רגע לפני שאתם פותחים משרדים בחו׳׳ל

התרחבות לחו׳׳ל רלוונטית כשאתם נמצאים במעמד בשל מספיק, הנה שני דברים שצריך לקחת בחשבון רגע לפני שיוצאים לדרך

Aerial view San Francisco getty images

קרדיט תמונה: Getty Images Israel

מאת אייל מולדובן, VP BizDev, חברת Payoneer

ההתייחסות ל-״Going Global״ לחברות אמריקאיות שונה מהותית מהאופן בו חברות ישראליות מתייחסות אליו. ארה"ב מהווה את השוק הגדול ביותר בעולם במונחי תוצר מקומי גולמי (כנראה זמנית עד שסין תעקוף אותה), עם 300 מיליון צרכנים ו-36 מיליון עסקים כלקוחות פוטנציאלים חברות אמריקאיות יכולות להשהות את ההחלטה למועד מאוחר יותר אם בכלל.

Facebook, Uber, Airbnb, Netflix ואחרות הן דוגמאות לחברות שלקח להן יחסית זמן רב עד שהרחיבו את פעילותן אל מחוץ לארה"ב בצורה מסיבית. מצד שני, חברות ישראליות פועלות בשוק קטן יחסית, בו השפה העברית אינה מדוברת באף מדינה בעולם ולכן התרחבות מחוץ לגבולות ישראל היא צורך קיומי. חברות אילו לרוב ידלגו על שלב הפיילוט בישראל ומראש יבנו את המוצר כך שיתאים לשווקים בינלאומיים.
דן סינור וסול סינגר מתייחסים בספרם "סטארטאפ ניישין" לנקודה זו כאחד הגורמים להצלחת חברות היי-טק ישראליות. במאמר זה אדבר על העקרונות החשובים שיש להתמקד בהם, בתוספת טיפים פרקטיים על האופן בו מומלץ להתרחב ולפתוח משרדים ברחבי העולם.

לפני שאתחיל חשוב אולי לזכור שמדובר הרי בבעיה נפלאה הניצבת בפניכם. פתיחת משרדים לוקליים הינה שלב מתקדם בחייה של חברת הזנק ולרוב נעשה רק לאחר שיש לחברה בסיס לקוחות והכנסות. הציפייה מחברה בישראל למשל היא להשיג את הלקוחות הראשונים ללא צורך בפתיחת משרד, אלא תודות לשיפור המתמיד באמצעי תקשורת וזמינות של כנסים וטיסות רבות.

ההחלטה לקחת את הצעד הנוסף ולפתוח משרדים עם אנשים מקומיים היא מושכלת ועיקרה – איך ממנפים הצלחה באיזור מסויים כאשר מטה החברה נמצא בישראל. המטרה המרכזית לפתוח משרד מקומי היא להפוך לשחקן מוביל בטקטיקת ״Boots on the ground״.

רגולציה ומיסים

אולי הצעד המשעמם ביותר אך בעל השלכות מהותיות ביותר אם לא נעשה נכון. אין להקל ראש בבחירת עורך דין ורואה חשבון בעלי ידע וניסיון עשיר שבדרך כלל מגיעים עם תג מחיר גבוה ובנק שעות שאינו נגמר. ישנם משרדי עורכי דין ורואי חשבון גלובאליים, עם סניפים הממוקמים ברחבי העולם. התקשרות עם משרד שכזה, שיש לו נוכחות מקומית מגוונת, תבטיח קבלת שירות ומקצועיות ברמה דומה במקומות השונים בעולם ולעיתים גם יוסיף מימד של מבט ״הוליסטי״ על פעילויות החברה במקומות השונים בעולם. תחום זה יצירתי מאוד שכן יש דרכים רבות להגדיר את מבנה החברה, המשרדים המקומיים ואת האחריות של העובדים המקומיים. הגדרת החברה יכולה להשפיע על מבנה המס ועל ההוצאות המקומיות במשכורות. יש יותר ויותר חברות בישראל שעברו תהליך כזה ומומלץ להתייעץ איתן היות והידע קיים ונגיש.

גיוס מנהל מדינה וצוות ראשוני

בשלב זה לחברה יש כבר בדרך כלל מאות עובדים במשרד הראשי, תרבות ארגונית עשירה וידע רב שיש להחדירו למשרד החדש ולכן מנהל המדינה/איזור מהווה דמות מפתח להצלחה.

בחירת מועמד מתאים לתפקיד צריך להיעשות בשני מישורים: האחד, חיפוש מועמדים מתוך הסביבה הקרובה של החברה, לקוחות החברה או שותפים אסטרטגים באותה מדינה. השני, עבודה עם חברת
Excusive Head Hunting מקומית כאשר יש להגדיר במדויק מהן דרישות התפקיד: רקע מקצועי, שנות ניסיון וכיוצא בזה. מניסיוני, יש להשקיע זמן רב בתהליך הראשוני כולל הבאת דוגמאות ב-Linkedin
של מעומדים פוטנציאלים, זאת כדי להמחיש את הדרישות. בנוסף, חשוב לתת פידבק ארוך ומקיף על קורות החיים הראשונים שמתקבלים: האם היו רלוונטיים, מה אהבתם ומה פחות כדי למקד את חברת כוח האדם במציאת בעל התפקיד המתאים ביותר.

כמו כן, מומלץ לבצע את כל הראיונות עם וידאו ולא רק בטלפון (סקייפ או תוכנה אחרת) כך ישנה אפשרות לקלוט מידע רב דרך תנועות הגוף והמבט בעיניים שהיה מתפספס בשיחת טלפון פשוטה. כאשר מגיעים ל 2-3 מועמדים סופיים מומלץ להטיסם למשרד המטה שההנהלה הבכירה תוכל להתרשם מהם. אחד הדברים החשובים ביותר בגיוס הראשון היא עד כמה אפשר לסמוך על המועמד. יש לקחת בחשבון שגם אם תהליך הלימוד הראשוני כולל חודש שלם במטה החברה, בסופו יהיה לחברה עובד במקום מרוחק שהבקרה עליו ועל פועלו היא קשה מאוד.

אם ישנם שני מועמדים סופיים שאחד מהן הוא סופר מוכשר ועם פונציאל אדיר ומועמד שני מוכשר במידה פחותה יותר אך בנושא של יציבות עולה על המועמד הראשון, המלצתי היא לקחת את המועמד השני.

באותה סיטואציה אך במידה והפעם הגיוס הוא למטה החברה, הייתי ממליץ על המועמד הראשון. שיחה עם ממליצים היא שלב חשוב ואחרון לפני הגיוס ולכן מקבל משקל רב בהחלטה הסופית, יש להבין שיש שוני רב באופן בו מתקבלות המלצות בחו״ל לעומת ישראל. בישראל התרבות ישירה וכולם מכירים את כולם ולכן מאוד יפתיע אם תקבלו המלצה מסויימת שתתברר שאין לה אחיזה במציאות. לעומת זאת במדינות אחרות בהן יש תרבות של פוליטלי קורקט, פחד מתביעות ואוכלוסיה גדולה לא בהכרח תביא להמלצה התואמת את כישורי המועמד.

לסיכום הכינו דרכונים ובמיוחד את המשפחה אשה/בעל וילדים וצאו לדרך להפוך את ישראל from startup nation to scale up nation.

הכתבה בחסות Payoneer

Payoneer היא חברת Fintech שמתמחה בהעברת תשלומי B2B בינלאומיים אונליין. החברה הוקמה בשנת 2005 ורווחית, עם 10 משרדים ו-650 עובדים מסביב לעולם ואופק התפתחות מאוד מעניין לשנים הקרובות. במאי 2016 החברה נבחרה לאחד משלוש הסטארטאפים המבטיחים בישראל לשנת 2016 ע"י עיתון כלכליסט. רוצים להיות חלק מאיתנו? לחצו כאן!



כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: