9181158869 גיקטיים עושה סדר: האם חברת מובילאיי בסכנת התנגשות? | גיקטיים

סוכן חכם
אישי ודיסקרטי

לוח משרות ההיי-טק
והטכנולוגיה של ישראל.

רוצים לדעת על משרות חדשות שמתאימות לכם?
תנו לנו לעבוד בשבילכם.
במקום לחפש משרות, קבלו אותן למייל ראשונים.

תודה רבה,
מעכשיו הסוכן האישי שלנו עובד בשבילך. בהצלחה:)
ההרשמה בוצעה בהצלחה
*הרשמה מאשרת לנו את תנאי השימוש
אני מאשר קבלת חומר פרסומי מגיקטיים וידוע לי כי באפשרותי לבקש הסרה מרשימת התפוצה בכל עת

גיקטיים עושה סדר: האם חברת מובילאיי בסכנת התנגשות?

מובילאיי נחשבת בעיני ישראלים רבים כאחת ההצלחות הגדולות של סצינת הסטארטאפים הישראלית, אך דו׳׳חות החברה והכותרות האחרונות אודותיה מספרים סיפור קצת שונה. האם חברה המתיימרת להיות בחזית הטכנולוגיה יכולה לנצח במירוץ למכונית האוטונומית תוך התמקדות בחיישן אחד בלבד?

 

mobileye

חברת מובילאיי (Mobileye) הישראלית עלתה בחודשים האחרונים לכותרות בהקשרים רבים, הן לאחר סיום הקשר עם חברת טסלה והן בעקבות שיתופי פעולה שונים. עם זאת, קיים חוסר בהירות בנוגע לחברה ומצבה הפיננסי – באנו לעשות סדר.

לביאור רבים מהמושגים המופיעים בכתבה, אנו ממליצים לקרוא את כתבתנו הקודמת בסדרה אודות חברת וויקס בקישור הבא.

מובילאיי היא חברת טכנולוגיה ישראלית הקיימת משנת 1999. החברה מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות סיוע מתקדמות לנהג (ADAS). במילים פשוטות, מדובר ב"עין נוספת" (מצלמה וחיישנים) המסייעת לנהג ובאמצעותה מתריעה המערכת בזמן אמת מפני מגוון סכנות התנגשות, סטיות רכב וכדומה ויש לה אופציה להתממשק עם מערכות ברכב (למשל פנסי הרכב). בשנת 2014 הונפקה החברה בבורסה בניו יורק (NYSE) לפי שווי של 5.3 מיליארד דולר.

levels-of-autonomy-heb

לפני שנמשיך, מעט רקע אודות תחום המכוניות האוטונומיות.

לפני מספר שנים, תעשיית הרכב ביצעה מפנה אסטרטגי והחלה לחתור לכיוון מכוניות חכמות ויעילות יותר, מכוניות מקושרות, חשמליות וגם – אוטונומיות. יצרניות הרכב וחברות טכנולוגיה נוספות (דוגמת גוגל, אפל ואובר) הציבו לעצמן יעד שאפתני – פיתוח רכב בעל רמת אוטונומיה מלאה. הכוונה היא לרכב שמסוגל להתנייד מבלי שהנהג יצטרך להיות מעורב בנסיעה מעבר ללהחליט לאיזו תחנת רדיו להאזין (או באיזה סרט הארי פוטר לצפות).

כיום אנו עדים למעין "מירוץ נוסף לחלל" בו כלל השחקנים המעורבים דוהרים בקצב מהיר אל עבר פיתוח מכוניות אוטונומיות. חברות מסויימות כבר משווקות רכבים בעלי רמת אוטונומיה חלקית ("חצי-אוטונומיים"), כלומר רכב המתנייד תוך רמת מעורבות ועירנות חלקית מצד הנהג. המערכת שולטת על פונקציות מסויימות בנהיגה אך על הנהג לשמור על עירנות כך שבמקרה חירום יוכל לתפוס שליטה מחדש. כאן נכנסת לתמונה המערכת של חברת מובילאיי. לחברה מוצר אטרקטיבי, המשווק ופעיל ברכבים רבים בארץ ובעולם כ-11 שנים, בדמות מוצר הזמין להתקנה על מרבית סוגי הרכב, ואינו יקר יחסית. על אף שלחברה מספר מתחרים, נטען כי למובילאיי יתרון בניסיון והמידע הרב שצברו בחברה לאורך השנים.

הרומן עם טסלה

לא מפליא אפוא, שזמן מה לאחר ההנפקה יצאו פרסומים בדבר מגעים של מובילאיי עם חברת טסלה, יצרנית הרכב האמריקאית שזוכה ללא מעט כותרות לאחרונה. מגעים שאף הבשילו לכדי ביקור של הבעלים של טסלה, אלון מאסק, במטה מובילאיי בישראל. מספר חודשים לאחר מכן, באוגוסט 2015, בטסלה הכריזו על שיתוף פעולה עם חברת מובילאיי במערכות של רכבי טסלה מודל S, שהינם חצי-אוטונומיים (רכבים אלו כבר נמכרים כיום ונוסעים ברחבי ארה"ב). שיתוף הפעולה הביא כמובן לזינוק במניות מובילאיי וטסלה (עד לשיא של 64 דולר למניית מובילאיי), זאת ועוד, בנק מורגן סטנלי סימן בעקבות המהלך את טסלה כבעלת פוטנציאל להובלת שוק המכוניות האוטונומיות.

טסלה, דגם אס החדשה

טסלה, דגם האס החדשה

חלפו מספר חודשים, הגענו לזמן פרסום תוצאות הדוח החצי שנתי של מובילאיי לשנת 2016, בו דיווחה החברה על זינוק של 60% בהכנסותיה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. במקביל לפרסום הנתון (המרשים) הזה, הודיעה חברת מובילאיי על התחלת שיתוף פעולה עם החברות אינטל ו-BMW במטרה ליצור מכוניות אוטונומיות לחלוטין. בהמשך אותו החודש פירסמה מובילאיי כי נתקבלה החלטה משותפת, עם טסלה, לביטול שיתוף הפעולה בינהן החל מהגרסאות הבאות של מערכות ורכבי טסלה.

יכולות להיות סיבות רבות לניתוק שיתוף הפעולה בין השתיים, אם בשל התחלת שיתוף הפעולה בין מובילאיי לאינטל ו-BMW, או בעקבות תאונת הדרכים הקטלנית בה היתה מעורבת מכונית טסלה מודל S אשר הובילה לחילופי האשמות בין טסלה למובילאיי בחיפוש החברה האחראית לתאונה.

לאחר התאונה, טסלה טענה כי הרכב המשולב שלה ושל מובילאיי (מודל S) הינו אוטונומי למחצה, בעוד חברת מובילאיי הדגישה בנחרצות שמערכות מודל S עובדות רק במקביל לנהג עירני ברכב. במובילאיי הוסיפו כי בך שטסלה מכריזה כי ברכב קיימת מערכת "טייס אוטומטי" היא דוחפת את "גבולות הבטיחות" שכן נהגים רבים מוצאים לנכון להוריד את הידיים מההגה לדקות ארוכות בעת נהיגה בכביש מהיר.

ניתוק היחסים בין החברות יחד עם ביקורות נוספות שסופגת החברה, מעלים תהיות לגבי עתיד החברה והאסטרטגיה שלה.

החברה בראי פיננסי

מבחינה כספית, ניתן לראות בדוחות הכספיים הפומביים שפרסמה החברה (נכון לסיום החציון הראשון של 2016) גידול משמעותי של כ-213% בהכנסותיה בשנה וחצי האחרונות מ-74 ל-159 מיליון דולר. הרווח הגולמי של החברה עולה במהלך השנים (בהתאמה) יחד עם העליה בהכנסות, ומגיע לרמה של 119.7 מיליון דולר, שהם 75% מההכנסות. במהלך התקופה הרווח הגולמי נותר על רמה של 74-75% מההכנסות, נתון המצביע על עלות מכר סטבילית (יציבה) שאף נמצאת במגמת שיפור בשנה האחרונה.

simple-graph-heb

באשר לרווח התפעולי, אנו רואים עליה של כ-13% ברווח התפעולי בשנה האחרונה, מרמה של 29.7 מיליון דולר (המהווים 30% מהכנסות החברה), עד לרמה של 53.9 מיליון דולר עם סיום המחצית הראשונה של 2016 (המהווים 34% מהכנסות החברה).

מפילוח הכנסות החברה מבחינה גאוגרפית בין השנים 2014 ו-2015, נראה כי השווקים הדומיננטים ביותר של החברה הם ארה"ב, בריטניה ושוודיה. ראינו כי החברה במגמת צמיחה בהכנסות, אך כאן נראה שמגמת הצמיחה מתבטאת גם בהתרחבות לשווקים נוספים והשקעה נוספת בשווקים שעד כה היו קטנים יותר כדוגמת דרום קוריאה, גרמניה יפן וישראל.

pie-chart-heb

מפילוח של עלויות התפעול אנו עדים לכך שמבחינה כספית, יש עליה בהוצאות המחקר והפיתוח ויציבות ממוצעת בהוצאות השיווק והאדמיניסטרציה. ובחינה מעמיקה יותר – כשמשווים את עלות כל אחד מהרכיבים להכנסות החברה, אנו עדים למגמה מעניינת.

הוצאות הנהלה והוצאות כלליות עמדו בסוף שנת 2016 על כ-29 מיליון דולר, ובכך חזרו לרמתן במחצית השניה של 2014. בהשוואה להכנסות החברה באותן תקופות ניכרת ירידה של 45% בהוצאות הנהלה וכלליות (או בראשי תיבות – הנה"כ) ביחס להכנסות החברה – מדובר על אלמנט מאוד חיובי לפיו ניתן היה לבצע צמיחה משמעותית בהכנסות תוך שימוש בכוח האדם הניהולי הקיים וללא השפעה מרחיקת לכת על ההוצאות הנהלה וכלליות.

הוצאות השיווק עמדו על כ-7 מיליון דולר לאורך כל התקופות אשר נבחנו, כשאנו משווים את המחצית הראשונה של 2016 עם הוצאות השיווק הוצאות השיווק עם סיום שנת 2014 ביחס להכנסות, אנו רואים כי ההוצאה בגינן ירדה מ-10% מההכנסות ל-5% מההכנסות. ניתן לייחס זאת גם לפעילות שיווק רבה יותר בערוצי B2B (בניגוד לפעילות B2C, אשר ברוב המקרים דורשת יותר משאבים).

הוצאות המחקר והפיתוח עמדו במחצית השניה של 2016 על 29.6 מיליון דולר, שהם 9.5 מיליון דולר יותר מההוצאה במחצית השניה של 2014. בחברות טכנולוגיות אשר נמצאות בפיתוח וצמיחה מתמדת נהוג להוציא חלק נכבד מההכנסות לצרכי מחקר ופיתוח, בעקבות כך, אחד המדדים שנוהגים להשתמש בהם הם אחוז ההוצאה הספציפית מתוך כלל הכנסות החברה.

ניתן להבחין כי ההוצאה על מחקר ופיתוח במובילאיי במחצית הראשונה של שנת 2016 ירדה וכעת מהווה 19% מההכנסות, זאת לעומת כ-27% מההכנסות, נכון לסוף שנת 2014. מאין נובעת הירידה, אם כן? לשם קידום חברה טכנולוגית ושדרוג האמצעים והיכולות הטכנולוגיות של מוצריה, על החברה להמשיך להשקיע סכום רב לטובת מחקר ופיתוח. מחד, ירידה באחוז ההוצאה מההכנסות עשויה לשקף מציאות של "שמירה על הקיים", הגעה לרמת מוצר משביעת רצון מבלי לקדם חדשנות נוספת. מאידך, נתון זה עשוי לנבוע מגידול משמעותי בהכנסות החברה תוך הוצאות שמרניות על מחקר ופיתוח.

crazy-graph-heb

את המחצית הראשונה של 2016 סיימה החברה עם רווח נקי של כ-49 מיליון דולר. כלומר מתוך כל דולר שהחברה הכניסה במחצית הראשונה של 2016, כ-24 סנט מרכיבים את עלות המכר, כ-41 סנט הינן הוצאות תפעול, עוד 5 סנט כהוצאות מימון ומיסים, כך שהרווח הנקי; הינו כ-30 סנט.

הפסקה מתודית

נוסיף לנו מונח חדש ללקסיקון הפיננסי, Over Pricing או הערכת שווי בעודף (מכירים את המונח? דלגו לפסקה הבאה)

במקרים רבים כשחברה מבצעת הנפקת מניות ראשונה לציבור (IPO), נשמעות הטענות כי החברה לא באמת שווה את הכסף שהציבור שם, שהיתה הערכת שווי בעודף – אסביר למה הכוונה.

חברה שווה כסף. כשאנו ניגשים לרכוש מניות של חברה מסויימת אנו בעצם רוכשים אחוזים מסוימים בבעלות על החברה (חלק קטנטן מהעוגה). שווי המניות בהנפקה הראשונית נקבע על בסיס הערכת השווי הראשונית המתואר בתשקיף* החברה. שווי החברה נקבע על סמך פרמטרים שונים ביניהם הכנסותיה, נכסיה, מלאי החברה, המוניטין שלה, צבר הזמנות עתידי וכדומה. לאחר ההנפקה הראשונית ורכישת המניות על ידי הציבור, ערך המניות עשוי לעלות או לרדת וזאת בהתאם לשני פרמטרים מרכזיים: רכישה או מכירה של מניות (בדומה לכללי היצע וביקוש המוכרים לנו מתחומים נוספים) או עלייה בשווי המוערך של החברה שעשוי לנבוע מעסקאות מוצלחות, שינויים בתוצרת וכדומה (חבוי כאן סוג של אפקט ביצה ותרנגולת)

*מסמך שעל חברה להגיש לבורסה לקראת ההנפקה הראשונית ומפורסם גם לציבור הכולל נתונים כספיים מהעבר, תחזיות עתידיות, תיאור המניות וזכויות מיוחדות בהן ועמוס לעייפה בהמון נתונים חשובים נוספים.

האם מובילאיי שווה את זה?

עוד הרבה לפני הפרידה המתוקשרת מטסלה, אנליסטים וגורמים נוספים בתעשיה החלו לטעון לתמחור בעודף של המניה. לטענתם, החברה לא באמת שווה 9.2 מיליארד דולר – אלא הרבה פחות מכך.

בימים האחרונים הצטרף למקטרגים גם ג'ורג' הוץ, אחד ההאקרים המפורסמים בעולם שעומד כעת מאחורי פיתוח שיכול להפוך רכב רגיל לאוטונומי והתבטא קשות כנגד הטכנולוגיה של מובילאיי. לטענתו רכיב החברה לא טוב ולא מיועד לנהיגה אוטונומית.

גוף המחקר Citron הכתיר את המניה של מובילאיי כ-"Short השנה" לשנת 2016 (Short – מכירה בחסר, שיטה לעשיית רווחים על ידי "הימור" כנגד מניה, כלומר הימור על כך ששווי מניה מסויימת יירד), גוף המחקר הוציא מאמר נוסף בחודש אפריל השנה בו המשיך בהעברת ביקורת נוקבת על חברת מובילאיי, כלומר החוקרים טענו כי מניית מובילאיי תצנח.

Citron ביססו זאת על מספר פרמטרים: השוואת השוק בו פועלת מובילאיי לשוק המדפסות התלת מימדיות (בו בוצעו הערכות שווי בעודף מתוך תחזית לפיה לשוק צפוי עתיד מזהיר, תחזיות שטרם התממשו), הוצאות נמוכות על מחקר ופיתוח במובילאיי ביחס לחברות השוואה, היקפי מסחר פנימי גבוהים וזאת במקום השקעת הכסף בפיתוח החברה ולקינוח, נקיטת עמדה לפיה הטכנולוגיה של מובילאיי אינה בעלת יתרון יחסי ולכן יכולים לקום לה מתחרים.

המחקר עורר הדים רבים, ויש הסוברים כי החברה יצרה את המחקר רק כמצג שווא לצורך הורדת שווי המניה. נציין כי ירידה מסויימת אכן קרתה בפועל בשוויה, מבדיקתנו עולה כי ניתן לערער על חלק ממסקנותיו אך הוא אכן מציף מספר תהיות.

הוצאות מחקר ופיתוח

אחת המסקנות הבולטות של המחקר נוגעות להוצאות המחקר והפיתוח (הוצאות מו"פ) של מובילאיי. המחקר משווה בין הוצאות החברה השנתיות על מו"פ (כ-40 מיליון דולר) להוצאות חברות השוואה (בנצ'מרק) הכוללות חברות ענק (בינהן אינטל, טקסס אינסטרומנטס ו-Nvidia) שכידוע בעלות זרועות מו"פ רחבות. חברות אלה נחשבות ענקיות הן בהיקפי המכירה והן במגוון התחומים עליהן הן חולשות לעומת מובילאיי, לא נכון אפוא להשוות את הוצאות המחקר והפיתוח הכוללות שלהן לחברת מובילאיי ללא ביצוע הפרדה ברורה בין הוצאותיהן על מכוניות אוטונומיות ושאר הוצאות המו"פ על תחומים רבים נוספים. קל וחומר שלאחר ביצוע הפרדת הוצאות זו, נקטין משמעותית את ההפרשים אליהם התייחס גוף המחקר.

מבדיקה שביצענו עולה כי הוצאות המו"פ הלכו ופחתו לאורך השנים ביחס להכנסות (כמפורט לעיל). משיעור הוצאות של כ-27% מההכנסות במחצית השניה של שנת 2014 לכ-19% במחצית הראשונה של 2016. היינו מצפים מחברה שמעוניינת לצמוח ולהיות מתחרה מובילה בשוק לשמור על רמת הוצאות מחקר ופיתוח גבוהות משמעותית. אולם, ניתן להסביר את הירידה באחוז מההכנסות בעליה בהכנסות החברה עצמן, זאת למרות עליה נומינלית בהוצאות המחקר והפיתוח.

תחרותיות

אלמנט נוסף הוא נושא העדר התחרותיות לכאורה, לפי המחקר, למובילאיי אין טכנולוגיה ייחודית. כוונת החוקרים מופנת לחסרון של מובילאיי, אשר שימש עד היום גם כיתרון שלה בעולם הרכבים האוטונומים למחצה (בין היתר מבחינת עלויות), והוא השימוש בשילוב של מצלמה ואלגוריתם משוכלל לצרכי בקרה וניטור סביבת הרכב.

מרבית החברות כיום בחרו להשתמש במערכות המשלבות מספר רב של אלמנטים בינהם: לייזרים, מצלמות וחיישנים, ובכך הן חותרות למנוע "שטחים מתים" שנטען כי קיימים בטכנולוגיה הנוכחית של מובילאיי.

main-technologies-he

 

מבדיקתנו עולה כי היתרון המשמעותי ביותר של מובילאיי הוא באלגוריתם שלה. אלגוריתם המשלב טכנולוגיה המבינה את תוואי הדרך והסביבה בה נמצא הרכב (וזאת באמצעות מצלמה ורדאר). כל זאת בשילוב עם הניסיון רב השנים הן של המערכת (מערכות מידע עשירות) והן של הצוות מאחורי הקלעים – הם נמצאים שנים לפני רבים מהמתחרים שלהם. בנוסף, באתר החברה עולה כי בכוונתה לשלב במוצריה גם מצלמה אחורית ואף מערכת מצלמות היקפיות וזאת על מנת לנסות ולהשאר בקדמת השוק, תוך שמירה על רמת מחירים נמוכה יחסית.

חברה מתחרה נוספת שהצטרפה לא מכבר למירוץ למערכת משל עצמה היא חברת טסלה. מרגע פירוק השותפות בין השתיים, טסלה החלה לגייס עובדים המתמחים במיפוי וניווט כדי לכתוב אלגוריתם שיעקוף את זה של מובילאיי. לפני מספר שבועות ביל צ'ן, איש מפתח שהיה ראש תחום המיפוי בטסלה עזב את עבודתו שם, אז גם החלה חרושת השמועות לפיה ג'ורג' הוץ (אשר הוזכר לעיל מבין מעבירי הביקורת על מובילאיי) הוא שעשויי לפתח אלגוריתם חדש בעבורם. לפי ההכרזה העדכנית ביותר נראה כי לפחות בשלב הקרוב צפויה החברה לעבוד על מערכת בשיתוף פעולה עם חברת בוש ואת המערכת העצמאית (במידה ותהיה כזאת), הם ידחו עוד קדימה.

קיים גם ייצוג ישראלי בתחום, לאחרונה נכנסה שחקנית חדשה, חברת פורסייט. החברה מציעה מערכת הפועלת באמצעות זוג מצלמות וידאו המאפשרות תמונה תלת מימדית בקדמת הרכב אשר הטכנולוגיה מאחוריה מגיעה מהשוק הביטחוני. פורסייט טרם החלה בשיווק מסחרי אך סיימה סבב ניסויים מוצלח והיא מתכוונת להמשיך בפיתוח גרסת "בטא" למערכת.

לסיכום

כיום חברת מובילאיי ממוצבת כאחת מהמובילות בעולם הרכבים האוטונומיים, מערכותיה משולבות ברכבים של 25 יצרניות רכב ברחבי העולם. במבט רוחבי, נראה כי עולם הרכב אינו מסתכם בעזרים לנהג אנושי או אפילו ברמת אוטונומיה חלקית כי אם מתקדם לכיוון רמת אוטונומיה מלאה. מובילאיי מתמקדת כעת במערכות משולבות מצלמה כחיישן מרכזי (בדומה לראיה המבוצעת על ידי כלל נהגי העולם כיום), זאת בשילוב אלגוריתם מתקדם. בכדי להשאר רלוונטית, על מובילאיי להמשיך לפתח מוצר הנותן מענה לכל סביבת הרכב (360 מעלות) תוך שילוב רכיבים משמעותיים הכוללים מספר רב של מצלמות בכיוונים שונים, רדאר, LIDAR וחיישנים נוספים תוך שאיפה לקידום מספר רב של שיתופי פעולה אסטרטגים, כדי שיוכלו להתמודד מול האיום שמגיע מצד המתחרים והטכנולוגיות המתקדמות שהם מביאים עמם.

תגובת מובילאיי לכתבה: מובילאיי פעילה במגוון רחב של מדינות ברחבי העולם, בינהן גרמניה, קוריאה, יפן ועוד. כך, מוצריה של מובילאיי מוטמעים בקרב 25 יצרניות רכב ברחבי העולם. יודגש כי תחום פעילות החברה אינו מבוסס על מוצר אחד, כי אם על תהליך עיבוד מלא, המגיע ממערכת מצלמות היקפית. תהליך זה כולל את תוכנת מיפוי המפות שפיתחה החברה, REM, פיתוח מדיניות נהיגה אוטונומית וכ'ו. שיתוף הפעולה עם טסלה הופסק כיוון שמובילאיי זיהתה שאינה יכולה לסמוך עוד על טסלה כפרטנר שלה. למובילאיי שיתופי פעולה גדולים ונרחבים עם יצרניות הרכב המוביליות וחברות היי-טק גדולות. רק בשנה האחרונה הכריזה מובילאיי על מספר שיתופי פעולה בינהם עם GM, BMW, אינטל וחברת דלפי. שיתופי פעולה אלו יובילו לכך שכבר בשנת 2020 ניתן יהיה לראות כלי רכב אוטונומיים על הכביש. מובילאיי גאה להיות גורם מוביל במהפכה המשמעותית הזו.

לתובנות, מידע ושירותים נוספים היכנסו לאתר ה- Data intelligence של גיקטיים


אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הנתונים לעיל מתבססים על דוחות ציבוריים של חברת מובילאיי.

בני חקק

הכותב מנהל פרוייקט ה-Data ב-Geektime, לשעבר יועץ כלכלי בכיר ב-EY, מנכ"ל אגודת הסטודנטים בטכניון, יו"ר דירקטוריון חברת "מכלול" בע"מ, מורה ומחנך. בהכשרתו מהנדס תעשייה וניהול, בוגר הטכניון.

הגב

9 תגובות על "גיקטיים עושה סדר: האם חברת מובילאיי בסכנת התנגשות?"

הודע לי על
avatar

מיין לפי:   החדש ביותר | הישן ביותר | המדורג ביותר
C. Bayes
אורח
C. Bayes
2 חודשים 5 ימים לפני

א. אם מובילאיי היו משלמים יותר למפתחים, המספרים יהו נראים שונים.
ב. מדהים איך כל העולם מתרגש מילד מנוזל (ג'ורג' הוץ' – האקר טוב ככל שיהיה), כשבמובילאיי עובדים כמה מהמוחות המבריקים בתעשייה ובאקדמיה.
ג. עם כל הכבוד לנהיגה ברחבי פאלו אלטו ומאונטיין ויו, למובילאיי יש דאטה מ*כל* העולם ב*כל* תנאי מזג האוויר עם מקרי קצה שטסלה לא יכולים לדמיין. וכמאמר הסרט: "in the land of the blind, the one-eyed man is king". [כמובן כהשלכה על טיעון הסתברותי פריקוונטיסטי על דגימת הנהיגה והמכוניות בעולם]

בדרך לנהיגה 100% אוטונומית, אני שם את רוב הכסף על מובילאיי.

אור גרופמן
אורח
אור גרופמן
2 חודשים 5 ימים לפני

פורסייט – ,תזכרו את השם . זה הדבר הבא .

טכנולוגיה פי אלף יותר מתקדמת ממוביליי

תומר
אורח
תומר
2 חודשים 5 ימים לפני

"פי אלף יותר מתקדמת" = שימוש במצלמות סטריאו, טכנולוגיה שקיימת כבר 20 שנה והוכחה כלא מספקת יתרון משמעותי על פני מצלמת מונו, וקיימים לה בערך 10 מתחרים עם טכנלוגיה זהה לחלוטין ובעלי יותר ניסיון

רפי
אורח
רפי
2 חודשים 5 ימים לפני
לא ברור מי עשה את הניתוח הזה ועד כמה הוא מכיר את מובילאיי. אי אפשר להשוות את מובילאיי לגוגל טרנספורט כי למובילאיי יש מוצר חי ונמכר, כשלגוגל אין כלום. אז מובן מאליו ששם רוב הכסף הולך לפיתוח, ובמובילאיי רק 20%. לא יודע אם היא שווה את הערך הנוכחי שלה אבל יש לה זכות קיום, כי היא היחידה שנותנת לחברות הרכב את המסלול המהיר למכונית אוטונומית, בלי להזדקק לחברות הטכנולוגיה שנושפות בעורפיהן. כולם היום עושים צעדים ראשונים בכיוון, אבל הם יצטרכו את הנסיון של מובילאיי בהמשך הדרך. לגבי ההחלטה ההסטורית להסתפק במצלמה אחת ולא בשתיים או בחיישני עומק – כרגע זה… Read more »
משה
אורח
משה
2 חודשים 5 ימים לפני
אני לא מבין בנושא הזה כלום (למרות שהייתי רוצה), בכל אופן בעיצוב אני כן מבין והלוגו שלהם… לא מהמוצלחים. חברה בסדר גודל כפי שמתואר בכתבה יכולה ליצור באז רק על העיניין הזה (החלפת לוגו). חרף היותי בור בעניין הנ״ל, כלקוח, אינני בור כלל. למעשה אני יודע בדיוק מה אני רוצה והייתי שמח לשבת במושב האחורי במרכבה הבלתי ממוּנהגת שלי ולהגיד לה בקולי הרדיופוני: ״סעי!״ והמחשב במרכבה היה חוזר אלי ושואל ״לאן תרצה להגיע?״ ואני אענה לו: ״לצפון. סע צפונה״. השקט המטריד של המנוע החשמלי היה מעביר את הכח לגלגלים המסוקסים של ה iCAR שלי. אנחנו עכשיו גולשים מהחניה אל הכביש… Read more »
אבנר
אורח
אבנר
2 חודשים 4 ימים לפני

עוד תגובות כאלה בבקשה

גורג\' בוש
אורח
גורג\' בוש
2 חודשים 5 ימים לפני

ההאקר ג'ורג הוץ' התבטא נגד טסלה- אילון מאסק אמר לו תשתוק אתה רק האקר ולא מבין כלום באלגוריתמים- עכשיו מדברים על למנות אותו למוביל פיתוח של טסלה? קצת הזוי כל הסיפור הזה…אולי קשור לזה שהאקרים סינים השתלטו על הברקסים של דגם S
טסלה טיפסו מהר מידי על עץ המכונית הרובוטית- מובילאיי מבינים שהדרך עוד ארוכה( למרות ההצהרות הפומפוזיות של מר מאסק ) ולכן מתמקדים במערכות סיוע נהיגה- כרגע אין להם ממש מתחרים – זה אומר שכרגע הם שווים את זה( מחר זה מחר… )

אבנר
אורח
אבנר
2 חודשים 4 ימים לפני

עוד תגובות כאלה בבקשה

אלגוריתמיקאי במובילאיי
אורח
אלגוריתמיקאי במובילאיי
2 חודשים 3 ימים לפני

כתבה מצויינת.
מובילאיי מוציאים ים כסף על פיתוח וזה שההכנסות גדלות בקצב מסחרר זה לא אומר שמוציאים פחות על פיתוח.
רק לשם דוגמא, עכשיו מובילאיי הוציאו "מבצע" לעובדים שאומר שכל מי שיביא עובד למו"פ שיצליח להתקבל לעבודה ויישאר למשך תקופה מסויימת יקבל 10k$ תוספת למשכורת שלו באופן חד פעמי…
יש באופן כללי בעיה של חוסר כח עבודה איכותי בתחום ההייטק. יש פה כל הזמן גיוסים ויש פה כל הזמן ראיונות. מנסים להגדיל את המחקר, אבל לא מעוניינים להתפשר על איכות העבודה… זו הסיבה שההוצאות על פיתוח אולי גדלות באופן פחות חד.
מפה לשם, יש מישהו פה שמעוניין לעבוד במובילאיי?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: