ערוץ אינטל


בחסות

כך נרתמת הטכנולוגיה לטובת רוכבי האופניים בעולם

פקקי התנועה האינסופיים והצפיפות שבמרכזי הערים גורמים ליותר ערים לחפש דרכים שישכנעו את תושביהן לעבור לרכיבה על אופניים, אך חלוקת המרחב עם כלי רכב ממונעים מפחידה רוכבים רבים. בדיוק בשביל זה קיימת הטכנולוגיה, שגוייסה לשיפור המצב

מקור: Pixabay

נוכח ההשלכות המחמירות של השינוי האקלימי, הזחילה בפקקי תנועה אינסופיים ומרכזי ערים שמתפקעים מצפיפות, ערי העולם מחפשות דרכים חדשות להוציא את תושביהן מאחורי ההגה ולעודדם לרכוב על שני גלגלים. מדטרויט ועד דובאי, יותר ויותר ערים מנסות למצוא פתרון לסכנות האורבות לאמצעי התחבורה האיטי יחסית שנע בעזרת שרירי הרגליים, לצידם של כלי רכב מתכתיים, כבדים ומהירים. שיפור התשתית לטובת רוכבי האופניים משמעו שבילי אופניים ייעודיים, הצבת מחסומים פיזיים בין מכוניות לאופניים, השקת תוכניות של שיתוף אופניים ומסעות הסברה שנועדו לחנך את הנהגים שהכביש לא רק שלהם.

"אופניים הם כלי תחבורה הגיוני מאוד לערים. ההשקעה בתשתית אופניים היא צעד מודרני וחכם עבור כל עיר", טוענת חברת Copenhagenize Design Co, חברת ייעוץ המסייעת לערים ליצור תשתית ותרבות של רכיבת אופניים. נתוני החברה – המשקפים את זמני הנסיעה, סיכוי לתאונות ויתרונות בריאותיים – מעידים שהרווח לציבור מכל קילומטר של רכיבת אופניים הוא 24 סנט, בהשוואה להפסד של 84 סנט מכל קילומטר של מכונית נוסעת.

לשיפורים באופניים נודעת גם השפעה חיובית על כלכלות מקומיות. מאט בנג'מין, העומד בראש מחלקת תכנון התחבורה הפעילה ב-Fehr & Peers, מצביע על מחקר הקרוי "Measuring the Street" (למדוד את הרחוב) שנערך בעיר ניו יורק. המחקר מצא שהקצאה מחדש של מרחב הכביש למכוניות ולאופניים הובילה לגידול במכירותיהם של העסקים המקומיים, ולצמצום במספר הדירות הפנויות לאורך רחובות אלה.

למרות היתרונות הברורים, רוכבי אופניים עירוניים מתמודדים עדיין עם אתגרים רבים. על פי דו"ח של ה-BBC על עתיד רכיבת האופניים, רוב הערים המודרניות תוכננו עבור מכוניות, ולכן המכשול העיקרי להגדלת מספר הרוכבים בערים רבות הוא שרוב האנשים אינם מרגישים בנוח לחלוק את מרחב הרכיבה עם מכוניות ומשאיות מהירות.

בערים כגון פורטלנד, אורגון, שנבנו עם תשתית איתנה לרכיבת אופניים, הרבה יותר קל לעודד רכיבה. מקור: shutterstock

עם זאת, ניתן גם להתגבר על מכשולים רבים. העיר פורטלנד במדינת אורגן היא דוגמה ומופת לתכנון ידידותי לרוכבי אופניים, אלפי זוגות אופניים נעים ברחבי העיר באמצעות תוכנית שיתוף אופניים והעיר מתהדרת ביותר מ-7 אחוזים מאוכלוסייתה הרוכבים על אופניים כדרך קבע, בעקבות החלטות תכנוניות המגינות על שבילי האופניים.

אפילו ערים שלא התפרסמו בסגנון חיים של רוכבי אופניים נוקטות צעדים משמעותיים בכיוון. בשנה הבאה תציע שיקגו לתושבים במרכז העיר את הרשת הראשונה של מסלולי אופניים מוגנים, וגם סן פרנסיסקו מרחיבה את תוכניות שיתוף האופניים שלה ומציעה 4,500 זוגות אופניים בעיר ו-7,000 זוגות ברחבי אזור מפרץ סן פרנסיסקו.

4,500 זוגות אופניים בסן פרנסיסקו. מקור: Shutterstock

הטכנולוגיה עוזרת

נוסף על השינויים בתשתית הפיזית, גם הטכנולוגיה מסייעת למאמצי הערים להפוך את הכבישים לבטוחים ונגישים יותר עבור הרוכבים. "בדטרויט הרוכבים אינם נאלצים להשתמש בכבישים הרחבים של העיר בגלל בעיות בטיחותיות", מסביר טוד סקוט, מנהל קואליציית הדרכים הירוקות של דטרויט, "מערכת של מצלמות דיגיטליות ועמדות טלפון הותקנה לאורך טיילת הנהר הפופולרית של העיר, ובעתיד תספק העיר גם קישוריות Wi-Fi בחינם".

עיר המכוניות מתכוונת להוסיף מערכת אבטחה אלחוטית לאורך "הדרך הירוקה", שאורכה 42 ק"מ וסובבת את העיר כחלק ממערכת תחבורה כוללנית "מהרכבת אל השביל". רעיונות אחרים, כגון הגל הירוק של שיקגו מאפשרים לרוכבי אופניים לעבור ברצף את כל הצמתים המרומזרים של העיר. העיר גם התקינה דלפקים אוטומטיים האוספים נתונים על רוכבי אופניים והולכי רגל.

"כאשר הנתונים התחילו להיאסף, כולנו נדהמנו ממספר הרוכבים", אומר סקוט ומציין שהנתונים מסייעים בהגדלת ההשקעה בתשתית לרוכבי אופניים, "הנתונים פקחו את עינינו". איסוף נתונים על מיקום האופניים הוא קריטי לעיר שרוצה להיות ידידותית יותר לרוכבים. "ערים גדולות משתמשות בביג דאטה כדי לאתר את מוקדי הסכנות הבטיחותיות וכדי לדעת לאן בדיוק להקצות את המשאבים", אומר קן מקלוד, מנהל המדיניות ברמת המדינה והעיר בליגה האמריקאית של רוכבי האופניים.

שמירה על בטיחות הרוכבים

הטכנולוגיה יכולה לסייע גם בשמירת בטיחותם של הרוכבים לצד כלי הרכב. בצ'טנוגה, למשל, שוטרים משתמשים בהתקן אולטרה סאונד למדידת המרחק בין האופניים לכלי הרכב. כאשר מכונית חורגת מאזור החיץ של 90 ס"מ הנדרש בחוק, השוטר עוצר את המכונית ברמזור הבא ומזהיר את הנהג.

הטכנולוגיה יכולה לעזור לשמור על בטיחות הרוכבים. מקור: באדיבות Future Cities Catapult

MindRider הוא התקן לביש ראשון מסוגו שפותח ב-MIT ומורכב על ראש הרוכב. הוא עוקב אחר הערנות והסטרס של הרוכב במהלך הנסיעה. איסוף הנתונים מהרוכבים – כפי שהחברה עשתה במנהטן – מספק תמונת מצב של חוויית הרכיבה על אופניים בעיר. מאחר שרמת הסטרס שנרשמה אצל הרוכבים משקפת לעתים את עומס התנועה, רוכבי אופניים בודקים את המידע לפני צאתם לדרך כדי לבחור את המסלול הרגוע ביותר ליעד.

ובינתיים בלונדון, מעבדת העיצוב Future Cities Catapult כבר צופה את העתיד הקרוב. באמצעות פרויקט המחקר Connected Streets ,Catapult בוחנת את התפקיד שהטכנולוגיה יכולה למלא בנוף העירוני של העתיד. הלקחים מאחד הניסויים האיצו את פיתוחם של אבות טיפוס שנחקרו בקפידה במטרה לצמצם את המכשולים בדרכם של הרוכבים.

באחד הניסויים קיבלו שני רוכבים את אותו נתיב: אחד הרוכבים הכיר את האזור והשני לא. אנסטסיה ויקורנובה, חוקרת-מעצבת מחברת Catapult, מסבירה שהמטרה הייתה למדוד למשל כמה זמן ייקח לאדם שאינו מכיר את האזור להגיע לקצה המסלול, וכמה פעמים אותו רוכב יבדוק את המסלול במפת הניווט. הרוכב שלא הכיר את האזור בדק שוב ושוב את המפה בגוגל מאפס ובשלב מסוים ויתר לחלוטין על שימוש במערכת הניווט ובדק רק סימנים חזותיים. נדרשה לו כמעט שעה יותר לסיים את המסלול.

על מנת למצוא מענה לבעיות כגון אלו שזוהו בניסוי, שני אבות טיפוס של Catapult מציעים שיפורים לכלי הניווט לרוכבים המובנים בתוך משקפיים או מצחייה. הראשון נותן הוראות נסיעה בהתאם למצב התנועה והשני מנחה את הרוכב בעזרת ציוני דרך ולא בעזרת תמרורי רחוב.

תיקוני דרכים. התמונה באדיבות Future Cities Catapult

"הרעיון הוא להשתמש במשהו שלא יסיח את דעת הרוכב מהרכיבה וגם לא יגרום לו לעצור ולרדת מהאופניים",  אומרת ויקורנובה, "זה צריך להיות משהו שינחה את הרוכב ויראה לו את הדרך הקצרה ביותר". אבות טיפוס נוספים כוללים את Sensing Cities, אפליקציה המדריכה את הרוכב הרחק מאזורים שרמת זיהום האוויר בהם גבוהה. אפליקציה אחרת מזהירה את הרוכבים מפני "שטח מת" של המכוניות ואילו אחרת מספקת עזרי ניווט לתחנות שיתוף אופניים.

למרות שאין מנוס מביצוע שינויי תשתית במקביל להתקנת טכנולוגיה חדשה, השילוב ביניהן הופך את הערים לבטוחות ומזמינות יותר לכל צורות התחבורה.

הכתבה בחסות אינטל

אינטל היא חברת ההייטק הגדולה בישראל. המעבדים של אינטל מותקנים במאות מיליוני מחשבים – רבים מהם פרי פיתוח וייצור ישראלי. אולם אינטל היא הרבה יותר משבבים. בשנים הקרובות החברה תתמקד בפתרונות ענן, אינטרנט של הדברים, זיכרונות מתקדמים, רובוטים, רחפנים, לצד פיתוחים פורצי דרך נוספים.

גיא גרימלנד

גיא גרימלנד הוא דובר אינטל בישראל.

הגב

5 Comments on "כך נרתמת הטכנולוגיה לטובת רוכבי האופניים בעולם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
רותם
Guest

ובנתיים בת"א…

חן להב
Guest

ובינתיים בישראל, אם אינך מאבד את הראש בגלל מראה בולטת של אוטובוס (אגב, נהגי משאיות הם הכי מתחשבים ומקצועיים, ביחס לכל הנהגים), אתה עף על האספלט בגלל בליטות או מהמורות שנוצרו בגלל שהמדינה לקחה את הקבלן הכי זול בשוק

חן להב
Guest

הכתבה לא לוקחת בחשבון את ההבדל הרב בין רוכבי אופניים לשם הכושר לבין רוכבי אופניים – לרב חשמליות- כדי להגיע לבית/ עבודה/ סידורים בעיר. לאלו שאינם רוכבים לשם הכושר אין הפרבילגיה של לנסוע במסלולים יעודיים ונוחים בלבד והם חייבים לנסוע גם בכבישים ישנים, סמטאות ומקומות עמוסי רכבים, פקקים, ניחוח פיח ונוסעי מוניות שיוצאים מהמונים באמצע הכביש ופותחים את הדלת לרווחה כדי שרוכב האופניים יוכל לעצור מהר ככל האפשר באמצעות החוק הראשון של ניוטון.

Noa lavi
Guest

חבל שבישראל לא לוקחים השראה מחו"ל ומשקיעים קצת בנוסע התשתיות של רוכבי האופניים.
אני כבר לא יודעת איפה יותר מסוכן לנסוע..על שבילי אופניים או על הכבישים בארץ…

ron
Guest

כתבה מעניין.. באמת חבל שבישראל זה לא ככה. .נשאר פשוט לעבור לת"א. היא אולי העיר היחידה בישראל שעוד אכפת לה מרוכבי האופניים:
http://www.eway.co.il/ebike-articles/העיר-הכי-ידידותית-לאופניים-חשמליים/

wpDiscuz

תגיות לכתבה: