כמה שווה תמונת הבולונז שלכם? [דעה]

די לצביעות – פייסבוק היא חברה מסחרית ואינה פועלת לשם שמיים, בניגוד לכל הדברים שאנחנו צורכים תוך שאנחנו מפרים ברגל גסה זכויות יוצרים של אחרים ויביטו לי בעיניים כל אלה שלא הורידו מעולם שיר או סרט באופן פיראטי

הפוסט נכתב על ידי דביר בר, עורך מגזין הלייף סטייל FOD, בעל טור בפירמה ובעל סוכנות המדיה החברתית Double Spread.

תמונה: דביר בר ו-אינסטגרם

רשת האינטרנט כמרקחה. מאז הודיעה אינסטגרם, או כמו שעל כולנו להתרגל כבר ולקרוא לה, פייסבוק, כי החל מאמצע חודש ינואר 2013, היא תוכל לעשות שימוש מסחרי בתמונות האפליקציה המצליחה ובמידע על משתמשיה, הוצפה הרשת בגלי מחאה, החל מסטטוסים זועמים ועד איומים בדבר תביעות אפשריות בגין הפרת זכויות יוצרים באם תוציא פייסבוק את המהלך אל הפועל.

צביעות הדור הדיגיטלי

אז תסלחו לי שאני לא שותף לדרמה הגדולה ויוצא בקריאות שבר אבל אנו עדים למעשה לאחד מגלי הצביעות הגדולים ביותר שנוצרו פה בדור הדיגיטלי ותסלחו לי (שוב) שאני עושה הכללות אבל רוב אותם משתמשי אינסטגרם שכעת זועקים כאילו גנבו להם את בנם בכורם מעריסתו הם בדיוק אותם אנשים שבמשך לפחות שני עשורים מורידים שירים בצורה פיראטית מהרשת, צופים בסדרות ובסרטים הכי חדשים במחשב או במסך הביתי מבלי לשלם אגורה דרך אתרי הורדות לא חוקיים (או ע"י הורדת תוסף כרום שמאפשר להם גישה לאתר HULU), מורידים משחקים ותוכנות פרוצות ומשתמשים בתמונות ממאגרים שונים אם זה במצגות פרטיות או לצרכים אחרים וכל זאת, שוב נציין, מבלי לשלם.

אז מה נשתנה? זו הפעם הראשונה שבה לא זכותם של יוצרי הזכויות היושבים בתאגידים של אולפני המוסיקה, חברות הסרטים וזכייני הטלוויזיה נרמסות אלא זכויותיהם של המשתמשים הפרטיים ולכן גודל הזעקה ותפוצתה ברחבי הרשת ותסלחו לי, אבל זו הזעקה הצבועה ביותר שנתקלתי בה בחיי.

הלא אין כמעט מישהו שלא הוריד אפליקציה כלשהי ועל הדרך איפשר לטובת פעילותה לקבל הודעות PUSH מאותה אפליקציה ובכך הסכים למעשה שחברת הסלולר שלו ויצרנית המכשיר ידעו היכן הוא נמצא בכל רגע נתון, הלא אין אף צרכן שחברת כרטיסי האשראי שלו אינה יודעת מה בדיוק הוא קונה (וכמה) ובאיזה גודל החזיה שלך או הקונדומים שאתה קונה ובזכות אלה אתם מקבלים מהם הטבות לפי סוגי הרכישה שלכם, הלא אין כמעט מישהו מאיתנו שלא חבר באיזה מועדון לקוחות ומקבל סמסים פולשניים, אז מה קרה פתאום שכולם מזדעקים נוכח מה שמכונה ברשת "גניבה" של רשת האינסטגרם ופייסבוק? כי פתאום הציבור כולו מקבל טעימה ממה שהוא עצמו עושה במשך שנים רבות ומקבל שיעור הלכה למעשה בהלכות זכויות יוצרים.

אז נכון, תמונות השקיעה \ החתולים \ התינוקות \ בת הזוג \ המנה שאכלתם היום בצהריים (וגם אתמול), תמונות ממסיבת ההפתעה של הבוס \ של החולצה שקניתם \ תמונות הטופלס שלכם נהדרות, יפות וחמודות ונכון, ישנן בעולם תערוכות אינסטגרם שבהם מציגים אנשים שהפכו את התחביב לאמנות של ממש ונכון, ישנם כיום אמנים ידועים המשתמשים באינסטגרם לקידום עסקיהם ומעלים תמונות שיכול להיות שיעשה בהם שימוש מסחרי אבל רגע, האם זה לא בדיוק מה שעושים אותם אמנים בעצמם תוך שהם מנצלים את פלטפורמת האינטסגרם החינמית שאולי בלעדיה הם היו חסרי עבודה כי היום תערוכות אינסטגרם יותר נפוצות מתצוגות בגלריות ממסדיות?

ולאלו שיגידו שההשוואה של המהלך אינה דומה לצריכת תכני וידאו על ידי גולשים באתרים כמו HULU ו-YouTube מאחר ושם משלמים הצרכנים בצפייה בפרסומות שמתורגמות לכסף עבור יוצרי התוכן, הלא כולנו יודעים שבשביל הצרכן הקטן שיעלה תוכן ליוטיוב וירצה לראות מזה כסף, הוא צריך להגיע למיליוני צפיות, דבר דומה עתיד לקרות לתמונות שלכם באינסטגרם, אף אחד לא הולך להתעשר מהן. מקסימום האח הגדול יידע עליכם יותר ממה שהוא בין כה יודע היום תודות למידע שבמילא קיים עליכם בכל מאגר אפשרי.

אז חברים יקרים, די לצביעות. פייסבוק היא חברה מסחרית ואינה פועלת לשם שמיים בניגוד לכל הדברים שאנחנו צורכים תוך שאנחנו מפרים ברגל גסה זכויות יוצרים של אחרים ויביטו לי בעיניים כל אלה שלא הורידו מעולם שיר \ סרט \ תכנית \ תמונה \ משחק \ תוכנה פרוצה \ או סתם עשו share ליצירה של מישהו אחר מבלי לשלם על היצירה.

הפוסט נכתב על ידי דביר בר, בעל חברת המדיה החברתית Double spread.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

8 Comments on "כמה שווה תמונת הבולונז שלכם? [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Yaniv Feldman
Guest

דביר בר מסביר למה אין לנו זכות לבכות על שינוי תנאי הפרטיות של אינסטגרם…

Shahar Zrihen
Guest
דביר – מעבר להכללה הגסה שאומרת שכל משתמשי אינסטגרם הם גנבים בדרך כזו או אחרת, האם יש סיבה רצינית מדוע לתת לאינסטגרם להשתמש בתמונות לצרכים מסחריים שלה בלי לשלם עבורם? וגם אם אתה צודק וכל משתמשי אינסטגרם הם גנבים שהורידו באופן לא חוקי מוזיקה/אפליקציות/כו', האם זה נותן לחברה מסחרית לגיטימציה או זכות להשתמש במוצרים? הרי אם הם היו רוצים להשתמש בתמונה כלשהיא לקמפיין, שילכו נא בבקשה ל IMAGE STOCK למיניהם, ישלמו כמה דולרים ובא לציון גואל. מדוע הם צריכים תמונות של משתמשים? אתה גם שוכח מלקוחות כמו נשיונאל גיאוגרפיק אשר עושים שימוש ברשת ואין להם שום אינטרס שיוכלו להשתמש מסחרית… Read more »
Dvir Bar
Guest

מעולם לא הורדת שירסרטתכניתתוכנהמשחק מאתר לא חוקי? שאלה פשוטה

Tomer Sapirstein
Guest

הנקודה כאן היא שהכוונה הייתה (אגב, הם כבר הודיעו שזה לא נכון) לעשות רווח על חשבוננו. אני לא זוכר שאי פעם הורדתי שיר/סרט לצורך עשיית רווח. פה ההבדל הגדול.

Shahar Zrihen
Guest

Dvir Bar אין לכך שום קשר. זה טיעון לא רציני (שלא לדבר על לא קביל משפטית) להגיד "אבל הוא גם כן לא בסדר".
השאלה היא מדוע זה צבוע להגיד למישהו שאסור לו להשתמש מסחרית בתוכן שלי ללא שום רשות או פיצוי?

אני אשאל אותך אחרת – האם אני יכול לקחת את המאמר הזה, לפרסם אותו תחת שמי הפרטי ולפרסם אותו תמורת תשלום (ככתב פרילנסר) בYNET למשל?

Shahar Zrihen
Guest
דביר – מעבר להכללה הגסה שאומרת שכל משתמשי אינסטגרם הם גנבים בדרך כזו או אחרת, האם יש סיבה רצינית מדוע לתת לאינסטגרם להשתמש בתמונות לצרכים מסחריים שלה בלי לשלם עבורם? וגם אם אתה צודק וכל משתמשי אינסטגרם הם גנבים שהורידו באופן לא חוקי מוזיקה/אפליקציות/כו', האם זה נותן לחברה מסחרית לגיטימציה או זכות להשתמש במוצרים? הרי אם הם היו רוצים להשתמש בתמונה כלשהיא לקמפיין, שילכו נא בבקשה ל IMAGE STOCK למיניהם, ישלמו כמה דולרים ובא לציון גואל. מדוע הם צריכים תמונות של משתמשים? אתה גם שוכח מלקוחות כמו נשיונאל גיאוגרפיק אשר עושים שימוש ברשת ואין להם שום אינטרס שיוכלו להשתמש מסחרית… Read more »
שי לוי
Guest

אני לא מבין איך אנשים עדיין היו מוכי תדהמה, הכתובת הייתה על הקיר, היה ברור שבאינסטגרם, בייחוד לאחר עידן הרכישה על-ידי פייסבוק, תאלץ להציג מודל כלכלי כלשהו והמודל הזה (גם אם לאחר הריכוך שנעשה בעקבות הלחץ מצד המשתמשים והחברות) הוא שימוש בתמונות שלכם בתור עזר פרסומי.
כולנו מכירים בפייסבוק את הפרסומת בצד בסגנון "שי לוי אהב את ניוזגיק"
אין זה שונה ממה שפייסבוק עושה עם המודעות שלוקחות ללא רשות את תמונת הפרופיל שלכם לטובת קידום של דף פייסבוק כזה או אחר.

א.א
Guest

כותב יקר, אתה שוכח פרט אחד חשוב מאוד.. מחקרים בשנתיים האחרונות הוכיחו שהורדות פיראטיות של תוכן (משחקים, סרטים ומוזיקה) גרמו לעלייה, כן-עלייה, ברכישת עותקים מקוריים/ הכנסות מצפיה בקולנוע. הכיצד? מסתבר שאף אחד לא מעוניין לבזבז כסף על משהו שהוא לא בטוח באיכותו. מכאן, שהחב' (השמנות וההתאוותניות להחריד, המתחמחרות תוכן באופן אבסורדי) רק מרוויחות בסופו של יום.
לעומת זאת, גזל תמונות שאדם צילם ושימוש בהן (ללא שום מתן קרדיט) לא יועיל בכלום לאף אחד מהמצלמים. שוב, העסקים מרוויחים, אך בניגוד להורדות פיראטיות, הצרכנים לא מקבלים כלום.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: