"כשאתם רוכשים סמארטפון אתם משלמים על המותג, החומרה עצמה זולה" [ריאיון עם Mark Shuttleworth]

כך טוען בריאיון מארק שאטלוורת', המולטי-מיליונר והיזם שמאחורי הפצת הלינוקס המצליחה אובונטו, שלאחרונה גייס (על הנייר) סכום של 12 מיליון דולר במימון המונים לסמארטפון-על, Ubuntu Edge, סלולרי שהוא התגשמות החלומות עבור כל גיק. אבל שאטלוורת' מפתיע: מסע הגיוס כלל לא נעשה עבור הכסף.

ubuntu

מאת: ניב ליליאן, מגזין "החיבור".

לפני חמישה שבועות הסתיים אחד ממיזמי מימון ההמונים השאפתניים ביותר שנעשו אי פעם. חברת קנוניקל, מי שעומדת מאחורי מערכת ההפעלה הלינוקסאית אובונטו, החליטה לגייס 32 מיליון דולר מהציבור כדי לפתח טלפון סלולרי שיתבסס על החומרים הכי טובים שיש, יהיה מופת לקדמה טכנולוגית ויגרום לכל חובב גאדג'טים באשר הוא לפעור לסת ולהזיל ריר – לא בהכרח בסדר הזה.

הוא כמובן, יריץ את מערכת ההפעלה הסלולרית של אובונטו, Ubuntu Touch, שתצא לעולם ב-17 באוקטובר, עוד כשבועיים מזמן כתיבת שורות אלה.

כשהסתיים הגיוס, שלא הגיע ליעד העצום וחסר התקדים, מיהרו פרשנים צקצקנים להצמיד לו את התווית כישלון ולטעון כי כל העניין היה שאפתני מדי מלכתחילה ונועד מראש להיכשל. האמנם?

היזם מאחורי אובונטו

מי שמוביל את המיזם, הוא מארק שאטלוורת' (Mark Shuttleworth) היזם שמאחורי אובונטו, תייר החלל השני ומולטי מיליונר בן 40 בסך הכל, שעשה את הונו (המוערך, נכון ל-2012, בחצי מיליארד דולר) בתקופת בועת הדוט קום, כאשר מכר את חברת אבטחת המידע שלו Thawte, לענקית האבטחה האמריקאית VeriSign. מאז, הוא משקיע חלק ניכר ממנו גם באובונטו, בקרן הון הסיכון HBD (ראשי התיבות Here Be Dragons, המונח שבו השתמשו קרטוגרפים לתאר אזורים לא ממופים, כיום נקראת Knife) ובמיזמים פילנתרופיים הקשורים לארץ מולדתו, דרום אפריקה.

מדוע בכלל גויס הכסף? ההסבר של שאטלוורת' הוא מפתיע ומבריק ולמעשה שומט את השטיח מתחת לטענת הכישלון הפיננסי. שאטלוורת' מסביר לנו כי גיוס המימון בכלל נועד כדי לשכנע את יצרניות החומרה שיש עניין ברכישת כזה טלפון יקר (ההתחייבות לרכישת המכשיר החלה ב-600 דולר ואחרי זה טיפסה ל-800 דולר – מחירם של טלפוני דגל מוכרים), ושיש להן בסיס קונים רחב מספיק, כדי להיכנס להרפתקה של הפיתוח. כך שהפרויקט שפורסם באתר IndieGoGo, היה בכלל סוג של הצבעת אמון המונית מצד הציבור – גיוס של תומכים, ולא גיוס של כספים. עם סיומו, היו למעלה מ-27 אלף איש שתמכו ברעיון של סופר-סמארטפון.

"החומרה לא יקרה, זה המותג שאתם משלמים עליו"

הנה העניין: פיתוח של טלפון סלולרי מאפס הוא סיפור יקר, עסק של כ-50 מיליון דולר. " אין להם (ליצרניות הסלולר – נ.ל.) מנגנון לקחת סיכונים עם עיצובים של טלפונים", חושף שאטלוורת' פיסה מהנעשה מאחורי הקלעים של התעשיה, ואת החששות של שותפיו למיזם.

על הדרך הוא מנתץ גם חלק מהמוסכמות של תעשיית הסלולר. לא נעים לומר, אבל עובדים עלינו בעיניים. מסתבר שעולם הסלולר מתנהג כמו הרבה תעשיות אחרות: החומרה לא כל כך יקרה, ומה שמנפח את המחיר הסופי לצרכן של טלפונים נחשקים כמו האייפון או הגלקסי – הוא המותג והוצאות השיווק.

"קל באותה מידה לייצר טלפון מהפלח העליון כמו שמייצרים טלפון בפלח הבינוני, אם מסתכלים על רשימת הרכיבים", מספר לנו שאטלוורת'. "משתמשים יכולים לקבל הרבה יותר ביצועים, מאשר המחיר שהם משלמים בשביל החומרה… (כאן) אתה לא משלם בשביל מותג, או שיווק. אני אהיה מאוכזב אם זה לא יקרה", הוא מתייחס לטלפון העל שלו, שאולי כן יראה בסופו של דבר אור ניאונים, בלי קשר לסכום שגוייס.

edge

סמארטפון שהוא מחשב נייד ושולחני, Edge

מערכת אחת לשלוט בכולם

אבל הסיפור האמיתי שמאחורי ה-Edge, הוא לא החומרה, אלא התוכנה. ה-Edge, היה בין השאר תעלול תקשורתי, שנועד להסיט את אור הזרקורים למערכת ההפעלה הסלולרית החדשה, Ubuntu Touch. זאת הוצגה לראשונה בפברואר בתערוכת הסלולר העולמית הגדולה בברצלונה, וקצרה שבחים על הפשטות והאלגנטיות שלה, וכעת היא יוצאת לקהל הרחב, עם שחרור הגרסה הקרובה של אובונטו באמצע אוקטובר. מכשירים ראשונים הפועלים עליה יהיו על המדפים בתחילת שנה הבאה, והיא מהווה חלק חשוב בחזון של שאטלוורת' שמדבר על מערכת הפעלה אחת שתשלוט בכול. בכלל, התלכדות (Convergence), הוא מונח חביב מאוד על המיליונר הדרום אפריקני.

בחזונו, הוא רואה טלפונים סלולריים שיחליפו את המחשבים הניידים, כמו שהיה אמור להיות ה-Edge – בעת חיבור למסך ולמקלדת, הוא עובר להריץ את הגירסה ה"רגילה" של אובונטו, כמערכת הפעלה שולחנית לכל דבר, פטנט שכבר ראינו בטלפונים אחרים (למשל, אצל מוטורולה), אבל שאטלוורת' לוקח את העניין עוד צעד גדול קדימה. "הדבר הכי מסעיר מבחינתי הוא האפשרות לפתח אפליקציות למחשב על", הוא מספר לי בהתלהבות על השימוש המיוחד שהוא עושה בטלפון שלו כשהוא מחבר אותו למסך ולמקלדת. "זה ישחרר הרבה יצירתיות. סביבה יותר מגניבה כדי ליצור חדשנות", הוא קובע.

"שוק האלקטרוניקה משתנה", אומר לי שאטלוורת'. "פעם, לכל מכשיר הייתה מערכת הפעלה שונה. היום זה כבר לא ככה. כשאתה קונה טלוויזיה, יש לה מעבד של סמארטפון בפנים. הכלכלה של יצירת המכשירים, נשלטת על ידי הכלכלה של התוכנה", הוא מסביר.

כשאני שואל אותו לגבי מחסום אפשרי כמו שוק אפליקציות גדול דיו, הוא עונה בכנות – "זה מחסום שצריך לטפס". "אנחנו לא מפתחים רק לטלפון, אלא לחוויית משתמש, ללכידות. אנחנו בעמדה טובה יותר לעשות זאת (התלכדות) מכל מערכת אחרת, חוץ אולי ממיקרוסופט", הוא אומר בלהט. ואכן אובונטו בשנים האחרונות מתרחבת לכל כיוון אפשרי – לטלוויזיות, לטלפונים סלולריים, לטאבלטים ולמה לא. שאטלוורת', כמו מיקרוסופט, רוצה שמערכת ההפעלה שלו תהיה בכל מקום.

אני שואל אותו מה לגבי מקררים, הדוגמה הקלאסית שעיתונאי טכנולוגיה אוהבים להעלות. "אנחנו מצפים שחלק מהאלקטרוניקה המקוונת תציע חוויית משתמש, אבל לא כולן", אומר שאטלוורת' ומסביר שלא כל מכשיר באמת זקוק לחוויית משתמש.

ומה לגבי המתחרים? האם הוא צופה ששאר חברות התוכנה והחומרה הגדולות יציעו מערכת הפעלה אחת לכל? מיקרוסופט באופן ברור בדרך לשם – אבל מה עם האחרות? "אפל נוקטים בגישה זהירה. אני מאמין שעם הזמן הם יתלכדו, הם יותר השקיעו בשינויים של החומרה. במקרה של מיקרוסופט, יש דחיפה יותר חזקה להתלכדות…לגוגל יש בעיה. כל ההרשאות שלך הולכות לענן, גוגל מאוד חזקים שם, אבל הם יותר מאותגרים בצד האפליקטיבי", הוא סוקר את המצב בשוק.

לסיום, שאטלוורת' מסביר למה מערכת הפעלה אחת לכל, היא טובה למשתמשים הפשוטים. "זה יותר קל בשבילם שתהיה להם מערכת הפעלה סטנדרטית להכל…זה יהיה נחמד אם יהיה להם הכל ממשפחה אחת, ולא שורה של מערכות הפעלה נפרדות".

הפוסט פורסם לראשונה ב-"החיבור", מגזין עברי חדש וחינמי לטאבלטים. להורדה לאייפד, להורדה לאנדרואיד.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: