תערוכת IFA בסין מסמנת טרנד טכנולוגי אחד שיגבור על כולם

מציאות מדומה ורחפנים הם הטרנדים החמים של עולם הטכנולוגיה? לטענת Gfk כדאי שתוותרו עליהם ותשימו את הכסף על מסכי 4K

ifa gpc

תמונה: פבל וינקלר

מאת אורי ברקוביץ'

השעות הראשונות בהונג קונג הרגישו כאילו נחתנו בסרט מדע בידיוני. עובדים של נמל התעופה הפגינו בתוך אולם הנוסעים הנכנסים, בעוד אנו מחליפים יורו לשטרות צבעוניים של דולר הונג קונגי וקונים סים מקומי כדי להתחבר לרשת החמצן הדיגיטלי. בחוץ עננות נמוכה ואפורה מכסה לא רק את השמיים אלא גם את פסגות ההרים וצמרות גורדי השחקים.

הונג קונג הזכירה לי מייד את סרט המדע בידיוני "ענן אטלס" של יוצרי המטריקס האחים וושובסקי, שאחד מקווי העלילה מתרחש בסיאול החדשה. חדשה על שום שקיעתה במצולות של סיאול הישנה, שרק קצוות גורדי השחקים הישנים שלה מבצבצים מעל פני המים.

התערוכה שחשפה את הטלויזיה הצבעונית והדיסק

רוחות השינוי עוד לא הביאו את מי הקרחונים הניתכים אל חופי הונג קונג. הם כן הביאו אליה כ-300 עיתונאים מכל קצווי העולם, מארגנטינה, דרך אירופה ישראל ורוסיה שטסו עד כ-30 שעות לאירוע – IFA GPC 2016, מסיבת העיתונאים הגלובלית השנתית של תערוכת הטכנולוגיה IFA מברלין, האחות האירופית של תערוכת מוצרי הצריכה האלקטרונית CES מלאס וגאס, ואחת משתי תערוכות הטכנולוגיה החשובות באירופה, לצד 3GSM. תערוכת IFA החלה כתערוכה גרמנית מקומית כבר ב-1924 (את התערוכה ב-1930 פתח אלברט אינשטיין) ובהמשך התרחבה והפכה לתערוכה אירופאית. הוצגו בה לעולם חידושים טכנולוגיים מהפכניים, כמו הטלוויזיה הצבעונית, השלט רחוק (1959), קלטות האודיו (1963), הטלטקסט (1977) והקומפקט דיסק (1979).

עתה, ההתפתחויות הטכנולוגיות חברו לתמורות דמוגרפיות גלובליות באופן שחייב את התערוכה הוותיקה להתאים את עצמה לתנאים הגלובליים המשתנים ולשאת את פניה למזרח – אל השוק הסיני שבו מתפתח בשנים האחרונות מעמד ביניים חדש ועצום מימדים. זהו קהל יעד פוטנציאלי משמעותי, שמהווה מקור משיכה ליצרנים מסין כמו גם מאירופה, על רקע הגידול האיטי בביקוש למוצרי אלקטרוניקה במערב. את גודל הציפיות של ענקיות הטכנולוגיה מהשוק הסיני ביטא היטב מנכ"ל אפל טים קוק, שבועיים לאחר סגירת התערוכה, באופן שלא משתמע לשתי פנים: "מעמד הביניים (בסין) פורח. אני לא יכול להיות יותר אופטימי לגבי זה".

תמונה: אורי ברקוביץ׳. מצלמה שמייצרת מציאות מדומה תיעדה את הפאנלים

תמונה: אורי ברקוביץ׳. מצלמה שמייצרת מציאות מדומה תיעדה את הפאנלים

המציאות בשווקי העולם, כמו גם התחרות בשוק התערוכות עצמו, הכריחה את IFA להתרחב לראשונה אל אסיה וחברה לשם כך עם ענקית הסחר המקוון עליבאבא ועם רשת מוצרי האלקטרוניקה סונינג (Suning) שלה כ-1,600 חנויות בכ-700 ערים ברחבי סין. מטעמי זהירות ההרחבה בוצעה באמצעות מותג נפרד CE China ולא תחת המותג IFA, אבל הכוונה של הגרמנים, שנמהרות ואילתור הם לא מן התכונות המפורסמות שלהם, ברורה – לא להשאר מאחור, ולהפוך לאט ובהדרגה את התערוכה הסינית למוקד משיכה ובית לעשיית עסקים בין הקמעונאים המקומיים לבין המותגים סינים וחשוב לא פחות – המותגים האירופים. הנחת העבודה של הגרמנים היא שהביקוש של מעמד הביניים הצומח בסין בשל לאיכות האירופית חרף מחיריה הלא תחרותיים. מוסיפה לכך בוודאי גם העובדה שמפיקי התערוכות המתחרות כבר שם, עם MWC Asia ו-CES Asia.

שנג׳ן, אחד ממרכזי ההיי-טק הגדולים בעולם

מקום התערוכה נקבע בשנג'ן, מרחק אווירי של 17 ק"מ בלבד מהונג קונג. שנג'ן שוכנת במחוז גואנגדונג, העשיר במחוזות סין, ששיחק תפקי מרכזי בזינוק הכלכלי של סין, לאחר עלייתו של המנהיג דנג שיאו פנג ב-1978, אוכלוסיית העיר, שהוכרזה ב-1980 כאיזור כלכלי מיוחד זינקה תוך עשורים בודדים והתפתחה לכרך בן למעלה מ-10 מיליון תושבים שנחשב אחד ממרכז ההיי-טק הגדולים בעולם. חרף הקרבה, המסע בין הערים, באוטובוס או בשילב עם מעבורת עשוי לארוך אף כשעתיים. ואולם, בתחילת 2018 צפויה להפתח מסילת רכבת אקספרס שתקרב את שתי הערים זו אל זו באופן משמעותי עם זמן נסיעה של כ-30 עד 40 דקות בלבד. שדרוג תשתיות זה יהפוך למעשה את נמל התעופה הבינלאומי המתקדם של הונג קונג לנמל התעופה בפועל של שנג'ן ובכך יסייע להתפתחותה וחיזוקה. בינתיים הגרמנים לא מאבדים זמן ולא חוסכים מאמץ לבסס את נוכחותם באיזור.

את השינוי הזה היו צריכים המארגנים להסביר חוזר והסבר לעיתונאים שביקשו להבין את פשר סחיבתם עשרות שעות טיסה להונג קונג, במקום שעת טיסה לאחת מארצות היום התיכון, כפי שהיה נהוג עד כה. ואולי עדיף היה להמשיך לדבר על סין משום שהעתיד, אם לשפוט על פי הנתונים שהציגה חברת המחקרי GfK – מעט משעמם.

ההערכות דווקא פסימיות

תחום מוצרי הצריכה האלקטרוניים כולל בתוכו את כל המוצרים המוכרים לנו מהבית – ממסחטות מיצים דרך מקררים, מכונות כביסה, תנורים, כסאות מסאז', מערכות סטריאו, ועד למכונות שטיפה למכוניות בלחץ. אבל את תשומת לב התקשורת מושכים בדרך כלל רק הגאדג'טים האלקטרוניים המתקדמים, מסכי טלוויזיה מתקדמים, טלפונים סלולרים, טאבלטים ולצידם גאדג'טים מגניבים כמו רובוטים או רחפנים (drones) ובאחרונה גם מתקני מציאות מדומה. ואולם, אם לשפוט על פי תחזיות האנליסטים של GfK, למעט נקודות אור בודדות, גם בתחומים מגניבים לכאורה אלו, העתיד נראה אפור כמעט כמו השמיים של הונג קונג וסין שלא התבהרו לרגע אחד בכל אחד מארבעת ימי האירועים המתוקשרים.

כך למשל, תחום משקפי המציאות המדומה, המבוסס על הסלולר צפוי לדעת האנליסטים לכשלון. על פי התחזיות הוא יהווה אך ורק שלב מעבר לעבר טכנולוגיות מוצלחות יותר, בשל איכותו הנמוכה והמחסור בתוכן ראוי. גם מתחום הסמארטפונים לא נשמעה כל בשורה. לדידם, ההבטחה של שוק הסמארטפונים לא נמצאת במכשירי הטופ, אלא דווקא במכירות הסמארטפונים מקטגוריות הביניים, שכבר היום מציגות מכשירים מתקדמים ביותר הן בעיצוב, והם באיכות המסך והמצלמה.

בד בבד, מוצרי הבית החכם צפויים להפוך נפוצים יותר ויותר, אבל אל תעצרו את נשימתכם. ההגדרה של בית חכם רחבה למדי וכוללת פיצ'רים כמו מדידה אוטומטית של כמות המים וחומרי הניקוי הדרושים למכונת הכביסה בהתאם למשקל הכביסה ואיכות המים. בשורה טובה לאיכות הסביבה ולחשבון המים אך לא הרבה מעבר. חברת פיליפס הכריזה בכלל כי תתמקד בשנים הקרובות בתחום המיכשור, הגאדג'טים והאפליקציות בתחום הרפואה, הן למשתמשים פרטיים והם למוסדות רפואיים, וזאת לנוכח הגידול בהוצאות על בריאות הנובע מן העלייה בתוחלת החיים, המלווה בעלייה בתחלואה הכרונית.

תמונה: אורי ברקוביץ׳, מכונת כביסה של הלו קיטי היא מוצר צריכה בסיסי

תמונה: אורי ברקוביץ׳, מכונת כביסה של הלו קיטי היא מוצר צריכה בסיסי

אם לשפוט על פי התחזיות של של GfK , התחום היחיד שבו אולי צפויה קפיצת מדרגה משמעותית, על גבול המהפכה, הוא המעבר למסכים ברזולוציית 4k – עד 2019 צפויות לצאת 200 מיליון יחידות של מסכים בטכנולוגיה זו. המשמעות של הטכנולוגיה החדשה, הסביר האנליסט פול גריי, לא מוגבלת רק למסכים טלוויזיה גדולים יותר ותמונה חדה עוד יותר, אלא הרבה מעבר – הצילום בטכנולוגיה זו יאפשר שימוש בתאורה טבעית בלבד, עובדה שעשויה לפתוח אפשרויות חדשות ונרחבות בקולנוע ובטלוויזיה. במקביל, יווצרו אתגרים חדשים: הצילום בטכנולוגיה זו יצטרך להתבצע אחרת, משום שהפרטים הרבים שהיא מציגה "ישגעו את הצופים". אתגר נוסף הוא התחרותיות עם בתי הקולנוע משום שהמסכים בטכונולוגיה זו יהיו איכותיים יותר, בעוד קצב ההצטיידות של בתי הקולנוע בטכנולוגיה החדשה צפוי להיות איטי ביותר.

טכנולוגיית 4K, אגב היא לא השלב האחרון באבולוציה של המסכים וכבר עתה העיניים נישאות לשלב הבא – מסכי 8K, שצפוים להציג אתגר מסוג חדש – בשל גודלם העצום – לפחות 80 אינץ', עלולים הצרכנים להתקשות להכניסם למעליות ביתם בדרך להתקנה.

״מעמד הביניים של סין הוא לא מעמד הביניים של אירופה״

בחזרה מהתערוכה, באחת מן התחנות בדרך לשדה התעופה בהונג קונג, אנחנו פוגשים באקראי בדוד, בחור צעיר משוויץ שהתגורר בארבע השנים האחרונות בשנג'ן וניהל עסק משפחתי לייצור רכיבים אלקטרוניים ואחרים לתעשייה.

סיפרנו לו על מטרת בואנו והוא חייך חיוך ספקני ומנסה להוריד אותנו אט אט אל קרקע המציאות: "שלא כמו מעמד הביניים באירופה, שהתפתח במשך עשרות רבות של שנים, מעמד הביניים הסיני התפתח רק בעשרים השנים האחרונות ואין לו את התכונות של מעמד הביניים במוכר לנו מאירופה ומארה"ב, בין היתר בשל רמת החינוך במדינה. העשירים שולחים את הילדים שלהם ללמוד בחו״ל, אבל אחרי שהם טועמים את טעם החופש, שם הם גם לרוב נשארים. אלא אם מחכה להם משרה במנגנון הממשלתי הסיני".
אין בסין מגוון רחב של מקצועות, הוא מגלה. באירופה אם אתה רוצה למצוא מישהו שיתקן לך את הביוב שהתפוצץ אז אתה קורא לשרברב. פה אין את זה. אנשים פותחים מסעדות. רוצים לעבוד מעט ובקלות להרוויח הרבה. אנחנו רואים את זה בתחום שלנו כשמפעלים סינים מסרבים לייצר עבורנו רכיבים אלא אם אנו מזמינים מהם רכיבים בכמויות עצומות – דבר שלא עולה על דעתנו להגיד לקטנים שבלקוחות".
"אתה רואה את הסיגריות האלה – הוא מצביע על קופסת סיגריות מקומית רגילה למראה שמחירה בסין 80 יואן – כ-40 שקלים. זאת סיגריה רגילה לגמרי. היא לא יותר טובה מסיגריות אחרות שעולות שליש ממנה, אבל הסינים אוהבים להשוויץ שיש להם כסף ולכן הם קונים אותה. רואים את זה כמעט בכל תחום, ממכוניות יוקרה שאין להם באמת כסף לממן, ועד שכר דירה מטורף שיכול להגיע לאלפיים דולר לדירת 4 חדרים".

ייתכן שהתכונה הזאת של הצרכן הסיני היא בדיוק הפתח דרכו מותגים יקרים כמו המותגים הגרמנים, יוכלו לחדור ולהתמודד בהצלחה בשוק כה תחרותי, חרף נטייתו להעדיף את הזול. מעידה על כך גם תמי, ישראלית שהתגוררה שנים ארוכות בסין וכיום מלווה קבוצות אנשי עסקים מסין בביקורים בישראל. "זה לא נכון שהאיכות לא מעניינת את הצרכן הסיני אבל השואו-אוף בהחלט חשוב להם, כמו שהם עפים שם על אפל, הם גם תופסים מאוד מהגרמנים ומאיכות המוצרים שלהם, ולפעמים יקנו משהו רק בגלל שהוא גרמני. זה מדליק אותם שזה יותר יקר, כי אז הם חושבים שהוא יותר 'שווה'".

בתחילת שנות התשעים ליווה את השנים שלאחר התמוטטות מסך הברזל הלהיט Go West של הפט שופ בויז. האם היום, לנגד עינינו, משתנה הכיוון, הפעם מזרחה?

הכותב היה אורח MESSE BERLIN מארגנת תערוכת IFA.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 Comments on "תערוכת IFA בסין מסמנת טרנד טכנולוגי אחד שיגבור על כולם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
דני
Guest

באמת אורח הכתב.
יש כתב מקצועי?

תומר
Guest

כתיבה ארוכה ומייגעת.
טוב שה"כתב" לא סיפר לי גם כשהוא הלך לשירותים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: