מערכת חדשה עשויה להפחית משמעותית את כיסי האוויר בטיסות

נכון להיום טייסים לא מקבלים עדכונים אוטומטיים על מערבולות אוויר. כעת, שיתוף פעולה בין IBM לחברת התקשורת במטוסים Gogo יאפשר לספק התראות מדויקות ובזמן אמת אודות תנאי מזג האוויר לאורך הטיסה

WSI Total Turbulence, מקור: The Weather Company, IBM

WSI Total Turbulence, מקור: The Weather Company, IBM

כיסי אוויר; יש אנשים שנהנים מאותם טלטולים ואפילו טוענים שהם עוזרים בתהליך ההירדמות במטוס, אך ברגע שאותם טלטולים עדינים מתחזקים וגורמים למטוס לצלול מטה בפתאומיות, העסק נהיה קצת פחות ידידותי ואפילו עשוי לגרום לצוות המטוס והנוסעים להיפצע. אם אתם נמנים עם החצי השני של האנשים שנקרא להם ׳הנורמליים׳ (או יש שיגידו החרדתיים) שדי סובלים בחלק הזה של הטיסה, תשמחו לשמוע ש-IBM ביחד עם The Weather Company (אותה רכשה לאחרונה) חברו ל-Gogo, ספקית מובילה לאינטרנט ובידור בטיסות, במטרה להתמודד עם תופעת הטבע הזו.

כמו ווייז ופקקים

שיתוף הפעולה בין השתיים יאפשר להטמיע מערכת אוטומטית לאיתור מערבולות אוויר שתהיה מחוברת למערכת התקשורת של Gogo במטוס. המשמעות היא שכעת ניתן יהיה ליצור דוחות אוטומטיים על עוצמותיהן של המערבולות, ואותם נתונים יישלחו באופן מיידי לכל המטוסים שנמצאים באיזור ולמטאורולוגי תעופה. אם לפשט את העניינים, כמו שאפליקצית ווייז או Google Maps נעזרות בנתונים שנאספים מהמשתמשים כדי ללמוד איפה פקוק ואיפה לא, כך המערכת של IBM מלקטת אינפורמציה כדי ללמוד היכן תנאי מזג האוויר לא אידיאליים לטיסה, והיא כבר תדאג לעדכן את תא הטייס.

מסתבר שמידי שנה, אותם כיסי אוויר שמצטיירים כ׳תמימים׳ לחלוטין, עולים לחברות התעופה כ-100 מיליון דולר עקב פציעות של הצוות והנוסעים, עבודות תחזוקה לא מתוכננות ובעיקר הפסדים כספיים בעקבות מטוסים שמושבתים. מערכת ההתרעה הנוכחית כנגד אותם כיסי אוויר לצורך העניין מבוססת על טייס שמתריע בפני פקחי הטיסה הנמצאים על הקרקע, ואלו צריכים לעדכן טייסים אחרים הנמצאים באותו האיזור. הדיווחים המקודדים הללו המכונים PIREPS כוללים מידע מוגבל ולא עדכני, בשל כך שתא הטייס לא תמיד כולל חיבור לרשת.

המערכת של IBM לעומת זאת עובדת כך שכאשר יזוהו ויוקלטו מערבולות אוויר חזקות במטוס, המידע ישלח למחשב מבוסס בינה מלאכותית של החברה – ווטסון, זאת באמצעות החיבור שמציעה Gogo. ווטסון יצליב את המידע שהתקבל ביחד עם הנתונים המטאורולוגיים של חברת מזג האוויר, ולאחר מכן יתריע בפני טייסים אחרים כדי שאלו יוכלו לשנות את מסלול הטיסה במידת הצורך. כך בעצם המערכת החכמה חוסכת את כל העבודה הידנית והמסורבלת שכן היא מאפשרת לשלוח עדכונים רלוונטיים על המתרחש בטיסה בזמן אמת, וחוסך מאיתנו – הנוסעים, את התחושות הלא נעימות, וכמובן – לחסוך לא מעט כסף לחברות התעופה. הבשורות הפחות טובות הן שבשלב ראשוני אלו שצפויים ליהנות מהטכנולוגיה הם בעיקר מטוסים פרטיים, אבל שתי החברות מקוות להרחיב את השימוש במערכת גם בקרב ציים מסחריים ברחבי העולם.

הילה חיימוביץ׳

כתיבה הייתה עבורי מאז ומתמיד הרבה מעבר לתחביב, אך את חיבתי העזה לגאדג׳טים וטכנולוגיה גיליתי יחסית באיחור. כנראה שהגיקית שבי הייתה חבויה זמן רב, ורק חיכתה לרגע הנכון לפרוץ. בכל מקרה - היא כאן, ובכל הכוח. (צילום: יורם רשף)

הגב

4 Comments on "מערכת חדשה עשויה להפחית משמעותית את כיסי האוויר בטיסות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Donjwan
Guest

מה שצריך בנוסף, זה לזהות אוטומטית כיסי אויר שלא דווחו, למשל בדומה לסונאר ע"י שליחה של גלי דופלר/לייזר/קול/אינפרא-אדום/גלי הדף לכיוונים: קדימה, לצדדים ומעלה/מטה בכדי לקבל תמונת מצב עדכנית ולא לחכות לקורבן הראשון שידווח ועד שהמטוס הבא יגיע בעוד שעה – כיס האויר כבר יהיה במסלול שחושב מחדש, כמו מטוס שמתאר צורות בעננים או ספינה שמתארת צורות של גלים בים!
הכי אמין לדעתי-לשגר יונת דואר עם gps ומשדר רדיו כאשר המטוס טס מאחוריה במרחק מספק ומבטיח לה גרגירי חיטה על כל דיווח אמת, כמו הנקודות של ווייז!

אורן
Guest

ועל הדרך שהיונת דואר תביא כמה חבילות מחו״ל גם ככה השירות של הדואר לא משהו…

טור
Guest

כטייס מנוסה בנתיבי אויר בינלאומיים בטיסות לטווחים ארוכים נראה לי שהצדדים למיזם לא ממש יודעים את כל הסיבות לעירבול הנקרא בלשטון העם "כיסי אויר" לא תמיד ניתן לעקוף איזורים או גבהים של עירבול מסיבות של תנועה אוירית או סיבות מבצעיות של ניהול הטסת מטוסי סילון גדולים בגבהים מסוימים, חבל שגם הכותבת הנכבדה נסחפה

אורח
Guest

זה בסך הכל עוד חוזה שמן. למי אכפת אם זה עובד או לא.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: