הקמתם סטארטאפ? שמרו על העקרונות שלכם [משולחנו של סטארטאפיסט]

כל כך הרבה הסחות דעות והזדמנויות עסקיות יופיעו לכם במהלך הדרך, איך לא תאבדו את הדרך של הסטארטאפ שלכם?

פוסט זה נכתב על ידי אורי להב; יזם, איש טכנולוגיה, ים ומדבר. היום Co-founder ו-CTO של אאוטבריין.

<<< לפוסט הקודם: סטארטאפ אחד ושני יזמים שאוקיינוס ביניהם

תמונה: (flickr, cc-by, René (and then some

"ליל סערה מפרשית עתיקה
על גלים תיטלטל אבודה וסדוקה
ומרחוק מגדלור יהבהב
יסמן את החוף לספן העייף
מורה לו, אומר לו לאן"

את זה כתב דני סנדרסון וכל המוסיף… גורע.

טוב, זה ברור שבתור בוגרי חיל הים, כל עולם הדימויים באאוטבריין מגיע מהים אז גם לחזון שלנו יש שם. קוראים לו… המגדלור. עבור אאוטבריין זה פשוט – "אאוטבריין פועלת כדי לגלות לקוראים באשר הם תכנים מעניינים ורלוונטים בין אם הם ממונים ובין אם לאו".

תחת המגדלור הזה נצבעים עוד כמה ערכים שלנו אבל בגדול, כל מוצר שאאוטבריין תוציא תחת ידיה, כל החלטה עסקית וכל פעולה נעשית לאורו של המגדלור.

המגדלור הוא סוג של מנטרה שהעובדים ערים לה (גם כשהם ישנים) לפעמים קצת יותר מאיתנו ולא אחת הבאנו החלטה עסקית אל השולחן ואחד העובדים אמר: "אבל אנחנו מאבדים את המגדלור" וזה הספיק כדי לחשוב עליה פעם נוספת ולשנות כיוון בחזרה.

מי שחווה גם הפלגות בים (במיוחד סוער) וגם הקמת סטארט-אפ מבין שהדרך פתלתלה. שהתנאים מכתיבים את הכיוון הרגעי. שהזדמנויות באות והולכות, תחרות מופיעה ונעלמת וצריך לעיתים תכופות לשנות כיוון. מאוד קל לאבד את הכיוון הכללי ואת החזון במרדף היום יומי אחר הזדמנות מיידית כזו או אחרת. כאן מגיע תפקידו של המגדלור, הוא אמצעי הניווט שאליו נשואות העיניים ואליו נשאף.

ביום יום של היזם והסטארט-אפ פועלים המון כוחות שמושכים לכיוונים שונים. המשקיעים ששמעו על חברה שיכולה לשתף פעולה, משקיע או יזם שמעוניין באקזיט מהיר וממש לא מעניין אותו חזון, מתכנת שאומר: "רגע האלגוריתם המלצות שלי יכול להמליץ גם על מניות, למה שלא נבנה כזה מוצר? יש בזה טונה כסף", או חברת ענק שנציג (בד"כ זוטר) שלה אומר: "למה שלא תמליצו על מוצרים בדף הבית שלנו שיש בו פי 15 תנועה ממה שיש לכם?". כל הדברים האלו הם ללא ספק הזדמנויות עסקיות נהדרות אבל אם ניקח אותן… נאבד את המגדלור. נהיה אולי חברה אחרת ממה שהתכוונו.

ועוד על הזדמנויות

הזדמנויות הן לא בהכרח דבר רע, ברוב המקרים הן אפילו דבר טוב במטרה לקפוץ קדימה (קדימה, זוכרים? לעבר המגדלור). אבל בצד כל החלטה ישנה הזדמנות וישנם גם סיכונים.

עוד אחד מהעקרונות שלנו באאוטבריין: "למצות הזדמנויות ולא למזער סיכונים". סיכונים תמיד יש, אבל צריך לקחת אותם בפרופורציה. נטייה טבעית של אנשים היא להרבות בערכם של סיכונים ובכך למזער את ההזדמנות. זו נטייה טבעית אבל לרוב היא גורמת לעסק להתקע, לא לזוז מהמקום ולא להשתפר. לכן, סיכונים כבודם במקומם מונח ויש להיות מודעים אליהם אבל חשובות מהם הן ההזדמנויות. בסופו של יום ההזדמנויות הן שיזיזו את החברה קדימה למחוזות חדשים ויותר חשוב, לכיוון המגדלור.

לדוגמה:

הדרך הבטוחה לפיתוח תשתית התוכנה באאוטבריין היתה ללא ספק ללכת למקום ממנו באתי, תשתיות מיקרוסופט. הרבה יותר קל, יש הרבה יותר תמיכה מסודרת ויותר קל לגייס מפתחים. בחרנו ללכת לתשתיות קוד פתוח מתוך הבנה ששם נמצאת ההזדמנות האמיתית לגדול לאורך זמן, לגייס מפתחים ברמה גבוהה יותר ולהביא ידע שנמצא בעיקר אצל ענקיות האינטרנט. יותר קשה, יותר "מסוכן" אבל ההזדמנות גדולה יותר.

אם הגעתם לפה ולא עייפתם, כנראה שמשהו מנצנץ לכם באופק… אולי מגדלור?

אורי להב

אורי להב; יזם, איש טכנולוגיה, ים ומדבר. היום Co-founder ו-CTO של אאוטבריין.

הגב

8 Comments on "הקמתם סטארטאפ? שמרו על העקרונות שלכם [משולחנו של סטארטאפיסט]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
פבל
Guest

על כל דוגמא כזאת אפשר להביא שלוש דוגמאות של סטארטאפים ששינו כיוון והיו מאוד מאושרים עקב כך למשל: worklite

אורי להב
Guest

פבל שים לב.
המוטו בפוסט הוא ששינוי כיוון הוא מאוד לגיטימי, רצוי ואפילו בלתי נמנע. אבל ברגע שה"מגדלור נעלם" כלומר שינית את החזון, זו כבר חברה אחרת שחותרת למטרה אחרת.
שינויי כיוון רצויים כל עוד הם חותרים אל החזון והמגדלור.

פבל
Guest

אורי, מדובר על שינויים של 180 מעלות. לצערנו אין כללי אצבע בנושא הזה. לפעמים שינוי הכיוון זה טעות, ולפעמים זה ברכה.

יובל
Guest

או instagram

יוסף
Guest

צר לי, כל הנסיונות לסכם עקרונות אוניברסליים במשפטים בודדים ואז לקשט אותם בדימוי מעורר השראה, נדונו לפח הזבל וסליחה על הבוטות.

אאוטבריין היא חברה נהדרת, אבל חבר'ה – תמשיכו לעשות את מה שאתם עושים, אל תנסו להיות מנטורים בגרוש.

גדי
Guest
בלי להעליב באמת, אני לא כל כך מבין מה הביג דיל באאוטבריין. מנועי המלצה היו קיימים מימים ימימה. במקרה הטוב זה מושך משתמש ללחוץ על עוד כתבה או שתיים ובכך להאריך את זמן גלישתו באתר המדובר בעוד דקה או שתיים, אבל זה לא game changer. חסרים סטארטאפים כאלה שהופכים את העולם, שמזיזים גבולות, שמשנים צורת חשיבה. עוד גרוש וחצי לאתר תוכן, ממש לא ישנה את העולם. לעניין הפוסט, המנטרה של המגדלור נחמדה אך לא תמיד עומדת מול המציאות. ראה ערך ה-lean startup שמעודד pivoting תוך כדי תנועה, מבלי לפחד. בשיטה זו, המגדלור הוא "על גלגלים" ואפשר להזיז אותו לאן שנח.… Read more »
עופר
Guest

יש לי הרגשה שבסוף תתנגשו במגדלור… :)

דן
Guest

טוב חברים, עם כל כך הרבה קידום עצמי בשבועות האחרונים, הבנו שאתם משלמים בשביל זה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: