האם התוכן הוא המלך גם בעידן המובייל?

סטיב ג'ובס אמר בתחילת הדרך של האייפון "אין צורך באפליקציות, תעשו וובאפס", אמר ואז הבין שהעולם רוצה משהו אחר ומשם המיליארדים מוכיחים את החשיבות של הצעד הזו. האם התוכן נשאר המלך גם בעידן המובייל או שאופן הגשת התוכן הפך להיות חשוב יותר?

הפוסט נכתב על-ידי גל בריל, מייסד ומנכ"ל חברת הסטאטראפ הישראלית Uppsite, המפתחת פתרון המאפשר לאתרי אינטרנט לייצר אפליקציות לפלטפורמות המובייל השונות.

אפתח ואומר – התוכן הוא המלך בעידן המובייל, אבל אך ורק אם הוא מוגש בצורה מייטבית עבור מכשירי המובייל.

היה זה ביל גייטס במאמר דעה שהטביע את המשפט שכל מי שפועל בזירת האינטרנט כגון יוצרי תוכן, בעלי אתרים, עיתונאים ואנשי שעה בעידן הדיגיטלי – כולם מכירים, מדקלמים ויכולים לחוות דעה ביחס לאותו מטבע לשון, בין אם הם מסכימים או מוצאים איך להתווכח עליו – כולם יודעים שיש השלכה ישירה בין התוכן לשימוש באינטרנט.

בשנת 2007 קמה חברה ושינתה מהותית את צריכת התוכן והמדיה הדיגיטלית. אפל הביאה לעולם את עידן הסמארטפונים, ובעודו עומד על הבמה ומכריז על האייפון הראשון, סטיב ג'ובס המנוח הכריז על עידן חדש לחלוטין.

עידן המובייל שהאייפון והאייפד הובילו, שינה מהותית את כמות התוכן, את התזמון ובעיקר את הצורה בה אנחנו צורכים את התוכן שלנו. אפליקציות שהופיעו בדור השני של האייפון ואיתן חנות האפליקציות, אשר הביאה אותנו יחד עם האנדרואיד וה-Windows Phone ללמעלה ממיליארד אפליקציות שאנחנו יכולים להתקין על מחשבי העל המונחים בכף ידנו בלחיצת אצבע קלילה.

 אחד התחומים שבצורה מפתיעה נשאר מאחור הוא האינטרנט. אותו אינטרנט שהוביל את מהפיכת המידע בעידן הדיגיטלי נשאר יחסית מוזנח והאמת שאם נחשוב על זה – זה לא באמת מפתיע כל כך.

איך זה יכול להיות? האינטרנט הוא זירה תחרותית, בה כל יוצר תוכן יכול בתוך כמה דקות וללא תשלום, להעלות אתר ולהתחיל לכתוב כל אשר עולה על רוחו. בניגוד למדיות אחרות, האפשרות הזו מביאה המון תוכן בעלות נמוכה ביותר, אך יחד עם זאת כמות ההכנסות והמשאבים שעומדים לרשות יוצרי התוכן הללו היא נמוכה משמעותית משחקני המדיה הטלויזיונית לדוגמא.

התוצאה – יוצרי התוכן הללו אינם יכולים להרשות לעצמם ליצור לעצמם את ה"גביע הקדוש" של עידן המובייל, קרי אפליקציה! כל התהליך הנפלא לכאורה של עידן המובייל מעלה את אותה שאלה איתה פתחנו – האם התוכן הוא המלך בעידן המובייל?

תהליך צריכת התוכן המקובל וזה שישלוט גם בעידן המובייל ככל הנראה הוא: חיפוש/רשתות חברתיות > מציאה תוכן אקראית > צריכת תוכן ראשונית > חזרה לאותו יוצר תוכן – במידה והתוכן הוגש בצורה איכותית.

בעידן האינטרנט, כפי שציינתי, יצירת במה להגשת התוכן היא קלה, מהירה וזולה ביותר, קחו לדוגמא את פלטפורמט ניהול התוכן (CMS) הפופולרית ביותר בעולם – וורדפרס, אשר עליה פועלים מעל ל-18 אחוזים מהאתרים בעולם. וורדפרס היא מערכת חינמית ואפשרויות העיצוב שלה הן קלות ואף זולות. האפשרות של הקמת אתר תוך 15 דקות היא אחת הסיבות שהפלטפורמה הפכה לכזו פופולארית.

מקור: WordPress.org

מה קורה בעידן המובייל?

החיפוש והרשתות החברתיות ממשיכות להיות אפיקי מציאת התוכן כפי שהן באינטרנט. הן ידעו להתאים את עצמן בשנים האחרונות לשינוי הגדול שקרה, והפכו את עצמן לזמינות בכל פלטפורמה חדשה, מה שלא ניתן להגיד על התוכן עצמו באתרים הרבים שברשת. מחקר שערכנו ב-100 אתרי התוכן העצמאיים המובילים בעולם גילה שכ-80 אחוזים מהם אינם בעלי אפליקציה או נוכחות מובייל ראוייה. כשהרחבנו את המחקר ל-100 אתרים מובילים, המספר עלה קצת מעל ל-87 אחוזים!

לשם הבהירות, אני חייב לעצור ולהסביר מה היא נוכחות מובייל ראויה. נכון, כל מכשיר מובייל שאנחנו רוכשים מגיע עם דפדפן מובייל מובנה, זה היה כך מהאייפון הראשון, דרך כל אנדרואיד ולאחרונה כל דפדפן שמכבד את עצמו הוציא גרסת מובייל. עם אותם דפדפני מובייל ניתן לגשת לכל אתר אינטרנט, זאת מאחר והדפדפנים יודעים להציג את השפה שבעזרתה כתובים כל האתרים, HTML. חלק עושים את זה יותר טוב מאחרים, חלקם עושים את זה יותר מהר, אבל כולם עושים את זה די טוב.

אז בעצם הדפדפן הוא הפתרון לנוכחות מובייל טוב? אז זהו שלא כך הדבר. נוכחות מובייל איכותית אינה עמוד אינטרנט שנבנה עבור מסך המחשב, מסך שכזה מאפשר תצוגה מיטבית לאתר שרוחבו 1024 פיקסלים (מידת כמות הנקודות לרוחב העמוד), מסך אייפון לשם ההשוואה מציג כ-320 עד 640 פיקסלים ועושה את זה על מסך של 3.5 אינץ, לעומת מסכי מחשב של 21 אינץ ויותר, מעבר למספרים היפים, השורה התחתונה היא שהתוכן מוצג קטן, לא קריא ובפריסה שאינה מאפשרת קריאה סבירה. תחשבו על כל הפעמים שביצעתם זום לתוכן עם תנועת האצבעות הידועה וזאת רק על מנת שתוכלו לקרוא את האותיות הקטנות.

אז מה היא אותה נוכחות שכן מתאימה?

מקור: Uppsite

פה ישנם שני מושגי יסוד שאפרט על מנת להגיע לתשובה:

א. וובאפ (WebApp) – שינוי פריסת המידע בעמוד אינטרנט שכתוב באותה שפה (HTML), אך מתוכנן מראש עבור המסכים שמונחים אצלנו ביד. את התצוגה המותאמת נהוג להשיג בעזרת תבנית עיצוב ייעודית, או לחילופין יצירת עיצוב "תגובתי" (Responsive Design) בו הקוד של ה-HTML  וה-CSS לוקח בחשבון את רוחב המסך שעליו הוא מוצג, ומשנה את האלמנטים השונים על מנת שהם יוצגו נכון. לשם ההגינות – לשיטה זו, סטיב ג'ובס אמר בתחילת הדרך של האייפון "אין צורך באפליקציות, תעשו וובאפס", אמר ואז הבין שהעולם רוצה משהו אחר ומשם המיליארדים מוכיחים את החשיבות של הצעד הזו.

ב. אפליקציות (Native App) – אפליקציה ייעודית שכתובה בשפת התכנות המקורית עבור פלטפורמת המובייל אליה היא פותחה, על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר שניתן ליצור.

ישנו דיון סוער מה היא הגישה הנכונה להביא את האינטרנט אל המובייל, וואבאפ (כי זה די והותר, כי זו השפה של האינטרנט וכו') או אפליקציות (כי זה יותר איכותי, מהיר וכו'). אז מה התשובה הנכונה? שתי הגישות נכונות לחלוטין. יותר מזה, שתי הדרכים אפילו הכרחיות על מנת לייצר ולהגדיל את נגישות האינטרנט בעידן המובייל.

כזכור, מסלול צריכת התוכן לא עומד להשתנות בעתיד הקרוב. החיפוש והרשתות החברתיות יובילו אותנו לגילוי התוכן, אך כעת בעידן המובייל, בחלק גדול מהמקרים, השרשרת נשברת כאשר המשתמש מגיע לאתר שאינו מותאם לצריכת תוכן במובייל. זוהי גם הסיבה שהמסלול האידיאלי לצריכת תכן במובייל הוא זה:

חיפוש/רשתות חברתיות > וובאפ > אפליקציה > חזרה לתוכן בעזרת דחיפת מידע.

לאחר שמצאנו תוכן וכעת אנחנו צרכניים אקראיים, אנחנו לא מתקינים אפליקציה אלא מצפים לקבל אותו בצורה המיטבית דרך הכלי ממנו הגענו. פה נכנסת לפעולה גרסת הוובאפ של האתר, המאפשרת לצרוך את התוכן בצורה מיטבית על גבי האינטרנט הנייד. תוכן איכותי הנצרך בצורה מותאמת יגרום לנו לחזור, ורק לאחר צריכת התוכן בצורה כזו, נשאף לקבל אותו בצורה איכותית עוד יותר. לכן, נהיה מוכנים להשקיע בהתקנת האפליקציה של אותו יוצר תוכן ולהנות מדחיפת מידע (PUSH) ועוד מגוון של פונקציות המתאפשרות רק על-ידי אפליקציות ייעודיות.

הרצף הזה הוא העתיד של האינטרנט בעידן המובייל. את הרצף הזה, ניתן להשיג אך ורק במחשבה מקדימה של פתרון כולל שמכיל את כל האלמנטים הללו. לרוב, נהוג לחשוב שעלות פתרון כולל שכזה הופך את הפיתוח ליקר ולא זמין אלא לאתרים גדולים, אך העידן הזה עומד להשתנות ללא הכר. פתרון כגון UppSite מזניק את האינטרנט אל תוכן עידן המובייל, בעלות נמוכה עד אפסית ועם מוצר באיכות גבוהה במיוחד.

כפי שפתחתי בתחילת המאמר – התוכן הוא חשוב, תצורת ההגשה שלו חשובה, על אחת כמה וכמה בעידן המובייל. זאת גם הסיבה שבגללה חשוב ליוצר תוכן לקחת חזרה את המושכות לידיים ולתת למשתמשי המובייל שלו, שהולכים ומתרבים בקצב מהיר, את הפתרון המקיף והאיכותי ביותר שנדרש.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה on "האם התוכן הוא המלך גם בעידן המובייל?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Aci Alex Brill
Guest

יופי של הסבר, מפורט ומסביר בצורה עניינית.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: