כיצד ישפיעו עלינו השינויים בהגדרות הפרטיות של פייסבוק?

ימים של שינוי עוברים על פייסבוק. לאלו שלא עוקבים בצורה שוטפת אחרי העידכונים של החברה, מארק צוקרברג פרסם פוסט לכל 350 מליון המשתמשים באתר, והצביע על הרפורמה הצפויה במנגנון הפרטיות של החברה. מה השינויים וכיצד הם הולכים להשפיע עלינו?

facebook-privacyבאוגוסט האחרון, פרסמנו את המדריך לשמירה על הפרטיות בפייסבוק. היה לנו ברור שמשתמשים רבים כלל אינם מודעים לסכנות הטמונות בחשיפת מידע ומה האפשרויות העומדות בפניהם. מאז, מידע רב זרם באתר, ובשבוע שעבר פרסם מארק צוקרברג פוסט בפייסבוק, הנוגע לשינויים שעבר האתר, מאתר המיועד לקשר אנשים על בסיס קשרי עבודה, חברה, או איזור והיה בשימוש בעיקר של סטודנטים, לאתר שבו המיקום הפיזי של המשתמש כלל אינו חשובה – האיזור ממנו מגיעים אנשים, אינו מהווה פרמטר יותר בבחירת החברים להתחבר איתם, וכעת, ברשת האיזורית, ישנם מליוני משתמשים.

הבעיה הראשונה אותה הציג צוקרברג הינה בעובדה שאם פעם הרשת החברתית האיזורית היתה קטנה ומנתה מספר אנשים מוגבל, כעת החיבור לרשת מסויימת חושפת מידע רב על משתמש לאותם מיליונים, שהמשתמש בודאי לא רצה לחשוף את המידע אליהם ואינה שומרת על פרטיותו. שינוי זה אינו שינוי חדש בסופו של דבר. הוא הוצג כבר ביולי האחרון, אך כפי הנראה, זוהי ההודעה הרשמית המאשרת את השינויים הקרובים ולדרך החדשה בה פייסבוק בוחרת ללכת.

השינוי השני שהציג צוקרברג הוא המשמעותי אך גם מסובך יותר ליישום, בו חשיפת השינויים בסטאטוס המוצגים באתר ניתנת לשליטה על ידי המשתמש מתוך הסטאטוס ולא בתוך הגדרות הפרטיות של המשתמש. המשמעות היא שנוסף מנעול קטן ליד הסטאטוס ובו ניתן להגדיר, לכל עדכון בנפרד, מי ייחשף למידע.

השינוי השלישי מתבטא בהפיכת דף הפרטיות לפשוט ונגיש יותר. הבעיה הגדולה שבה נתקלו רוב המשתמשים היתה שרובם לא ידעו כלל היכן נשמרות הגדרות הפרטיות שלהם וכיצד לשנות אותם. ההגדרות נראו כתסבוכת של תיבות סימון נגללות אשר הצליחו לבלבל את הרוב. כעת ההגדרות יהפכו פשוטות יותר. משתמשים יוכלו לשנות את הרשאות הגישה בתוך שלוש קבוצות עיקריות : הראשונה – חברים, השניה – חברים של חברים, והשלישית – כולם. כאן בא לידי ביטוי שוב נושא ביטול החלוקה לאיזורים.

המימוש של הדברים אינו פשוט כמו שהוא מתואר כאן. לא ברור עדיין כיצד התיאוריה תתממש בהגדרות הסופיות של האתר, ואפשר רק לנחש אילו אופציות יאוחדו ואילו ישארו כאשר העדכונים יכנסו לתוקף. צוקרברג, בפוסט האחרון מיולי, דיבר על סוג של "כלי מעבר" – שיעזור למשתמשים להגדיר מחדש את הגדרות הפרטיות. פייסבוק תציע למשתמשים את השינויים המומלצים שעליהם לבצע, על פי ההגדרות שקיימות באתר לכל משתמש באותו זמן. בנוסף, עדיין אין תאריך מסודר לביצוע השינויים, למרות שלמספר משתמשים מוגבל ניתן הכלי לבדיקה במספר גרסאות.

כאשר בוחנים את הנושא מפרספקטיבה חיצונית, קשה להגיד למי באמת נועדו השינויים הללו. האם השינויים הם בכלל עבור פייסבוק עצמה אשר מנסה לשמר את הכוח שלה באמצעות הקלות למשתמשים וכך להעביר את האחריות אליהם, או שמא מדובר בהפעלת לחץ על האתר החברתי הגדול בעולם במטרה לשנות ולפשט את הדברים עבור המשתמשים? כך או כך, נראה כי עולם האינטרנט עובר שינוי משמעותי. אם עד לא מזמן מילת המפתח היתה "שיתוף" – חשיפה של מידע, תמונות, חוויות, הגיגים ומחשבות, הרי שהזרם מקבל כיוון הפוך ששמו "פרטיות" – שמירה על מידת החשיפה, על הכמות, סוג המידע שנחשף ועוד. האם זה שינוי מגמה והפנמת הסכנות האמיתיות שעלולות לנבוע מחשיפה מוגברת? ימים יגידו.

מורן בר

מייסדת ומנהלת החברה, יזמית בעלת נסיון רב שנים בתעשיית ההיי-טק עם רקע נרחב בתחום האחסון והתקשורת ובעולם המדיה החברתית. היתה שותפה למיזמי אינטרנט גדולים וביניהם אתר 2eat הישראלי. בוגרת ממר"מ ועו"ד העוסקת בתחום דיני הפרטיות וטכנולוגיה.

הגב

2 Comments on "כיצד ישפיעו עלינו השינויים בהגדרות הפרטיות של פייסבוק?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
trackback

[…] אתכם בחדשות חשובות הנוגעות לפרטיות של כולנו : על השינויים הצפויים בהגדרות הפרטיות של אתר פייסבוק ועל הכניסה של גוגל לתחום אספקת תשתיות ה-DNS […]

trackback

[…] שבוע וקצת, הכריזה פייסבוק (בפופ-אפ די מלחיץ כשהוא מופיע לך על הבוקר לפני שעוד פתחת […]

wpDiscuz

תגיות לכתבה: