אילן שילוח: אנחנו מחפשים לבנות חברות, ולא מחפשים את האקזיט [StartTWS]

מנכ"ל מקאן-אריקסון ומייסד The Time הסביר למה יזמים ישראלים צריכים לפנות לשוק הבינלאומי, אבל להשאיר את הפיתוח בארץ. ומה עם המדיה החדשה? אל חשש, המודל העסקי יגיע

צילום: חן אידן

"הבעיה היא בתרבות. מחקרים מראים ש-90 אחוז מהיזמים שבונים סטארטאפ נשארים שם מהיום הראשון ועד לאחרון, אבל היזמים הישראלים הם קצרי רוח. אנחנו צריכים אצני מרתון, וזו ריצה אחרת, לטווח ארוך", כך אמר הבוקר (ד') מנכ"ל מקאן-אריסון ומייסד The Time, אילן שילוח.

במהלך ריאיון שהתקיים בכנס StartTWS הנערך בשעות אלה בנמל תל אביב הסביר שילוח כי הטענה לפיה יזמים ישראלים לא מבינים באסטרטגיות שיווק ונכשלים בעיקר בשלבים אלה הייתה נכונה חלקית בשנות ה-80 וה-90, אך בעשור האחרון אנחנו רואים הרבה מאוד יזמים ישראלים שהוכיחו שזה פשוט לא נכון.

שילוח, שהתחיל דרכו בעולם הפרסום ומשם עבר להשקיע בסטראטאפים ישראלים רבים, הסביר כי המעבר לעולם ההשקעות נבע מכך שהוא הבין "שהגבינה זזה", הרווחים של חברות הסטארטאפ הלכו וגדלו, והתברר שהתעשיה המסורתית משנה את פניה. האינטרנט הפך למנוע הגדול ביותר של תעשיית המדיה.

עולם של מדיה חדשה

לשאלה האם יש טעם בנסיון של חברות ישראליות לפעול דווקא מעבר לים, הסביר כי "לאינטרנט אין מקום פיזי. לא משנה איפה אתה נמצא. יש אופנה של מעבר לעמק הסיליקון, אבל אין שום סיבה להקים חברה דווקא שם, כי אפשר לעבוד מכל מקום. יש פה הרבה אנשים טובים, אין סיבה לזוז. חברות ישראליות המתעדות את הביזנס שלהן לחו"ל מתעלמות מכך שהשוק היום הוא באינטרנט וניתן להיות בכל מקום".

מה גרם לך לבחור להשקיע ביזמות ישראלית? כיצד גוף ההשקעות The Time שונה מקרן הון סיכון או חממה?

"הפוקוס הוא ניו מדיה, וזה תחום שאני מבין בו, ומתעסק בו שנים רבות. דבר שני, אנחנו חברת השקעות ולא קרן הון סיכון ויש פה הבדל. אנחנו למשל מחפשים לבנות חברות ולא מחפשים את האקזיט. אנחנו רוצים חברות שחיות לאורך זמן. אנחנו משקיעים את הכסף האישי שלנו ולא של אנשים אחרים. זה שונה".

לאחרונה ישראל נתפשת כאומת האקזיט. מה לדעתך ישפיע טוב יותר על הכלכלה הישראלית, אקזיטים מהירים או חברות גדלות?

"התפישה שאנחנו מחפשים אקזיט בכל מחיר היא תפישה שגויה. כשאני מסתכל על יזם אני מחפש את זה שמנסה לשנות את העולם".

שילוח התייחס בדבריו גם לטענות נגד המדען הראשי, שלא תומך מספיק בחברות הצעירות. "אני חושב שהאוצר צריך להסתכל על התעשיה הזו ולראות איך אפשר לבנות אותה. זה מתחיל בחינוך להשכלה גבוהה במדעים המדוייקים, בניית תשתית של מערכת חינוך ברמה גבוהה. במקביל צריך לבנות מערכת של השקעות. בשביל זה יש ממשלה, היא לא נבחרת כדי לעזור לישיבות, אלא כדי לעזור לתעשיה".

הוא אף המשיך להתייחס לנושא הכלכלי, הפעם בנוגע לטענה כי בשל קוטנו של השוק הישראלי על הסטארטאפים הישראלים לפנות לשוק הבינלאומי. לדבריו, "אם הייתי צריך לתת ליזם צעיר עצה הייתי שולח אותו לשוק הבינלאומי. זה גם נכון יותר למדינה וגם לעסק, כי השוק גדול יותר. השוק המקומי שלנו קטן, ואם אתה רוצה להקים סטארטאפ גדול יש לפנות לעולם. לעומת זאת, את בסיס האם צריך לשמור בארץ. את המכירות אפשר לקיים בחו"ל, ולא צריך בשביל זה משרדים מעבר לים. אנחנו בעולם של אינטרנט".

לסיום, נשאל שילוח על אחד הנושאים שמעסיקים את כולנו – על אף שכבר מזמן הכריזו על מותה של המדיה הישנה, עדיין לא הצליחו לפצח את המודל העסקי הנכון להפקת רווחים מהרשת. בהנתן עובדה זו, איך ייראה הדור הבא של עולם התוכן?

"אני חושב שאנחנו נמצאים בעידן של פריחת הניו מדיה. באופן טבעי היא באה יחד עם שקיעתה של התקשורת הישנה. הפריחה של האינטרנט היא מטורפת. פעם אחוז החסימה של ההשקעה היה מאוד גבוה, האינטרנט הציב מודל לפיו אפשר להקים חברות מצליחות בסכומים נמוכים, פעם זה היה בלתי אפשרי. האינטרנט יצר דמוקרטיזציה, כי ישנם עשרות מו"לים, שכל אחד מתמחה בתחומו.

"אנשים צורכים יותר תוכן, ובעיני זה תהליך נפלא. הטובים מרוויחים כסף, בין אם ממנויים, מפרסומות, מתוכן שיווקי. צריך לבנות מודלים אחרים, אבל עדיין, הטובים שורדים ויש מי שמרוויח הרבה מאוד כסף. ואלה למשל מרוויחים יותר מכל העיתונים המודפסים. הבעיה היא שהעולם הישן לא יודע לחיות בעולם החדש, אבל זה ישתנה. בסופו של דבר יהיו מודלים עסקיים מצליחים.

"צריך לקחת בחשבון שהשחקניות הגדולות הן הפלטפורמות, לא יצרניות התוכן. המרוויחות הגדולות הן גוגל, אפל, אמזון, פייסבוק – אף אחת מהן לא מייצרת תוכן. הבעיה בארץ למשל היא שאין מספיק חברות שרוצות לבנות את הפלטפורמה הבאה. אנחנו צריכים להגדיל ראש ולראות איך בונים פלטפורמות. צריך לכוון לשם".

חברת The Time, מייסודו של שילוח, הינה חברת השקעות מתקדמת בתחומי ניו-מדיה בשלבים מוקדמים. בנוסף, הוא יו"ר ושותף ב-Matomy Media Group, חברת מדיה הפועלת בישראל ומחוצה לה, ומעסיקה מעל ל-250 עובדים ברחבי העולם.

נועה זהבי רז

נועה רז, בת 30. חיה באינטרנט מאז 1999, חובבת ג'אדג'טים אך לא יודעת מה עושים איתם, וכותבת, בעיקר על כלום.

הגב

2 Comments on "אילן שילוח: אנחנו מחפשים לבנות חברות, ולא מחפשים את האקזיט [StartTWS]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
didi
Guest

רק תיקון קל – אילן הוא היו"ר של מקאן לא המנכ"ל..

Sharel Omer
Guest

בהחלט!
חשוב נורא לבנות חברות שירוצו לטווח הארוך..חברות שמייצרות עסק :) חזון שמעורר השראה…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: