לקחנו לסיבוב את האופניים החשמליים שלא נראים כמו אופניים חשמליים

האופניים של Moulton שוקלים פחות מ-14 ק׳׳ג והם מבטיחים להביא אתכם בשיא הסטייל ממקום למקום. בניגוד לאופניים חשמליים ׳סטנדרטיים׳, אלו מציעים את השילוב המושלם בין דיווש עצמאי לבין תמיכה מהמנוע, מאחר שהם לא חשמליים ב-100%. אבל האם הם שווים 8,000 ש׳׳ח?

צילום: גיקטיים

כאשר פגשתי לראשונה את האופניים החשמליים של מולטון (דגם +TSR2) לא אגזים אם אומר שהייתה זו אהבה ממבט ראשון. נראה כי היצרנית הבריטית שמה דגש רב בדגם זה על עיצוב ועשתה זאת בקפידה רבה כדי שבכל פעם שתצאו עם האופניים לסיבוב, גם אם זה רק ל-2 דקות לסופר הקרוב, יהיה לכם קשה להתעלם מהמבטים של העוברים והשבים, בטח של הרוכבים האחרים עם האופניים החשמליים ״הרגילים״; הסיבה לכך היא שלמרות שמדובר באופניים חשמליים (סוג של – נסביר בהמשך), סביר להניח שתתקשו לזהות זאת במבט ראשון מאחר שלא כמו אופניים חשמליים – הם לא מגיעים עם מנוע סטנדרטי. מנגד, יחידת ההנעה והסוללה של האופניים ממוקמות בתוך הגלגל האחורי עצמו, באופן די מוסווה שמשתלב באופן הרמוני עם העיצוב הכולל. מבחינה טכנית, בתוך יחידת האלומיניום שממוקמת בגלגל האחורי נמצאים מנוע 250 וואט, מארז סוללות ליתיום, חיישני תנועה, ג'יירוסקופ וחיבור בלוטות׳ לסמארטפון.

צילום: גיקטיים

צילום: גיקטיים

ספורט אלגנט

מדובר באופניים יחסית קלים (13.8 ק״ג) שהעיצוב שלהם מתאפיין בשילוב בין ישן לחדש, מעין וינטאג׳ מודרני. יחד עם זאת, אל תתנו למראה להטעות אתכם, שכן מתחת לפני השטח מדובר באופניים המצוידים בטכנולגיה חדשנית למדי שיכולים לשאת משקל מקסימלי של עד 110 ק״ג. האופניים מגיעים עם מנוע Zehus אשר משלב בתוכו חיישנים לניטור תוואי הדרך ביחד עם תוכנת שליטה. המשמעות היא שהמנוע נכנס לפעולה רק בדיווש של הרוכב (מה שנקרא PEDELC), כאשר אין אפשרות לחבר למנוע מצערת ידנית להפעלתו ללא דיווש. כלומר, כאן בא לידי ביטוי שוני די משמעותי בין ה-Ebike של מולטון לבין אופניים חשמליים של יצרניות אחרות בשוק; בעוד שאלו כוללים שלושה מצבים – מצב רגיל (אופניים ׳טיפשים׳), מצב ביניים של פידול עם תמיכה מהמנוע ומצב ״אופנוע״ שבו אתם לא צריכים לפדל בכלל, אלו של מולטון פועלות קצת אחרת וכדי ליהנות מהתמיכה של המנוע תהיו חייבים לפדל לאורך הנסיעה.

צילום: גיקטיים

האופניים אמנם לא כוללים הילוכים, אבל יחידת המנוע כוללת 7 תוכניות רכיבה שונות שמציעות תמיכה שונה לרוכב; מצב TURBO: תוכנית זו הופכת את האופניים לאופניים חשמליים לכל דבר עם מהירות מנוע של עד 25 קמ“ש, הספק של 250 וואט וטווח נסיעה משוער של עד 35 ק“מ; EBIKE: תוכנית זו דומה לתוכנית רכיבה “טורבו“ אך עם עזרת מנוע עדינה יותר שמתבטאת בהספק מנוע של פחות מ-250 וואט. טווח הנסיעה המשוער הינו 45 ק“מ; RANGE 1: תוכנית רכיבה היברידית שעוזרת במהלך הרכיבה בעיקר במהירויות נמוכות והאצות ממצב נייח. תוכנית זו משתמשת באנרגיה של הרוכב ובתווי השטח כדי להטעין את הסוללה. כמו כן תוכנית זו רגישה לשיפוע הכביש ומשפיעה ישירות על ביצועיי המנוע: בעליות – הספק מנוע של עד 250 וואט, בירידות – הספק מנוע של 500 וואט אשר חוזר לסוללה כאנרגיה מתחדשת. טווח נסיעה משוער הינו 55 ק"מ. RANGE 2: תוכנית רכיבה היברידית נוספת הדומה לתוכנית הקודמת עם פעילות מנוע עדינה יותר ומהירות מנוע מקסימאלית נמוכה יותר כך שטווח הנסיעה המקסימלי המשוער הינו 70 ק“מ; RANGE 3: תוכנית רכיבה היברידית עם פעילות מנוע עדינה יותר מ-RANGE 2 ומהירות מנוע מקסימלית נמוכה יותר עם טווח נסיעה משוער של 90 ק״מ. תוכנית נוספת היא BIKE+, גם היא תוכנית רכיבה היברידית שלא דורשת טעינה בכלל. תוכנית זו אמורה לקחת בחשבון את כל מרכיבי הנסיעה (מצב סוללה, עוצמת פידול ושיפוע הדרך) כדי לקבוע את עוצמת עזרת המנוע והמהירות המקסמלית שהמנוע יפיק. המצב האחרון הוא ״OFF״ שמשמעותו היא שהאופניים הופכים לרגילים לחלוטין וכל פעולות המנוע מנוטרלות.

צילום: גיקטיים

צילום: גיקטיים

צילום: גיקטיים

פחות התחברנו למושב. צילום: גיקטיים

כמו כן, בדומה לרכבים היברידים, המנוע החשמלי שמצוי באופניים משלב בתוכו יכולת בלימה רגנרטיבית באמצעות סיבוב איטי של הפדלים לאחור. יכולת זו גורמת לכך שבמהלך הבלימה, המנוע יספק התנגדות אלקטרומגנטית לסיבוב הגלגלים, יאט את מהירות האופניים, ובמקביל – ינצל את ההתנגדות כדי להפיק זרם חשמלי ולטעון את הסוללה. לצד הבלימה המנוע החשמלי גם אמור לספק בעלייה כוח נוסף כדי שלא תתאמצו (למרות שבפועל מצאתי את עצמי תקועה באמצע עלייה ברגע שהפסקתי לפדל), בירידה הוא יטען את הסוללה בעוד שבמישור הוא יבין בדיוק את סוג הרכיבה שלכם ויתאים את עצמו כדי לספק את כמות האנרגיה הנחוצה.

למרות שלא מדובר באופניים חשמליים ב-100%, אין ספק שהם הופכים מרחקים ארוכים לנסבלים הרבה יותר. מצאתי את עצמי נוסעת ברחבי פארק הירקון הלוך ושוב מבלי יותר מידי מאמץ ונהניתי מכל רגע. השילוב הזה של פידול – הפסקה קצרה למנוחה והנאה מהתנופה של המנוע ועד לחזרה לפידול עוד הפעם היא נהדרת לאלו מכם שרוצים נוחות, אבל תוך כדי לעשות גם פעילות גופנית כלשהי. אלו מכם שבבעלותם אופניים חשמליים שבלחיצה אחת הופכים לכלי ממונע לכל דבר בוודאי חוששים, אך הרשו לנו להרגיע אתכם מאחר שלמרות שצריך לפדל, לא מדובר בפידול אינטנסיבי ומעייף.

שליטה קצת מוגבלת

צילום: גיקטיים

מאחר שהאופניים מגיעים ללא כל כפתור שליטה או צג בכידון, התפעול שלהם קצת יותר מסורבל מהרגיל. ראשית, עליכם להפעיל את יחידת המנוע שתידלק רק כאשר הגלגל האחורי מסתובב במהירות הגבוהה יותר מ-5 קמ״ש. מסיבות בטיחותיות, כדי ליהנות מתמיכה של המנוע תצטרכו לבצע פעולה יזומה במסגרתה עליכם לסובב 3 פעמים לאחור את הפדל בעת רכיבה במהירות של 8 קמ״ש לפחות. ברגע שהמערכת תפעל תוכלו להבחין באור כחול מהבהב ביחידת המנוע. מיותר לציין שלא מדובר במנגנון ההפעלה האינטואיטיבי ביותר, ועליכם לשים לב שאתם מבצעים את ההפעלה בעזרת סיבוב הפדל אחורה רק אחרי שתפסתם תנופה מספקת שכן אחרת אתם עשויים לאבד שיווי משקל ואף ליפול. לאחר 2 דקות ללא פעילות המערכת תכבה את עצמה.

כדי לשלוט באופניים ולקבל מידע על הנסיעה (מרחק, שיפוע, זמן נסיעה) תצטרכו לחבר את האופניים אל הסמארטפון שלכם באמצעות בלוטות׳ ואפליקציה ייעודית בשם bitride שזמינה בחינם למשתמשי אנדרואיד ו-iOS. דרך האפליקציה תוכלו לבחור את תוכנית הנסיעה המועדפת עליכם או לצפות במפה של האיזור שבו אתם נמצאים (Google Maps). שימוש נוסף ודי קריטי לאפליקציה הוא שרק דרכה תוכלו לדעת מה מצב הסוללה שלכם. כאשר הסמארטפון מקושר ליחידת המנוע המערכת תישאר בפעולה עד 10 דקות ללא פעילות.

הפעמון המשעשע ומעמד הגומי לסמארטפון שלא מגיעים יחד עם האופניים. צילום: גיקטיים

אגב סוללה; כאמור, מאחר שזו נמצאת בתוך הגלגל עצמו – כדי להטעין אותה עליכם לנתק מעין צ׳ופצ׳יק קטן שסוגר את פתח החשמל ואליו לחבר את הכבל השגרתי שמגיע בערכה. כמה דברים – קודם כל, שימו לב לא לשכוח לחבר בחזרה את אותו צ׳ופצ׳יק, מאחר שאם בטעות יתיזו מים על השקע החשמלי – טוב זה לא יכול להיות. בנוסף, מאחר שוצריך כביכול להטעין את כל האופניים כדאי שתמצאו מקום נוח ויציב למקם אותם כדי שאלו לא יפלו באמצע ועל הדרך ותסכנו הן את האופניים והן את המטען.

צילום: גיקטיים

מבחינת חיי סוללה – כאשר הסוללה הייתה טעונה ב-100% ואחרי 45 דקות נטו של נסיעה נשארנו עם 65%. יחד עם זאת, לאורך הנסיעה הזו שיחקתי עם המצבים השונים, כאשר כל מצב כמובן משפיע על זלילת הסוללה והכל תלוי בכמה תמיכה אתם רוצים לקבל מהמנוע (מצב RANGE 2 הוא החסכוני ביותר). האמת היא שברוב הזמן נסעתי עם התמיכה המקסימלית ולכן פחות התחשבתי בחיי הסוללה. מבחינת מרחקים, כאשר תהיו על מצב טורבו (תמיכה מקסימלית) תוכלו להגיע עד ל-35 ק״מ פר הטענה, מרחק שיכול להשתנות ולהגיע עד ל-160 ק״מ למיטיבי הלכת מביניכם. זמן ההטענה של הסוללה כאשר היא ריקה לחלוטין עומד על 3 שעות.

עכשיו ברשותכם נעבור למאפיינים שקצת פחות אהבנו באופניים; ראשית, אם אתם מחפשים אחר כלי רכב שיביא אתכם ממקום למקום בלי מאמץ – אולי מוטב שתקחו אוטובוס או את הרכב. שלא כמו אופניים חשמלים רגילים שניתן לקשור בכל מקום ולהיסחב לאן שאתם לא הולכים רק עם הסוללה, באופניים החשמליים של מולטון לא ניתן לנתק את הסוללה מאחר שהיא מובנית בגלגל. מצד אחד זה אומר שאתם לא צריכים להיסחב עם סוללה לכל מקום, אבל מצד שני זה אומר שאתם צריכים להעלות את האופניים הביתה א. כדי להטעין אותם, ב. בכל זאת מדובר בכלי תחבורה מאוד יקר, שלא היינו משאירים בלי השגחה. לכן, אם אין לכם מעלית בבית, כמו במקרה שלי, תתכוננו לפתח שרירי ידיים.

תמונה להמחשת האופניים מקופלים. מקור: עמוד המוצר, Eletric-Concepts

פרט נוסף שהפריע לי באופניים היא העובדה שהם מגיעים ללא רגלית. מדובר ״בפיצ׳ר״ סופר פשוט אך כל כך הכרחי, והיעדרו מאוד מסרבל את העניינים ודורש למצוא כל הזמן פינה מתאימה להניח אותם בה. כמו כן האופניים נטולי הילוכים. הם כוללים בולם זעזועים אמנם אך לטעמנו ביצועיו בינוניים, ולמרות שמדובר במושב מקצועי – אנחנו די סבלנו ממנו. גם הנושא של הפירוק לא מאוד אינטואיטיבי מאחר שהאופניים לא מתקפלים אלא מתפרקים לשניים, מה שדורש מכם להיסחב עם מפתח ברגים. אגב, כאשר הייתי צריכה להכניס אותם במושב הרכב זה היה אפשרי בלי לפרק אותם, אבל היה צריך לקפל את שלושת המושבים האחוריים. אם אתם מתכננים לחלוק את האופניים עם בן או בת הזוג שימו לב שכדי להרים או להנמיך את המושב צריך מפתח אלן.

יתרונות: חצי חשמליים, יפים ונראים כמו אופניים רגילים, קלים בהשוואה לאופניים חשמליים אחרים, ברקס עם פידול אחורה.

חסרונות: מחיר, לא מגיעים עם רגלית, לא מתקפלים, שליטה ובקרה רק דרך הסמארטפון ולמרות זאת אין מעמד מובנה למכשיר בכידון.

מחיר: 7,900 ש״ח דרך היבואן

בשורה התחתונה

נראה כי יצרנית האופניים בחרה לשים דגש בעיקר על העיצוב וקצת פחות על פרקטיות. האופניים החשמליים של מולטון סופר מגניבים, כייפיים לנסיעה ומאוד פוטוגניים, אבל בהתחשב בתג המחיר שלהם שעומד על קרוב ל-8,000 ש״ח, היינו מצפים שהם יהיו 100% חשמליים או לפחות מתקפלים כדי שיהיה קצת יותר נוח להיסחב איתם ממקום למקום, בין היתר בתחבורה ציבורית. אם אתם מחפשים אחר אופניים לפידול אחה״צ בפארק – הם מושלמים למשימה, אבל אם אתם מחפשים אחר כלי תחבורה לכל דבר שניתן להחנות בכל מקום מבלי לחשוש לחייו (באופן יחסי) – נראה לנו שכדאי להם להסתפק באופניים חשמליים ׳רגילים׳ שיכולים לעלות כמעט שליש מהמחיר.

צילום: גיקטיים

צילום: גיקטיים

וידאו: סקירה של האופניים בדקה

הילה חיימוביץ׳

כתיבה הייתה עבורי מאז ומתמיד הרבה מעבר לתחביב, אך את חיבתי העזה לגאדג׳טים וטכנולוגיה גיליתי יחסית באיחור. כנראה שהגיקית שבי הייתה חבויה זמן רב, ורק חיכתה לרגע הנכון לפרוץ. בכל מקרה - היא כאן, ובכל הכוח. (צילום: יורם רשף)

הגב

8 Comments on "לקחנו לסיבוב את האופניים החשמליים שלא נראים כמו אופניים חשמליים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Sine
Guest

אתם מחליפים בין ק"מ לקמ"ש לאורך כל הכתבה כאילו הם אותו הדבר.. אתם לא קוראים את מה שאתם כותבים לפני הפרסום?

ניר
Guest

זו טבעת נישואין ?

הילה חיימוביץ׳
Guest
הילה חיימוביץ׳

תלוי מי שואל ;-)

אורן
Guest

כתבה רדודה ביותר.
מה עם שני בלמי הזעזועים המאוד לא סטנדרטיים שיש באופניים, איך הם עובדים, איך הם ביחס לזבל הסיני הרגיל על אפניים חשמליים?
מה עם איכות המעצורים?

העיקר שחסרה לכם רגלית (שעולה 50 שקל במקרה היותר יקר)

ארז
Guest

לא כל כך ברור כיצד המנוע עובד, בתחילת הכתבה צויין שמדובר ב PEDLEC ובהמשך נכתב שברכיבה בעליה המנוע הפסיק לעבוד כשלא מפדלים שזה בדיוק הרעיון. משהו הבין מתי המנוע אמור לעבוד?

הילה חיימוביץ׳
Guest
הילה חיימוביץ׳

היי,
המנוע הוא מעין כלי עזר, כלומר לכל אורך הנסיעה אתה צריך לפדל – אם כי אתה יכול ליהנות מהתנופה בעיקר במשטחים ישרים. קיימים כל מיני מצבי נסיעה שניתן לשחק בהם דרך האפליקציה שבהם אתם בוחר כמה תמיכה אתה מעוניין לקבל מהמנוע. נניח מצב טורבו – זה המצב ״המפנק״ ביותר, שבו תקבל את התמיכה המירבית, אבל עדיין- תידרש לפדל.

מקווה שזה עוזר.
חג שמח

ארז
Guest

אוקי, זו ללא ספק הביקורת מוצר הגרוע ביותר שקראתי בגיקטיים. מנוע מסוג זה עובד כל עוד מפדלים, ברגע שמפסיקים לפדל המנוע תוכנן להפסיק לספק כוח עזר. זה לא קורקינט והרוכב לא נדרש "ליהנות" מתנופה. במקום השטות הזו היה נחמד לדעת כמה כוח המנוע מספק בזמן פידול רציף בעלייה תלולה, והאם טווח הרכיבה (ק"מ ולא קמ"ש) שהצהיר היבואן תואם את הביצועים בשטח.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: