האם אפל תהיה הבלאקברי הבאה?

אפל היא מומחית בהנדסה ובעיצוב מוצרים, אבל בהשוואה לענקיות כמו גוגל או פייסבוק נראה לא פעם שהיא דורכת במקום. האם שינוי תפיסות ושיתופי פעולה ישאירו אותה מובילה בעולם הטכנולוגי?

טים קוק. לא רבים האמינו שהוא יצליח להיכנס לנעליים הענקיות של סטיב ג'ובס. מקור: אפל

האם הוא הצליח להיכנס לנעליים הגדולות של ג'ובס? מקור: אפל

מאת: גרג סאטל

בפוסט בבלוג שהפך ויראלי לאחרונה, טען אחד ממייסדי טאמבלר מרקו ארמנט כי אפל אולי תהיה הבלקברי הבאה. לדבריו, בעוד חברות אחרות כמו אמזון, פייסבוק וגוגל מתקדמות בטכנולוגיות מפתח של אינטליגנציה מלאכותית, אפל נראית כנותרת מאחור. ברור כי הוא צודק לגבי הנקודה השנייה שלו. שירות סירי של אפל חלש יותר מהמתחרות, וסוגים כאלו של שרותי אינטליגנציה מלאכותית נראים כמפתח לעתיד הדיגיטלי. אך הוא מפספס נקודה חשובה – אפל מעולם לא התחרתה עם טכנולוגיות יסוד. במקום זאת, היא מומחית במיוחד בעיצוב טכנולוגיות קיימות לתוך מוצרים שהם נהדרים באופן יוצא דופן.

האמת היא שאפל לא חברת טכנולוגיה ואף פעם לא הייתה, אבל היא אחת מחברות ההנדסה והעיצוב הטובות שהעולם אי פעם ראה. לאחרונה היא אף בנתה שרשרת אספקה שמעניקה לה יתרון נוסף על המתחרות שלה. האמת היא שאפל בכלל לא דומה לבלקברי. אם בכלל, בשנים הקרובות אפל תהפוך לטויוטה הבאה.

הגאונות של סטיב ג'ובס

הקריירה של סטיב ג'ובס מבהירה מיד כיצד הוא היה גאון שיווק עם חוש כמעט על טבעי למה שהצרכן רוצה. הוא הסתכל לקטגוריית מוצר ספציפית, החליט שהגיע הזמן לרענן אותה ועיצב מחדש את הצורה והפונקציה שלה.

בעוד שחברות רבות אחרות פיתחו מחשבים אישיים בסוף שנות ה-70, אפל II ואחר כך המקינטוש היו יוצאי דופן לא רק בגלל שהיו להם יכולות טובות יותר מאחרים, אלא בגלל שהיה קל וכיף יותר להשתמש בהם. בדרך דומה, כשהאייפוד הושק לתוך שוק נגני מוזיקה צפוף, אף אחד לא יכל לחזור על החוויה.

ועדיין, למרות ההצלחה של כל המוצרים האלו, אף אחד לא קידם טכנולוגיה חדשה. למעשה, בשנים האחרונות אפל הייתה איטית יותר מסמסונג בהוספת פונקציות חדשות למכשירים הניידים שלה. במקום זאת היא השתמשה בטכנולוגיה קיימת – שרובה הגיעה מתכניות ממשלתיות – כדי ליצור חווית מוצר שתהיה מובחנת בצורה ובפונקציה שלה.

בעשור האחרון האסטרטגיה של אפל הופנתה למודל עסקי רווחי. מאחר והחברה השתמשה בטכנולוגיות בסיסיות, היא יכלה להוציא פחות כסף על מחקר ופיתוח מאשר המתחרות שלה ועדיין לגבות מחיר פרימיום. ביחד עם שרשרת אספקה יעילה שבנה טים קוק, החברה יצרה רווחים משמעותיים.

אסטרטגיה של שילוב

פקטור נוסף בהצלחה של אפל היה האסטרטגיה המשולבת שלה. בעוד שחברות אחרות התמחו בחומרה או בתוכנה, אפל יצרה מוצרים ששילבו את שתיהן. זה איפשר לה לשלוט בכל היבט של החוויה ולהימנע מבאגים שהטרידו את הפלטפורמות היריבות.

בעידן ה-PC זה הוכח כחיסרון, מאחר והמעבדים של אינטל יחד עם חלונות ואופיס של מיקרוסופט יכלו להציע מגוון גדול יותר ומחיר נמוך יותר. זה גם יצר כמה בעיות, אבל עבור רוב הלקוחות ויזמים בייחוד, מחירים נמוכים עלו על נוחות.

יחד עם זאת, בעידן המובייל היכולת של אפל לשלב פונקציות בקרב כמה מכשירים, יחד עם מיליוני אפליקציות שהפכו לזמינות בחנות היישומים שלה, הציבו אותה בעמדה מובילה. כיום, במקום רק למכור מוצרים היא משווקת אקוסיסטם שלם שקל מאוד לחבר אותו, גם עבור אלו שאינם שולטים בעולם הטכנולוגיה.

זה מה שהוביל לשליטה בת עשור של אפל. אנשים יכלו לגשת פשוט לאפסטור, לקבל עזרה ולא היו צריכים לדאוג לגבי הטכנולוגיה. ככל שהם נשארו יותר בחנות, הכל היה פשוט עד כדי כך שחלקם סירבו לקנות מוצר מחברה אחרת.

שינוי תפיסות

הטכנולוגיה באפל התקדמה יחד עם תפיסה ברורה. התקדמות באספקת כוח, אכסון ורוחב פס השתפרה ואיפשרה ליצור פונקציונליות חדשה כל כמה שנים. לכן אפל הייתה יכולה ליצור חוויות חדשות עבור המשתמשים שלה באופן מתמשך, תוך כדי קיום תפיסת השילוב שלה.

טכנולוגיית הענן שיחררה את האחיזה של אפל בפונקציונליות. במקום להיות מסוגלים לשלוט בכל היבט של החוויה, הצרכנים יכלו להוריד את רוב הפונקציות של המכשירים שלהם מהאפסטור. הופיעו יותר ויותר אפליקציות (כמו מפות וחיפוש קולי) שמונעות מטכנולוגיות אינטליגנציה מלאכותית, בה לאפל יש תחרות מעטה.

בשנים הבאות נראה תפיסות חדשות לחלוטין שבולטות כמו חישוביות ושבבים נוירומורפיים. המכשירים שלנו יהפכו לשערי כניסה בלבד לפונקציות בענן שרק חברות מעטות מסוגלות להעביר, כמו גוגל ו-IBM. יש הטוענים כי עם יותר מ-200 מיליארד דולר במזומן ובטחונות שוק, אפל תוכל פשוט לקנות את הטכנולוגיה שהיא צריכה. אבל זה לא עד כדי כך פשוט. לוקח עשורים לפתח את הטכנולוגיות האלה ומעט אנשים מבינים אותן היטב.

 

העתיד של אפל

אפל היא לא חברת ענק שנמצאת בדרך למטה, אלא היא עדיין חברה טובה שתתמודד בעשור הקרוב עם תנאים שיהיו פחות מבטיחים. חברת הנדסה ועיצוב לא יכולה פשוט להתעורר יום אחד ולהחליט שהיא חלוצה טכנולוגית.

ניקח לדוגמא את המדיניות המפורסמת של אפל לגבי חשאיות מוחלטת. זה הגיוני לחלוטין בחברה המתמקדת בהנדסה ועיצוב של מוצרים. אפילו הצצה קטנה לאייפון יכולה לתת למתחרים הרבה ולצמצמם את היתרון של אפל. לעומת זאת, טכנולוגיות מחקר מחייבות גישה פתוחה יותר ושיתוף פעולה.

זה לא אומר שלאפל אין אפשרויות. לדוגמא, לאחרונה היא קידמה ברית עם IBM כדי לעצב אפליקציות שמבוססות על טכנולוגיות מתקדמות כמו ווטסון. אפשר לצפות לבריתות נוספות כאלו בקרוב ואפילו למוצר פורץ דרך או שניים. כפי שטויוטה הראתה לנו, היכולת להנדס מוצרים מהשורה הראשונה – עדיין שווה משהו. יחד עם זאת, העשור בו אפל הייתה הדומיננטית בוודאי יסתיים. רוב הרווח בעשר השנים הבאות ילך לחברות שיכולות לפתח טכנולוגיות ייחודיות עם יכולות ייחודיות, ואפל אינה ביניהן.

 

הכתבה הופיעה במקור ב"פורבס ישראל"

לקריאה נוספת:

אאוטבריין הישראלית נבחרה לאחת מהחברות המובילות בעולם בתחומה

הישראלי הממוצע משלם 304 שקל בשנה על תיקון הסמארטפון

פורבס ישראל

הגב

11 Comments on "האם אפל תהיה הבלאקברי הבאה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
דודו מצליח
Guest

עוד 5 שנים אפל תהווה עשירית מהמכשירים בישראל ובעולם. אך בארה"ב תמשיך להוביל ולהיות רוב. בעוד 10 שנים בארה"ב יהיה שיויון.

צופה המצד
Guest
הכתב, טועה בגדול, והסיבה לכך היא החשאיות של אפל, שמונעת ממנו לדעת דברים ולכן הוא נאלץ להמציא השערות שברובן שגויות כמו המאמר הנ״ל, כדי להבין מה קורה באפל מבלי להיות מבפנים יש להביט ברכישות של אפל,למשל הישראליות שבהן אנוביט פריימסנס ולינקס. סתם מתוך חיפוש פשוט ניתן לראות שפריימסנס מניעה את פרוייקט טנגו של גוגל, שהוא אחד מפרוייקטי הדגל של גוגל, אם הם ירצו הם ישלבו את זה במוצרים שלהם והלקוחות יקבלו קפיצת מדרגה טכנולוגית, כמו כן היכולות של לינקס לשפר את איכות התמונה תוך כדי מיזעור מודול המצלמה עד כדי קבלת תמונות slr יאפשרו לאפל אולי לעקוף את המתחרים. וזה… Read more »
צילי
Guest

״xxx היא חברה טובה ואם תעשה טעויות היא תמות ״ – נכון גם לאפל וגם לרמי לוי.

ולנטין
Guest

זה כלכך מעצבן שאנשים מעריכים את החברה הזאת למרות שיודעים שכל היעוד שלה זה להשקיע כמה שפחות בפיתוח וכמה שפחות לעשות חדש והעיקר לשווק ולמכור ביותר, הכל כדי להגיע לרווח כמה שיותר גדול ואחרי חודשיים מההשקה לגלות איזה פאק רציני באבטחה או בשימוש וזה קרה לא פעם ולא פעמיים.

.

אורח
Guest
לא ברור מה הכותב מנסה להגיד. סמסונג לא ממש שינתה שום דבר בגלקסי לפחות ארבע דורות (למעט הקשקוש של אדג' שאף אחד לא באמת משתמש בו). השליטה של אנדרואיד בשוק היא פיקציה, אם משווים רק את פילוח מכשירי הפרימיום, מגלים שהאייפון לבד מהווה שליש מהשוק, שזה המון בהתחשב בכמות המתחרות. להכניס את פייסבוק באותו משפט עם גוגל זו בדיחה, ההכנסות השנתיות של פייסבוק ב-2015 היו 17 מיליארד דולר, ה-רווח השנתי של אפל היה 53 מיליארד דולר. פייסבוק אולי יושבת על כמויות של מידע אישי על כולנו, אבל הרווח שהיא מייצרת מזה עד כה קטן ממה שהיא שילמה על ווטסאפ (שהייתה… Read more »
תבדקו את הכתבים שלכם
Guest
תבדקו את הכתבים שלכם
אחת הכתבות הכי מפוזרות רעיונית, כתיבה חובבנית. לפי מה נקבעות העובדות על אפל? מי אמר איזה סוג חברה היא "הנדסית" "טכנולוגית" איך היא שונה מגוגל?! לכאורה היא פיתחה יותר מגוגל עצמה….איך אפשר להשוואת בין גוגל לטויוטה?! מה נסגר איתך חבר? זו כתבה שמתאימה לynet ,מרקו או וואלה. עוזרת וירטואלית, זה התחום שפורח עכשיו, לא רק עכשיו! מהנדסים חושבים על זה כבר שנים, עכשיו זה מתחיל להיוץ ריאלי ליישום. איזה חברה התקדמה יותר משאר החברות? (בצורה משמעותית) גוגל "מדמה" קדמה ע"י מאגר כמעט אינסופי ומתן תוצאות לשאלות…מייקרוסופט, חברה פח שלא מצליחה במחזור ה-8 שלה לעשות מערכת הפעלה יציבה, יעילה ובכלל מערכת… Read more »
Guy
Guest

The best framework to help understand the early success of Apple's interdependent architecture and then its failure to command market share as open echo-systems take over (e.g, iOS vs Android) is by far 'The Innovator's Solution' by Christensen

משה
Guest
לפני כמה שנים (5-6) התקשרתי לשרות של אפל בארה״ב. קבלתי מזכירה עם קול נעים שאמרה כמה דברים, ותוך כדי כך היא ציינה את העובדה שהיא בעצם תוכנה. דיברנו. היתה לי בעיה כלשהי שהצריכה ממני להוציא אזה מספר סיריאלי מהמחשב ועוד שהוא. כל התהליך ארך כ 30 דקות (אולי קצת יותר), מלווה בסמול טוק וקישקושים חסרי תכלית שבדרך כלל קיימים בשיחות מהסוג הזה. העיניין הוא, שאחרי 2,3 דקות אני הפסקתי לשים לב לעיניין שאני בעצם מדבר עם מחשב – וכאמור, אחרי פחות משעה הבעיה היתה שייכת להסטוריה אמרתי תודה וניתקתי את הקו. עברו כמה שניות (סביר להניח שבשלב זה הלכתי לכיוון… Read more »
אבי
Guest

לא קניתי מוצר מבית אפל מיימי ואני גם לא יקנה כי אני חושב שזה בלוף הם משקיעים בעיצוב הקנקן ולא בתוכן. אבל זאת הסיבה להצלחה האדירה שלהם הם יודעים באיזה עולם הם מתקיימים ופועלים בדיוק במישור הזה.
בעולם רדוד ומוחצן בו החזות היא הכל, אפל תמשיך להוביל עוד הרבה עשורים.

yules
Guest

ההבדל בין אפל לבלאקברי:
סתם, אין שום קשר בין אפל לבלאקברי. מאמר מטופש. לדעתי מלאי המזומנים של אפל גבוה יותר מהשווי שוק של rim בשיאה.

fasdf
Guest

fasdf

wpDiscuz

תגיות לכתבה: