מהיר יותר, זול יותר: 5 טרנדים מובילים לאופניים שיתופיים בעולם

מיזם תל אופן הישראלי שפעיל באזור גוש דן הוא אמנם חדש במחוזתינו אך הקונספט נחשב ותיק מעבר לים. אלו הטרנדים המובילים שהחלו להשתלט על שוק האופניים השיתופיים בעולם. בקרוב אצלנו?

קרדיט צלם\תמונה: Enrique Díaz / 7cero, Getty Images Israel

מאת טליה וינוקור אליזוב

שוק תוכניות האופניים השיתופיים התפתח משמעותית בשנים האחרונות ולא בכדי. צפיפות האוכלוסין והעלייה המתמשכת בכמות הרכבים מציבים אתגרים תחבורתיים רבים. החדשות הטובות הן שלא מעט מהאתגרים הללו ניתנים לפתרון – פשוט על ידי אופניים. היתרונות ברורים: אופניים מהווים אמצעי תחבורה זול וזמין, מאפשרים להשלים בקלות את המרחק בין תחנות תחבורה ציבורית לבין היעד המבוקש, מאפשרים לשמור על הגזרה והכושר, אינם פולטים פחמן ואינם גורמים לפקקים. בהתאם, השתכלל תחום האופניים השיתופיים והפך לחדשני וטכנולוגי על מנת לענות על צרכי הרוכבים, מפעילי המערכות והעיריות בהן פועלות מערכות אלו.

על סמך היכרותנו העמוקה עם התחום ועם החברות הפועלות בו אנו שמחים להציג את 5 הטרנדים החמים אשר יובילו את שוק האופניים השיתופיים בשנים הקרובות:

1. הסמארטפון בשירות האופניים

דמיינו את הסיטואציה הבאה: נוסעת ממהרת לפגישה בעבודה. היא מחליטה לנסוע ברכבת ואז לשכור אופניים שיתופיים מהתחנה (במקום לסבול מהפקקים הנוראיים בדרך לעבודה), אך כשהיא מגיעה לעמדת העגינה הקרובה, היא מגלה שהיא ריקה לחלוטין, למעט 3 זוגות ללא אוויר בגלגלים. כעת היא נאלצת לחפש עמדת עגינה אחרת, מרוחקת יותר. עד שהצליחה למצוא אופניים מתפקדים, הפגישה בעבודה כמעט והסתיימה. זוהי בעיה מוכרת בעולם עבור משתמשי תוכניות אופניים שיתופיים המערערת מאד את ההבטחה של תכניות אלו להוות אופציית תחבורה אמינה.

מפעילים רבים בתחום האופניים השיתופים מנסים להתמודד עם בעיה זו באמצעות אפליקציות המאפשרות לרוכב שליטה מרחוק על תהליך השכרת האופניים. האפליקציות הקיימות עובדות גם עם תחנות עגינה פיזיות וגם בתוכניות שאין בהן תחנות עגינה והחיבור למנעולים מתבצע בצורה אלחוטית.

מודל פופולארי לאפליקציה מסוג זה מאפשר למשתמשים לאתר אופניים לפי מיקום גאוגרפי. מפעילים אשר משתמשים באפליקציה שכזו הינם, בין היתר, Motivate (המפעילה בעיר ניו יורק, שיקגו ועוד ערים מרכזיות בארה"ב), DecoBike (המפעילה אופניים שיתופיים במיאמי ובסן דייגו), Motivate וVelib (המפעילה בפריז).

מודל נוסף משדרג את חווית המשתמשים על ידי כך שהוא מאפשר להם לשמור אופניים בטרם הגיעו הרוכבים לתחנת העגינה. בלונדון לדוגמא, משתמשים יכולים לשחרר (ולנעול) את האופניים באמצעות הסמארטפון וכך לתכנן באופן מיטבי את מסלול הנסיעה שלהם.

במהלך שנת 2017, חברת B-cycles, המייצרת אופניים שיתופיים לעיריית לוס אנג'לס תציג אופניים עם מנעול אשר מתאים גם לעמדות עגינה רשמיות וגם לעמדות קשירת אופניים רגילות אשר יוכל לאפשר לרוכבים נגישות וגמישות גבוהים יותר.

אפליקציות מסוג זה תורמות גם למפעילים, אשר צוברים באמצעותן מידע רב ערך על הרגלי הרכיבה של המשתמשים, ובכך מסייעות להם בשיפור השירות ומעניקות להן יתרון אל מול חברות אחרות בעולם התחבורה הציבורית.

בסין, עולם האופניים השיתופיים צבר לאחרונה פופולאריות רבה. סין הפכה להיות חלוצת דרך בכל הקשור לאופניים שיתופיים. Ofo ו-Mobike – הן שתי החברות העיקריות אשר שולטות בשוק הסיני ושתיהן פועלות אך ורק באמצעות אפליקציה. החידוש העיקרי שמציעה השיטה הסינית היא ביטול הצורך בעמדות עגינה. הרוכבים מאתרים את האופניים ומשחררים אותם דרך הנייד באמצעות קוד בלבד. ברגע שהם מסיימים לרכוב, הם נועלים את האופניים היכן שנוח להם, ללא כל צורך בתחנת עגינה. האפליקציה יודעת בדיוק היכן חנו ותיידע את הרוכב הבא על מיקום האופניים.

אך לא הכל ורוד. מודל זה מציב אתגרים חדשים למפעילים ולערים. בבייג'ינג כבר צצות ערמות ענק של אופניים נטושים, הסותמות רחובות פופולאריים ופארקים. בנוסף, ההיגיון הכלכלי מוביל לשימוש באופניים זולים, באיכות נמוכה, דבר המשפיע על שביעות הרצון של הרוכבים ובהתאם על מספר המשתמשים.

קרדיט צלם\תמונה: PeopleImages, Getty Images Israel

2. חשמל זורם בכפות רגלייך

כניסתם של האופניים החשמליים לתחום האופניים השיתופיים מספק כמה פתרונות לבעיות המטרידות מפעילים של תכניות מסוג זה. האופניים החשמליים רלוונטיים גם לרוכבים שאינם אתלטיים, קל יותר לנסוע בהם בתוואי שטח הכולל עליות רבות ובתנאי מזג אוויר קשים (חום או קור קיצוניים). בנוסף, הגדלת טווח הנסיעה של הרוכב באמצעות הקלת השימוש מורידה את הצורך בעמדות עגינה רבות – חסכון מהותי לערים ולמפעילים.

אולם, אופניים חשמליים מעלים משמעותית את עלויות התחזוקה, הן בשל הבלאי בגלגלים עקב מהירות הנסיעה והן בשל מורכבות האופניים עצמם. בעקבות כך, נוצר צורך מהותי בשיפור ובשימוש בטכנולוגיות חדשות אשר מקלות על תפעול ציים של אופניים חשמליים. לדוגמא, מערכת בלימת זעזועים מתקדמת יותר, המגיבה טוב יותר למכשולים בדרך (שטח גבשושי, אבני ריצוף, מדרכות וכד') ומאפשרת לשפר באופן דרמטי את אורך חייהם של חלקי האופניים על ידי מניעת זעזועים מהנסיעה.

העיר מדריד בספרד הינה דוגמא מעולה למעבר חכם לאופניים חשמליים וליתרונות שהם מספקים. בשנת 2014 מדריד הפכה לעיר האירופאית הראשונה אשר תכנית האופנים השיתופיים שלה מורכבת כולה מאופניים חשמליים. בעקבות כך, כמות הנרשמים של BiciMAD גדלה פי 50, מ-100 ל-5,000 רוכבים. כך הפכה תכנית האופניים של מדריד לאחת הפופולארית באירופה.

בעקבות ההצלחה במדריד, והיתרונות של האופניים החשמליים, ערים ומפעילים נוספים שוקלים לעבור אף הם לאופניים עם מנוע ובהתאם, ממשלות ועיריות דוחפות לשיפור רגולציות ושיפור תשתיות בכדי להכין את העיר לאופניים ממונעים.

3. הורדת עלויות התחזוקה – הכל מתחיל בגלגל

עקב עלויות תחזוקה גבוהות מאד, רוב תכניות האופניים השיתופיים אינן רווחיות, ואלו שכן מסתמכות על שולי רווח נמוכים. בשיחות שערכנו ב-SoftWheel עם מפעילים של תכניות אלו בערים באירופה ובארצות הברית, גילינו שכל זוג אופניים מגיע לטיפול בממוצע פעמיים בחודש. תיקונים אלו, בנוסף לעלויות כוח אדם, הובלה ועלויות חומרים, יכולים להוביל להוצאות תחזוקה ותפעול גבוהות הפוגעות ברווחיות התכנית ומובילות אף להפסדים.

בנוסף, מצאנו שמעל ל-50% מעלויות התפעול קשורות בדרך כזו או אחרת לתחזוקת הגלגלים עצמם. בהתאם, המפעילים מחפשים בנרות פתרונות תחזוקה אשר יאריכו את חיי הגלגלים ויחסכו את עלויות התחזוקה. ישנם שני סוגי פתרונות עיקריים אשר הוכיחו את עצמם ככאלו שמורידים את עלויות התחזוקה ומאריכים את חיי הגלגלים:

גלגלים קטנים יותר – תוכנית האופניים השיתופיים בלונדון, Santander Cycles, תפרוס בשנה הקרובה אופניים חדשים בעלי גלגלים בקוטר של 24 אינץ', אשר יהפכו את הרכיבים לזולים יותר ואת האופניים לקלות יותר למשתמש וקלות יותר להובלה.

צמיגים מלאים (צמיגים ללא אוויר) – מפעילים רבים ברחבי העולים מציידים או שוקלים לצייד את צי האופניים שלהם בצמיגים מלאים בדומה לצי האופניים הקיים בתל אביב. צמיג מלא מבטל את הצורך בתיקון תקרים, ומספק יתרונות תחזוקה משמעותיים לטווח הרחוק. מצד שני, הוצאת רכיב האוויר מהגלגלים פוגם משמעותית בנוחות הרכיבה ומוריד מהותית את יכולות שיכוך הזעזועים של האופניים.

4. חלק נושם ממארג התחבורה הציבורית

תכניות אופניים שיתופיים קיימות בערים רבות בעולם ומתייחסים אליהן כחלק קריטי מהשלמת ה׳ק"מ הראשון והאחרון׳ של הנסיעה, כלומר לאחר שהנוסעים ירדו מהתחבורה הציבורית או החנו את רכבם בטרם נכנסו לעיר, הם יכולים להשתמש באופניים שיתופיים על מנת להגיע למחוז חפצם ביתר קלות. אולם, היכולת לתכנן מראש נסיעה בתצורה הזאת לא היה קיים עד כה שכן התחבורה הציבורית עבדה בנפרד והאופניים השיתופיים עבדו בנפרד.

בשנה האחרונה, ערים כגון הלסינקי בפינלנד השיקו אפליקציית תכנון אשר מאפשרת לתכנן נסיעה בשילוב עם תחנות עגינת האופניים, כך שהנוסעים יכולים להגיע ליעדם באופן החכם והמהיר ביותר, כשהם משלבים את כלל אמצעי התחבורה בעיר. זאת ועוד, האפליקציה מאפשרת לשקלל גם את הזמינות של האופניים בתחנות העגינה ולשלם עבור כלל הנסיעה, כולל השכרת האופניים, בתשלום אחד ונוח.

השילוב עם מערכת התחבורה הציבורית מאפשר לתוכניות האופניים השיתופיים לצאת מהנישה התקציבית של מוצר ׳פנאי׳ ולהיכנס לתוכניות מימון תחבורה ציבורית שהינן נרחבות יותר. בנוסף, צעד זה יכול להגדיל את ההשקעה בתשתיות ידידותיות יותר לרוכבי האופניים וכן לסייע לוויסות העומסים בתחבורה הציבורית.

5. בניית חומות, אבל וירטואליות

אחד מהאתגרים הקשים ביותר עבור חברות המפעילות תכניות אופניים שיתופיים הינו גניבה של אופניים וחלקי אופניים. בהתאם, חלק מהמפעילות החלו להפעיל מערכות ״geo-fencing״ מבוססות GPS המציבות חומות ווירטואליות ושומרות כי האופניים לא ייצאו משטח מוגדר. מערכות אלו מספקות מעקב אחרי האופניים במידה והם לא הוחזרו או נעלמו. האופניים "מודיעים" למפעילים כאשר הם "מטיילים" מחוץ לאזורים המוגדרים ואף יכולים להינעל לחלוטין במידת הצורך ולהפסיק לתפקד. מפעילים של אופניים חשמליים מפעילים מערכות אשר מנטרלות מרחוק את המנוע עצמו ומפסיקות את הנסיעה.

סיכום – הטכנולוגיה בשימוש האופניים השיתופיים

חברות המפעילות תכניות אופניים וערים המעודדות תחבורה חכמה יודעים כי הדרך הטובה ביותר לעודד תושבים להשתמש בשירותי האופניים הינה לשפר משמעותית את חווית המשתמש ולהוריד את החסמים לזמינות ושימושיות של האופניים. טכנולוגיות חדשות בתחום מובילות לשיפורים האמורים וליצירת אקו-סיסטם המתמקד סביב חווית הרוכב/ת. הטמעת שיפורים אלו תוביל להתפתחות מואצת של תחום האופניים השיתופיים עם יתרונות ברורים: שמירה על איכות הסביבה, שמירה על בריאות המשתמשים ומציאת פתרונות חדשים וחדשניים לאתגרים התחבורתיים הקיימים.

הכותבת הינה מנהלת שותפויות עסקיות בחברת SoftWheel ועובדת רבות עם חברות המפעילות אופניים שיתופיים ברחבי העולם.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה on "מהיר יותר, זול יותר: 5 טרנדים מובילים לאופניים שיתופיים בעולם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
ליאור
Guest

מה עם 6, לאפשר תל אופן גם מחוץ למדינת ת"א? למשל ברכבת בני ברק שהיא בעצם רכבת רמת החייל של ת"א אבל תל אופן לא מוכנה להיכנס אליה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: