בניו ג'רזי הרובוטים מחנים במקום האנשים, וחברה ישראלית אחראית על זה

לא זוכרים איפה חניתם? לא בא לכם לנסוע בסיבובים 3 קומות כדי למצוא את היציאה? חברה ישראלית השלימה לאחרונה את בניית החניון הרובוטי החמישי שלה בארצות הברית, שאגב זול יותר מחניון רגיל

הזרועות הרובוטיות לוקחות את זה מכאן... מקור: unitronics

הזרועות הרובוטיות לוקחות את זה מכאן… מקור: unitronics

אחד מהפרקים הזכורים והאהובים של סיינפלד מתרחש כולו בחניון, כשהחבורה מנסה למצוא היכן הרכב איתו הם הגיעו. חברת Unitronics הישראלית פיתחה מערכת שמאפשרת לנהגים פשוט לצאת מהרכב, כשמערכת רובוטית דואגת להחנות את הרכב בחניון ממוכן.

לכבות את הרכב ולצאת. הרובוט ייקח את זה משם

הרעיון פשוט: בסוף יום עבודה אתם מגיעים עם הרכב לבניין המגורים שלכם, יוצאים ממנו ומכאן הכל מתנהל בצורה אוטומטית. המערכת האוטומטית מזהה את הרכב, זרועות רובוטיות מרימות אותו ומכניסות אותו היישר לתוך החניון, שם הוא מועבר לאחד ממאות מקומות החנייה שנמצאים באחת מקומות החניון. בבוקר, כל שעל הנהג לעשות הוא להעביר את הכרטיס המזהה שלו. המערכת הרובוטית תשלוף את הרכב היישר ממקום האיחסון שלו, כשתוך זמן קצר תיפתח דלת המסירה, ובעל הרכב יוכל להיכנס אליו.

אולם בעוד הנהגים נהנים מחיסכון בזמן של שיטוט בין קומות החניון וניווט למקום החניה הפנוי, הרי שגם היזמים מרוויחים ממנו. כבר בהקמה של חניון מסוג זה יש יתרון משמעותי בעלויות, כשהיזם חוסך כסף רב על כל מקום חניה. חשוב לזכור שבניגוד לחניונים רגילים שמחייבים דרכי גישה למכוניות, שבילים להולכי רגל, מעליות לנוסעים, חניונים אוטומטיים יכולים להכיל עד פי 3 יותר מכוניות. בשיחה עם גיקטיים מסביר חיים שני, מנכ"ל Unitronics, שמדובר גם בחסכון כספי משום שגם עומק החפירה נמוך יותר ואין צורך להגיע למי התהום, מה שמעכב את הפרויקט ומייקר אותו. לדבריו, הפתרון של מערכת חנייה רובוטית זול בעד 10,000 דולר מפתרון קונבנציונלי, כך שאנחנו מסתכלים על חסכון אפשרי של 5 מיליון דולר לחניון בן 1,000 חניות למשל.

כמו סרדינים: המערכת האוטומטית מאפשרת לנצל עד למקסימום את השטח. מקור: unitronics

כמו סרדינים: המערכת האוטומטית מאפשרת לנצל עד למקסימום את השטח. מקור: unitronics

כמובן שמערכת מורכבת שכזו עושה גם שימוש בטכנולוגיות מתקדמות; בין היתר כולל הדור החדש של החניונים של החברה מערכות רובוטיות מתקדמות שכוללות מערכות ראיה ממוחשבת, לזיהוי יעיל של גלגלי הרכב; מערכת שימוש אנרגיה, שמוזילה משמעותית את התפעול; וכן, חדרי כניסה ויציאה למשתמשים שכוללים רצפה שטוחה וחלקה ומספקים נגישות לבעלי צרכים מיוחדים.

אנחנו מתעניינים מה לגבי נזק אפשרי לרכב, כלומר, האם נהגים לא חוששים להפקיד רכב שעולה לעיתים מאות אלפי שקלים בזרועות של רובוט. שני מסביר שלא. לדבריו: "מרבית הנהגים התרגלו במהירות למערכת האוטומטית ומצאו כי הפתרון נוח יותר ובוודאי בטוח יותר מכל חניון אחר. אין לרכב גישה על ידי אורחים בלתי קרואים, ניתן להשאיר בתוכו חפצי ערך ללא חשש והחשש לקבל רכב עם דפיקה בצבע או שריטה נעלם לחלוטין". למעשה, מסביר שני הסיכוי לנזק קטן משמעותית מאשר חניה בחניון רגיל עם נהגים בשר-ודם שמנסים להשתחל לחניה צפופה. לדבריו, אפילו עלויות הביטוח לחניון אוטומטי נמוכות יותר".

כך זה נראה מבפנים - הדמייה בחיתוך צד. מקור: unitronics

כך זה נראה מבפנים – הדמייה בחיתוך צד. מקור: unitronics

האם יש מצב שאני אקבל פתאום רכב שהוא לא שלי?

שני: "מדובר במערכת שליטה ובקרה מתקדמת ביותר והסיכוי לטעות שואף לאפס".

מה לגבי האקרים? האם אתם לא חוששים שמישהו ינצל את המערכת הרובוטית ויקבל רכב היישר אליו?

שני: "Unitronics פועלת פועלת כ-27 שנים בתחומי האוטומציה והבקרה התעשייתית, מערכות השליטה של החברה מפעילות מחסנים אוטומטיים ומרכזים לוגיסטיים גדולים והטכנולוגיות שפותחו בחברה לאבטחת המידע והגנה על מערכות אלו יושמו גם בחניונים האוטומטיים".

עד היום בניתם כבר חמישה חניונים כאלו בארצות הברית. אם זה כל-כך טוב, למה בארץ לא קופצים על זה?

שני: "Unitronics עדיין לא הפעילה חניון אוטומטי בישראל; לחברה מספר הזמנות בארץ שעדיין לא הגיעו לשלב ההתקנה, אבל באופן טבעי כחברה מוטת ייצוא, מרבית הפעילות נמצאת בשוקי היעד בחוץ לארץ".

נקווה שבזמן הקרוב נזכה לראות בארץ עוד ועוד חניונים כאלו. אם אפשר, עוד לפני שיגיעו המכוניות האוטונומיות של גוגל, טסלה ושאר היצרניות.

צפו: כך הרובוטים מחנים מכוניות בניו ג'רזי

יניב אביטל

הגב

2 Comments on "בניו ג'רזי הרובוטים מחנים במקום האנשים, וחברה ישראלית אחראית על זה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
יונתן
Guest

הגב קיים פרויקט בתל אביב עם חנייה אוטומטית לדיירי הבניין באחד העם 138,140 בתל אביב
ואם רוצים שזה באמת ייקרה ביישראל צריך להכריח את היזמים לעשות זאת או ליידע את הקבלנים והייזמים שזה יותר זול

arik100
Guest

חבל שאין כאלו בארץ..

wpDiscuz

תגיות לכתבה: