4 סיבות למה עסקת מיקרוסופט ולינקדאין היא בזבוז כסף מוחלט

עולם הטכנולוגיה גועש בעקבות הרכישה הגדולה ביותר של מיקרוסופט עד כה, 26.2 מיליארד דולר עבור לינקדאין. כיצד העסקה נכשלת בארבעת המבחנים של רכישה מוצלחת?

מקור: מיקרוסופט

מקור: מיקרוסופט

מאת פיטר קוהן, פורבס ישראל

מיקרוסופט גרמה לטלטלה בעולם הטכנולוגיה כאשר הודיעה על רכישת הרשת החברתית לעסקים לינקדאין בעבור 26.2 מיליארד דולר. יחד עם זאת, היא נפלה בארבעת המבחנים של רכישה מוצלחת. בעוד שההסכם ללא ספק מציל את לינקדאין מבעיית צמיחה עצומה שחתכה את ערך המניות שלה בפברואר, כעת לא ברור כיצד מיקרוסופט תחולל מהפך בכך בעזרת ההשקעה שלה.

מיקרוסופט "תשלם 196 דולר למניה במזומן עבור הרשת החברתית לעסקים, מה שמייצג בונוס של 50% על המחיר האחרון של לינקדאין", לפי פורבס. מדוע מיקרוסופט תעשה זאת? "יחד אנחנו יכולים להאיץ את הצמיחה של לינקדאין, כמו גם מיקרוסופט אופיס 365 ודינמיקס, כאשר אנחנו מבקשים להעצים כל אדם וארגון על הפלנטה", מסר המנכ"ל סאטיה נאדלה בהודעה לעיתונות.

מנכ"ל לינקדאין ג'פרי ויינר, אשר יישאר כמנכ"ל לאחר שמיקרוסופט תשלים את ההסכם, אמר כי "בדיוק כמו ששינינו את הדרך בה העולם מתחבר להזדמנויות, היחסים האלו עם מיקרוסופט, והשילוב של הענן שלהם עם הרשת של לינקדאין, נותנים לנו כעת את ההזדמנות גם לשנות את הדרך בה העולם עובד".

4 מדדים לרכישה מוצלחת

אך יכול להיות שזו הצדקה חלשה להוצאה של 26.2 מיליארד דולר. כדי להבין כיצד זה קרה, מקום טוב להתחיל בו הוא להסתכל מה קרה למניות של לינקדאין לאחר פתיחת שוק המניות ב-6 בפברואר השנה. זה היה היום בו המניה שלה נפלה ב-44%. הסיבה הייתה קלה להבנה, אך קשה לתיקון. לינקדאין הנמיכה את הציפיות לצמיחה בהכנסות השנה (מ-35% ל-20%) והתאימה את הרווחים (מ-41% ל-7%) – הרבה מתחת להערכות האנליסטים.

זה חתך מיליארד דולר מהשווי של מייסד לינקדאין, ריד הופמן, ואילץ את ויינר להרהר בשאלות חשובות שהיו צריכות לקבל מענה לפני שהמשקיעים יכלו לקוות להחזיר את מה שהם איבדו. השאלות היו: מאיפה צמיחה מהירה יותר תגיע? האם אפשר לדרבן אותה על ידי שיפור הפתרונות של לינקדאין? על ידי מכירת המוצרים ללקוחות חדשים, או באזורים גיאוגרפיים חדשים? בהשקעה במוצרים חדשים ללקוחות קיימים? בהוספת קבוצות מוצרים חדשות, או יצירת תרבות צמיחה חדשה?

כעת כשמיקרוסופט רוכשת את לינקדאין, בין אם ויינר יכול לענות על השאלות האלו או לא – זה כבר לא משנה. אבל ההסכם עדיין מעלה את השאלה – האם הוא יעבור את ארבעת המבחנים של רכישה מוצלחת? התשובה היא לא.

1. התעשייה לא אטרקטיבית

אם תעשיית הרשתות החברתיות לעסקים היו אטרקטיביות, לינקדאין – שהיא המובילה בה – בוודאי תהנה מהתרחבות שתהפוך אותה לרווחית. אבל החברה הפסידה 166 מיליון דולר ב-2.9 מיליארד דולר מכירות ב-2015.

כמשתמש בלינקדאין, אני לא יכול לראות שום דבר ששווה לשלם בשבילו ואני אנחש שאין מספיק אנשים שיראו מספיק ערך בשירות כדי להפוך אותו לכזה ששווה "שדרוג לפרימיום".

2. החברות ביחד לא יהיו טובות יותר

אין תרחיש בו אפשר לחזות בשתי החברות יחד טובות יותר. בעוד שאין לי ספק כי מיקרוסופט תנסה להשתמש ב-433 מיליון האנשים שיש להם פרופילים בלינקדאין כדי למכור להם תוכנות ושירותים, אין סיבה להאמין כי למיקרוסופט יש את הכישורים האסטרטגיים הדרושים כדי לעורר את הצמיחה של לינקדאין. בנוסף, אם מיקרוסופט תשתמש בלינקדאין כדי לשלוח להם יותר דואר זבל מותאם אישית, זו בהחלט תהיה סיבה טובה לסגור את החשבון ברשת.

3. מיקרוסופט לא תרוויח ערך נקי עכשווי על ההשקעה שלה

לא עברתי על התחזיות הפיננסיות לפיהן מיקרוסופט תצדיק תשלום הקרוב לפרמיות של 50% עבור לינקדאין. אבל מאז שלינקדאין מפסידה כסף, יש מקום קטן להאמין כי מיקרוסופט תגדיל את זרימת המזומנים שלה – אשר התנדנדה מחיובית לשלילית במהלך השנים האחרונות – מספיק כדי להרוויח בחזרה את 26.2 מיליארד הדולר שהיא משלמת.
למען ההוגנות, האנליסטים חוזים כי הרווח לפני ריבית מיסים פחת והפחתות (EBITDA) יעלה לכמעט פי ארבע – למיליארד דולר ב-2016. אבל אפילו זה לא יוכל להעמיד 4% מתזרים המזומנים של מיקרוסופט ב-2015.

וגם אם מתבססים על המספר הזה, מיקרוסופט משלמת הרבה – 26 פעמים על לינקדאין, מספר שהוא "עדיין גבוה מהסכמי אינטרנט ותוכנה רגילים בשווי 5 מיליארד דולר שהיו במהלך העשור האחרון", לפי בלומברג. בנוסף, עלות ההון של מיקרוסופט תוכל לעלות מאז שההסכם ממומן על ידי חוב וחברת הייעוץ מודי'ס שוקלת הורדה בדירוג ממיקומה כיום ב-AAA.

4. יהיה קשה למזג את שתי החברות

כיצד ויינר ימשיך להיות מנכ"ל לינקדאין? הוא בוודאי ישאיר את התואר אם ירצה, אבל הוא ידווח לנאדלה במקום לדירקטוריון. איזה תהליך הוא יצטרך לעבור אם הוא ירצה להציג מוצר חדש, לבצע רכישה או לכוון לנתח חדש של לקוחות? גם לא ברור מדוע העובדים ירצו להישאר בלינקדאין כאשר היא נמצאת בבעלות מיקרוסופט.

הדיל נשמע לא הגיוני עבורי, לאור המאמצים לאלץ אנשים כמוני לשדרג לחלונות 10 בסגנון השמור לתוכנות זדוניות, ואני מתחיל להטיל ספק בשלטון של מיקרוסופט.

הכתבה פורסמה לראשונה בפורבס ישראל

לקריאה נוספת:

על קרן הצבי: טכנולוגיה חדשה של וולבו יכולה להציל חיים, ובעלי חיים

ריגול בחירות: חשד שהאקרים רוסים פרצו למפלגה הדמוקרטית בארה"ב

פורבס ישראל

הגב

26 Comments on "4 סיבות למה עסקת מיקרוסופט ולינקדאין היא בזבוז כסף מוחלט"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
גיא פירו
Guest

כמה שטויות ושקרים בכתבה אחת?
כל הרעיון הוא לעשות רשת חברתית לאירגונים וחברות, התחום הכי "חם" בעולם עכשיו.

צחי
Guest

סכום שלא נראה הגיוני בשום כיוון!

המשפט הכי מעצבן שרשת חברתית יכלה ליצור הנו:

"People are viewing your profile"

(הזכויות שמורות כמובן ל- LinkedIn)

נו, מה אתם רוצים להשיג בזה? שאשלם לכם לראות מי מתעניין בי?

לביא שיפמן
Guest

הכותב מפספס את אחת הנקודות העיקריות שהביאו לרכישה – במחיר של כ-60$ למשתמש, מיקרוסופט מקבלת אין סוף מידע אישי עמוק על 430M אנשים שחלקם הגדול הוא מקבלי החלטות בארגונים. זה מידע שלא יסולא בפז שישמש אותה כמנוע צמיחה בשוק הארגוני.

אופיר
Guest

כתבה באיכות ירודה. מביך.

אבשלום
Guest

עולם הטכנולוגיה *גועש*. גואש זה צבע..

avi
Guest

כשכל הסיבות נגד עסקה היא יכולה להצליח :-)

נתי
Guest

כתבה מביכה עם טיעונים רדודים. למיקרוסופט אין הכישורים האסטרטגיים הנחוצים?

דנה
Guest

גועש…לא גואש

שי רפפורט
Guest

סיבה 2 מעידה בעיקר על חוסר הדמיון של הכותב עצמו.
מיקרוסופט יכולה לשלב את לינקד אין בשירותי אופיס שלה ובאחרים באופן מדהים. למרבה השמחה, למנכ"ל מיקרוסופט החדש יש יותר חזון מאשר לכתבים כלכליים.

ששש
Guest

אני בטוח שלינקדין שווה לא מעט אבל 26 מיליארד דולר זה מספר הזוי לחלוטין, סתם לצורך השוואה וויז נמכרה בכמעט מיליארד דולר וואסטאפ עם מיליארד משתמשים פעילים נמכרה ב9 מיליארד….
דרך אגב זאת לא הפעם הראשונה שמייקרוסופט עושה עסקה גרועה, הם כבר קנו את סקייפ מebay במחיר של 9 מיליארד דולר 3 שנים בלבד לאחר שebay רכשה את סקייפ ב2 מיליארד

מישהו פעם
Guest

וואטסאפ נמכרה ב19 מיליארד, לא 9.

tttt
Guest

ווטסאפ נמכרה ב19 לא 9

ששש
Guest

צודק רשמתי 9 במקום 19
פאק איזה מספר הזוי זה

אורי
Guest

איזה שטויות,
זאת אחת הרכישות הכי גאוניות שהיו, אבל כנראה שרק עוד כמה שנים תבינו את זה.
בדיוק כמו שבעבר שטענו שסקייפ היא רכישה יקרה והיום כולם יודעים שזאת הייתה רכישה טובה ומשתלמת.

איציק
Guest

רשת הספאם הגדולה ביותר.

יוסי
Guest

באמת? אתם כתבים כלכליים? נראה לכם הגיוני מה שכתבתם? למיקרוסופט אין את הכשרון להאיץ את הצמיחה? אתם באמת מודאגים מה הוא תעשה עם מידע וגישה ישירה ל 433 מיליון אנשים בעולם המסחר מסביב לעולם?!?!

סליחה, גיקטיים אתם יודעים יותר טוב מזה.
(או אולי לא, כי זה לא חברה ישראלית…)

הילה חיימוביץ׳
Admin

היי יוסי,
כפי שאתה יכול לראות הכתבה פורסמה במקור בפורבס ישראל, מה שאומר שלא אנחנו כתבנו אותה :)

מיכה
Guest

אם כך אז טיפשי שפירסמתם אותה. למה למחזר חומר ירוד?

ניר
Guest

אולי ניוזגיק היו טובים… בכל מקרה לומר שהם יותר טובים זו ממש מחמאה, בעיקר ש95% מהכתבות כאן מתורגמות בצורה ירודה… אני אישית ניכנס רק לקרוא על כתבות שקשורות לחברות ישראליות ודברים מינורים שלא בהכרח מוצאים באתרים הגדולים

ערן
Guest

כתבה פשוט לא רצינית וחסרת מעוף.
אני עומד לפני פגישה עם לקוח חדש או לפני ראיון עבודה והאאוטלוק שלי יודע עם מי אני נפגש, מה תפקידו, היכן עבד לפני כן ומי אנחנו מכירים במשותף שיכול חעזור לי בפגישה …. אנשים ישלמו על מידע כזה סופר פרימיום… פשוט בזבוז של זמן לקרוא את הכתבה…. וכנראה גם להגיב לה

אביחי
Guest

אולי אני תמים, אבל אם לינדקאין הרוויחה 3 מיליארד דולר בשנה שעברה, בחישוב פשוט, בתוך 9 שנים, מיקרוסופט מכסה את ההוצאות, וזה במידה והרווחים לא יעלו, דבר שלדעתי לא יקרה, כלומר הרווחים יעלו עם השנים, וכך בתוך שנים ספורות מיקרוסופט מתחילה להרוויח מהעסקה הזאת.

כמובן שמעבר לזה יש את האפשרות שלה לשלב את זה עם שאר השירותים שלה לעסקים.

רותם
Guest

לא הרוויחה 3 מיליארד…הכניסה 3 מיליארד והפסידה 166 מליון
חברה שמרוויחה 3 מיליארד ממש לא שווה 24 מיליארד, לצורך ההשוואה פייסבוק הרוויחה ב 2015 1.5 מיליארד ושווי השוק שלה 325 מיליארד בבורסה. מיותר לציין שאם מישהו היה יכול\רוצה לקנות אותה הוא היה צריך להציע הרבה יותר מהסכום הזה..

רותי
Guest

חבל שניתנה במה לכותב שנראה כי לא מכיר את לינקדאין. מומלץ להבא לעשות קצת שיעורי בית לפני שכותבים כתבה

חגי
Guest

מסכים בהחלט עם כותב המאמר,
MS כבר אין לה היכולת להפיח חיים במשהו,
על אחת כמה וכמה בלינקדאין.
כמשתמש, היו לי הירהורי נטישה וחוסר תועלת בפרופיל שלי שם,
ולכן חוסר תוחלת "חיים" לאתר

ניר
Guest

וואו, איזו כתבה מביכה ברמתה.
״כמשתמש בלינקדאין, אני לא יכול לראות שום דבר ששווה לשלם בשבילו ואני אנחש שאין מספיק אנשים שיראו מספיק ערך בשירות כדי להפוך אותו לכזה ששווה “שדרוג לפרימיום”.״

אלוהים אדירים, אתה רוצה להגיד לי שבגלל ש*אתה* לא רואה סיבה? איזה משתמש אתה? אני מנחש שיש לך פשוט פרופיל שם. האם בכלל ניסית פעם אחת מחבילות הפרימיום שהם מציעים? האם עבדת כמגייס עובדים בסטרטאפ והשתמשת בכלי הגיוס המאוד עשירים שלהם?

בקיצור הכתבה מביכה וניכר שלכותב אין חצי מושג על התחום שהוא מתיימר לסכם.

אני
Guest

אני לא חושב שמייקרוסופט קנתה את לינקדאין בשביל לפתח אותה או בשביל להרוויח ממנה כסף. אני חושב שמייקרוסופט קנתה אותה כי היא זקוקה לבסיס הנתונים העצום שיש ללינקדאין. הרבה מידע מקצועי על הרבה מאוד אנשים

wpDiscuz

תגיות לכתבה: