סטארטאפ "רזה": למי זה מתאים? [StartTWS]

במסגרת כנס StartTWS שנערך הבוקר התכנסו מספר גורמי מפתח בתעשיית הסטארטאפים במטרה לבדוק מה זה Lean Startup וכיצד הוא יכול לעזור גם לכם?

מקור: Newsgeek

במסגרת כנס StartTWS שנערך היום (ג') בנמל תל אביב, התאספו עשרה סטארטאפים מובילים בישראל ובאירופה במטרה לחשוף את הרעיונות שלהם ולפגוש אנשי הייטק שעשויים לעזור להם בהמשך הדרך. לצד השקת המיזמים נערכו שני פאנלים שנועדו לשתף את אותן חברות, יזמים ומשקיעים שנכחו באירוע במספר טיפים ועצות לגבי הצעדים הראשונים או הבאים שלהם בעולם הסטארטאפים.

במסגרת פאנל שעסק ב-Lean Startup בדקו המשתתפים מהי משמעות המושג, איזה חברות צריכות ליישם את המתודולוגיה הזאת וכיצד ניתן להרוויח משימוש בה.

לא מתאים לכולם

בשנים האחרונות החלו חברות סטארטאפ רבות לאמץ את גישת "הסטארטאפ הרזה" (Lean Startup), שיטה שבמסגרתה תהליך הקמת הסטארטאפ נעשה תוך כדי ניהול, יישום ופיתוח "רזים" ככל האפשר, במטרה לרכז את כל המשאבים ותשומת הלב בתהליך מואץ להגשמת החזון של היזמים.

הפאנל, שנערך בהשתתפות אנשי מפתח בתחום הסטארטאפים, שכללו את רן חקלאי, מנכ"ל uTest, קייטל אולסן (Kjetil Olsen) סמנכ"ל ELance באירופה וליעד אגמון, מנכ"ל Dynamic Yield ומייסד שותף בחברת Delver, שנרכשה על ידי Sears – ניסה להשיב לשאלות הבוערות בתחום.

הנקודה הראשונה והעיקרית בה עסקו חברי הפאנל היא שבעוד והמודל אינו מתאים לכל חברת סטארטאפ, במידה ויש לכם משאבים, תקציב או אפילו זמן מוגבל – נראה כי כדאי לכם לאמץ מודל זה ולהבין שהדבר החשוב ביותר הוא המשתמשים, תוך כדי התמקדות בהצגת הוכחה שהעסק שלכם עובד. כלומר, בעוד שכל סטארטאפ מתחיל עם רעיון שמעוניין לפתור צורך או בעיה קיימת, כל עוד העובדים יושבים במשרד הסגור, בודקים ומריצים את המוצר שלהם בצורה פנימית, הם לא יודעים אם הדרך שלהם היא נכונה או אם היא בכלל תביא משתמשים.

הפאנל סיכם כי במידה ובחרתם ליישם את המודל, עליכם לצאת ולהתמודד מול לקוחות כבר מהיום הראשון. צריך לבנות מוצר בצורה מהירה, וחשוב לקחת בחשבון שהרבה מהפיצ'רים ולעיתים חלק מהחזון הראשוני יאלצו להשאר בחוץ, במטרה להתחיל לקבל תגובות כמה שיותר מהר ולבסס את הדרך המתאימה למוצר, שתביא כמה שיותר לקוחות. יישום האלמנטים הללו מתחילת הדרך יעזרו לכם לחסוך בכסף, שכן שינויים בשלבים הראשוניים הם זולים וברי יישום.

למדו על הלקוחות שלכם

לדברי הפאנל, Lean Startup היא למעשה דרך בה אתם יכולים ללמוד יותר על הלקוחות ועל הצרכים שלהם מהר ככל האפשר, ולאמץ את המוצרים ופיתוחם בהתאם. רוב המשאבים של החברה צריכים להתמקד בהשקת המוצר ויישום הפידבקים מצד הלקוחות הפוטנציאלים והקיימים שלכם.

למרות האמונה שמדובר במוצר השייך לדור האינטרנט, זהו למעשה מודל שיכול לעבוד בכל צורה, בכל טכנולוגיה ובכל תחום. כל עוד המטרה של החברה היא לא לבזבז כסף, והיא מוכנה לענות על שאלות קשות כגון מה באמת חשוב במוצר ומהם האתגרים איתם באמת צריך להתמודד, Lean Startup הוא הדרך. עוד הוסיפו חברי הפאנל כי לפעמים, חברות נוהגות לייצר פיצ'רים ותוספים למוצר שלהם כאשר הם אינם בטוחים מהי המשמעות האמיתית של הרעיון. זהו האתגר המדהים ביותר, לקחת את הליבה של הרעיון ולהפוך אותה למוצר, במקום להתפלפל עם רעיונות מסביבה.

לשאלה כיצד ניתן להחליט האם החברה שלך עומדת בתנאים לייצור מוצר מינימלי הכרחי ולהשיקו לשוק? השיבו חברי הפאנל כי במידה ואתם מסוגלים להגדיר את הסטארטאפ שלכם במשפט אחד – זהו הפיצ'ר העיקרי שלכם וזה הרעיון והמוצר בו אתם צריכים להתמקד. אפילו פייסבוק התחילה במודל MVP, כאשר כל מה שמארק צוקרברג רצה הוא למצוא בחורות בהארוורד. מתוך הרעיון המינימלי והקטן הזה, הקים את המוצר והצליח לשנות את העולם. גם דרופבוקס פעלו במודל דומה, כששיחררו סרטון יוטיוב המציג את המוצר וקיבלו למעלה מ-75 אלף בקשות הרשמה לבטא, עוד לפני שהתחילו לפתח את המוצר.

מקור: Newsgeek

אתגרי במיוחד

הקונספט העיקרי העומד מאחורי המודל, הוא הפיכת תהליך הפעולה הטבעי של החברה. במקום לבנות מוצר ואז להתחיל לחפש לו את הלקוחות המתאימים, צריך קודם כל למצוא את הלקוחות ואז לבנות את תהליך העבודה, במטרה לענות על הדרישה המגיעה ישירות מהם.

חברי הפאנל תמכו פה אחד בקונספט שבמידה ולסטארטאפ חסרים כלים משמעותיים בתהליך, כגון עיצוב, בנייה ואפילו פיתוח – שימוש בפרילאנס יכול להעצים את היכולות המינימליות של העסק. כך שבמידה ואין לכם כשרון עיצובי, תוכלו להשקיע כמה דולרים ולבנות אתר או לצלם סרטון מושקע במיוחד, במטרה לבדוק האם בכלל קיים שוק למוצר שדמיינתם במוחכם.

אבל לטענתו של הפאנל, האתגר הגדול ביותר העומד בפני החברות הללו הוא המקום בו עליהם למתוח את הקו. כלומר, במידה ויוציאו מוצר מלא בבאגים הם עלולים לאבד את קהל הלקוחות שהתעניין במוצר, אך בדיקה מאסיבית וחוזרת של המוצר עלולה לבזבז כסף ומשאבים ולמעשה לבטל את כל הקונספט של ה-Lean Startup. חשוב להבין כי כל פעולה שאתם נוקטים צריכה לשרת מטרה עיקרית, וחברי הפאנל אף ממליצים לשחרר את המוצר כשחלק מהחזון נשאר מחוץ למוצר הראשוני, בכוונה. יש לבדוק את המוצר בצורה מהירה ולשחרר מוצר שגם הוא "רזה", במטרה לבדוק כיצד ניתן ומומלץ לפתח אותו הלאה, והאם החזון הראשוני שלכם אכן היה הדרך הנכונה, או שעליכם לשנות כיוון.

חשוב לא להתעקש להכניס כל רעיון וכל פיצ'ר קטן שאתם חושבים עליו, ובאמת לחשוב מהם האלמנטים המינימליים ביותר אותם אתם יכולים ליישם. לא צריך לגייס 3 מיליון דולרים כדי להוציא מוצר וחשוב להבין כי גם המשקיעים אינם אוהבים להשקיע בסיכון, אלא בצמיחה.

לסיכום, הציעו משתתפי הפאנל לסטארטאפים ויזמים השוקלים להתחיל ליישם את מתודולוגיית ה-Lean Startup אך אינם בטוחים כיצד להתחיל, להתחיל לקרוא ספרים בנושא הכוללים גם סיפורים של חברות אחרות וכיצד הן צמחו. כך ידעו מה בדיוק מחכה להם בדרך, והאם זה הקונספט שמתאים גם למוצר שלהם.

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

5 Comments on "סטארטאפ "רזה": למי זה מתאים? [StartTWS]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
סתם אחד
Guest

יזמים מתליחים שכנראה לא מבינים יותר מדי ב LEAN STARTUP.
החל מהרעיון של לזהות שלושה פיצרים ודרך שחרור גרסה ל אבנגליסטים, שיכולה להיות עם באגים כל עוד היא באמת פותרת את הבעיה.
ושכל הרעיון הוא לבדוק היפותזות…
ודרך אגב אריק רייס, סטיב בלאנק וכל החבורה מדברים שזה מתאים לכל מי שמפתח בסביבת אי ודאות בלי קשר לגודל ולתקציב.
בודקים היפותזות.
מומלץ לכל מיזם!!

משה קפלן
Guest

או במשפט אחד. לכו לקרוא את Getting Real
http://gettingreal.37signals.com/

ממשיכים לפתח,
משה קפלן

פבל
Guest

מודל הלין סטארטאפ מתאים לסטארטאפים עם חזון קטן, מוצר שהוא נישתי ולעולם לא יתאים לתפוס שוק עצום.
מוצרים עם חזון גדול, שהמשתמש היה מסרב להשתמש בהם במצב "בוסר" לא מתאימים לזה.
הרבה מאוד מוצרים צברו קהל מעריצים דווקא בזכות עושר הפיצ'רים כגון אייפון, ג'ימייל, דרופבוקס (שנתמך בהרבה פלטפורמות) ועוד.

סתם אחד
Guest

דרופבוקס הוא אחת מהדוגמאות שנותנים בזמן שמסבירים LS/
זאת מתודולוגיה שמתאימה לסביבת אי ודאות ולחדשנות

אליקים סלע
Guest

כל מה שנכתב בכתבה נכון .לי יש מצב דומה למוצר לפני שווק

wpDiscuz

תגיות לכתבה: