עזבו את סין והביטו בפוטנציאל של השוק הרוסי

בזמן שהעולם הטכנולוגי וההייטק הישראלי לוטשים עיניים לסין, כולם מפספסים מדינה אחרת שנמצאת ממש מתחת לאף ובה פוטנציאל גדול לא פחות – רוסיה. הצצה להימור הבא שלכם.

St. Basil's Cathedral and the Kremlin in Moscow, Russia - Shutterstock

St. Basil's Cathedral and the Kremlin in Moscow, Russia – Shutterstock

הפוסט נכתב על ידי מור יגרמן, מנכ"ל Mail.ru Group M&A team בישראל.

כולם מדברים על סין כ"מעצמה שמשנה את מפת הכלכלה העולמית", "שוק מלא פוטנציאל", "שחקן מרכזי בזירה הכלכלית העולמית", וכך גם בעולם ההייטק והאינטרנט.

לאחרונה, שחקן נוסף הולך ותופס נוכחות בזירת הטכנולוגיה, שחקן שבעבור השוק הישראלי הוא הרבה יותר קרוב והרבה יותר נגיש מסין, אך רווי פוטנציאל והזדמנויות לא פחות: רוסיה. כן, כן, רוסיה. ועליה לא מדברים מספיק.

שוק האינטרנט הרוסי מתעורר והופך ליעד אטרקטיבי עם קהל אונליין הגדל בקצב מסחרר בעשור האחרון. רוסיה נמצאת כיום במקום הראשון באירופה (כך, במידה ומכלילים אותה בין מדינות היבשת) מבחינת מספר המשתמשים עם 73.8 מליון איש, המהווים כ-15% מאוכלוסיית המשתמשים באירופה כולה.

בעוד שווקי המזרח הרחוק כמו סין והודו, משדרים ריחוק פיזי ומנטלי, ובתקופה בה שווקים מסורתיים כמו ארה"ב ואירופה הופכים לרוויים ותחרותיים יותר ויותר, נראה כי רוסיה מתייצבת איפה שהוא באמצע כארץ מלאת הזדמנויות עבור סטארטפים וחברות שמחפשות להתרחב או להיכנס לשווקים חדשים.

הרי לכם סקירה קצרה על שוק האינטרנט הרוסי. יחד עם עובדות מפתיעות ביותר שכנראה לא ידעתם, תגלו שוק שטומן בחובו פוטנציאל רב לצד אתגרים המחייבים היכרות מראש.

הזינוק אל המקום הראשון באירופה

לפני כשנתיים עקפה רוסיה את גרמניה והפכה למדינה בעלת קהל האונליין הגדול באירופה, אך מבחינת שיעור החדירה היא עדיין מפגרת מאחור: רק כ-52% מכלל האוכלוסיה מחוברת לאינטרנט (לשם ההשוואה, בגרמניה ובאנגליה שיעור זה עומד על 84%). ברוסיה אוכלוסיה המונה כ-142 מיליון איש, ולכן, למרות המספר העצום של כ-74 מיליון משתמשים באינטרנט, יש עוד פלח אוכלוסיה גדול שאינו מחובר ומהווה קהל פוטנציאלי עתידי אדיר.

הזינוק המהיר שחל במספר המשתמשים בשנים האחרונות וממשיך לעלות כל הזמן, מוסיף לפוטנציאל הצמיחה בשוק האינטרנט הרוסי. אם נסתכל על נתונים מלפני עשר שנים נחשוב כי מדובר בשוק אחר לגמרי, כאשר בשנת 2003 מספר המשתמשים עמד על 10 מיליון איש בלבד (!) מחקרים חדשים מנבאים כי מגמת הצמיחה המואצת תימשך לפחות בחמש השנים הקרובות וצופים גידול ממוצע של 15%-20% בקהל האונליין בשנה.

ההתפתחות המואצת הזו איננה תהליך מובן מאליו ולא דומה כלל למתרחש באירופה או בארה"ב למשל. אם מסתכלים על עולם המובייל והסמארטפונים ניתן לומר ששם חלה מהפכה של ממש, כאשר הגלישה ממכשירים ניידים בכלל ומסמארטפונים בפרט הגיעה לרוסיה מאוחר באופן יחסי. בעוד בשנת 2009 היו רק 5% בעלי סמארטפונים ברוסיה מתוך סך כל המחזיקים בטלפונים ניידים, כיום המספר עומד על כ-40%. לשם ההשוואה, בישראל ל-51% מהאוכלוסיה יש מכשיר סמארטפון אחד לפחות. בדומה לישראל, הסמארטפונים והטאבלטים זוכים להצלחה רבה בקרב הצרכנים המקומיים שנמשכים לטכנולוגיה ולגאדגט'ים חדשים.

כיום, גודלה של אוכלוסיית הגולשים ברוסיה במובייל עומד על כ-44 מיליון איש, ולפי ההערכות עד שנת 2016 היא צפויה לגדול בכ-30 מיליון איש נוספים. בשנה הקרובה קצב הצמיחה ברוסיה צפוי אף לעקוף את זה של סין.

לאחרונה הפך האינטרנט לחלק בלתי נפרד מחיי היום יום של המשתמשים ברוסיה, עם כ-75% מהגולשים שנכנסים מדי יום. קהל הגולשים מעט צעיר יותר בהשוואה לקהל הגולשים האירופי, עם יותר ממחצית מהמשתמשים מתחת לגיל 34. בנוסף, יש רוב נשי של 52% לעומת 48% גברים. לעומת זאת, פרופיל משתמשי המובייל מורכב יותר ע"י גברים (55% לעומת 45% נשים), וגילאי המשתמשים כמובן צעירים ביותר עם כ-75% מתחת לגיל 34. בקרב גילאי 45+ רק 7% גלשו אי פעם באינטרנט דרך הטלפון הנייד.

מרבית זמן הגלישה ברשת הרוסית מתמקד ברשתות החברתיות, בחיפוש מידע ובתקשורת ופחות במסחר. 75% מהגולשים נכנסים לאינטרנט כדי לחפש מידע, 63% משתמשים בפלטפורמות תקשורת כלשהן (אימייל, צ'אט) ורק כרבע נכנסים כדי לרכוש מוצרים או שירותים. בקרב גולשי המובייל ברוסיה הפעילות העיקרית היא שימוש ברשתות החברתיות.

"Runet": הרשת הרוסית

עם ציבור משתמשים גדול כל כך, קצב צמיחה אדיר ותשוקה לטכנולוגיה, מתגלה השוק הרוסי שנמצא בשיא התפתחותו כשוק מפתיע, מעניין ומלא הזדמנויות. עם זאת, החוקים שם אחרים ומבחינות רבות זהו שוק שונה לגמרי ממה שאנחנו מכירים. עד כאן בעיקר מבחינת מספרים. מה לגבי שמות, מותגים?

גם מבחינה זו הנתונים מפתיעים. פייסבוק, גוגל ויתר השמות הדומיננטיים שאנחנו מכירים בעולם האינטרנט, פחות רלוונטיים ברוסיה והשוק נשלט בעיקר על ידי שחקנים מקומיים.

כאמור, קהל האונליין הרוסי מקיים פעילות עניפה ואינטנסיבית ברשת כאשר עיקר הפעילות היא סביב תקשורת ומידע. רוסיה היא אחת מהמדינות הפעילות ביותר באירופה מבחינת סושיאל עם שיעור גבוה ביותר של חברים ברשתות חברתיות – כ-89% מכלל הגולשים.

לכן מדהים לגלות שפייסבוק – השליטה הבלתי מעורערת של העולם שאנחנו מכירים, עם נתח שוק גלובלי של יותר מ-50% מהגולשים בכל העולם, לא רק איננה הרשת החברתית המובילה אלא נמצאת רק במקום הרביעי. ברוסיה היא זוכה לנתח של 19% בלבד. שלוש הרשתות הפופולאריות ביותר ברוסיה הן מקומיות: במקום הראשון Vkontakte – Vk.com עם כ-47 מיליון משתמשים פעילים בחודש, אחריה Odnoklassniki עם 43 מיליון ו-My [email protected] עם 30 מיליון.

נתון מפתיע נוסף מתייחס לתחום מנועי החיפוש. בעוד בעולם גוגל היא כמובן השולטת בכתר עם נתח שוק גלובלי של כ-65%, ברוסיה היא משתרכת מאחור עם 25% בלבד. חברת האינטרנט הרוסית Yandex נמצאת במקום הראשון ברוסיה עם 60% מהגולשים, ולאחרונה אף עקפה את בינג ונכנסה לטופ 5 בדירוג העולמי של מנועי החיפוש.

לצד Yandex שולטת ברשת הרוסית חברת Mail.ru המקומית, עם טראפיק של כ-82% מהגולשים לכל אחת מהן. Mail.ru מפעילה את שירות המייל המוביל ברוסיה עם כ-46 מיליון משתמשים פעילים בחודש, ומדורגת בין חמשת שרתי האימייל העיקריים באירופה.

Whatsapp גם היא דוגמה לשחקן דומיננטי בעולם שאיננו זוכה לאותו מעמד ברוסיה. שני המותגים המובילים בעולם הצ'אט והמסרים המיידיים ברוסיה הם Agent עם כ-24 מיליון משתמשים בחודש ברחבי העולם ו-ICQ עם כ-13 מיליון. (אייסיקיו, מחלוצות הסטארטפ הישראלי, היא מקרה מעניין של חברה ישראלית שהתגלגלה לרוסיה, עם רכשיתה ע"י חברת Mail.ru לפני כשלוש שנים).

גם ברמת מערכות ההפעלה רוסיה מעט מיוחדת אל מול יתר העולם. זוהי מדינת אנדרואיד מובהקת עם 77% נתח שוק, ושיעור נמוך מאוד של משתמשי iOS (רק 11% מכלל בעלי הסמארטפונים). היא גם מתאפיינת בשיעור גבוה של מכשירים מבוססי Windows בהשוואה לשוק העולמי.

להתגבר על המכשולים

המאפיינים הייחודיים של השוק המתפתח הזה מציבים אותו מצד אחד כקרקע פוריה לכניסת חברות ומותגים חדשים, בעיקר כאשר המותגים הגלובליים הענקיים אינם אלה ששולטים בכיפה וכך אינם מאיימים כמו במדינות אחרות בעולם.

מצד שני מאפיינים אלה מהווים ללא ספק גם חסמים אפשריים לקראת חדירה לשוק הרוסי. כוחות חיצוניים מתקשים להיכנס למגרש הביתי הזה, שאמנם מחפש אחר חידושים אך לא תמיד שש להטמיע ומתקשה לקבל אותם מבחוץ.

גורמים נוספים שעשויים להוות אתגר עבור חברות זרות כרוכים בפערים תרבותיים. למשל, יש לזכור כי רשת האינטרנט המקומית נשלטת באופן מובהק ע"י השפה רוסית, מה שמצריך לרוב לוקליזציה של המוצרים שמבקשים להכניס. הנורמות הארגוניות והתקשורת העסקית שונות ממה שאנו מכירים. לדוגמא חתימה על חוזה ברוסיה אינה נתפשת בהכרח כמחייבת, והמפתח הוא ביצירת קשרים אישיים. גם הביורוקרטיה והלוגסיטיקה אינן פשוטות ויכולות להשפיע באופן ישיר על השוק: עולם ה-e-commerce למשל מתקשה מאוד להתפתח שם בגלל תשתיות שילוח לקויות ושליטה ממשלתית על מערכת הדיוור. צרכנים עשויים להמתין מספר חודשים עד לקבלת החבילה שהזמינו, בעיקר באזורים מחוץ למוסקבה. יש גם לזכור כי רוסיה נמצאת עדיין בתקופת מעבר ודברים משתנים בה כל הזמן.

כל אלה, הופכים את רוסיה לסביבת עבודה ייחודית, מאתגרת, המחייבת יכולת גמישות ומוכנות לשינויים, ובנוסף היכרות או שיתוף פעולה עם פרטנר מקומי.

יש לזכור שרוסיה היא ענקית, היא שוק מתעורר מלא הזדמנויות עם רוחות של שינוי חיובי. בשנים האחרונות חלה עליה בהשקעות הזרות במדינה, ברכישה של חברות מקומיות ויצירת שותפויות בינלאומיות. ב-2012 התקבלה רוסיה לארגון הסחר העולמי מה שמצביע על האווירה העסקית שהופכת לאט לאט קלה יותר. גם סביבת ההייטק הרוסית מתבגרת כשלאחרונה קרנות הון סיכון זרות התחילו להשקיע ישירות ברוסיה, וחברות היי-טק רוסיות הנפיקו באנגליה ובארה"ב.

בשורה תחתונה – עולם האינטרנט הרוסי בצמיחה וצפוי לו עתיד זוהר ומשגשג. עם זאת קחו בחשבון כי ללא הכנה מוקדמת, מערכת יחסים חזקה ותקשורת רציפה עם שותף מקומי יהיה קשה מאוד להיכנס אליו.

וקחו איתכם בגדים חמים, קר במוסקבה, גם בקיץ.

הכותב, מור יגרמן, הוא מנכ"ל Mail.ru Group M&A team בישראל. הצוות מהווה זרוע עסקית של חברת Mail.ru ועיקר פעילותו בפיתוח אסטרטגי של הקבוצה, תוך חיפוש אחר סטארטפים מהארץ ומהעולם עם סינרגיה גבוהה למוצרי החברה לשיתופי פעולה, השקעות ורכישות. בגלגולו הקודם היה הצוות חלק מחברת ICQ. ב-2010 ICQ נרכשה ע"י Mail.ru, מרכז הפיתוח ועיקר הפעילות עברו למשרדי החברה ברוסיה, וכך הצוות שנשאר בישראל שינה כיוון וקיבל את תפקידו הנוכחי.

קרדיט תמונה: Russia, via Shutterstock, Moscow Saint Basil

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 Comments on "עזבו את סין והביטו בפוטנציאל של השוק הרוסי"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
שי
Guest

מעניין! איך יוצרים קשר?

אלכס
Guest

רוסיה היא אכן שחקן מאוד פוטנציאלי בשוק הגלובלי.
לכל המעוניינים, אשמח לסייע ביצירת קשרים בשוק והכנסת שחקנים ישראלים לשוק הרוסי.

אלכס,
איש שיווק בשוק הרוסי
[email protected]

אלכס
Guest

אהלן שי,
שמי אלכס ואני לא קשור לעורך הכתבה.
אני איש שיווק בשוק הרוסי באחת מחברות ההיטק בארץ.
אשמח ליצירת קשר במייל לגבי ההטמעה בשוק הרוסי.

[email protected]

wpDiscuz

תגיות לכתבה: