יחסי ציבור לקריפטו: איך לייצר ICO מוצלח והרבה מעבר לכך

בחודשים האחרונים אנחנו לא מפסיקים לשמוע על עוד מיזמים שפונים ל-ICO. איך עושים את זה נכון וזוכים למירב החשיפה?

קרדיט צלם\תמונה: Siegfried Layda, Getty Images Israel

מאת איילת נוף, מנכ״לית Blonde 2.0

אלא אם התגוררת מתחת לסלע בשנה האחרונה, אני בטוחה שכבר שמעת על הבלוקצ׳יין ועל מטבעות וירטואליים. הבלוקצ׳יין נמצא בכל מקום והוא מבטיח לשבש את העולם כפי שאנו מכירים אותו. עם זאת, בכדי לעשות זאת, סטארטאפים של בלוקצ׳יין, בדומה לשאר חברות הסטארטאפ, צריכים אסטרטגיה חזקה של יחסי ציבור בכדי להתרומם מהקרקע וליצור שם למותג של עצמם.

אז כיצד אתה מפרסם סטארטאפ של בלוקצ׳יין?ֿ

ובכן, קודם כל אתם צריכים לנצל את הידע הקיים, הניסיון והקשרים בתחום ולשלב אותם יחד עם תובנות שקיבלתם לגבי קהל היעד שלכם. אבל מה עוד אתם צריכים? במאמר זה, הרכבתי תכנית עבודה פשוטה שאנשי שיווק ויחסי ציבור צריכים לעקוב אחריה כאשר הם מנסים ליצור מודעות סביב שם המותג של הסטאראטפ שלהם, בין אם זה לפני או אחרי הנפקה ראשונית.

עכשיו אתם ודאי שואלים מדוע כדאי לכם להקשיב לי? ובכן, המסקנות שלי מבוססות על מה שלמדתי בעבודה עם תריסר חברות בלוקציין בהן 2 שעשו ICO המדורג בין עשרת הגדולים לשנת 2017.

התכנית מתחילה עם פיצוח קהל היעד שלכם. במקרה זה, קהל היעד שלכם יתפלג לשתי קבוצות: אלו שמבינים בבלוקצ׳יין ואלו שאינם. הציבור שבקיא בתחום לרוב יגיע מקהילות קיימות, בין אם חברי הקהילה שהשקיעו בעבר בהנפקות ובין אם כאלה שהשקיעו חלק נכבד מזמנם ב-Reddit רלוונטיים או ב-CoinDesk.

לאוכלוסיה הזאת יש רמת הבנה גבוהה במרחב הבלוקצ׳יין ונדרש מינוח מתקדם יותר וידע טכני כאשר מתקשרים איתם. בנוסף, הם גם קוראים מאמרים יעודים לתחום ונמצאים בפלטפורמות וברשתות חברתיות שונות מהציבור הרחב.

הקבוצה השנייה שתכוונו אליה הם אלו שלא בקיאים בבלוקצ׳יין, הם אמנם מבינים את הבאזז שמעורר הבלוקצ׳יין. הם שמעו על המושגים ״קריפטו״ ו״איתר״ ואולי הם גם קראו מספר מאמרים על ביטקוין, עם זאת, הם יודעים מעט מאוד או כמעט שום דבר על התחום. אסטרטגיית יחסי הציבור שלכם צריכה לפנות לשני הקהלים הללו, עם מסרים ומטרות שונות.

עבור שתי קבוצות היעד, פעילות יחסי הציבור צריכה להיות מחולקת ל-4 אלמנטים שונים:

  • פנייה לאנשי תקשורת
  • פעילות מדיה חברתית
  • כתיבת מאמרי דעה באמצעות מאמרי אורח בעיתונים
  • השתתפות באירועים ובכנסים כקינוט ספיקר או השתתפות בפאנלים

לשם כך יצרתי נוסחה קלה לזיכרון

(Media outreach, Social media, Thought leadership: Guest posts and Speaking opportunities)

1. פנייה לאנשי תקשורת

כאשר חושבים כיצד להעביר את המסר שלכם למדיה, הדבר החשוב ביותר לזכור הוא לא להפחיד את קהל היעד שלכם באמצעות שימוש במושגים מורכבים מדי להבנה, אחרת הם לא יכנסו לסיפור שלכם בכלל. אתם חייבים לזכור, כשמתמודדים עם בלוקצ׳יין, מרבית העיתונאים שתפנו אליהם, לא בקיאים מספיק בתחום עדיין. וודאו שאתם מעבירים את מסרי המפתח במושגים הפשוטים ביותר לעיתונאים, אשר יוכלו לתקשר אותם בקלות לקוראים.

אתרי חדשות כמו The Next Web, CNBC, The New York Times ו-The Wall Street Journal הם דוגמאות טובות לפלטפורמות בהן תוכלו לכוון את אסטרטגיית ההנפקה הראשונית, באופן בו תרוויחו חשיפה לשני קהלי היעד: אלו שמבינים ואלו שלא מבינים את התעשייה (אך רוצים ללמוד עליה עוד).

ברגע שפיצחתם לאילו פלטפורמות אתם רוצים להגיע, האתגר הבא יהיה למצוא ולכוון לכתב/ים הנכונים באתרי החדשות המובילים.

כאשר עושים יחסי ציבור לחברת מזל״טים שרק המציאה את הכטב״ם המהיר ביותר בכל הזמנים, זה הגיוני לכוון את המאמצים לעיתונאי שמסקר את תחום המזל״טים והטכנולוגיה העתידנית ולדעת שהוא הנכון ביותר אליו צריכים לפנות. עם זאת, בלוקצ׳יין, קריפטוגרפיה ואתריום כולם שייכים לנושאים שלא נפוצים בתיק העבודות של העיתונאי. במידה ואתם לא מוצאים עיתונאי באתר ספציפי שכותב על חדשות בתחום הבלוקצ׳יין, חפשו אחר המאמרים הקודמים שלו שמראים עניין כלשהו בעולם הטכנולוגיה והעסקים. כל אחד שכותב על העתיד של תחום הכלכלה, אמור להיות מעוניין באפקט שהבלוקצ׳יין גרם בעבר ויגרום גם בעתיד על מוסדות כלכליים בחודשים הקרובים. לחלופין, אפשר לעשות פיץ לעיתונאים המכסים סיפורים שדומים לאלו של חברת הקריפטו שלכם. לדוגמה, עיתונאי שכותב על הצטלבות תחומי הספורט והכלכלה יהיה רלוונטי לפיץ׳ על ידכם למוצר הקשור לעולמות ה-Prediction.

בנוסף לאתרי החדשות המובילים שציינתי, לתעשיית הקריפטו יש רשימה נרחבת של אתרים נישתיים עם קהילות גדולות בתוכם. יש לוודא כי אתם מגיעים גם לאתרים אלה כדי להרוויח מומנטום בקרב מומחי הקריפטו.

חלק מה-ICO, שנחשבו למוצלחים ביותר באתרים כמו CoinDesk ,Cointelegraph ו-Bitcoin News לא הגיעו בכלל לתקשורת המיינסטרים.

החדשות לרוב מגיעות דרך אתרי החדשות המבוססים והמוכרים יותר, אחרי הצלחה מידית. כאשר מצליחים להגיע לאתרי הסיקור ממורכזי הביטקוין, אין צורך לפשט את המסר של החברה שלך. מה שבעצם חשוב יותר הוא להסביר להם בבהירות מדוע ההצעה או ההנפקה הראשונית שלכם הן ייחודיות כאשר משווים אותן לאחרות.

בדיוק כמו בכל פלטפורמה תקשורתית מיינסטרים, אבל יותר כאשר מדובר בסיפור על ICO באתרי נישה, חשוב לזכור לייחד את עצמכם. כאשר ההד של ההנפקה ממשיך, אתם חייבים להבדיל את הסיפור שלכם מכל שאר חדשות הבלוקצ׳יין שיוצאות.

על אף שעיתונאים באתרי קריפטו ספציפיים לא יצטרכו הסבר טכני, תצטרכו לשכנע אותם מדוע הסיפור שלכם הוא לא רק שווה סיקור, אלא גם מדוע ההנפקה של חברת הסטארטפ שלכם היא מהפכנית יותר מזו שארעה אתמול או זו שתתרחש מחר. בהתחשב בעובדה שעיתונאים עוסקים בסוג חדשות כזה באופן יומיומי, תהיו חייבים לוודא שהסיפור שלכם יוצא דופן. טיפ – להציב את ויטליק בוטרין בבורד של החברה מאוד יעזור.

מקור: Pixabay

2. פעילות מדיה חברתית

הכללים משתנים עבור מומחים ולא מומחים כאשר שוקלים איך ליצור מודעות למותג בצינורות המדיה החברתית. המומחים הם קהילה הדוקה ומגובשת וצריכים לפנות אליה בהתאם. בעוד פייסבוק, טוויטר, לינקדין ושאר פלטפורמות המיינסטרים שטובות לשיווק לקהל המיינסטרים וגם למטרות של SEO, אנחנו צריכים להשתמש בכלים אחרים כדי למשוך את אוהדי הקריפטו המושבעים.

שתי הפלטפורמות החשובות (והנפוצות ביותר) שמשומשות על ידי קהילת הקריפטו הן Telegram ו-Slack. שתיהן מסייעות לאוהדי הקריפטו שמתעניינים במוצר, להשיג שיח פתוח וזמין עם הצוות מאחוריו.
בעוד ש-Telegram יוצרת שיח עם נושאים לא ממוקדים, Slack מאפשר דיונים ממוקדים יותר בערוצים השונים. בשתי הפלטפורמות, הסוד לשיווק טוב הוא עדכניות. אתה רוצה לשמור על השיח דינמי ועדכני ובאותה נשימה גם לא לשתף יותר מידי spam.

ב-Telegram, מומלץ לכתוב הודעת פתיחה מקיפה שתיתן לחברים החדשים את כל המידע הנדרש להם, ולעשות לה pin כדי שתישאר למעלה בשיחה הקבוצתית. ב-Slack, אותו דבר יכול להיות מושג עם בוט של ברוכים הבאים, שיכול גם לכוון חברי קבוצה חדשים לערוצים שעשויים להיות רלוונטיים להם.

בנוסף לאותן פלטפורמות, אנחנו חייבים לדבר על אחת מהרשתות החשובות ביותר שמנוצלות על ידי תעשיית הקריפטו – Reddit. בהתחשב בעובדה שבלוקצ׳יין עוסק במערכת דמוקרטיזציה, פלטפורמת התוכן הזו משומשת לעיתים קרובות על ידי עובדים בתוך חברות סטארטפ-קריפטו כדי להיות חלק מדיונים בסאברדיטים רלוונטיים, כמו כן גם לארח משתמשי Ask Me Anything ולנהל עצמאית סאברדיטים בכדי לתקשר טוב יותר עם הקהילות.

תמיד תזכרו שהאותנטיות היא קריטית ב-Reddit, אז תהיו שקופים לגבי מי שאתם ולגבי מה שאתם מחפשים להשיג ותמיד תזהו את עצמכם כחלק מהצוות.

פלטפורמה מתפרצת אחרת שצריכים לשים עליה היא Steem.it, רשת שמבוססת על טכנולוגיית הבלוקצ׳יין, בדומה ל-Reddit, והיא מאוד פופולרית בקרב המומחים בעיקר מכיוון שהיא מבוססת על בלוקצ׳יין.

ב-Steem.it המשתמשים מפרסמים תוכן והם מקבלים תגמול במטבעות קריפטוגרפיים על סמך מידת הויראליות שהתוכן שלהם יוצר. המשתמשים לא רק מפוצים בקריפטוגרפיה בהתבסס על התוכן שהם יצרו, אלא גם על התוכן שהם מפרסמים, אז תמיד תעמוד על המשמר כדי לראות אם אחרים מפרסמים על אודות החברה שלך גם.

לבסוף, Bitcointalk, אתר הפורומים הרשמי של ביטקוין, אמור להיות חלק מאסטרטגיית המדיה החברתית, יחד עם הצהרה מפורטת על ההנפקה הראשונית שלכם שמפורסמת בפורום משני הנקרא בשם ״מטבעות אלטרנטיבים״. כמו כן אתם גם צריכים לשקול תכנית Bounty כטכניקה שהתגלתה כמוצלחת בתחום. זו למעשה פלטפורמה המעודדת ״שגרירים״ למותג והמוצר שלכם ברחבי המדיה החברתית. כאשר אתם מנסים לעודד שותפים ב-Bitcointalk לקדם את הסטארטפ שלכם במגוון רשתות בתמורה לחלק מההנפקה הראשונית. השגרירים מקבלים ״אסימונים״ כתגמול, בקצב קבוע, על פי כמות משיכת הקהל שהם מצליחים להשיג עבור ההנפקה שלכם.

בכל הפעילות שלכם במדיה החברתית, תמיד תזכרו שהמינוח בו תשתמשו בכדי להעביר את המסר שלכם בפלטפורמות המיינסטרים, יהיה פשוט ובסיסי לעומת זה שתשתמש בו ב-Reddit, Bitcointalk וכדומה.

3. כתיבת מאמרי דעה באמצעות מאמרי אורח

חשוב מאוד ליצור שם טוב עבור חברי הצוות המייסדים כמו שחשוב ליצור שם טוב לחברת הקריפטו שלכם. מאחר ובלוקצ׳יין הוא נושא כה לוהט עכשיו, ערוצי טלוויזיה, אתרי אונליין ועיתונים מחפשים באופן אובססיבי אחר מומחים שמבינים באמת את הנושא, עבור פרשנויות.

זהו הזמן שבו מובילי דיעה מוגדרים בתחום, לכן זה חיוני ליזמים של חברות קריפטו לשווק את שמם ולהראות את הידע שלהם על ידי כתיבת מאמרי דעה מקוונים שלאחר מכן ניתן לשתף עם העולם.
חברות בלוקצ׳יין רבות בעלות בלוגים משלהן בהם המייסדים משתפים את דעתם ופרשנותם. לחלופין, מספר חברות משתמשות ב-Medium בכדי לפרסם חלק ממאמרי הדעה. הייתי ממליצה גם כן, לפרסם מספר מאמרים באתרים גדולים כמו The Next Web בכדי להגדיל את החשיפה של הסטארטפ שלכם לקהל נרחב יותר.

סיבה חשובה נוספת שבגללה מייסדים בתחום זה צריכים לעשות מאמץ ולכתוב מאמרי דעה, יחד עם פרסום שלהם באתרים ידועים, היא להגדיל את המהימנות שלהם בקרב עיניי הציבור. אנשים שמשקיעים בחברות אלו את הכסף שעבדו קשה בשבילו, רוצים לוודא שבחברה עובד צוות שיודע על מה הוא מדבר ושניתן לסמוך עליו.

פרסום תובנות וחוות דעת בעלות ערך, באתרים מוכרים יכול לסלול דרך ארוכה. וודאו שאתם בעלי נקודת מבט ייחודית ולא אחת שאנשים כבר שמעו עליה בעבר – הציגו את הידע הנרחב ואת ההבנה שלכם בתעשייה.

4. הופעה באירועים וכנסים כקינוט ספיקר או בפאנלים

כנסים בתחום הבלוקצ׳יין מופיעים בכל מקום כמו פטריות לאחר הגשם. כדי למצב עצמכם כמובילי דעה בתחום הזה חשוב להראות נוכחות באירועים שכאלה.

מפו את כל אירועי הבלוקצ׳יין הגדולים שעתידים להתרחש בחודשים הקרובים וודאו שאתם משריינים לעצמכם הזדמנות דיבור מהותית על הבמה באירועים אלו, תפקיד שאתם מרגישים שיכול להביא לכם את התמורה הגדולה ביותר. הקפידו להציע מועמדות מספר חודשים מראש, מהסיבה שרשימות הנאומים נוטות להתמלא מהר מאוד.

לסיכום, כפי שאתם יכולים לראות, המאמר הזה מספק תוכנית עבודה בסיסית מאוד של מה אתם צריכים לעשות בכדי להשיג מומנטום בשביל חברת הבלוקצ׳יין שלכם.

האסטרטגיות, המטרות ואפילו כמה מהפלטפורמות שיש להשתמש בהן עבור פרסום הסטארטאפ-קריפטו הם אותו דבר כמו עם כל סטארטאפ הייטקיסטי אחר.

עם זאת, בנוסף לכל אלה, יש גם ערוצים ספציפיים וכללים החלים על תעשיית הבלוקצ׳יין שאי אפשר להתעלם מהם. אם אתם תתעלמו מהם, אנשי הקריפטו המושבעים לא יתייחסו אליכם ברצינות.

זכרו שיש כמובן גורמים נוספים אחרים שמהווים כלי משחק שיכולים ליצור הבדל עצום בקביעת ההצלחה של החברה שלכם, כמו מי נמצא בצד המייעץ, מיהם המשקיעים ועוד.

עם זאת, אני יכולה להבטיח לכם שאם אתם מקפידים לעקוב אחר הנוסחה המצוינת כאן:

אתם תהיו צעד אחד לפני המתחרים שלכם ועל הדרך הנכונה להנפקה ראשונית מוצלחת ומעבר.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

5 Comments on "יחסי ציבור לקריפטו: איך לייצר ICO מוצלח והרבה מעבר לכך"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
רון
Guest

תפסיקו לתת למפרסמים לכתוב כתבות.
כתבה פרסומית מגעילה.

שחר
Guest

כתבה נהדרת ובדיוק מה שחיפשתי לקראת ל ICO שלנו.
תודה רבה גיקטיים

יוסי
Guest

ראשי תיבות =! נוסחה

אריה
Guest

ICO זה כמו מנייה חלולה שמתעלקת על רשת האיתיריום, אין פה כלום וכל אחד יכול ליצור ico אם בא לו… מה שאומר שזה נטו 100% אח ורק ש י ו ו ק! למכור חתול בשק, מטבעות(פיסות מידע) חסרות ערך תמורת אתיריום שיש לו עדיין איכשהוא סוג של ערך במטרה להפטר ממנו מהר ולזרוק אותו בחזרה תמורת דולארים אמיתיים שאפשר לברוח איתם…בעצם לא צריך לברוח, לגנוב איתיריום זה חוקי לגמרי כי אין שום רגולצייה, תחום פרוץ… קיצר.. זה פונזי דיגיטאלי גרסאת מאה 21… להתרחק מזה כמו מאש…

ביטקוין
Guest

ICO זה דוגמא קלאסית לאיך כל הנוכלים והרמאים גילו את נפלאות המטבע הוירטואלי, והחלו לפעל בכל הכח בתחום, ולצערנו היהודים מככבים בתחום כבר מראשית ימיו.
חברות שמגייסות כסף ובתמורה נותנות לך מטבע וירטואלי חסר כל ערך, זה שוק של הימורים עם מהמרים, למעט כמה צדיקים, הכל שם פח אשפה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: