סקירה: מצלמת סטילס Pentax K-7

אז אתם רוצים מצלמה חדשה. מרגישים שהפוינט אנד שוט לא מספקת אתכם, וגם הבנתם שאי אפשר לעבוד עליכם עם 'דמוי SLR'. מוכנים להוציא עוד כמה שקלים בשביל לקבל תמונות טובות יותר. אורי הראל הלך לבדוק האם דגם ה-K7 של Pentax שווה את המחיר וחזר עם מסקנות.

Pentax-K-7אז אתם רוצים מצלמה חדשה. מרגישים שהפוינט אנד שוט לא מספקת אתכם, וגם הבנתם שאי אפשר לעבוד עליכם עם 'דמוי SLR'. מוכנים להוציא עוד כמה שקלים בשביל לקבל תמונות טובות יותר. אם כן, הפנטקס K-7 היא לא בדיוק בשבילכם. למה לא בדיוק? היא כן מאוד נוח לשימוש, הנדסת אנוש מצוינת וארגונומיקה טובה. לא חסכו באופציות ואפשרויות להקל על הצילום. כל זה כן. אבל עדיין, המצלמה מסוגלת לפספס, ולא כל פיצ'ר יכול להחליף חשיבה אנושית. אבל בואו נשים רגע את המסקנות בצד, וננסה להבין האם היא שווה את המחיר? מייד ננסה לענות על השאלה הזו. זו לא הביקורת הראשונה שיוצאת על המצלמה הזו, וגם בטח לא האחרונה, ובכל ביקורת הדבר הראשון שמתייחסים אליו אלו הפיצ'רים. אז בואו נעשה ניסיון, ונניח שניה לפיצ'רים, שכנראה קובעים את תג המחיר הגבוה למדי, ונתייחס למשהו שאולי יעניין כאן חלק מהקוראות והקוראים, וזה איכות התמונות. כל תמונה מלמיליאן. באמת שאין דברים כאלה. ראו כאן לדוגמא את החדות ואת הלוק המאוד מסוגנן שהמצלמה מוציאה:

bar
נאמנות כמעט טוטאלית למציאות, מעבר יפה מאוד בין הגוונים וניגודיות נעימה למדי. צלם: אורי הראל

בתמונות הבאות אפשר לראות את הצבעים העשירים שהמצלמה מפיקה בצילום יום סטנדרטי:

trees

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

למצלמה מספרי מצבי צילום ב"התאמה אישית" כלשון המדריך. אני מצאתי את מצב Vibrant למצב החביב עלי, מכיוון שהצבעים יותר חיים וכיפיים, ולא נראים יותר מדי רווים. גם המצב של צילום שחור לבן לא רע בכלל וגרם לפאב השכונתי להצטלם עם הרבה יותר אופי, מאשר הצילום בצבע.

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

כאן אנו יכולים לראות טווח דינאמי לא רע בכלל, שמספק לנו שמיים כחולים, פרטים גם באזורים המוצללים של העץ וגם לְבֵנים בקיר הבנין מימין, למרות שהוא מעט שרוף.

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

אחרי משחק קצר בiPhoto אנחנו מקבלים את כל הפרטים שרצינו.

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

והנה עוד כמה צילומים משעת זריחה, “שעת הקסם"

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

ועכשיו לשאלת השאלות – איך היא מצלמת ב-ISO גבוה? את המצלמה קיבלתי עם עדשת הקיט – 18-55 3.5-5.6 לא בדיוק העדשה הכי מהירה בעולם, ולכן לא היה מנוס אלא להעלות את רגישות החיישן. הבעיה היא, וכאן אני מתייחס לרישא של דברי, שלא תמיד מבינים שבתנאי תאורה שונים, רגישות מסוימת תיתן תוצאה רועשת או שקטה יותר, מאשר בתנאי תאורה אחרים. במלים אחרות – תצלמו ב-ISO 800 (ללא הפחתת הרעשים המובנית במצלמה) את הבננות האלו ותקבלו תמונה עם רמת רעש סבירה למדי.

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

אבל, כאשר תגיעו לאולם הסנוקר החביב עליכם, ותצלמו שם ב-ISO 400 (כביכול רגישות מופחת ולכן פחות רעש), ותקבלו את זה. גם באיזו יחסית נמוך נקבל תוצאה רועשת. זה עניין של חשיפה נכונה, או יותר נכון, מה אנחנו מעדיפים לחשוף כמו שצריך. הרקע היה נמוך בלפחות 10 סטופים אם לא יותר מהשולחן, בניגוד לבננות שכל הסיטואציה היתה מוארת פחות או יותר באותה רמה, כאן יש לנו הבדלים תהומיים בתאורות. כנראה שהחיישן מעדיף להוציא את מירב הפרטים מהפריים הבעייתי הזה, ולכן הרעש המוגבר. במצלמה לא ניתן להפעיל ניקוי רעשים ברזולוציה של פחות ב-800 ISO.

צלם: אורי הראל

צלם: מאור דהן

עוד כמה דוגמאות לצילום באיזו 800 בתאורה פחות בעייתית, והתוצאה רועשת במידה מועטה.

rona800_1

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

הצילומים באיזו 1600 נסבלים, אבל ב3200 ומעלה הם כבר רועשים למדי ולטעמי בלתי שמישים

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

לסיכום פרק איכות התמונה, כמה מלים על העדשת הקיט שהגיעה עם המצלמה. לפי דעתי, היא לא מוציאה את המיטב מהK-7. היא לא מספיק חדה, ולא מספיק מהירה. הטווח שלה, 18-55, די מוגבל. הייתי ממליץ לצלמים ששוקלים לקנות מצלמה זאת לשקול עדשות אחרות, מהירות יותר ואולי מיצרני צד שלישי, על מנת להצדיק את המחיר של המצלמה עצמה.
מעבר לכך, המצלמה מפיקה תמונות מצוינות, בידיו של צלם מיומן שמכיר את המצלמה ויודע איך היא מתנהגת במצבים השונים. מבחינת הפיצ'רים, היא אמורה לדעת "לצלם לבד", אבל בפועל, צריך להתנסות איתה הרבה לפני שיוצאים לצלם איתה ארועים חשובים, או כאלו שמתפרנסים מהם. אולי זה מה שהופך אותה למצלמה מקצועית באמת.

לפני שעוברים לפרק היותר גאדג'טי של הסקירה, אי אפשר להתעלם מהיכולת של הK-7 לצלם וידאו בHD. אז נכון, את ה300 הבא כנראה שלא יצלמו איתה, אבל היא נותנת מענה מינימלי לצורך של תיעוד בוידאו. היא סובלת מהרבה בעיות (חלקן לא ייחודיות לה, אלא משותפות לכל הרפלקסיות הדיגיטליות שיודעות לצלם וידאו) – Rolling Shutter, Skweing, אין אפשרות לשלוט ידנית על מהירות התריס, הרגישות או מספר הפריימים לשניה. בנוסף היא מאפשרת לצלם רק 27 שניות רצוף, וגם אז לוקח לה המון זמן לשמור את הסרט לכרטיס, מה שמנטרל את המצלמה לעוד חצי דקה בערך, וזה כבר עלול לעלות לנו בתמונות. עדיין, איכות הסרט היא טובה על מסך המקבוק פרו, וגם נראית לא רע בכלל על טלויזית "42.

אז כמו שאמרנו, יש לנו פיצ'רים (אפילו הרבה מהם) שאמורים לעזור לנו לצלם יותר טוב ויותר בקלות. לטעמי, הפיצ'ר הבולט ביותר זה המייצב המובנה. המייצב הזה עוזר לצלם תמונות מהיד במהירויות שבמצלמה אחרות היו גורמים לטשטוש. מה שנחמד, שלא צריך להוציא הון תועפות על עדשות מיוצבות, מכיוון שכל עדשה על המצלמה הזו הופכת למיוצבת. היצרן טוען ל4 סטופים פחות, כלומר, אם צילמתי במהירות 1/5 של שניה, זה כאילו שצילמתי ב1/60 של שניה. אחרי אימון קל, הצלחתי להגיע לתוצאות ממש טובות. התמונה הזו צולמה מהיד במהירות תריס של שניה אחת!

1sec shutter

צלם: אורי הראל

יש לנו גם HDR מובנה במצלמה, שחוסך לנו זמן בעבודה על המחשב. צריך לזכור שהמצלמה פחות מצלמת שלוש תמונות ברצף ומחברת אותן, אז כאן כדאי כבר חצובה. באופן כללי, המצלמה מאפשרת לעשות הרבה מאוד עיבודי תמונה בתמונות RAW שצולמו. שינוי WB יכול להתבצע בתוך המצלמה, כמו גם בהירות, ניגודיות, צבע, ISO, ניקוי רעשים ועוד. מאוד שימושי למטייל שרוצה לעבד את התמונה בגסט האוס אחרי הטרק, ואין לו מחשב זמין.
עוד בתחום עיבוד התמונה – האפקטים הדיגיטליים, כגון הדמיה של עדשת עין הדג, הוספת כוכבים או צילום במצלמת שעשוע, חמודים ומשעשעים. לא הייתי מחליף אותם בעיבוד תמונה רציני יותר. האפקט היותר מרשים הוא Extract Color שמאפשר צילום ש/ל כאשר יש אובייקט הצבוע בצבע המקורי שלו. לחובבי הז'אנר בלבד.

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

כל אחד (או אחת) שהלכו לצלם בים מכירים את התופעה – אופק עקום. יש לנו אפשרות להפעיל בתוך המצלמה תיקון אופק, ובנוסף, הK-7 מחזיקה בפלס פנימי. אפשר לראותו גם דרך העינית, וגם בliveview. אה כן, יש גם Liveview! הוא מעט מסורבל וצורך יותר חשמל, אבל זה שימושי לצלמים שאוהבים להושיט את המצלמה מעל הראש ולצלם על עיוור. הפיקוס לא מתבצע ע"י חצי לחיצה כמו במצב רגיל, אלא ע"י כפתור יעודי בגב המצלמה.

יש עוד המון פיצ'רים שמתחבאים בתפריטי המצלמה השונים, והגישה אליהם נוחה ומיידית. הממשק של המצלמה, גם הגרפי וגם הארגונומי פשוט מצוין. אהבתי במיוחד את כפתור הinfo שמחליף בצג האחורי (גדול מאוד, אך לא תמיד מדייק בצבע), את מסך החשיפה, ונותן שליטה על הפיצ'רים המיידים, כמו הפעלת המייצב, הפעלת HDR, מעבר בין  שׁRAW לjpeg, גודל הקובץ, איכות התמונה ועוד. המעבר בין האפשרויות מתבצע ע"י הג'ויסטיק, וע"י הגלגלת האחורית. זה שילוב ממש מוצלח ונוח. הגלגלות עצמן מוקמו בצורה אופטימלית, לפחות ליד שלי. גלגלת אחורית שולטת על הצמצמם והקדמית שולטת על מהירות התריס (במצב ידני מלא).

הK-7 יודעת להציל תמונות מסוימות, אך לא מתבגרת על מצבים בעייתיים אחרים, במיוחד בתאורה קשה. אגע בשתי נקודות. הראשונה – איזון לובן. לא תמיד יהיה לנו דף לבן, או את הזמן לעשות איזון. אפשר תמיד לצלם בRAW ולתקן אח"כ, אבל הייתי רוצה לדעת שהמצלמה מצליחה לבצע איזון לובן אוטומטי גם בתנאים לא מושלמים, כגון תאורה משתנה. בתמונה הבאה היו מספר מקורות אור, בצירוף ביזארי – נורה חסכונית, נורת להט ופלורסנט. באיזון לובן אוטומטי, אפשר לראות בבירור את הנטיה לצהוב. גם נסיונות לכיול עדין לא הצליחו ליצור איזון אמיתי ונכון. בסיטואציה אחרת ובתאורה משתנה גם כן, איזון לובן ידני סיפק את הסחורה. מצד שני, יש כל הרבה איזונים מוכנים מראש במצלמה, והם כן מדויקים ונכונים. ההמלצה שלי – או לצלם בRAW ולתקן אח"כ, לעשות איזון ידני, או להשתמש באיזונים המוכנים במצלמה. לא להסתמך על האיזון האוטומטי.

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

מנגנון המיקוד האוטומטי של המצלמה לא חף מבעיות גם כן. יש שלושה מצבי פיקוס – ידני, עוקב וקבוע – ושלושה מצבי ברירת אזור מיקוד – מרכז, סלקטיבי ואוטומטי. אם הרקע לא קונטרסטי דיו, או תנאי תאוריה בעייתים, המצלמה פשוט לא תצלם, מכיוון שהיא לא מצליחה להינעל. עבדתי על מצב AF.S פוקוס קבוע, יחד עם אזור מיקוד קבוע מראש, ופספסתי כך לא מעט תמונות. רק כאשר עברתי לפוקוס עוקב ואיזור מיקוד אוטומטי, המצלמה צילמה כל קליק, אבל גם כן, לא בקצב אש המפורסם (5.2 פריימים לשניה). לא בטוח מה שאמור למנוע מצלמי עיתונות או ספורט לרכוש את המצלמה הזו, אבל זו נקודה חשובה שרצוי לחקור אותה עוד.

צלם: אורי הראל

צלם: אורי הראל

אז מה היה לנו פה?

האם זו מצלמה ששווה את הכסף? בשורה התחתונה, כן, בהחלט. הייתי ממליץ עליה בחום לכל צלם או צלמת שיוצאים לטיול ארוך ולא תמיד תהיה גישה למחשב לצורך עיבוד התמונות ורוצים לעשות עבודה זו על גבי המצלמה. איכות תמונה גבוהה, יחד עם האטימות שלה לאבק ומים, וכן גוף קשיח וחסון הופכים אותה לאידיאלית למטרה זו. אפשר פשוט לזרוק אותה בתיק הגדול, בלי למגן אותה בכל מיני תיקים נוספים, וככה לחסוך מקום ומשקל. המייצב המובנה חוסך לנו גם הצורך בסחיבת חצובה, ומנגנון ניקוי החיישן (וגם האטימות לאבק) מבטיחים לנו תמונות נקיות מלכלוכים.

צלמי עיתונות או צלמי ארועים שחושקים במצלמה עמידה לנזקים צריכים גם לשקול את הרכישה שלה, אבל צריכים לדעת את המגבלות שלה, בעיקר בצילום ברגישויות גבוהות, והמגבלות של המיקוד האוטומטי בתנאי תאורה קשים או משתנים.

אורי הראל

מחזיק מצלמה בידיים מאז גיל 8 בערך, אבל באופן מסודר, מצלם בערך 7 שנים. בוגר בית הספר לצילום של מסע אחר, והחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה. צלם ועורך וידאו, ללא כל הכשרה פורמלית, ומדריך בני נוער לתקשורת מעשית - צילום, עריכה, הפקה ותחקיר.

הגב

11 Comments on "סקירה: מצלמת סטילס Pentax K-7"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
שחר
Guest

אבל כמה היא עולה?

מאיר
Guest

6649 עם עדשת הקיט

שחר
Guest

תודה!

ע. קפון
Guest

אני יוצא בקרוב לטיול ארוך ומחפש מצלמה מקצועית, נראה שהיא עונה על הצרכים שלי, אבל צריך לבדוק את עניין המחיר. בכל אופן הסקירה מקצועית, עניינית ורלוונטית לגבי, אז תודה לך!

אורי
Guest

בכיף, אני מקווה שהסקירה עזרה לך ולקוראים אחרים להגיע למסקנות לגבי המצלמה הבאה שלהם. תהנה ממנה כמה שאפשר

ניר
Guest

המצלמה הזו גם מפתיעה וגם מאכזבת בו זמנית
יש לי קצת תחושה שהגימיק/פיצ'ר של אטימות בא להסתיר את העובדה שהמחיר גבוהה יחסית לאיכות מול המתחרות כמו ניקון די 300 או קנון 5 די
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk7/

אורי
Guest

ניר,

די 300 יקרה בכ2000 ש"ח, וה 5 די (אני מניח שאתה מתכוון למארק 2) יותר מפי 2. זה בפירוש לא פלח השוק שאליו מכוונים. אני מסכים במידה מסוימת עם הרישא של דבריך, וראה זאת בסקירה שלי. יחד עם זאת, אטימות זה לא גימיק. יש תנאי קיצון שצלמים נקלעים אליהם, שמצלמות מפסיקות לעבוד. המצלמה הזו אמורה לענות על התנאי הזה. לצערי, לא יצא לי לטפס על המון בלאן בתקופה שהמצלמה אצלי, אבל כן התרשמתי שהיא פשוט עמידה. אני לא חושב שאפשר לטעון שאיכות התמונה של המובילות ברמת המחיר הזו טובה יותר ממנה בהרבה.
תודה על התגובה שלך :)

trackback

[…] שעבר, אורי הראל העביר סקירה מקצועית, מקיפה וצבעונית על המצלמה החדשה של פנטקס -K7. הוא הלך לבדוק אם הדגם החדש שווה את המחיר, וחזר עם […]

ינון
Guest

יש לי את הK20D שהם מאוד קרובים חוץ מהיזו והוידאוועוד פישרים קתנים עוושה עבודה טובה

אורי הראל
Guest

ינון, תודה על התגובה. אני חושב שהתכונה העיקרית שבה הK-7 מתעלה על אחיותיה לבית פנטקס, היא האטימות למים ואבק. היא תשרוד היכן שהK20 לא.

יונתן
Guest
אחרי 7 שנים של שימוש תובעני במצלמות DSLR של קנון, ניקון ופנטקס, רכשתי K-7 בניו-יורק לפני כמה חודשים. האיטום למים ואבק אינה תכונה חדשה במצלמות פנטקס, והיא איתנו עוד מימי הK-10, כל שכן בK-20. אולם ההתקדמות בK-7 היא במישורים אחרים, כמו גודל פיזי – המצלמה קטנה ונוחה, ואינה שייכת לעולם המסורבל של ניקון D300 וקנון 50D. היא מציעה גוף מתכתי ומוצק, ועינית בהירה עם כיסוי של 100% (כמו ב7D החדשה של קנון), וקצב הצילום שלה מצוין (כשיש מספיק אור, כמובן, כמו בכל מצלמה אחרת…). דבר נוסף שאני אוהב בה, הוא צליל המראה השקט בעת צילום, אשר בשילוב עם עדשות הלימיטד… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: