רשת חיסכון – טרנד הקניות החברתיות

לא מפתיע שאחד הטרנדים המדוברים היום ברשת הוא הרכישות החברתיות. השילוב של ההסתגלות לקניה מקוונת והגידול בהשתתפות גולשים ברשתות חברתיות, הביא לשילובם של השניים לאתרים המאפשרים בעצם לקנות יחד עם החברים. אתרי הקניות החברתיות צוברים תאוצה בעולם וגם בארץ ועשויים לחסוך לנו לא מעט הוצאות

סל הרשת

קונים עם חברים (מקור: sxc.hu)

עוד טרם הועברה העיסקה המקוונת הראשונה, מועדוני לקוחות וקבוצות רכישה התארגנו במגוון צורות. אם מדובר היה בקבוצה של חברים שהיו רוכשים מוצרים בסיטונאות מהיצרן או המשווק או ועדי עובדים שהיו פונים למשווקים לקבלת הנחה על מספר רכישות רב שיבוצע על ידי עובדי הארגון – בסופו של דבר נראה שכולם מרוויחים. המוכר אמנם מוותר על נתח מסויים מהרווח על כל מכירה על ידי מתן ההנחה המשמעותית, אך מספר העיסקאות הגדול מאפשר לו בכל זאת להרוויח יותר בגלל מחזור מכירות גדול מרגיל. יתרה מכך, לקוחות מרוצים הם לקוחות ששבים ועל כן שווים לבית העסק את ההשקעה שבסכום ההנחה שניתן לקבוצת הרוכשים.

בעוד בעבר גודלן של הקבוצות היה מוגבל לכמה מאות לכל היותר, האינטרנט שינתה את התמונה לחלוטין, עם מספר אינסופי בפוטנציה של חברי קבוצות קניה. ברשת העולמית אתרי ושרותי הקניות החברתיות אינם חידוש, במושגי עולם האינטרנט. כבר ב-2007 ניתן היה לראות את הניצנים הראשונים של מה שעשוי להפוך בשנים הקרובות לשיטה נפוצה יותר ויותר לקניה באינטרנט.

קונים עם חברים

הרעיון העומד מאחורי קבוצות קניה התחבר באופן טבעי למדי לנטיה של רשתות חברתיות לקבץ אנשים על פי קריוטריונים שונים כמו תחומי עניין, מקומות תעסוקה או אף אזורי מגורים. רשתות חברתיות מאפשרות גם את הפצתו המהירה של המסר על מבצע או הנחה חדשים לחברים ומכרים ברחבי הרשת.

עם כניסתה של הרשת החברתית פייסבוק לחיי רבים (חצי מיליארד משתמשים ברחבי העולם) ולתמהיל השיווק של כמעט כל ארגון, תפסו אתרי המכירות החברתיות תאוצה ואתרים חדשים החלו צצים בעולם ובישראל.

קופון חברתי

אחת מחלוצות התחום וההצלחות הגדולות היא חברת groupon בארצות הברית. החברה הוקמה בנובמבר 2008 והפעילה אתר לקניות קבוצתיות בשיקאגו ובהמשך גם בערים נוספות. כיום החברה מספקת מבצעים מקומיים לתושבי ארצות הברית וקנדה על בסיס נוחסה כדאית לכל המעורבים: במידה ונרשם מספר מינימאלי של משתתפים במכירה, כולם זוכים במוצר במחיר המוזל אך אם לא מצטרפים מספיק קונים, המכירה מבוטלת. מדי יום עולה מכירה חדשה, מה שמשאיר לקונים 24 שעות מרגע פרסום המבצע להפיץ את השמועה בקרב החברים במטרה למלא את הקבוצה לקבלת המחיר המוזל.

גרופון נפתחה עם תקציב התחלתי של כמיליון דולרים, ובאפריל השנה זכתה להשקעה של 135 מיליון דולרים מחברת השקעות רוסית. רווחי החברה מגיעים ברובם מאחוז מסויים שזו גובה מהמשווקים על כל מכירה וזו רכשה גם מספר אתרי קניות חברתיות בעולם והשיקה את אלו מחדש תחת מותג groupon.

בכפוף לתקנון

גם בישראל צצו בשנה האחרונה לא מעט אתרים שמציעים מני הטבות לקבוצות רוכשים. רוב האתרים מציעים הנחות על קופונים לטיפולי ספא, מסעדות, בילויים מסוגים שונים כמו טיולים ופעילויות אקסטרים אך לא מצאנו למרבה הצער מוצרים ברי קיימא באף אחד מהאתרים. בעוד בארצות הברית ואירופה ניתן לקבל ברכישות אלה הנחות גם על תלושי קניה לרשתות מובילות ועסקים מקומיים, כרטיסים למוזיאונים והופעות ואף מנויים לירחונים.

על אף שבמקרים רבים אתם עשויים למצוא את עצמכם עם מוצרים להם כלל לא הייתם זקוקים רק בגלל השפעת אפקט העדר ("אם כולם קונים, גם אני קונה"), בכל זאת שווה להציץ באתרים אלו כי ההנחה שתקבלו על שרות או מוצר זה או אחר עשויה להגיע ל-40 עד 60 אחוזים. חשוב לציין שנכון להיום רוב ההנחות הן לעסקים במרכז הארץ, אך לא מן הנמנע שבקרוב גם האתרים בישראל יציעו עסקאות שונות לתושבי כל עיר, בדומה בארצות הברית.

בין האתרים הגדולים והמוכרים בארץ ניתן למצוא את grouper.co.il, המבוסס על עיקרון דומה לגרופון האמריקאי, אך למרבה הצער מחייב הכנסה של כתובת דואר אלקטרוני לקבלת עידכונים על מבצעים טרם הצגת המבצע היומי, מה שללא ספק מרתיע לא מעט מהקונים הפוטנציאליים.

אתר "דיל היום" אמנם כולל ברשימת הערים עבורן מוצעים מבצעים רק את תל-אביב, אך עצם הימצאותו של תפריט זה מרמזת על הכוונה להוסיף הטבות בערים נוספות. באתר "דיל היום" מוצג המבצע היומי בעמוד הראשי והאתר משתמש ברשת פייסבוק לא רק להפצת הבשורה: גם התגובות על עסקאות שונות באתר מבוצעות באמצעות הרשת החברתית.

גם אתר יממה (או YE:MA:MA) מקיים ממשק עם פייסבוק ומאפשר אף כניסה לאתר עם שם המשתמש והסיסמה לרשת החברתית. כאן רצים מספר מבצעים בעת ובעונה אחת, כשבעמוד הראשי מופיע זה שזמן סיומו קרוב יותר. גם כאן קיימת הכנה למבצעים לאזורי חיפה וירושלים, אך באלו טרם נמצא תוכן כלשהו.

אתר "ביג דיל" מציע בנוסף למבצעים קיימים, גם אפשרות של יצירת בקשה להנחה על מוצר או שירות ומתן סכום מירבי אותו תהיו מוכנים לשלם עליו. בין היתר התעניינו גולשים באייפאדים, מוצרי תינוקות והנחות על חבילות נופש ביוון. בנוסף, האתר מאפשר לגולשים בו המביאים את חבריהם לאתר להרוויח מכך במעין תכנית שותפים.

קשה לחזות אם יסתגלו הישראלים לרעיון הרכישה החברתית, והמשווקים ישכילו לנצל פלטפורמה זו במלואה, אך אם כן, כולנו עשויים להרוויח מהנחות משמעותיות גם על מוצרי צריכה יומיומיים. בינתיים, האתרים מציעים לכם להתפנק במסאז' או ארוחה במסעדה בלי לקרוע את הכיס.

הכתבה פורסמה הבוקר (א') במוסף אונליין של עיתון מעריב

הישארו מעודכנים עם גיקטיים!
Sign in with

*לחיצה על 'הרשמה' מאשרת לנו את תנאי השימוש.

אילנה ברודו

אשת המילה הכתובה וחובבת טכנולוגיה. גרפומנית, גיקית, גיימרית, בשלנית, ואפילו משוררת לעת מצוא. בימים עיתונאית רשת נעימת הליכות ובלילות לוחמת צדק דיגיטלי חסרת רחמים ובעלת לשון מושחזת היטב. לשעבר כתבת טכנולוגיה ב-ynet ו-walla!.

תגיות לכתבה:

  • http://etaitavor.com איתי תבור

    באליגם – אתר מומלץ בקטגוריה הזאת
    baligam.co.il

  • http://iapps.co.il אייפון

    יממה אתר עם עיצוב גרפי וסרטונים ברמה הגבוהה ביותר. עושה חשק להרשם למבצעים.

  • http://אינטרנט בלוגר

    אנחנו מתים על ביג דיל. השירות הכי טוב. מתים עליכם. נקודה.

  • מתכנת

    BigDeal – אתר ברמה!

  • מאיר

    אתר נוסף שמאפשר לקונים לחפש מוצרים וליצור או להצטרף לקבוצות:
    http://egroupy.co.il
    המחיר הוא ביחס לכמות הקונים – יותר קונים- יותר הנחות.

  • http://תבואwww.tavo.co.il יוני

    אתה תבוא! http://www.tavo.co.il מרכז את כל אתרי הקניות החברתיות במקום אחד…
    מה שמעולה זה שמקבלים מייל אחד ביום ואין הצפה.

  • דניאלה

    הי, אני מכורה כבר לדילים היומיים.

    יש אתר מגניב שמרכז את כל הדילים היומיים הכי שווים:

    pickadeal.co.il

    אני נעזרת בו כי מתחיל להיות בלאגן עם כל הדילים שכולם מציעים כל יום.

  • http://sendme.co.il יניב

    אתר מצויין שמרכז את כל הקופונים תחת קורת גג אחת , כולל סינון לפי קטגוריות ואיזורים .
    אני מעדיף אותו על פני שיטוט בין כל האתרים.

  • יניב

הרשם לאתר

רק גיקים יכולים ליצור דיון חדש! כדי להפוך לגיק מדופלם, הרשם לאתר.