8 כלים ויכולות שהעבודה התובענית בהייטק נותנת לכם מבלי שאתם שמים לב

הדרישות מאנשי הייטק גבוהות אבל האתגרים שהם עומדים בפניהם עוזרים להם לפתח כמה מיומנויות ייחודיות שיכולות לקדם אותם לתפקיד הבא, ואולי אפילו להמציא את עצמם בתחום חדש

Peopleimages/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Peopleimages/ Getty Images Israel

מאת אמה ורדימון, מנהלת שיווק

עבודה בהייטק היא מתגמלת מאוד אבל גם תובענית לפחות באותה המידה. הציפיות מעובדי ההייטק רבות: עבודה אינטנסיבית ומהירה, שעות ארוכות, ללמוד ולהתעדכן כל הזמן, להסתגל לשינויים ושאר דרישות שמגיעות עם המשכורת וכרטיס התן-ביס.

כן, הדרישות האלה אמנם מאתגרות אבל הן גם מאפשרות לעובד להתפתח, הן בתפקידו הנוכחי והן לקראת תפקידיו הבאים. סט הכלים שרוכשים אנשי ההייטק תוך כדי עבודה יומיומית מאפשר להם במקרים רבים גם להמציא את עצמם מחדש בתפקיד אחר בתחום או בהסבה לעולמות חדשים, ודווקא צורת העבודה בהייטק התובעני מקלה על המעבר מתחום לתחום ביחס למקצועות אחרים. הנה כמה מהמאפיינים של עבודה בעולם ההייטק שיכולים לאפשר שינוי כזה.

1. לצלול למים העמוקים

בהייטק מצפים מהעובדים ללמוד מהר ולבצע מהר. יש משימה או תקלה ואתם עדיין לא סגורים על החומר? ובכן, תתאמצו. כל האינטרנט עומד לשירותכם וגם הקולגות ישמחו לעזור, והציפייה היא שתצללו לעומק ותמצאו במהירות את הדרך לבצע את מה שדרוש. עבודה בצורה כזו תפתח את החשיבה מחוץ לקופסה ואת היצירתיות,ובדיקה, התייעצות וניסיונות יביאו פעמים רבות לפתרונות לא קונבנציונליים.

עוז לוטם, בן 29 מתל אביב, היה מנהל אופרציה בחברת VIDRIDE שעוסקת בתחום הדיגיטל והשיווק באינטרנט. כיום הוא צלם פרילנס ובעל עסק עצמאי, והוא מאמין שליכולת הזו – לצלול למים עמוקים – הייתה אצלו השפעה רבה כשהחליט לשנות כיוון: "מהרגע שהחלטתי לנסות להפוך את הצילום למקצוע, עשיתי את זה מהר מאוד. נכנסתי לעומק הנושא, התעניינתי, הפנמתי, הבנתי שהפקות אופנה יכולות להיות כיוון טוב ומיד נכנסתי לזה. היום כבר יש לי כמה פרויקטים של צילומים. פשוט צללתי לתוך העניין".

2. למידה רבה ומהירה

עולם ההייטק לא נח לרגע. טכנולוגיות משתנות עוד לפני שהן מושקות, תוכנות מתעדכנות בגרסאות חדשות כל הזמן ופיתוחים חדשים מחליפים ישנים. אין ספק, איש הייטק טוב חייב להיות עם יד על הדופק, כי אם לא יקפיד להתעדכן וללמוד את מה שחדש בתחומו הוא יישאר מאחור. עבודה בתחום גורמת לעובד להפנים את חשיבות הלמידה, מחדדת את יכולת הלמידה שלו (ללמוד בהייטק זו רוטינה קבועה, לא קורס שעושים פעם בשנתיים), מפתחת את הסקרנות המקצועית והאינטלקטואלית ומצריכה להפנים צורות למידה שונות.

למיומנויות הלמידה הייתה השפעה מכרעת על ההחלטות שקיבלה אפרת חפץ, בת 43 מהיישוב אורנית. חפץ הייתה ממקימי חברת ההייטק דטא JCE ושימשה בה מנהלת השיווק. בהמשך שינתה כיוון לחלוטין והיום היא מעבירה סדנאות לבניית בובות. "אני כל הזמן לומדת", היא אומרת, "אני טובה בלקחת דברים מסובכים ולפשט אותם לחלקים קלים יותר. למדתי את זה בהייטק, ואני מיישמת את זה בבניית הבובות. יש לי היכולת לקחת מוצר מוגמר, שנראה לאנשים קשה מאוד להרכבה, ולחלק את זה לשלבים פשוטים".

3. עבודת צוות

העבודה בהייטק היא לרוב לפי פרויקטים, ואת המשימה צריך לבצע צוות שכל אחד מחבריו אמון על חלק אחר: מתכנתים, מאפיינים, אנשי בדיקות תוכנה ומנהל, שמארגן את כל האופרציה הזאת ומפקח עליה. כך מתרגלים אנשי ההייטק עבודה בצוות ומתנסים באינטראקציות הדרושות כדי שכולם יוכלו להגיע ביחד לקו הסיום של הפרויקט. העובד רוכש יכולות עבודה רוחביות-מערכתיות, לומד לחבר בין אנשים, לנהל מו"מ ולהתנהל בתוכו, להגיע לפשרות ולהסכמות עם עובדים אחרים, לבנות שיתופי פעולה, לפתור קונפליקטים ועוד שיטות ודרכים הדרושות לעבודה בצוותא – כל אלה כישורים שיכולים לעזור בכל תחום.

4. עבודה מול תרבויות שונות

הייטק זה ביזנס גלובלי, אין חברת הייטק שאנשיה לא נדרשים לעבוד מול גורמים בחו"ל. בין אם מדובר בעבודה מול סניפי החברה בחו"ל, לקוחות, ספקים, חברות המספקות תשתיות, תוכנות ותמיכה לחברה, משקיעים ועוד – צורת העבודה הזאת מצריכה יכולת לעבוד עם תרבויות שונות. המשמעות היא גם אדפטציה לתרבות העסקית של הגורמים מחו"ל, למשל להיות פורמלי כמו אמריקאי, מנומס כמו בריטי או טקסי כמו יפני. עובד שנאלץ לעשות את כל זה יגלה שהוא לא רק מפתח גמישות בצורת העבודה שלו, אלא מפתח גם את היכולת להקשיב, לזהות דפוסי התנהגות, חשיבה ועבודה שונים, להיות רגיש לניואנסים ולדעת להתאים את עצמו למצבים משתנים.

5. עבודה עם לקוחות

בין אם אתם עובדים בחברת תוכנה, חברת תשתיות או חברת אינטרנט – תמיד יש לכם לקוחות. הם יכולים להיות ספורים (חברות אחרות שקונות תוכנה שלכם) או רבים (גולשים מכל העולם שרוכשים באתר הסחר שאתם מפעילים). עבודה מול לקוחות מלמדת את העובד לתת שירות, להקשיב, לקרוא ולהבין את הצרכים של מי שנמצא מולו, ליצור קשר בין-אישי ולוודא שהלקוח שבע רצון.

לוטם מסכים שהניסיון בעבודה מול לקוחות תרם לו רבות גם בעיסוקו כצלם: "העבודה כעצמאי מחייבת ללמוד להתנהל מול סוגים שונים של אנשים – קולגות או לקוחות – לדעת להתנסח ולשווק את עצמך, ואת כל זה למדתי בעבודה שלי בהייטק. למדתי איך להיות פחות סחבקי ויותר מקצועי מול הלקוחות, והיום כשאני בונה עסק, היכולת הזאת מאוד עוזרת לי".

6. יכולת המצאה

אין הרבה תחומים שהדרך לעשות דבר מה או לפתור בעיה בהם היא להמציא משהו מאפס, אך בהיסטוריה של ההייטק כך בדיוק הומצאו טכנולוגיות חדשות לגמרי. אולי כבר לא תמציאו את ה-HTML5 שיחליף את הפלאש, אבל פעמים רבות עובדי הייטק נדרשים לאתגר את המוח ואת יכולת ההמצאה כדי להמציא פיצ'ר חדש.

"חשוב להיות יצירתי ולא לקפוא על השמרים", אומר לוטם, "במשך שנים רבות הצילום היה תחביב, ועכשיו כשהפכתי את זה למקצוע אני משתמש הרבה ביכולת שרכשתי להיות כל הזמן יצירתי ולחשוב על כיוונים חדשים שאני יכול ליישם בהם את מה שלמדתי". גם חפץ מאמינה שליכולת להמציא את עצמך יש תרומה רבה להצלחה בתחום החדש: "התחלתי עם סדנה מסוג אחד, והיום יש לי שישה סוגים של סדנאות לגילים שונים, עם בובות שונות. אני חושבת על הכול תוך כדי תנועה".

7. להתפתח רוחבית

במקצועות רבים מסלול הקידום נע מלמטה למעלה – מתחילים בתפקיד מסוים ומתקדמים לתפקיד בכיר יותר באותו תחום: מנהל צוות, מנהל מחלקה, מנהל חטיבה ועוד. אבל בהייטק ניתן להתקדם גם לצדדים. תפקידים רבים בתעשייה – גם כאלה שאינם בהכרח טכניים – דורשים ידע והבנה בפיתוח. למשל, מנהל מוצר או מנהל מכירות בחברת הייטק צריכים להבין בטכנולוגיה של המוצר ולדעת לדבר על קוד, ממש כמו מתכנת, כדי לבצע את העבודה כמו שצריך, ולכן לא מפתיע למצוא בתפקידים אלה מישהו שבעברו עסק בפיתוח; גם System Engineer למשל לא נולד כזה וגם לא הגיע לתפקיד היישר מלימודיו, אלא הוא עבד קודם במשרות שנתנו לו את הרקע להתפתח לתפקיד בכיר זה.

8. להפוך לגורו

בתחומי ההייטק, פעמים רבות אנשים שהם ממש, אבל ממש, טובים בתחומם – הופכים למנטורים שלו. לפעמים שמם הולך לפניהם בצורה כזאת שהם יכולים לעזוב את המשרה בחברה שבה הם עובדים ולהפוך ליועצים עצמאיים. חברות הייטק יזמינו אותם לייעוץ והדרכה על בסיס תשלום שעתי בסכומים גדולים.

הכתבה בחסות Jobinfo

חברת ההשמה להייטק Jobinfo מלווה למעלה מ 15 שנים מועמדים טכנולוגיים ואקדמאים לכל אורך הקריירה שלהם. הבנה של תכנון קריירה, עבודה לפי תחומי התמחות (חומרה, תוכנה, תקשורת, ביומד, מערכות מידע, כספים, שיווק ומכירות, רכש ותפעול) בשילוב מידע אודות דרישות החברות המגייסות, מאפשרת לנו לקדם אתכם לשלב הבא ולגרום לכם להתבלט מבין כל המועמדים. לקוחותינו: חברות הייטק מובילות, חברות הזנק, חברות בינלאומיות ומרכזי פיתוח בארץ. לצפייה במשרות החדשות – היכנסו לאתר

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: