינטרס משותף: שתשתפרו בעבודתכם, שתמשיכו בה ושהשקט התעשייתי יישמר. לכן, ממש כמו בזוגיות, מומלץ להציף דברים ולשתף כדי לדעת בזמן אמת מה לשמר ומה לשפר.

הכתבה בחסות SQLINK

ניסיונה העשיר של קבוצת SQLINK בעולמות המחשוב וה-IT, יחד עם רשת הקשרים הענפה שיצרה לאורך השנים, הובילו אותה להתמחות בתחום מאתגר ומורכב: גיוס עובדים לכל מקצועות ההיי-טק. באתר הקבוצה מוצגות אלפי משרות המתעדכנות מדי יום, ורבים כבר זכו בתפקידים משתלמים ובקריירה חדשה ומשגשגת. הצלחת הקבוצה נובעת, בין השאר, מהשילוב בין חברת הבת GotFriends, המתמחה אף היא בהשמת היי-טק, לחברת הניו-מדיה TVUNA – המנהלת באופן שוטף את הנכסים הדיגיטליים של הקבוצה.

יניב בן ישי, SQLINK

סמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי של קבוצת Sqlink, מביא עימו ניסיון רב שנים מעולמות השיווק והדיגיטל בדגש על שיווק לעולם הגיוס בשוק ההייטק, בעל ידע רב בבנייה ופיתוח אסטרטגי של מקורות גיוס חדשים ו - Talent acquisition יניב מרצה באירועים וכנסים מקצועיים שונים בנושאי ניהול מקורות הגיוס, מיתוג מעסיק, גיוס לסטארטאפים וניהול טאלנטים ונחשב למומחה בתחום.

הגב

3 Comments on "איך יודעים מתי כדאי לבקש העלאה בשכר?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
פיקסי
Guest
רגע אז רק לפי הערכת עובדים אני צריך לבקש העלאה? איזה קשקוש, יש חברות שאין בהן הערכת עובד, ויש המון פרמטרים נוספים שיכולים לגרום לעובד לבקש העלאה, והם יכולים לסטור לחלוטין את הערכות העובדים אם בכלל הן קיימות. לדוגמא העובד צבר נסיון של 6 שנים בתפקיד של פיתוח C, העובד קיבל ציונים סבבה כל שנה בהערכת עובד, כלומר קיבל 3/4, כל שנה, והעובד קיבל העלאות מצטברות של 20% מהמשכורת ההתחלתית, בערך 3% בשנה. כלומר משכורת ג׳וניור + 20% עם שש שנות נסיון. לפי טבלאות השכר שלכם sqlink http://www.sqlink.com/area/hightechsalary/ המתכנת התחיל ממשכורת 15, היום הוא כבר מרוויח בין 18 ל19, לפי… Read more »
יניב
Guest

הי,
בוודאי שלא רק על סמך הערכת העובד ניתן לקבל העלאת שכר – המאמר מתייחס לקשר שבין הציון שקיבלת לבין הסיכוי שלך לקבל העלאה,
כמובן שניתן לבקש העלאה על בסיס עוד פרמטרים של ותק, שווי שוק וכו'

פיקסי
Guest

כותרת המאמר – ״איך יודעים מתי כדאי לבקש העלאה בשכר״

ולא הקשר בין הערכות עובדים לבין העלאת שכר,
כותרת פופוליסטית הנועדה למשוך קוראים לכתבה פרסומית,

אבל שמחתי לראות בכתבה את שם הכותב,
שזה דבר מבורך שמשום מה, לפעמים מוזנח מכתבות ״בחסות״

wpDiscuz

תגיות לכתבה: