מפתיע ולטובה: Quantum Break [סקירת גיימינג]

לא בכל יום יוצא כותר ענק שבאמת עושה מאמץ כזה כדי להביא איתו בשורה אמיתית לעולם הגיימינג

Quantum Break_REVIEWS_Screenshot 14

קוואנטום ברייק לקח על עצמו את המשימה לטשטש את הקווים המפרידים בין משחק וידאו וסדרת טלוויזיה, וכך ליצור חווית מדיה חדשה, מפתיעה ושונה ממה שהיינו רגילים עד היום. החבר׳ה במיקרוסופט רואים בפרויקט הזה דוגמה לייעוד הגדול של הקונסולה שלהם – מרכז מדיה בידורי אחד לבית. ולמרות שהמשחק ממש לא חף מבעיות, הוא בהחלט מרגיש כמו משב רוח מרענן בעולם הגיימינג שהפך רפטטיבי מאוד בשנתיים שלוש האחרונות.

צריך לומר כבר בהתחלה, הרעיון המקורי (ואולי השאפתני מדי) של הפרויקט הזה היה ממש להריץ סדרת טלוויזיה במשרה מלאה במקביל למשחק ולעדכונים שייצאו לו. ואין טעם להיכנס לאין ספור הסיבות הפרקטיות שבגללן רעיון כזה לא יכל להחזיק מים לאורך זמן באמת. אמנם, הרעיון לא התממש, אבל לפחות קיבלנו משחק מאוד מחובר לעולם הדיגיטלי של 2016 שמביא איתו גרפיקה מדהימה, מכניקת משחק חדשנית ואת המיזוג הכי מוצלח של סדרת טלויזיה ומשחק וידאו שראינו.

Quantum Break_REVIEWS_Screenshot 16

אם כן, כבר הבנתם, עלילת המשחק מתחברת די מהר לעלילה של סדרת טלוויזיה שמתפתחת בהתאם להחלטות שלכם, ומכריעה את ההתרחשויות הבאות במשחק. והאמת, ההוצאה לפועל כאן יוצאת מהכלל. תפאורת המשחק והסדרה דומות בצורה מרשימה למדי וכך גם כל הדמויות – קשה לפעמים להבדיל. הטכנולוגיה בה השתמשו כדי ״להעתיק״ את הדמות והמראה שלה למשחק, פשוט מדויקת להפליא. מרשים מהכול לחשוב על מגוון האפשרויות השונות ועל ההפקה האדירה שטרחה לייצר חומרים מצולמים כדי לאפשר זאת.

עלילה מורכבת ועשויה היטב

אז אחרי שהבנו שיש כאן מעיין משחק-סדרה משולב נתחיל לדבר על המשחק עצמו. גיבור המשחק הוא Jack Joyce שאותו משחק shawn ashmore המוכר לנו מאוד מסרטי x-men. ומבלי להיכנס עמוק מדי לעלילה נאמר, שאין הרבה משחקים כרגע שמציעים עומק והשקעה כה ענפה במימד העלילתי של המשחק. מבחינה זו, זה משחק שכל חברות הפיתוח שלקו בנושא העלילתי יכולות להסתכל, לרשום הערות, וללמוד המון.

אז ג׳ק שלנו הוא הגיבור, ובעקבות תאונה משונה הוא מקבל מגוון יכולות שכולן קשורות בשליטה כזו או אחרת על הזמן שסביבו. והיכולות האלו הן בהחלט מהצדדים החזקים של המשחק, לא כי לא פגשנו דברים דומים בעבר, אלא כי הן משנות את הדרך שבה הקרבות מתרחשים. הן ממש הופכות את סצנות הקרב לדינמיות ומוצלחות בצורה מפתיעה. מיד נרחיב. וכדי להבין את גודל ההשקעה של חברת הפיתוח Remedy רק נציין שגי׳ק מגיע חזרה לאוניברסיטה כדי לפגוש את חברו הטוב Paul Serene שמשוחק ע״י Aidan Gillen הנהדר ממשחקי הכס (תוכלו לשחק גם איתו בהמשך). תכף ומיד פול ישנה את עורו ויהפוך לארכי-נבל של המשחק. הוא ישתמש במכונת זמן ובידע מחקרי שהשיג אחיו של ג׳ק, וויילאם, שמשוחק על ידי Dominic Monaghan (שר הטבעות), כדי לשלוח גרסה אחרת שלו, שתבנה את התאגיד בעל הצבא הפרטי The Monarch, שטוען שהזמן הולך ונגמר. עד כאן סיפור מסגרת.

Quantum Break_REVIEWS_Screenshot 18

אין טעם להיכנס מעבר לכך ולהרוס לכם. רק נדגיש שהעלילה עשויה היטב, ושהיא בנויה מסדרת ״מערכות״ acts. המערכות בנויות מפרקים. בסיום כל פרק תצטרכו לבחור בצומת של החלטות בין 2 תרחישים. המשחק גם מעניק לכם קדימון קצר של כל בחירה כדי שתוכלו באמת להבין את השפעת ההחלטה שלכם. ולאחר כל בחירה משתנה העלילה, ובהתאם הסדרה (כמה דקות של סדרה בכל פעם) שמלווה אותה. בנקודה זו שווה לומר, כי אמנם התפאורה וההשקעה בסדרה היא יוצאת מהכלל, אבל דווקא בחלק הזה אנו נפגשים יותר ויותר עם דמויות שפחות ראינו במשחק ושפחות היה לנו אינטרקציה איתם. מוזר קצת.

Quantum Break_REVIEWS_Screenshot 5

בחזרה לסצנות הקרב. המשחק הזה רחוק מלהיות משחק יריות גוף שלישי סטנדרטי. לג׳ק כאמור, יכולות שונות המאפשרות לשלוט על זרימת הזמן שסביבו. היכולות האלו מייצרות סצנות קרב מהנות בצורה מיוחדת. ג׳ק יכול למשל להקפיא את הזמן באזור תחום קרוב אליו, או ״לשגר״ את עצמו מנקודה לנקודה במהירות האור. רק תחשבו כמה נחמד זה להקפיא זמן סביב אויב שהתקרב אליכם וכבר ירה לעברכם (והכדור שוהה באוויר), תוך שאתם משנים עמדה לצד אחר ומחסלים אותו עוד לפני שהוא הספיק בכלל להבין מה קרה. וזה לא הכל. לג׳ק יש גם מעיין מגן זמן שיכול לעצור דברים שבדרכם אליו (b בשלט) שפשוט נהדר להתחמקות ממצב קשה מוקף אויבים. ואם תיקחו לרגע את 3 היכולות האלו ותחברו אותן לתוך קרב יריות מתמשך, תגלו את אחד המשחקים הכי מהנים של השנים האחרונות.

אוייביים עם אינטליגנציה מלאכותית מפותחת

וזה לא הכל. האינטלגנציה המלאכותית של האויבים היא הסוד הגדול של קטעי היריות במשחק. האויבים שלכם ממש לא מסתפקים במחבוא מאחורי מגן וניסיון לפגוע בכם (כמו אין ספור משחקים אחרים), אלא ממש עושים מאמץ תמידי כדי לאגף אתכם בחכמה ולסגור עליכם מקרוב. העובדה הזו מחייבת כל שחקן, גם הפאסיבי ביותר, לזוז המון תוך כדי קרב, לשנות עמדות ולירות תוך כדי תנועה. התוצאה בסוף היא פשוטה – סצנות הקרב הופכות דינמיות, מפתיעות ומרעננות.

וכדי להעצים את התחושה הטובה, כל יריית חיסול אחרונה באויב האחרון מהגל הנוכחי, מלווה בהילוך איטי שמשלים את האווירה. כמו כן, לחלק מהיריבים שלכם יש גם יכולות תזוזה מהירה ושלל חידושים שרק יאתגרו אתכם. וגם כאן, מדי פעם יפציע ״בוס״ כזה או אחר עם נקודת תורפה בולטת שעליכם יהיה לחסל. נכון, אין כאן סוג חדש של אובייקטים לחיסול, או יכולות שבאמת לא ראינו בעבר, אבל שמחברים את כל האלמנטים, מקבלים חווית ירייה כוללת, משופרת וחדשנית.

E3A_Aidan_5

מעבר לסצנות היריות המשחק מלווה בקטעי מעבר בהם עליכם יהיה לפתור פאזל כזה או אחר כדי להתקדם. לא משהו שלא ראינו כבר אבל בהחלט אזורי נשימה חשובים בין קרבות היריות שעוזרים להפעיל את המחשבה ומעניקים עומק למשחק. בסצנות האלו תגלו יכולת נוספת של ג׳ק שגם תעזור לכם לפתור את רוב החידות. ג׳ק יכול להחזיר באזור מסוים (חפשו את ה-y) את הזמן לאחור. למשל מכולה שכרגע חוסמת את המעבר ניתן לעלות חזרה לעגורן שלה וכך לעבור, וכדומה. שוב, המפתחים תלו כמעט כל פתרון במסך ביכולת הזו, ולכן יהיה לכם די פשוט להתקדם הלאה, אבל בכל זאת מדובר באפקט מגניב לגמרי שהופך את המסך הדומם לדינמי יותר ופותח בפניכם אפשרויות חדשות.

ואם כבר הגענו למסכים השונים אני חייב להדגיש כי הגרפיקה של המשחק הזה פשוט יוצרת רמה משל עצמה. השיח ברשת, לפני הוצאת המשחק, התמקד בעובדה שהמשחק ירוץ רק ב-720p, וכמה זה מיושן לשנת 2016 . ביקורת רבה ליוותה את טרום ההשקה. עם זאת חייב לציין, כשהגרפיקה כל כך טובה, אז אפילו פרט כזה לא יכול להרוס. משחקי האור והחושך כאן הם מהטובים שיצאו עד כה בכל עולם הגיימיניג. ההקפדה על פרטים מרשימה, והמסכים השונים בנויים בצורה מושלמת מבחינה גרפית. פשוט תפאורה נפלאה שהולמת את העלילה המושקעת.

Quantum Break_REVIEWS_Screenshot 9

מה שמביא אותנו לפרט הבא. מהר מאוד במשחק תתקלו באזורים מסוימים שבהם הזמן פשוט קפא. הם נקראים stutters. וכשאני אומר קפא הכוונה שהכול קפא. ומדובר באחד האפקטים הכי יפים שיצא לי להיתקל בהם. אם תתנגשו למשל באחד האנשים בסצנה אז הוא יגיב למגע שלכם בהתאם ויישאר קפוא היכן שהזזתם אותו. בהתאם, חברת הפיתוח עשתה מאמץ ליצור סצנות מרשימות במיוחד (״גאלה״ מושקעת במשרדי התאגיד, ספינת ענק שנכנסת בגשר וחוצה אותו לשניים וכן הלאה) כדי לתת לכם את ההזדמנות לשוטט באזור קפוא-הזמן הזה. כאן באה לידי ביטוי במלוא הדרה רמת הגרפיקה של המשחק.

ג׳ק כאמור הוא גיבור בעל יכולות מרשימות למדי, ולמרות שהיה לי הנאה גדולה להשתמש בכולם ישר, בחלקים ההתחלתיים של המשחק, לא ממש ברורה מערכת התקדמות השחקן. כלומר, המשחק לא יכריח אתכם לצבור ניסיון וציוד כדי לשדרג את עצמכם יותר מדי (בשונה מכל משחק אחד בז׳אנר הזה) או כדי לחדד את היכולות. אין שלבי התקדמות לגיבור. די מהר יהיה ברשותכם את כל האפשרויות שהמשחק יודע להציע. מצד אחד זה נחמד, מצד שני זה פוגע בצורה משמעותית בסיפוק השחקן להתקדם הלאה ולפתח את הדמות שלו. אין ספק שלא חשבו עד הסוף את החלק הזה כאן.

Quantum Break_REVIEWS_Screenshot 1

ואם כבר נגענו בנקודה חלשה במשחק, לא ברור איך משחק כה חדשני ומעודכן כזה, מרשה לעצמו לא לצרף חוויית מולטיפלייר. פשוט לא שייך לזמננו וחיסרון גדול עבור הכותר. זאת אחת הסיבות שהמשחק הזה יחשב ״רק״ טוב ולא משחק קאלט. מה שמביא אותנו לבעיה נוספת. עלילת הסיפור קצרה יחסית, ואמנם לא תפגשו מקרה אסון כמו כמו ב the order 1886 אבל בהחלט תוכלו לסיים את המשחק לאחר 10 שעות לערך. וכמה חבל. כי כמה שהמשחק הזה מהנה ונפלא, גיימרים היום רגילים לקבל הרבה יותר. ובהעדר אפשרות המולטיפלייר לא תהיה סיבה אמיתית לחזור ולשחק בכותר הזה לאורך זמן.

קוואנטום ברייק צריך להישפט על מה שהוא ניסה לעשות ולאו דווקא על התוצאה הסופית. אם הוא היה מלוטש מעט יותר, היה מדובר בכותר שהיה הופך מהר למשחק קאלט לשנים רבות. ואי אפשר לבוא בטענות שלא ניסו. הכותר הזה נמצא בהכנות כבר 5 שנים לערך.

Quantum Break_REVIEWS_Screenshot 13

מצד אחד קיבלנו את אחד המשחקים הכי מהנים והכי יפים שראינו. סצנות הקרב כאן דינמיות בצורה חריגה ויכולות הגיבור משלימות חוויה חדשנית ומרעננת. אזורי הזמן הקפוא מדגישים את הגרפיקה עוצרת הנשימה של המשחק. עם זאת, דמויות רבות בסדרה לא ממש מופיעות במשחק, מה שפוגם בחוויה המשולבת, והמשימות במסכים השונים, די חוזרים על עצמם. העלילה עצמה, כמה שהיא מהוקצעת וטובה, קצרה מאוד והמשחק לא מגבה עצמו עם תוספת מולטיפלייר.

עובדה שתביא לזניחה די מהירה שלו. המשחק הוא בלעדי למחשבים המריצים חלונות 10 ולאקס בוקס וואן, ואם אתם מתלבטים לגבי קניית קונסולה, מיקרוסופט יצאה כאן מגדרה כדי לתת לכם סיבה מעולה לבחור בקונסולה שלה.

ובכלל, המשחק הזה מציע ומרמז על העתיד ועל הפוטנציאל הענק שהקונספט שלו מביא, ועושה מאמץ אדיר כדי להעניק לנו חווית משחק עדכנית. ואם כבר יש ברשותכם אקס בוקס, אז אין כאן בכלל שאלה, רוצו לקנות את אחד המשחקים המהנים של השנים האחרונות.

שי בן שושן

שי בן שושן, מנכ״ל ומייסד SBS שיווק דיגיטלי, מומחה מדיה חברתית, מדריך ומרצה וגיימר בנשמתו

הגב

3 Comments on "מפתיע ולטובה: Quantum Break [סקירת גיימינג]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Moshe (@kw)
Guest

בדקתם את המשחק על ה PS או על ה XB?
כי הבנתי שב XB הוא רץ רק על 720P

Nadav Ziv
Guest

המשחק בהפצת מיקרוסופט, הוא לא יוצא לפלייסטיישן.

Dror H
Guest

הוא יצא גם למחשב

wpDiscuz

תגיות לכתבה: