גיק-על-אחד: ניית'ן בלצ'רקזיק ממייסדי Airbnb

אחד משלושת היזמים של המיזם הצעיר בשווי מיליארד דולר שמשנה את שוק התיירות מספר למה כדאי לכם להשתפשף על סטארטאפ כושל, איך לבחור את המשקיעים ומה הוא חושב על המתחרים שלו

צילום: בועז כץ, ניוזגיק

במכנסיים קצרים וחולצת פולו אדומה, על ספת עור שחורה בדירה ברחוב גורדון שנשכרה מ-Airbnb ב-200 דולר, נפגשנו לשיחה עם ניית'ן בלצ'רקזיק (Nathan Blecharczyk), אחד משלושת היזמים שהקימו את Airbnb שערכה נאמד בכ-1.3 מיליארד דולר.

בלייצ'רקזיק החליט לבקר בישראל, לראשונה, כחלק מתהליך קידומה של ישראל ב-Airbnb, הן כיעד תיירות, והן כיעד ללקוחות שאוהבים לתייר. להבדיל מעמיתיו המעצבים הגרפיים, בליצ'רקזיק הוא Technical Architect שהחל את דרכו כבר בגיל 12. ביום של מחלה הוא ישב על הספרות המקצועית של אביו, מהנדס חשמל במקצועו. הוא פרסם את עבודתו באינטרנט ובגיל 14 כבר נשכר לעבודה הראשונה שהכניסה לו לא פחות מ-1,000 דולרים, סכום מלהיב במיוחד לילד בן 14.

ניית'ן עבד בעבר כמנהל מוצר במיקרוסופט, מהנדס ב-OPENET Technologies ומפתח ראשי ב-Batiq ובזכות הכסף שחסך מעבודות התכנות שלו, הגיע להרווארד ולמד מדעי המחשב.

בראיון לניוזגיק מספר לנו ניית'ן, בין השאר, על איך הוא התחיל, מה הוא למד מהסטארטאפ הכושל שעבד בו, ומה הפיצ'ר החשוב ביותר באתר שבנה.

עצה: עבדו בסטארטאפ כושל ולימדו מה לא לעשות

ספר לנו על הרקע שלך בעולם הסטארטאפים ואיך הגעת אליו?

"למדתי בהרווארד, למדתי מדעי המחשב, סיימתי ב-2005 וכשסיימתי התחלתי לעבוד למה שאני קורא 'עבודה רגילה', זו הייתה חברה שגייסה בקמפוס, והעבודה בה התאימה מאוד לרקע האקדמי שלי, אולם, כשהופעתי לעבודה הסתבר שהיא בכלל לא מה שהיא הייתה אמורה להיות או מה שהובטח לי ותוך זמן קצר התפטרתי. התחלתי לעבוד בחברת סטארטאפ שהייתה מעולה כי פשוט למדתי את כל מה שאסור לעשות. זאת הייתה חברת סטארטאפ קלאסית שעשתה את כל הטעויות האפשריות, כמו, הם הניחו כמה כסף הם יעשו בשנה הראשונה, ובהתבסס על ההנחה הזו הם תכננו את ההוצאות שלהם באותה שנה, אבל כיוון שבסופה של השנה לא עשינו כסף, הכסף, נגמר מהר מאוד.

לקחתי את הניסיון הזה ולמדתי את הלקחים שראיתי שם ובזכותם הבאנו את Airbnb לחברה שהיא היום. אני חושב שיש המון מה ללמוד מלעבוד בסטארטאפ אחר. בכנות, סטארטאפ הוא אתגר אדיר ואני מאוד ממליץ ליזמים להתנסות בעניין. אני מציע גם ליזמים לקחת מנטורים שינחו אותם דרך התהליך, שילמדו אותם להיות קודם כל ריאליסטים בקשר לציפיות שלהם ושזה יקח המון זמן, לפחות שנה, עד שהם בכלל יראו איזושהי רווח או בכלל הכרה כלשהי".

על הגיוס: "היינו לוקחים כסף מכל אחד, אבל אף אחד לא היה מוכן לתת לנו אותו"

מהי ההחלטה הקריטית ביותר שעשיתם בסטארטאפ שלכם?

ניית'ן חושב כמה שניות ארוכות ועונה: "כמעט פרשנו. ואז החלטנו ללכת על Ycombinator ולתת לזה ניסיון אחרון וזה, באופן ברור, הייתה החלטה ממש חשובה. לפני שפרשנו, היינו למעשה צריכים לתת לזה 110 אחוזים, ולא התאמצנו כל כך, נתנו לזה, בוא נגיד, 80 אחוזים. עוד החלטה חשובה שהייתה היא ממי לגייס כסף. בהתחלה, פנינו להרבה מאוד משקיעים שפשוט אמרו 'לא', סוגים שונים של אנשים, בכנות, היינו כל כך נואשים שסביר להניח שהיינו לוקחים כסף מכל אחד, אבל אף אחד לא היה מוכן לתת לנו אותו, זה מצחיק איך שזה עובד" ומוסיף נית'ן כשחיוך נפרש על פניו,  "אחרי Ycobinator היינו בני מזל לפגוש את Sakoya Capital,

"עצה אחת שאני תמיד נותן היא לחפש משקיעים בעלי ערך גבוהה, מוסף, לחפש משקיעים איכותיים ביותר בגלל שזו מערכת יחסים שתארך לכל אורך חייה של החברה שלך, אין דרך לצאת ממנה, אז עליך לוודא שאתה עובד עם שותף בעל איכויות גבוהות שלא הולך לנסות להשפיע עליך בצורה שלילית על מנת למקסם את הרווח שלו, אתה רוצה לעבוד עם מישהו שיש לו חזון לטווח רחוק – ויתמוך בחזון שלך, כך שהשותפות עם סקויה קפיטל ולאחר מכן GreyLock ו-DST, כל אלה הם משקיעים מאוד ידועים שהם בעלי מוניטין מעולה אני חושב שזו החלטה חשובה ואני מאמין שאם היינו הולכים עם שמות פחות ידועים מצבנו לא היה טוב כפי שהוא עכשיו".

"השותפים האלו גם עזרו לנו לבנות את העסק עם הזמן. הם היו מאוד נדיבים עם הזמן שלהם, כל שותף שאנו עובדים איתו מבלה איתנו כמה שעות בכל שבוע, כבר מההתחלה, אפילו היום, אנחנו עדיין רואים אותם על בסיס שבועי כיוון שהם רוצים לוודא שאנחנו מצליחים וממשיכים הלאה, והם תמיד תמכו בנו, הם תמיד מאוד מסורים לעניין"

ניית'ן מוסיף שגם היום, כשהחברה עומדת, גדולה, רווחית ויציבה יש לשותפים האלו תפקיד חשוב "תמיד יש מה ללמוד, היום אנחנו עומדים בקנה מידה גדול שאני מעולם לא עבדתי, ורוב האנשים לא עבדו בו וסוג העזרה שאנחנו מחפשים הוא מאוד שונה עכשיו, אבל אנחנו זקוקים לעצה, אנחנו מחפשים תשובות אופרטיביות, היכולת שלהם כמנטורים להדריך אותנו, תמיד תהיה בעל ערך רב."

על התחרות: הוותיקים הארכאיים והמעתיקנים המתיימרים

האם אתם רואים את עצמכם כמתחרים לתעשיית המלונאות? 

אתר Airbnb, צילום מסך

"אנחנו לא רואים את עצמנו כמתחרים, עדיין. אנחנו רואים את עצמנו ככאלו שמגדילים העוגה, תיירות היא אולי העסק הגדול ביותר בעולם, הכסף שאנשים מוציאים על נסיעות הוא כמעט בלתי מוגבל. אנחנו מאפשרים לאנשים שאחרת לא היו נוסעים, לטייל ולערוך שהיות ארוכות יותר כשהם נוסעים לחופשה וכמו כן לספק חוויה ייחודית לאלו שמחפשים את החוויה המקומיות והשונה, ואני חושב שגם למלונות יש את הדברים הייחודיים שהם מציעים שבנסיבות מסויימות יכולים להיות הבחירה הנכונה".

מה עושה אתכם שונים מהמתחרים שלכם?

"יש למעשה שני סוגים של מתחרים. יש את המתחרים הוותיקים שלמעשה מציעים רשימות של איפה אתה יכול לשהות לצד מספרי טלפון ואתה מבצע את התשלום אוף-ליין, ואנחנו למעשה יצרנו את הפלטפורמה שיוצרת סטרדנטיזציה של התחום, שגם מאפשרת את הביטחון שבתשלום [און ליין], שיש בה ביקורות [לכתוב ביקורות על המארחים והאורחים], שירות לקוחות ועוד. המתחרים הנוספים הם המעתיקנים שראו את ההצלחה שלנו וניסו לחקות אותה".

"אני חושב שמאוד קשה לחקות אותנו, יש לנו שני יתרונות  – יש לנו את המבחר הגדול ביותר ללא ספק, זו חברת נסיעות, אז אתה צריך גם מגוון שבו כל אחד יכול למצוא מה שהוא מחפש, גם לאורחים וגם למארחים, אחרי הכל גם המארחים רוצים למקסם את הרווחים שלהם, ויש לנו את קהל הלקוחות הגדול ביותר שמחפשים את סוג החוויה הזאת, ואנו מסוגלים להעניק להם את ההזמנות האלו".

"למארחים יש להם מספר מוגבל של לילות ואנחנו מספקים להם במהירות את הלקוחות שהם מחפשים, אז השוק שאנחנו מספקים זה דבר אחד. הדבר השני הוא שאנחנו כל הזמן משפרים את המוצר שלנו באופן יזום ופעיל. אם תסתכלו על  הפיצ'רים שלנו תגלו שהם חדשניים ופורצי דרך; הקשרים החברתיים, חווית המובייל, שירות הלקוחות, האחריות הפיננסית למארחים, כל אלה דברים שהמתחרים שלנו ממוקדים בהעתקתם ואנחנו ממוקדים בלהמציא את הדבר הגדול הבא".

מהו הפיצ'ר החשוב ביותר באתר Airbnb לדעתך?

"החשובים ביותר הם הבסיסיים ביותר, אלו שהיו שם מהיום הראשון – העובדה והצורה שבה אנחנו מאפשרים תשלום דרך האתר. לפני זה המארחים היו מפחדים שהם עלולים להפסיד כסף והאורחים חששו שאם המקום אינו תואם את הפרסום לא תהיה להם דרך לקבל את כספם חזרה והעובדה שהם נותנים ל-Airbnb את הכסף ו-Airbnb שומרת להם את התשלום ואם יש איזושהי בעיה הם רק מתקשרים אלינו ומקבלים את כספם בחזרה זה דבר שהינו משמעותי ביותר".

"כמו כן, אנשים יכולים להשאיר ביקורות רק כאשר הכסף עבר דרך המערכת, ככה שמארחים אינם יכולים לבקש מחברים שישאירו להם ביקורת חיובית, ביקורות יכולות להכתב רק על ידי אורחים אמיתיים וזה נותן ללקוחות הרבה מאוד ביטחון. אז אלה הפיצ'רים המאוד פשוטים שמספקים ערך מוסף רב. פיצ'רים נוספים היא ה-Host Guaranty [אחריות של עד מיליון דולר מנזקים למארח], שאינו פיצ'ר טכני אבל הוא פונה לדאגות המצויות בראשו של המשכיר, והאמת היא, שזה כמעט אף פעם לא קורה, וכשזה קורה, זה משהו כמו מישהו ששבר כסא. אבל עדיין, אנשים תמיד מודאגים: 'מה אם הבית שלי יהרס?', זה רק פחד שיש לאנשים והאחריות על סך מיליון דולר פונה בדיוק לשם".

עיקר החוויה של Airbnb נמצאת במארח: חיה את חיי המקומיים

איפה אתה רואה את Airbnb בעוד 5 שנים מעכשיו?

"בכנות, קשה להגיד באופן ספציפי, אנחנו קיימים רק 4 שנים ורק בחמישה חודשים האחרונים הכפלנו את הפעילות שלנו; עד היום הוזמנו כ-10,000 מיליון לילות, חצי מהם, 5,000,000 נעשו רק בחמשת החודשים אחרונים, כך שהגדילה הינה עצומה, וזה דבר רב עוצמה, ואם זה ימשך, שלכך אני מצפה, חמש שנים מהיום, אין לדעת".

"החזון שלנו הוא להעניק חווית נסיעה שונה וייחודית. לתת לתייר את התחושה של להיות מקומי בעיר זרה, אנחנו מוצאים שהאינטראקציה עם המארח היא החשובה, הוא יגיד להם איפה לאכול, איפה כדאי לצאת לריצה, הבר המקומי, דברים שהם לא היו מגיעים אליהם אחרת. ככה כשהטיול נגמר, אתה מבין שלמעשה כל החוויות הנעימות והמשמעותיות יותר קרו בזכות Airbnb, מעין דרך חדשה לטייל ולגלות את העולם. אני מדמיין עולם שבו אתה יכול לבחור כל מקום על הגלובס ולמצוא מישהו שיש לכם הרבה מן המשותף, ותוכל לחבור לחיים שלו, כלומר לדירה, למעגל החברתי שלו, לשכונה, למקומות האהובים עליו ותוכל למעשה לחיות דרכם לכמה ימים".

מה דעתך על סצנת הסטארטאפים הישראלית?

"אני לא מכיר הרבה סטארטאפים ישראלים, נחשפתי לכמה בביקור שלי, ואני תמיד אוהב לראות ההתלהבות של יזמים צעירים, דיברתי איתם על הימים הראשונים שלנו ועד כמה חשובה ההדרכה עבורנו וההשראה. אתה יודע, בזמנים הקשים האלה שהכל נראה מדכא, אתה שומע סיפורים על הצלחה ומקבל עצה, אז אני אוהב לתת חזרה וזה נפלא לראות כל כך הרבה התלהבות והתרגשות וממה שמעתי על קצה המזלג, יש לא מעט חברות ידועות שיצאו מישראל, וגם לסקויה קפיטל יש משרד כאן, אני יודע זו סצנה חיה ובועטת".

"אולי עשיתי השקעה אחת או שתיים"

האם אתה משקיע היום בסטארטאפים אחרים?

"אני הייתי מאוד ממוקד ב-Airbnb, לא היה לי הרבה זמן. אני אולי עשיתי השקעה אחת או שתיים, ויום אחד שיהיה לי יותר זמן אני מקווה לתמוך יותר בסצנה בדרך הזו אבל היום אני תומך בעצות, כמנטור, ולספר את הסיפור שלנו ואת הלקחים שלמדנו לאורך הדרך".

בועז כץ

חובב מינימליזם, פשטות ותפוחים. מאוהב בממשקים קסומים ואינטואיטיבים ובז לסרבול וכיעור. למד היסטוריה ומדע המדינה ונותר מרקסיסט בבסיסו. כיום בעיקר אוהב לראות לאן הכסף צועד.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: