8401674762 אייקון 2016: מה למדנו על משחקים, חיי נצח וגעגועים לאייטיז? | גיקטיים

סוכן חכם
אישי ודיסקרטי

לוח משרות ההיי-טק
והטכנולוגיה של ישראל.

רוצים לדעת על משרות חדשות שמתאימות לכם?
תנו לנו לעבוד בשבילכם.
במקום לחפש משרות, קבלו אותן למייל ראשונים.

תודה רבה,
מעכשיו הסוכן האישי שלנו עובד בשבילך. בהצלחה:)
ההרשמה בוצעה בהצלחה
*הרשמה מאשרת לנו את תנאי השימוש
אני מאשר קבלת חומר פרסומי מגיקטיים וידוע לי כי באפשרותי לבקש הסרה מרשימת התפוצה בכל עת

אייקון 2016: מה למדנו על משחקים, חיי נצח וגעגועים לאייטיז?

רינת קורבט חגגה את חג הגיקים, שידוע גם בשמו הפחות מוכר, ׳׳חג הסוכות׳׳, בפסטיבל אייקון 2016. הנה מה שהיא חשבה על הכנס השנה

icon 2016

מבחינתי פסטיבל אייקון מתחיל כאשר אני רואה את האנשים הראשונים עם חרבות ותחפושות ברחוב הארבעה. אז מתפשט לו חיוך רחב על פניי ואני מרגישה באמת את ההתרגשות לקראת שלושת הימים הקרובים שיהיו מלאים בהרצאות, נבירה בדוכנים, צילומי תחפושות מדהימות (קוספליי, בעגה הגיקית) ומפגש עם חברים יקרים מהקהילה.

זאת השנה ה-20 שמתקיים לו אירוע הדגל השנתי של חובבי המדע הבדיוני, הפנטזיה ומשחקי התפקידים. אבל עובדה זאת אינה מונעת מאנשים שמסתובבים באיזור הסינמטק לנסות להבין למה מסתובבים שם בחורים עם תרבוש (פריט לבוש אופייני לגלגולו ה-11 של דוקטור הו) או בחורות עם גלימות ומה שנראה כמו מוטות קסם. התשובה היא כמובן שהם הגיעו, כמוני, ליהנות משלל האירועים המגוונים שארגנו לנו האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה והעמותה למשחקי תפקידים בישראל ונערך בשיתוף פעולה עם המחלקה למופעים, עיריית תל־אביב-יפו. הפסטיבל מתקיים במתחם אשכול פיס ובסינמטק תל-אביב.

יכול להיות שכל מה שסיפרתי עד עכשיו נשמע לכם מוזר ותלוש, אולי גיקי מידי, אבל אני באמת מאמינה שזה אירוע שבו הרבה אנשים יכולים למצוא משהו שיעניין אותם. הוא מציע כמות מרשימה של הרצאות על מדע, מדע בדיוני ופנטזיה, משחקי תפקידים, משחקי לוח וקלפים. אבל אם אתם לא בקטע של הרצאות יש גם דוכנים של מרצ'נדייז, מופעים, תחרות תחפושות, סדנאות יצירה, אירועים לילדים, הקרנות בכורה של סרטים, שעשועונים ועוד. בכל שנה מגיע לביקור אורח נכבד כזה או אחר – לרוב מדובר בסופר/ת מדע בדיוני או פנטסיה. השנה הפסטיבל אירח את צ'רלס סטרוס, סופר מדע בדיוני בריטי, שכתב ספרים כמו "אקסלרנדו", "ארכיון הזוועות" וסדרת "נסיכי הסחר" (שכולם יצאו בעברית בהוצאת יניב). נושא הפסטיבל השנה היה "משחקים". משהו שחשוב לציין – ההסתובבות ברחבה ובין הדוכנים אינה כרוכה בתשלום. משלמים רק על הרצאות (30-40 ש"ח) ועל מופעים ושעשועונים (50-70 ש"ח). אם אתם חברים באגודה/בעמותה, ישנן הנחות.

חידוש נהדר שנוסף לחווית הפסטיבל השנה הוא אפליקציה ייעודית. היא אפשרה גישה קלה ונוחה לתוכניה, לאירועים שאליהם החלטנו ללכת, סיפקה מפה ובסופו של דבר גם אפשרות לתת פידבק על ההרצאות והאירוע כולו. היא בהחלט הקלה על ההתמצאות והריצות בין הרצאות בכנס. נרשמה גם הקלה יחסית בעומס החום הרגיל של הכנס וגם בקופות ובדוכן היד-השנייה. לכן אני חייבת לציין לטובה את המארגנים על יצירת אירוע כה מורכב שפעל בצורה חלקה ומהירה יותר מבשנים הקודמות.

בלתי אפשרי לסכם את כל העושר התרבותי והרעיוני שסופגים במהלך 3 ימי כנס אינטנסיביים לפוסט אחד אבל אנסה לתאר לכם בצורה תמציתית 3 הרצאות שאהבתי במיוחד:

img_2937

אל תשכחו את המברג הקולי בבית. אף פעם אי אפשר לדעת מתי צריך לתקן נזילת זמן-חלל-מרחב

איך ספר שכולו מחווה לאייטיז "שחקן מספר אחת" מתקשר להיום?

"שחקן מספר אחת" (באנגלית: Ready Player One) הוא ספר שנכתב ע"י ארנסט קליין בשנת 2011 ויצא בעברית בשנת 2014 בהוצאת עם עובד. הוא הפך לרב-מכר, זכה לתשבוחות רבות ולקהל מעריצים נלהב. כבר ביום בו נחתמה עסקת מכירת הספר, רכשה חברת וורנר את הזכויות להפקת הסרט. ב-2015 נודע כי סטיבן שפילברג, אחד ממעריצי הספר, יביים אותו. הסרט צפוי לצאת לאקרנים ב-2018.

הספר מתאר עתיד דיסטופי (כמו שפופולרי מאוד בימינו) בו כדור הארץ הרוס. שילוב של התחממות גלובלית, זיהום אוויר, מחסור בנפט, פיצוץ אוכלוסין ועוד שלל בעיות מוביל לעולם שתכל'ס לא ממש כיף לחיות בו. בני האדם בורחים מהבעיות הכלכליות והחברתיות שלהם לעולם מציאות מדומה קסום בשם "האואזיס" אשר בו הם מבלים את עיקר חייהם. ממציא האואזיס, ג'יימס האלידיי, נפטר מבלי שיש לו יורשים. אבל למעשה מבטיח את כל הונו העצום למי שיצליח לפענח את החידות שהחביא בתוך אותו עולם ווירטואלי. בגלל שהאלידיי היה חובב איטייז גדול – כדי לנצח בריצה ההמונית לכיוון הפרס הנכסף – צריך להיות מומחה בכל מה שקשור למשחקי ארקייד ואטארי, מוסיקה, סרטים וגיבורי התרבות של אותה תקופה. עלילת הספר עוקבת אחר קורותיו של וֵייד וַטס שמצליח לפתור את החידה הראשונה והופך למטרה של תאגיד אכזרי וליתר המתחרים שלו.

בהרצאה אור זילברמן חשפה לפנינו את מידת הגיקיות של הסופר. בתור מי שכתב את התסריט ל-"שרופים" (Fanboys) – סרט קומי על חובבי "מלחמת הכוכבים"- ומי שמחזיק דלוריאן, הוא בהחלט במקום גבוה בסקאלה. בעקבות הכשלון של "שרופים", ארנסט הבין שהוא חייב לכתוב על משהו דינמי ואינטראקטיבי יותר וכך הגיע לרעיון האואזיס. חזון האואזיס שהוא מתאר שם הוא לא קפיצה רחוקה מידי מהעולם של ימינו שבו VR הוא משהו שמדברים עליו כל כך הרבה. הצורך שלנו במדיה אינטראקטיבית, באלמנטים דיגיטליים של משחק ותחרות, רק הולך ומתחזק. בהנחה שהעולם המציאותי יהפוך בלתי נסבל לחיות בו, ייתכן וגם אנחנו נמצא את עצמו בעולם כפי שתיאר קליין.

גם הנוסטלגיה הרבה שיש בספר לשנות ה-80 משקפת את ההווה המציאותי שבו כולנו כתרבות אובססיביים עם התקופה הזאת. אחרת איך תסבירו את הצלחת "Stranger Things"? (מעבר לזה שזאת סדרה מעולה, כמובן). יש אולי משהו פשוט ותמים יותר באותה תקופה והצרות שלה נדמות רחוקות מאלו שלנו. יש בכך טוב וגם רע כמובן. זאת הסיבה שגם "שחקן מספר אחת" חוטא בייצוגים מגדריים ואתניים די שטחיים וסטריאוטיפיים. כך למשל, דייטו ושוטו – חברי אמת במשחק שעולם לא נפגשו בעולם האמיתי – הם כמובן סמוראיים באואזיס. הדמות הנשית – ארטמיס – היא אומנם סופר מגניבה אבל היא לא עוברת את מבחן בקדל בכך שהיא לא מדברת עם עוד דמויות נשיות והיא די נמצאת שם כדי לשמש כמושא לאהבה ולהנעת העלילה.

עוד נקודה שאור העלתה בהרצאה היא סוגיית המוניטציה שאנחנו מכירים כל כך טוב. היום משחקי מובייל מנסים להרוויח כסף באמצעות רכישות שמבוצעות בתוך המשחק וכמעט כל שירות דיגיטלי נשען על מנוי או רכישה או לחלופין פרסומות. כל זה בעולם של היום אבל מה קורה כאשר בעולם המחר – בתי הספר נמצאים אך ורק בעולם הוירטואלי שהכניסה אליו מותנית בכסף? מה קורה כאשר התאגיד המרושע שהוא ספק האינטרנט הגדול בעולם גם מחזיק ביכולת להיכנס לאואזיס? וכאשר הוא משתמש בידע שלו כדי לזהות את האנשים האמיתיים שמאחורי האוואטרים ואפילו לצורך פעילות טרור? כל אלו מעלים שאלות קודרות על הדרך בה תאגידים בהווה ובעתיד ממשיכים לשלוט על המידע והכסף שאנחנו מחזיקים.

אפרופו נוסטלגיה: מי זוכר מי אלו?

אפרופו נוסטלגיה: מי זוכר מי אלו?

מהמופע של טרומן אל משחקי הרעב – מי משנה את התפיסה שלנו על המציאות?

גונבים לנו את המוח ואנחנו בכלל לא שמים לב. סדרות ריאליטי, התקשורת, השלטון – כולם מנסים שנקלוט רק חלק מסוים מהתמונה או תמונה מעוותת. כך לפחות טענה הילה בניוביץ'-הופמן בהרצאתה הנפלאה דרך דוגמאות מסרטי מדע בדיוני. אם זה נשמע לכם קצת פרנואידי, אז שתדעו שזאת לא פרנויה אם חלק מהזמן אתם צודקים. בסרט "המופע של טרומן" הגיבור מגלה שחייו מצולמים לסדרת ריאליטי שחציה גאוני וחציה שטני, כפי שכינתה אותה בניוביץ'. מרגע שנולד ועד להווה, חברת הפקה מתעדת את כל מעשיו ומשדרת אותם לכל העולם. בעולם המושלם בו הוא חי, הכל נפלא עד הרגע שבו מנורת תאורה מתנפצת על הכביש לידו. מהרגע שהוא מבין שהאירועים סביבו ניתנים לחיזוי מתרחשת שרשרת אירועים שמביאה להבנה הנוראית שלו. ההפקה מנסה למנוע ממנו בכל דרך אפשרית לצאת לעולם אך כאשר הוא מתנגש (באופן מילולי) בגבולות עולמו, הוא בוחר לצאת מהם תוך שהוא מפטיר את המשפט המזוהה ביותר עימו:
"And in case I don't see ya, good afternoon, good evening and good night"

טריילר: המופע של טרומן

הידעתם שיש באמת תסמונת פסיכופתולוגית שמכונה "תסמונת טרומן"? למרות שאינה תסמונת שמוכרת על ידי ה-DSM, היא מעניינת. מדובר בתופעה שבה אדם סובל ממחשבת שווא אשר מאמין שחייו הם למעשה מופע מבוים או תוכנית מציאות. גם הסרט מטריקס שעוסק באדם שמגלה שהמציאות שלו אינה אמת הפך ללהיט היסטרי. מה זה אומר עלינו שהסרטים האלו הפכו לכזה להיט? אולי זה אומר שאנחנו לא רוצים להרגיש שהחיים שלנו בנאליים, רגילים ומשעממים. בעולם של היום כולנו רוצים להרגיש קצת כמו הכוכבים של התוכנית של חיינו, להרגיש שהחיים שלנו משנים משהו, משאירים חותם. כדי לוודא שזה יקרה אנחנו מתעדים את כל מה שאנחנו עושים, אוכלים או רואים באינסטגרם, פייסבוק או טוויטר. חלקנו גם הולכים להשתתף בתוכניות ריאליטי ובכך מגשימים את הפנטזיה עד הסוף. הילה סיפרה בהרחבה על משל המערה של אפלטון ונראה שגם היום במקום להסתכל על החיים עצמם, אנחנו מתבוננים בהדים שלהם המשתקפים על גבי המסכים שלנו.

למי זה עושה טוב שאנחנו ככה? כנראה לגורמים בעלי כוח שמעדיפים שלא נתעסק בעניינים שלהם. זאת הראייה הביקורתית שניתן לראות בסרטים כמו "ריצתו של לוגן" מ-1967, "הנרדף" מ-1978 וטרילוגיית סרטי "משחקי הרעב" שיצאו בין 2012 ל-2015 המבוססים על סדרת הספרים בני אותו שם. בכל אחד מהסרטים האלו אנחנו רואים ממשל דורסני שמנסה להסיט את מבטו של העם מהזוועות שהוא מעולל אל צורה כזו או אחרת של לחם ושעשועים.

מטרת ההרצאה הייתה להפוך אותנו לפרנואידים מושכלים שבודקים מי פרסם מה ולמה ומה היה המקור שעליו התבססו. מה שלא מפתיע כי ההרצאה ניתנה במסגרת רצועת הספקנות של אייקון של עמותת "מדעת", עמותה ללא מטרת רווח הפועלת לקידום בריאות הציבור בתחומי הטיפול הרפואי והרפואה המונעת. אני לפחות הרבה יותר פרנואידית ממה שהייתי קודם.

אל תקבלו כמובן מאליו את כל מה שמאכילים אתכם. או משקים אתכם

אל תקבלו כמובן מאליו את כל מה שמאכילים אתכם. או משקים אתכם

מי רוצה לחיות לנצח? אולי כולנו

אבל הכל טוב כי אולי נוכל לאבד את עצמנו במציאות מדומה ובשעשועים אחרים לנצח! כן, כן, שמעתם אותי נכון. טוב, אולי לא בדיוק אבל עידית גולדפרכט, דוקטורנטית בתחום הנדסת הרקמות ותאי גזע, סיפרה לנו על איך ניתן לשפץ ולתקן איברים שונים בגוף האנושי וזה קרוב מספיק, לא? אז קצת מדע על רגל אחת: תאי גזע הם תאים שעדיין לא עברו תהליכי התמיינות סופיים לסוג רקמה ולכן יכולים להפוך לתאים ספציפיים או להמשיך ולהתחלק כתאי גזע. אם נרצה הם יכולים להפוך לתאי כבד, לבלב, לב או נוירונים. זה עוזר לנו למשל לחקור תרופות על תאים בצלחת פטרי בלי לאמלל אנשים עם ניסויים מיותרים. אפשר ליצור תחליף ביולוגי לאיברים שנפגעו. כמובן שזה לא פשוט – הגוף יכול לדחות מה שהושתל בתוכו (אם לא מגיע מהאדם עצמו), לא תמיד הרקמה המהונדסת שורדת לאחר ההשתלה וכו'. בנוסף, לוקח חצי שנה לגדל תא, החומרים נורא יקרים. כך למשל ההמבורגר הראשון שיוצר באופן הזה עלה 300 אלף דולר. כיום עם השתכללות הטכנולוגיות ניתן לייצר אותו יותר בזול אבל עוד ייקח זמן עד שתוכלו לקנות אותו בסניף המקסינטטי המקומי שלכם.

בהרצאה עידית סקרה סוגי איברים שונים כמו עור, כלי דם, לב, מוח ואחרים ודיברה על איזה שלב של פיתוח אנחנו נמצאים כיום מבחינת שכפול ויצירה שלהם. דמיינו שהייתה לכם כוויה על גב כף היד שרציתם שתחליט במהרה? מסתבר שכבר היום במעבדות מחקר ניתן להשתמש במדפסת תלת מימד כדי לעשות בדיוק את זה. כמובן שזאת במידה שמדובר בשטח כוויה קטן יחסית. אבל חברות סיניות טוענות שהן מקוות להגיע למוצר מסחרי תוך שנתיים-שלוש. מה לגביי יד שנשברה? ניתן להזריק חומר סינטטי שמתגבש בתוך העצם ומעודד אותה להחלים ולרפא את עצמה. כמובן שבמקרים של איברים מורכבים כמו לב או מוח המצב מורכב יותר אבל מאמינים שתוך 5 שנים כבר יהיה ניתן לתת טיפול קליני לחולים עם בעיות לב בעזרת תאי גזע. מה עם שיבוטים ועצירת הזקנה? לגבי הראשון, זאת פעולה שעדיין אינה חוקית בלמעלה מ-70 מדינות והשני – עובדים על זה בבעלי חיים אבל עדיין לא הגיעו לניסויים בבני אדם.

חשוב לזכור שהרבה אנשים טובים עובדים על לקדם את הטכנולוגיות המסקרנות הללו. רק ב-2016 התפרסמו 9,000 מאמרים על תחום הנדסת הרקמות ותאי הגזע וישנן יותר מ-100 חברות מסחריות בתחום. יש סיבה לאופטימיות.

אולי בכוכב שלה יודעים איך לעזור לנו לחיות לנצח?

אולי בכוכב שלה יודעים איך לעזור לנו לחיות לנצח?

לסיכום

היה כיף אדיר, למדתי המון ופגשתי אנשים נהדרים. מקווה שהצלחתי לתת לכם טעימה קטנה של החוויה שלי בכנס. היות שאני כבר מתגעגעת להרצאות כנראה שאשקע בימים הבאים בצפייה בהרצאות בערוץ ה-VOD של האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה – פאנטום – ואחכה לכנס מאורות המתקרב אלינו ולכנס עולמות שיערך בשנה העתידנית – 2017.

* כל התמונות בכתבה צולמו ע"י רינת קורבט. תוכלו למצוא את האלבום המלא כאן.

img_2893

למקרה שנמאס לכם לברוח מחדרים ובא לכם להישאר בבית

כשהבוס שלכם מציץ לכם מעל לכתף

כשהבוס שלכם מציץ לכם מעל לכתף

בשנייה הזאת איירונמנית וקפטנית אמריקה אינן מתקוטטות והורסות ערים

בשנייה הזאת איירונמנית וקפטנית אמריקה אינן מתקוטטות והורסות ערים

img_2869

הכי נחמד כשתיקים כאלו בוהים בכם

עוד קצת קוספליי, כי זה כיף

עוד קצת קוספליי, כי זה כיף

כל אייקון יש טוטם אחר: שנה שעברה זה היה הגולם מפראג, השנה זה דרקון שכדאי לא להרגיז

רינת קורבט

אנליסטית ביחידת המודיעין העסקי של גיקטיים. עבדה בעבר כמידענית ומומחית מודיעין תחרותי בחברות אלאופ, מידאטה ו-IVC. בוגרת תואר שני מהמחלקה ללימודי מידע של אוניברסיטת בר-אילן. בזמנה החופשי היא גיימרית, בלוגרית וחובבת תרבות ומדיה.

הגב

5 Comments on "אייקון 2016: מה למדנו על משחקים, חיי נצח וגעגועים לאייטיז?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
איתן
Guest

מעניין. תודה!

איתן ארבל
Guest

אחלה כתבה מושקעת.
תודה

יובל הלל
Guest

אממ… (\ :) הכוכב של לאפיס לאזולי (האישה בכחול) ניסה להפוך את כדור הארץ לקולוניה שלו, והתהליך של הקונולוזציה שלהם כולל מיצוי המשאבים של כוכב בלכת עד תום והריסת כל החיים שעליו… אני לא בטוח שהם יעזרו לנו לחיות לנצח…

רינת קורבט
Guest

קיוויתי שמישהו יגיד לי מה הקונטקסט של הקוספליי שלה. תודה! וול, נצטרך למצוא גזע חייזרי אחר שיודע ולא רוצה להרוג אותנו או להיות יצירתיים יותר בעצמנו :-)

יובל הלל
Guest

זאת לאפיס לאזולי מסטיבן יוניברס (Steven universe)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: