סיליקון ואלי – איך עושים את זה ומאיפה בכלל מתחילים?

יזמים ישראלים רבים בוחרים לעזוב את הארץ במטרה לכבוש את העולם הגדול כשאחד משערי הכניסה לשם הוא ללא ספק החוף המערבי בארה׳׳ב. המסע לסיליקון ואלי, הכירו את אחת הדרכים הפתוחות בפני היזמים הישראלים

מקור: צילום מסך, Silicon Valley

כיום פועלות מעמק הסיליקון שבצפון סן פרנסיסקו יותר מאלף חברות טכנולוגיות, בהן גוגל, פייסבוק, אפל וענקיות טכנולוגיות נוספות. האיזור הפך ליעד אטרקטיבי, מעין קיבוץ גלויות עבור יזמים מכל העולם, בדיוק כמו ששחקנים עוברים להוליווד כדי לנסות ולהפוך למפורסמים. אבל איפה בכלל מתחילים? אל מי פונים? איך כל העניין הזה עובד ועם כמה כסף צריך לנסוע? אלו הן רק קמצוץ מהשאלות שבוודאי עולות במוחו של כל מהגר לעמק במטרה לנסות ולהגשים את חלומו.

אם גם אתם שוקלים מעבר שכזה בעתיד הקרוב או הרחוק, הכנו מדריך קצר במספר חלקים שיעזור לכם להשתלב במציאות החדשה ועל הדרך שוחחנו גם עם יזמים שכבר היו שם, כדי לקבל מהם מספר טיפים שימושיים. הכתבה הראשונה מתמקדת באחת התוכניות הפעילות בסיליקון ואלי ופתוחה לישראלים.

ICON ותוכנית SV101

ICON היא יוזמה ישראלית ללא מטרות רווח שמעוניינת ליצור קהילה בעמק הסיליקון ומורכבת מסטארטאפיסטים ישראלים. כדי לעשות זאת, אחת לשנה מתקיים כנס שבו משתתפים קרוב ל-300 איש ואחת לכמה חודשים מתנהלים Fireside Chats. בשני הסוגים של המפגשים הללו לוקחים חלק ישראלים ואמריקאים, כך ׳שיחסי הכוחות׳ הם בערך 1/3 מייסדים, 1/3 מנהלים בארגונים גדולים ו-1/3 משקיעים. כמו כן מציעה ICON מתחמי עבודה משותפים בעלות מסובסדת שבהם מתקיימות הרצאות רלוונטיות ליזמים בתחום. החברות בתוכנית היא חינמית ומבוססת על המלצות, וקהל היעד המרכזי הוא ישראלים ״במשרה מלאה״ שהקימו סטארטאפ טכנולוגי.

סיוע ממוקד יותר שהגוף מציע הוא באמצעות תוכנית SV101. מדובר בתוכנית דו שבועית המיועדת למייסדים ישראלים שרוצים לקבל ׳טבילה׳ בעמק הסיליקון. תכליתה של התוכנית היא ליצור הבנה טובה יותר של מה בדיוק נדרש כדי לעשות עסקים בעמק הסיליקון, תוך כדי קבלה, חשיפה ופידבקים מהקהילה שם. חשוב לציין שמטרת התוכנית היא לא לעזור לסטארטאפים לגייס כספים, אלא להכיר את המערכת האקולוגית בעמק הסיליקון ולבדוק האם היא מתאימה לכם, ובמקביל ליצור קשרים חיוניים שעשויים להשתלם בעתיד. SV101 רלוונטית עבור סטארטאפיסטים ישראלים בשלב ה-Venture, שגייסו יותר מ-200,000 דולר ויש להם כבר מוצר מוגדר. מבחינת תחומים, הפנייה היא לסטארטאפים בתחום ה-B2B ו-B2C.

מקור: עמוד הפייסבוק, ICON

שוחחנו עם עמית גולן, מייסד ומנכ״ל של חברת Minute אשר מסייעת לרשתות תוכן גדולות להעצים ולהגביר את צריכת תוכן הוידאו תוך שימוש בטכנולוגיות וידאו מתקדמות. גולן השתתף במסלול הראשון של תוכנית SV101 שהתקיימה במרץ 2016. ״במהלך היום אתה פוגש בין 3-4 אנשים מעניינים מכל מיני זוויות – מוצר, מנכ״לים לשעבר, אנשים שעשו רילוקיישן, אנשים ששווה לך לפגוש כי הם באותה התעשייה והם יכולים לעזור לך להתקדם, או אנשים שפשוט מכירים הרבה אנשים״, אמר. לטענתו, במהלך התקופה שבה השתתף בתוכנית הוא פגש לא מעט שמות מוכרים ומקושרים, אנשים שללא התוכנית הזו, היה מאוד קשה להגיע אליהם.

מי שאחראית על אותם קשרים היא בין היתר יסמין לוקץ׳, מנהלת תוכנית ICON. גולן אמר כי אחד היתרונות של התוכנית שבה הוא השתתף, הוא שכל הסטרטאפים הגיעו מדיסיפלינות שונה (מה שלאו דווקא מתקיים בתוכניות דומות). כתוצאה מכך, ״לא הייתה תחרותיות בין המשתתפים, מה שתרם לזה שכולנו ישנו באותו הבית. לקחנו airbnb של דירה ענקית, היה כיף, עשינו ערבים ביחד. היה פרגון הדדי טוב, בגלל שאין תחרותיות מעצבנת, אז יש הרבה מאוד פרגון״, הוסיף גולן.

האם המטרה מקדשת את האמצעים?

בשורה התחתונה, סטארטאפים שהמשאב הכלכלי שלהם מוגבל צריכים להבין שמדובר בהוצאה כלכלית לא נמוכה שכן עלות השתתפות בתוכנית היא בסביבות ה-1,000 דולר (המחיר לא כולל לינה, טיסה ורכב). יחד עם זאת, יתכן שהמטרה מקדשת את האמצעים כי כאמור, ללא אותם קישורים, הסיכויים שלכם לפגוש את בן הורוביץ או פיטר תיל הם די קלושים. כמו כן גולן מדגיש שצריך לקחת בחשבון שיש סיכוי גדול מאוד שתידרשו להישאר בסן פרנסיסקו יותר משבועיים. הסיבה לכך היא כשאתה עם הקבוצה, אתה ׳נתון לחסדיי׳ התוכנית. אבל אם אתה כבר בתוך זה, אתה צריך לנצל את הזמן כמה שיותר ולדחוף עוד ועוד פגישות בין לבין. יחד עם זאת חשוב לציין שלא הכל ורוד; מאוד קשה לתחזק את הקשרים שיוצרים במסגרת התוכנית בגלל הזמנים ההפוכים (הבדל של 10 שעות).

קרדיט צלם\תמונה: Frank Chen, Getty Images Israel

טיפ שגולן משתף בו, שאולי נשמע טריוויאלי לחלקכם, הוא להיפגש רק עם משקיעים רלוונטים עבורכם, כאלו שמשקיעים בתחום של הסטארטאפ שלכם. בנוסף, ״אל תחשבו שאתם פוגשים מישהו והוא יזרוק עליכם כסף, זה לא עובד ככה. אתם צריכים לבנות איתו יחסים, לשבת איתו. לפעמים לא בא לכם, אבל האמריקאים השמרניים מצפים לבנות איתכם קשר ולא מחפשים סתם מישהו שבא ׳לאכול את הואלי׳ ולחזור הביתה״, אמר.

תוכנית אינטנסיבית, אבל יש לזה יתרונות

אסיף זיו, בן 35 מתל אביב, עומד מאחורי חברת Fringefy אשר פיתחה טכנולוגיה שיודעת לזהות מבנים בתמונות, בדומה לטכנולוגיות זיהוי פנים (עסקים, בניינים, אתרים וכו׳). עד היום זיו והסטארטאפ שלו השתתפו ב-3 אקסלרטורים – מיקרוסופט בהרצליה, River של Rothenberg Ventures בסן פרנסיסקו ו-Super Ventures בסן פרנסיסקו גם כן.

בנוסף, החברה השתתפה גם ב-SV101. ״התוכנית היא אינטנסיבית, יש בה לו״ז שלא משאיר הרבה זמן לדברים אחרים. אך מצד שני היא קצרה: שבועיים, וזה משך זמן ששווה להשקיע בה לדעתי. ניתן היה לפרוס את התוכנית על משך זמן ארוך יותר ולייצר לו״ז פחות צפוף, אבל להרבה מהמשתתפים השהייה בקליפורניה יקרה, ומרחיקה אותם משאר חברי הצוות, כך שלדעתי הבחירה בלו״ז צפוף וקצר היא הנכונה. התוכנית הובילה לקשרים מעולים עם יזמים אחרים (ועם יסמין) שנמשכים עד היום. בנוסף, הכרתי לא מעט ישראלים ויהודים שגרים בעמק הסיליקון, ורשת הקשרים שלי מאוד התחזקה שם. רובם ככולם מאוד רוצים לעזור ואף עזרו עם היכרויות, עצות, וכד׳. בנוסף, רוכשים הרבה מאוד ידע לגבי השפה, המונחים, התרבות המוסכמות ואורח המחשבה שבעמק הסיליקון – זה ידע עסקי קריטי לכל מי שמעוניין לעשות שם עסקים״, סיפר לנו זיו.

גם סלבה ברונפמן שייסד ב-2015 את חברת הסייבר Cybellum, אשר פיתחה טכנולוגיה לעצירה של מתקפות Zero-Days בשלבן ההתחלתי והקריטי ביותר, השתתף בתוכנית הזו. לטענתו, הוא יצא ממנה בעיקר עם היכרות והבנה מעמיקה יותר עם עמק הסיליקון. ״נפגשנו עם קרנות ההון סיכון הכי מפורסמות בעולם בשיחות מאוד פתוחות שבהם יכולנו לשאול דברים בצורה יחסית ישירה, מה הדעות שלהם על סטארטאפים ישראלים, מה הדרך הנכונה של סטארטאפ ישראלי לפנות אליהם ומה יעלה את סיכויו לגייס מהם כסף, מה הם חושבים על מצב השוק כעת וכו׳. מעבר לכך נפגשנו עם חברות ענק כמו גוגל, פייסבוק וכו׳, ועם חבר׳ה ישראלים בתפקידים בכירים שעובדים שם, ששמחו לעזור לנו ולקשר כל סטארטאפ לגורם הרלוונטי עבורו בארגון. בגדול, יסמין יכולה לקשר לכל אחד בעמק, כל סטארטאפ מגיע עם הצרכים היחודיים שלו, ויסמין תופרת לו פגישות עם האנשים הרלוונטים״.

צוות Cybellum

למה בעצם החלטת לנסוע לסיליקון ואלי? 

״בעיקר כדי להיפגש עם לקוחות. השוק שלנו שם, ורצינו לקיים כמה שיותר פגישות פנים מול פנים מול לקוחות״.

ונראה לך שתסע שוב? 

״ברור, אני מתכוון לטוס כבר בינואר, וכנראה לפחות פעם בחודש לאחר מכן, עד שאעבור לשם ונפתח שם משרד. אני מתכוון לעבור לשם לקראת המחצית השניה של 2017״.

באיזה סטטוס אתם היום? 

״היום, אנחנו עובדים בפיילוטים מול לקוחות, ויש לנו פיילוטים נוספים ב-׳pipeline׳, שחלקם זה מההזדמנויות שנפתחו במהלך התוכנית. החלטתי להשתתף בתוכנית, כי בכל מקרה הייתי צריך לטוס לאזור לעשות כמה פגישות עם לקוחות, והתוכנית תפרה לי מעבר לזה לו״ז שלם, שממנו למדתי הרבה יותר מכל שאר הפגישות והנסיעות שהיו לי עד היום״.

איך האווירה שם? האם הישראלים משמרים את ה׳וייב׳ הישראלי גם שם, או שהמנטליות שלהם משתנה? 

״יש שם קהילה מאוד גדולה וחמה של ישראלים, חלקם גרים שם כבר מעל 20 שנה, וחלקם יזמים שעברו לאחרונה. הם עדיין עושים ארוחות שישי ביחד, מדברים עברית בינהם, ומדברים המון על ישראל. המנטליות כן משתנה קצת במובן שהם גם חוגגים למשל את ה-Halloween ביחד, ומשחקים כל מיני משחקי חברה אמריקאים בינהם. אבל חוץ מזה הם הולכים שם להופעות ישראליות, ומנסים מאוד לקדם ולעזור לחברה שמגיעים מישראל. קשה להגיד שהם הופכים לאמריקאים, אבל כן נראה שהם נפטרים מהרגלים ישראלים כאלה ואחרים שפחות מקובלים שם, כמו לחתוך בכביש״.

מה כל כך מושך בסיליקון ואלי?

״זה בעיקר תלוי בשוק שלך. אם השוק, הלקוחות והמשקיעים שאתה פונה אליהם הם שם, אז כמובן שאתה צריך להיות שם. הם רוצים לראות אותך באירועים חברתיים, לשמוע ולהיפגש איתך פנים מול פנים, ולא בשיחת סקייפ קרה. מעבר לכך, כל האזור שם סובב סביב טכנולוגיה, סטארטאפים, יזמות וכו׳. נהגי מוניות מדברים איתך על סטארטאפים, כמות קרנות ההון סיכון שיש שם בכמה רחובות יותר גדולה ממה שיש בכל ישראל, כמות ההזדמנויות שם היא אינסופית״, סיכם ברונפמן.

הילה חיימוביץ׳

כתיבה הייתה עבורי מאז ומתמיד הרבה מעבר לתחביב, אך את חיבתי העזה לגאדג׳טים וטכנולוגיה גיליתי יחסית באיחור. כנראה שהגיקית שבי הייתה חבויה זמן רב, ורק חיכתה לרגע הנכון לפרוץ. בכל מקרה - היא כאן, ובכל הכוח. (צילום: יורם רשף)

הגב

2 Comments on "סיליקון ואלי – איך עושים את זה ומאיפה בכלל מתחילים?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
הבדואי
Guest

שאפו על החשיפה וכן יירבו.
ICON זה ארגון לא פחות ממדהים וחבל שיזמים רבים לא מכירים אותו.
חשוב להבין מה השלב המתאים להתקשר איתם. אם אתם בשלב הרעיון – עדיף לגשת לאחד האקסלרטורים בארץ. אחרי שכבר מתחיל להתקדם לכדי יישום חובה לשתף איתם פעולה.
העזרה, הנכונות והרצון לעזור ללא תמורה ליזמים הישראלים והחיבור לקהילה המקומית עושים משהו אחר מכל ארגון אחר שמתעסק ביזמות. אין אג'נדה, אין קורפורייט שמקבל PR, אין מחשבה איך הופכים את זה לעסק – נתינה גרידא.
יסמין לוקאץ' מתפעלת את הכל בשילוב נדיר של ביזדב, קשרים ומאמא דואגת.
רק מילים חמות.

Ron
Guest

עמק הסיליקון זה לא בצפון סן פרנסיסקו. אולי צפון קליפורניה..

wpDiscuz

תגיות לכתבה: