ילדים מתכנתים: על יום הסקראץ' הבינלאומי

בשישי האחרון נפגשו גיקים מכל הגילאים לצד ילדים צעירים, חלקם צעירים מאוד, לעשות ביחד את הצעדים הראשונים בתיכנות.

מקור: מעבדת המדיה של המרכז הבינתחומי

אנחנו חיים בעידן טכנולוגי, בו בחלק ניכר מהמקרים הדגש הוא על הצרכנות; אנחנו הצרכנים, אנחנו הצורכים. פחות הוא הנכון בכל הקשור ליצירה. בגן היינו מוקפים בכלים שעודדו יצירה מפלסטלינה וחימר, צבעי גועש ולגו. חלפו השנים, גדלנו והלכנו לבית הספר כמו מבוגרים והסביבה היצירתית הוחלפה בסביבה לימודית, יותר סטנדרטית בזמן שהכלים ששירתו אותנו בגיל הצעיר יותר הלכו ונעלמו.

פלסטלינה למבוגרים

באוניברסיטת MIT החליטו לפנות לצד היצירתי של הילד, להמשיך ולתת לו את "הפלסטלינה" של המבוגרים. כך נולדה סקראץ', תוכנה שמטרתה לתת כלים לילדים שיהפכו אותם ליוצרים ולא רק לצרכנים. החזון של סקראץ' הוא ארוך טווח ומורכב, היא נותנת לילד את הכלים ליצור ולפתור בעיות בסביבה נעימה וידידותית ובכך לבסס את אבני היסוד לשפות תכנות.

ביום שישי האחרון התכנסו במעבדת המדיה והחדשנות של המרכז הבינתחומי עשרות ילדים וילדות מכל רחבי הארץ לקחת חלק ביום הסקראץ' הבינלאומי. בין הנוכחים היה ניתן לאתר את ילדהם של עובדי המרכז, ילדים של גולשי ניוזגיק וילדים שהגיעו מפרויקט "חושבים ומחשבים" של קרן רש"י והפעלת בית יציב מקריית גת וקריית מלאכי.

היום התחיל בשעה תשע בבוקר כאשר הילדים נכנסו לכיתות לימוד מיוחדות ברחבי הקמפוס. ראשית, סטודנטים מהמרכז העבירו להם שיעור הכרות עם התוכנה. הסטודנטים כולם נתמכים על ידי ד"ר אורן צוקרמן ונועה מורג שמרכזים את פעילות הסקראץ' במרכז הבינתחומי שבהרצליה.

מיליון משתמשים לא טועים

תוכנת סקראץ' תורגמה לעברית ולכן לפני הכל, הילד לומד להיכנס לאתר סקראץ' של MIT, לשנות את השפה ולהוריד את התוכנה החינמית למחשב. לאחר מכן כולם נרשמים לקהילה האינטרנטית הבינלאומית של סקראץ'. הקהילה מונה היום כמיליון משתמשים מרחבי העולם,  רובם בטווח הגילאים 7-17. הילדים יוצרים בעזרת התוכנה משחקים וסיפורים ומעלים אותם לאתר באופן כזה שילדים אחרים יוכלו לאחר מכן לצפות ביצירות ולהמשיך לפתח או לשנות את תסריטי התכנות שנכתבו על ידי חבריהם.

כשמסתיימת ההרשמה לאתר, התוכנה עצמה מוצגת לילדים. תוכנה בעלת ממשק גרפי נוח של בלוקים שמתחברים זה לזה ויוצרים תסריט תכנות בסיסי, בעלת גבולות ותנאים הקיימים בכל שפת תכנות. התוכנה היא לא תמיד כל כך אינטואטיבית, אולם היא מתוכננת כך בכוונה כדי שבאמת צריך יהיה לתכנת. גם הציורים הקיימים במאגר התוכנה מאד ילדותיים ופשוטים על מנת לא לגרום לילד להרגיש מאוים מאיורים מתקדמים.

מתחילים ליצור

מקור: מעבדת המדיה המרכז הבינתחומי

לאחר היכרות בסיסית עם פונקציות התוכנה, הילדים מתחילים ליצור. חלקם מלווים בהוריהם שמתבקשים לא ליצור בשביל הילד ולתת לו לחשוב ולנסות לבד. חלק מהילדים כבר מכירים את התוכנה קצת וישר מתחילים ליצור תסריטים מורכבים של משחקים אינטראקטיביים, והיתר מתחילים להתנסות, לנסות להזיז את הדמות ימינה ושמאלה, לנסות לגרום לה לקפוץ או לומר "שלום". לחלק חשוב הפן האסתטי והם מנסים ליצור לדמות סביבה נעימה בעזרת רקעים שונים, ולחלק חשוב הפן המשחקי והם מנסים ליצור אינטראקציה בינם לבין הדמות, ומנסים לגלות איך לחיצה על מקש מסוים תגרום לה להסתובב ולחיצה על מקש אחר לגלוש לנקודה מסוימת.

היופי והקסם בכל הפעולות האלה היא התוצאה, התוצאה נעימה ויזואלית והכי חשוב- מיידית. ואם הילד לא מצליח הוא מנסה שוב, משנה משהו, בוחן אפשרויות נוספות. לפעמים הוא נעזר במדריכים הסטודנטים, אלה לא יפתרו עבורו את הבעיה אלא ינסו לגרום לו לומר מה הוא רוצה לעשות ולהראות לו איך הבלוקים של סקראץ' בעזרת אותן מילים יפתרו לו את הבעיה וכך מי שפותר אותה בסוף זה הילד. אופן לימוד התוכנה הוא שונה מאופן הלימוד הרגיל, כאן לא אומרים לילד מה לעשות, ואין שיעור פרונטלי, כל ילד יוצר בינו לבין עצמו, מנסה ובוחן אופציות נוספות, אין נכון או לא נכון ואין טעויות, הכל אפשרי ולכל פעולה יש תוצאה. המטרה של סקראץ' היא לא פרס בסוף או מאה במבחן אלה לעודד את הילד ליצור ולתת לו לגלות וללמוד את אבני הבניין של התכנות, המתמטיקה וחוקי הפיזיקה.

משחקי פינג-פונג ומירוצים

בסוף היום כל הילדים מתכנסים לאולם גדול בו מוצגות להם עבודות של כמה מחבריהם, כל עבודה ברמה שונה, כאלה שהצליחו ליצור בשעתיים האחרונות משחק פינג פונג, או סיפור מורכב וכאלה שיצרו עבודות פשוטות יותר של מרדף ומרוץ או סיפור קצר. הילדים רואים שהכל אפשרי, שגם מי שהכיר את התוכנה היום מקבל את אותה הבמה שמקבל מי שכבר מתמחה בה, כפי שקהילת הסקראץ' פתוחה לכולם ומחכה שכולם יצרו ויקחו בה חלק.

הילדים וההורים מגיבים בהתאם, הם מחייכים ומרוצים. ילד אחד אמר "אני ממש שמח שסבתא לקחה אותי לפה, זה מאד כיף" והורה אחר הביט בילד הגאון שלו בגאווה ואמר "הוא יגדל להיות מתכנת כמו אבא, רק שלו יהיה הרבה יותר קל מלאבא". והם כולם הולכים הביתה שמחים להראות לחברים או להורים בבית את מה שעשו היום, לעלות את היצירה למחשב הביתי שלהם, והכי חשוב להמשיך ליצור את מה שהם מדמיינים.

מיה חופרי

הגב

5 Comments on "ילדים מתכנתים: על יום הסקראץ' הבינלאומי"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
rutipo
Guest

היה מדהים. ותודה לניוזגיק :)

שם חם ויפת
Guest

שלושת ילדי השתתפו.
הגדולה (13) לא ממש התחברה, טענה שהיה מעניין ומשעממם (כן כן, שניהם) ולא ממש רוצה להמשיך

הגדול (11) מאד אהב, ממשיך בבית להתחבר להעלות עבודות, באופן עצמי חוקר ומוצא פונקציונליות חדשות.

הקטן (8) אהב אבל מתקשה לבד.

היוזמה הייתה טובה ובמקום, בעיני הבנת ההגיון שעליו מושתת תכנות מחשבים (או אנימציה וכד') משול לאוריינות ומבחינתי המטרה – היכרות והבנה בסיסית – הושגה.

לאן כל אחד יקח את זה? נראה עוד חצי שנה….

תודה

קובי
Guest

תודה רבה!
היה מאד נחמד.
בני ואני מאד נהנינו.
כשחזרנו הביתה הוא הוריד את התוכנה והמשיך לפתח.
כל הכבוד על ארגון המפגש וחשיפת התוכנה למשתמשים חדשים!

need4steer
Guest

תודה רבה על הכתבה.
איזו יוזמה מבורכת!.

גם מאוד אהבתי את התגובות כאן.

יעל
Guest

בני בן ה 7.5 נהנה והמשיך לפתח בבית (עם עזרה שלנו)

כל הכבוד על הארגון והיוזמה – מומלץ בחום !

wpDiscuz

תגיות לכתבה: