להתחיל ברגל ימין: 4 אפליקציות שעושות Onboarding כמו שצריך

הרושם הראשוני של המשתמש עם האפליקציה שלכם מתחיל ב-Onboarding. אם תיצרו אחד מוצלח, הוא כנראה יהפוך ללקוח קבוע, אחרת, כנראה יפרוש באמצע ולא ישוב יותר לעולם. הנה 4 אפליקציות שעושות את זה נכון וכדאי לכם ללמוד מהן

Drupe

אונבורדינג (onboarding), מונח שרובנו מכירים מתחום העלייה למטוס, הוא אחד מהשלבים החשובים ביותר בתפעול של אפליקציה. ישנם כל מיני כינויים דומים, כמו טטוריאל (tutorial) או וואקט'רו (walkthrough) למיניהם. המטרה של כולם היא אחת: ללמד את המשתמש החדש, איך הכי נכון להשתמש באפליקציה (לכאורה לא תמיד פשוט). כיוון שמדובר בפעולת ה"מעורבות" (אנגייג'מנט – engagement) הראשונה של המשתמש עם האפליקציה, זו ההזדמנות הכמעט יחידה להצליח להעביר מסר ולייצר רושם חיובי.

בדרך כלל, יהיה ערך רב יותר למסכי "אונבורדינג" המלמדים באופן פעיל, מאשר למסכים טקסטואליים נטו. ניתן לבצע זאת על ידי הנחיה צעד צעד לביצוע פעולות ראשונות רלוונטיות במערכת, ולפעמים, למעשה כבר שימוש במערכת. אני בטוחה שלא אחדש לכם אם אומר, ששיטה זו יעילה הרבה יותר מהסברי טקסט סטאטיים גם אם מפורטים לשביעות רצונו של הלקוח שלכם ("זה גם מצלם וגם מייצר ברד ענבים. צריך לפרט הכל במדריך!" – ממ: לא)

כדי לזכות ביכולת "ללכוד" את המשתמש ולגרום לו להתאהב כבר מהרגע הראשון, הוא צריך להבין דרך הידיים מה אתם מציעים לו. בלמידה מסוג כזה, המשתמש למעשה כבר יוצר "תוכן" משלו בתוך המערכת שלכם, דבר שיגרום לו לחשוב פעמיים לפני שהוא ממהר להסיר את האפליקציה ולאבד את התוכן שיצר. במקום זה הוא יכול להחליט שהאפליקציה מאד מעניינת, לשתף ולנסות להמשיך להשתמש בה במקרה הממש טוב, או פשוט לתת צ'אנס ולא להסיר מיד אחרי ההתקנה, במקרה הפחות טוב.

על השאלה "חייב?" שלקוחות לא בטוחים שואלים בחשש רב, אני עונה – כן, ולא לפחד מזה. המטרה שלי היא ללמד את המשתמשים שלכם פעולה אינטואיטיבית באפליקציה. כל עוד שומרים על התהליך קצר ומשאירים אותו ב"טווח" הקשב של המשתמש, זה עובד ולטובה. הייתי ממליצה להגדיר מראש, מהי הפעולה אותה רוצים ללמד את היוזר – ולהחליט על אחת חשובה.

מהי אותה פעולה? (מילה על איך מחליטים)

1. היא יכולה להיות פשוט הפעולה העיקרית אותה מבצעים באפליקציה, למשל "איך אני יוצר איש קשר חדש". פשוט וקל – תלחץ כאן תקליק שם, ומוכן.

2. הפעולה גם יכולה להיות תנאי להבנת אופן השימוש באפליקציה (כלומר, לא מדובר בפעולה ספציפית, אלא הבנה של שיטת העבודה עם המערכת באופן כללי). למשל לימוד של מחווה (ג'סצ'ר – Gesture) חדשה שמלווה את רוב התהליכים.

בחרתי להציג מספר דוגמאות כדי להאיר מעט את השיקולים של מעצבי החוויה שבנו את התהליכים. בעיניי יש משקל גם לניראות ולעיצוב של הדברים, כך שהחבילה השלמה צריכה להיות טובה. לשם כך, בחרתי להשתמש במספר אפליקציות שעושות זאת בדרכים יחסית מגוונות.

Duolingo

אני מניחה כי רבים מכירים את Duolingo, שמטרתה היא לסייע למשתמש ללמוד שפה חדשה בצורה כיפית, על ידי ביצוע תרגילים (משחקיים) קצרים מדי יום. באופן טבעי, המשתמש פוגש מסך התחברות/הרשמה ראשוני פשוט וברור. למי שיש חשבון, יכול להתחבר והוא יכול לצאת לדרך. עם זאת, מי שאין לו חשבון מרוויח הזדמנות לחוות סיור בתוך Duolingo.

הבקשה הראשונה היא לבחור שפה. לאחר שהמשתמש בוחר את השפה אותה הוא רוצה ללמוד, קופצת שאלה ראשונה: האם תרצה לבצע מבחן מקדים. המבחן נועד לקבוע מה הרמה הראשונית ולמנוע בזבוז זמן על דברים שהמשתמש כבר יודע. מי שלא יודע – יכול לבחור להתחיל מההתחלה, מהיסודות עצמם.

duolingo

משתמש חדש יגיע ישירות לשיעור הראשון ללא שום גימיקים. רק לאחר השלמת שלב, המשתמש מתבקש ליצור חשבון על מנת לתעד את ההתקדמות שלו. צורה זו של מודל הרשמה היא מעניינת ומעודדת אינטראקציה: המשתמש כבר התקדם בתהליך, השקיע מאמץ בשיעור הראשון, לכן יהיה זה בזבוז מבחינתו לא ליצור חשבון. בשלב הזה, המשתמש מבין כיצד האפליקציה נראית ומתנהגת, וסביר להניח שהוא נהנה מספיק כדי להצדיק רישום – היות וכבר ניסה את מה שיש לאפליקציה להציע. במקרה של דואלינגו תהליך האונבורד הוא יחסית ארוך, אך הוא מתוכנן להיות נעים וקליל, ללא תחושה של ביזבוז זמן, כיוון שרובו הוא בפועל שיעור ראשון.

Days

עבור מי מכם שלא מכיר, Days היתה אפליקציה ששירתה מטרה יחידה: להראות לכם כמה ימים נותרו עד אירוע מסויים. יתרון באפליקציה הזו הוא, שיש פעולה אחת בודדת שהמשתמש צריך להבין.

בהפעלה הראשונית, מסך פשוט ולבן ברובו קיבל את פניכם, עם הלוגו והסבר תמציתי וקולע בדבר מהות האפליקציה. בעיניי – זה עובד יחסית טוב, כי הטקסטים קצרים, ומשום שזה מסיר ספקות אצל המשתמש. במילים אחרות, אפילו עבור יוזר שהתקין את האפליקציה בלי להיות בטוח מה היא עושה, הבעיה נפתרת.

היתה קריאה פשוטה לפעולה בתחתית המסך, שאומרת למשתמש לגלול למטה. גלילה הובילה לסיור קצר ביכולות האפליקציה. מדובר בסיור אינטראקטיבי: הוא התחיל במסך מלא באירועים שנטענו מראש וניתן היה לסייר בהם. לאחר מכן, אחד האירועים נפתח כדי להראות כיצד זה נראה על מסך מלא.

7days

באופן זה, המשתמש קיבל מושג מדוייק כיצד האפליקציה התנהגה. בסוף התהליך, המשתמש הונחה לגלול בחזרה למעלה, דבר שלימד כי ניתן לעבור מאירוע לאירוע גם בתצוגה המפורטת יותר. המסך האחרון בסיור מציג בקשה ללחוץ על כפתור השיתוף (דרך ברורה להפיץ את האפליקציה), אך גם מהווה סימון שההדרכה הסתיימה.

בנקודה זו, המשתמש כבר נמצא בתוך האפליקציה, לאחר שקיבל הסבר מלא על דרך פעולתה. לא ניתן להגיע למצב זה בלי לעבור את ההדרכה הראשונית והאינטראקציה המתבקשת – כך שמדובר בהתחלה טובה כי כשהמשתמש מגיע לתוך האפליקציה, הוא כבר יודע כיצד לבצע פעולות. בשלב זה ניתן לתת למשתמש לייצר אירועים וספירות לאחור משל עצמו.

Drupe

דרופ היא אפליקציה חדשה באופן יחסי – שמנסה לשנות את האופן בו משתמשים חווים את הפעולות הבסיסיות מול אנשי הקשר שלהם. הרעיון הוא – להציג נקודות בצידו השמאלי של המסך, שבגרירתן החוצה מוצגים אנשי קשר פופולריים (על סמך נתוני שימוש של המשתמש עצמו) ובצד ימין הפעולות.
המשתמש נדרש למעשה לגרור תמונת איש קשר אל עבר הפעולה שהוא מעוניין לבצע. מן הסתם, יש פה צורך לחנך את המשתמש וללמד אותו שיטת פעולה חדשה, שטרם ניסה.

כבר מהרגע הראשון בו מפעילים את האפליקציה – נוצר overlay על המסך בו המשתמש נמצא באותו הרגע ו"גונב" פוקוס. לטעמי – זה הכרחי, כי המשתמש הולך לראות מעכשיו סוג של וידג'ט ויזואלי חדש על המסך שלו באופן תמידי, לכן חשוב שידע על מה ולמה.

לאחר שהמשתמש מבין שהנקודות שם כדי להישאר, הוא מבצע את הפעולה הראשונה – לגרור אותן הצידה. בשלב זה – מתחיל תהליך לימוד פרקטי יותר: המשתמש מקבל תצוגה של אנשי הקשר הפופולריים אצלו, ותהליך ההיכרות אפילו ממחיש את תהליך הגרירה עם אנימציה חביבה וזריזה.

כאן אני מתארת לעצמי שיוצרי האפליקציה נתקלו בדילמה – רצוי לתת למשתמש לבצע את הפעולה הראשונה, אך במקרה הזה משמעותה של "פעולה" היא אכן לחייג למישהו או לשלוח הודעה (דבר שלא בהכרח רצוי באותו הרגע). לכן, מאוד חשוב היה להדגים בצורה מצומצמת מה הרעיון הכללי של האפליקציה, מבלי ליזום שיחה.

התהליך עצמו מוצלח לדעתי, היות ותוך ארבעה מסכים מונפשים מצאתי את עצמי מבינה קונספט חדש ושולטת ברעיון שמנחה את האפליקציה.

drupe

תהליך האונבורדינג מסתיים בבקשה להרשאה – פגם ממשקי זה הינו הכרח, והעובדה ששמרו אותו לסוף היא מתוך ציפייה שבשלב זה המשתמש כבר מעוניין "לצלול למים" ומתלהב מהרעיון – אז שלב אחד קטן נוסף לא ימנע ממנו. איני יודעת אם הייתי ממשיכה אם ההודעה היתה צצה ברגע הראשון…

לכן – אני סבורה כי יוצרי האפליקציה יצרו פה תהליך מוצלח מאוד, שקולע למטרה בלי להכביד על המשתמש – מה שראוי לציון, כי מדובר בחינוך משתמשים לרעיון חדש. העובדה שהתפתחה אצלי ציפייה להתחיל להשתמש באפליקציה מוכיחה שבסופו של דבר – היה כאן תהליך מוצלח.

ואחרון חביב – Authenpic

אפליקציה זו מתאימה לכל מי שחובב הפתעות וצילום. למעשה, זוהי מצלמה חד פעמית, כמו שאנחנו זוכרים מתקופת מצלמות הפילם. ניתן לצלם 24 תמונות, בלי תצוגה מקדימה, בלי לצלם מחדש. לאחר מכן, מי שרוצה לראות את מה שיצא לו – צריך להזמין הדפסים של הצילומים. זוהי אפליקציה כיפית, בואו נודה בזה. המשתמשים בה מופתעים כל פעם, והעובדה שהשליטה אליה התרגלנו נלקחת מאיתנו, הופכת דברים למעט יותר מעניינים.

כניסה ראשונית לאפליקציה מברכת אותנו בכפתור התחברות של פייסבוק – דבר זה נועד בעיקר כדי להקל על תהליך ההרשמה. מי שאין לו חשבון פייסבוק או לא מעוניין להירשם באמצעותו, מוזמן לעבור את התהליך המסורתי של יצירת חשבון. בכל מקרה, השלמת ההרשמה תעביר את הגולש סיור קצר.

המסך הראשון שהמשתמש רואה באפליקציה עצמה הוא כפתור ירוק גדול, שמהווה למעשה את השלב הראשון – הפעלת המצלמה החד פעמית. לחיצה על הכפתור מובילה את המשתמש לחלון שמוודא שהמשתמש אכן הבין את הרעיון של האפליקציה ואת החוקים: אי אפשר לראות איך תמונה יצאה או לצלם מחדש. מה שצילמת זה מה שיש וזה סופי. הבנת? יופי – אפשר להתחיל לצלם.

image03

משתמש שמתחיל לצלם מגיע למסך שמסביר כמה דברים קטנים נוספים: איך לצלם את התמונה הבאה וכמה תמונות נשארו לו. האפליקציה עצמה היא פשוטה מאוד, ותהליך האונבורדינג שלה עונה על כל שאלה אפשרית ומסביר תפיסה מעט שונה. האפליקציה הזו זמינה רק למכשירי אפל, מוזמנים לנסות.

מה כל זה אומר בקשר לאפליקציה שלך?

אונבורדינג הוא תהליך חשוב ביותר בכל הקשור לחוויית משתמש, מכיוון שזוהי ההתממשקות הראשונה של האפליקציה עם היוזר. מה יכלל בתהליך, מאוד תלוי בערך שהאפליקציה מציעה. אני מקווה שהדוגמאות שנתתי מציגות דרכים והסברים מעשירים, ששפכו קצת אור ויקלו לבצע זאת. בגדול, ממליצה לשמור על התהליך קליל וקצר, גם כדי שהמשתמש לא ירגיש שהוא צריך לנחש או עלול להסתבך. בהצלחה!

הילה יונתן

חובבת גאדג'טים וטכנולוגיות מעניינות! נהנית במיוחד לבדוק אפליקציות חדשות, ולקבל השראה מהמקומות הפחות צפויים (מומלץ עם אייסקפה ליד). ביום-יום הילה יונתן היא חוקרת חווית משתמש (או: יואיקסרית!). הפלייליסט שלה בזמן עבודה - משנה אווירה :)

הגב

8 Comments on "להתחיל ברגל ימין: 4 אפליקציות שעושות Onboarding כמו שצריך"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
שאול חישוב מחירי אפליקציות
Guest
שאול חישוב מחירי אפליקציות

צריכים מחשבון לחישוב עלויות פיתוח אפליקציות? ועוד בעברית? אין בעיה, נסו אותי ב
http://shaulcalc.com

lol
Guest

..

Hila Yonatan
Guest

מעולה אתה :)

יובל גלברד
Guest
שלום הילה, קראתי בעיון את הסקירה שלך על 4 האפליקציות. מאוד מעניין. עם זאת, רציתי לשאול מדוע את חושבת שחווית ה- onboarding שלהן טובה? בעיני יש לא מעט מקום לשיפור, כמו למשל ב- days היה אפשר לבקש מראש הרשאה ליומן ובמקום לאכלס את החוויה הראשונית באירועים סתמיים שאין להם קשר למשתמש לאכלס באירועים אמיתיים ומשמעותיים – זו תהיה הפתעה מוצלחת ונעימה. עוד נקודה למשל- באפליקציית Authenpic הכניסה למול תהליך הרשמה מסורתי או כפתור פייסבוק איננה "ברכה" אלא מטרד וזה סותר לא מעט כללי אפיון וחווית משתמש כמו למשל "תן לפני שתדרוש". לו היו נותנים לי להשתמש במצלמה לפחות פעם אחת… Read more »
Hila Yonatan
Guest
שלום יובל, תודה על התגובה שלך. לשאלתך, האפליקציות אותן נתתי לדוגמה, מיישמות יפה חלקים מעקרונות לתהליך החוויה הראשונה עם מערכת לאחר ההתקנה. אני לא טוענת שהתהליכים בכל דוגמה מושלמים, או שלא ניתן ליצור תהליכי אונבורד טובים יותר מאפס ותחת תנאי ביצוע אידאליים (מניסיון אישי, תמיד יש אילוצים שמוצגים למאפיין שהוא צריך לקחת בחשבון). כאשר האמת וממקום צנוע, אני עדיין לא חושבת שיש אפליקציה שתהליך הכניסה שלה מושלם עקב כך. יחד עם זאת, רציתי לתת כאן (ובכמות המילים הנוכחית למאמר) נקודות המאירות על חלקים בתהליך האונבורדינג, שמעצב החוויה יכול לקחת איתו ברגע שהוא עובד על תהליך שכזה לבד. סומכת על מאפיינים… Read more »
יפתח
Guest

נהניתי מאוד מקריאת המאמר.
חידשת לי! :) לא ידעתי שיש שם לתהליך הכולל הזה, עכשיו אני מרגיש שקיבלתי מונח חדש ללקסיקון המקצועי שלי (צעדים ראשונים בתחום הפיתוח).

תודה רבה!

שם
Guest

אני לא מוצאת את days בגוגל פליי..

Hila Yonatan
Guest

Days היא אפליקציה שהשתמשתי בה פעם ולאחרונה הוסרה זמנית. בחרתי עדיין להראות אותה כדוגמה למרות שכמו שכתבתי, היא אינה זמינה להורדה ברגע זה ממש. אעדכן בתגובות במידה ואגלה שהמצב השתנה!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: