השפעת הרשתות החברתיות על קידום אתרים ו-SEO

האלגוריתם של מנועי החיפוש השונים משתנה באופן תדיר ומתאים את עצמו לתנאי הסביבה החדשים ובפרט לעולם שבו הרשתות החברתיות משחקות תפקיד כה מרכזי בעולם התוכן. און יבין מסביר היכן עובר הגבול ועד כמה הלייקים וה+1 שלכם באמת משפיעים על מיקום האתרים במנוע החיפוש.

Social Media SEO

רוב הגולשים מקדישים יותר ויותר זמן לרשתות החברתיות השונות. בכלל, לטוויטר, פייסבוק ושאר רשתות חברתיות השפעה משמעותית על חיינו – האם הן משפיעות גם על קידום אתרים?

לא קל לענות על השאלה החשובה הזו באופן חד משמעי. ראשית, האלגוריתם של גוגל, כמו גם של מנועי חיפוש אחרים, אינו גלוי לחלוטין כך שאי אפשר לדעת בוודאות עד כמה הדירוג של כל אתר ואתר מושפע מנוכחות העסק או המותג ברשתות חברתיות וממידת הפופולאריות שלו בהן. שנית, כמו בכל המרכיבים של שיווק באינטרנט, גם מידת השפעתן של הרשתות החברתיות על דירוג האתר בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים משתנה כל העת – וסביר להניח כי תשתנה עוד בעתיד הקרוב והרחוק.

יותר עוקבים = יותר קישורים נכנסים

בקיץ 2013 פרסם מיט ריי, המייסד והמנכ"ל של "Social Marketing Writing" מחקר שערך, ולפיו לרשתות חברתיות אכן יש השפעה, לפחות עקיפה, על דירוג אתרים בגוגל ובשאר מנועי החיפוש.

המחקר מצא מתאם חיובי בין מספר העוקבים ברשתות החברתיות השונות אחרי אתר מסוים לבין מספר הקישורים הנכנסים לאותו אתר, כלומר, על פי מחקר זה, הגעה לקהל רחב ברשתות חברתיות תוביל בסופו של דבר לעוד קישורים נכנסים (Backlinks), שכמובן משפרים את דירוג האתר. חשוב להדגיש שהקישורים שנוצרים ברוב רשתות החברתיות (כמו פייסבוק ולינדקדין) הם קישורי NoFollow – קישורים שנראים רגילים לגולשי האתר אך באמצעות תג שמוגדר בקוד האתר מגדירים לזחלנים של מנועי החיפוש לא לעקוב אחריהם וכתוצאה מכך קישורים אלה לא אמורים להשפיע על דירוגו של אתר במנועי החיפוש אך לדעתי האישית גם קישורים כאלה משפיעים במיוחד כאשר מגיעים גולשים רבים דרך קישורים אלה לאתר ואת זה מנועי החיפוש מזהים.

עוד מצא המחקר מתאם חיובי בין ציון קלאוט לבין מספר הקישורים הנכנסים. ציון קלאוט הוא ניסיון, עדיין לא מדויק לגמרי, לכמת את מידת ההשפעה של אנשים או עסקים ברשתות החברתיות המובילות (פייסבוק, גוגל פלוס, לינקדין, טוויטר, פורסקוור, אינסטגרם ועוד). החברה בוחנת את מספר הרי-טוויטים, האם ישנם עוקבים לא פעילים או ספאמיים, את כמות האזכורים הייחודיים ואת "חשיבות" העוקבים, ועל סמך פרמטרים אלה, ואחרים, מעניקה קלאוט, שנוסדה בשנת 2009 בסן פרנסיסקו, ציון בין 1 ל- 100. ככל שזה יותר גבוה, כך מדובר באדם או עסק משפיע יותר – ועל פי המחקר של מיט ריי, הוא מוביל גם לקישורים נכנסים רבים יותר. יחד עם זאת, כדאי לזכור שישנה גם ביקורת על שיטת המדידה של קלאוט, שעל פיה, למשל, ברק אובמה נמצא פחות משפיע ממספר בלוגרים אנונימיים…

על פי מיט ריי, ישנו גם מתאם חיובי בין מספר העוקבים אחרי אתר מסוים ברשתות החברתיות לבין דירוג האלקסה שלו, כלומר ככל שיש יותר עוקבים, כך נכנסים לאתר יותר גולשים. נתון זה בהחלט מצביע על החשיבות הולכת וגוברת של נוכחות בולטת ברשתות החברתיות ככלי לקידום אתרים, אם כי יש לציין שדירוג אלקסה מושפע רק מגולשים שהתקינו את סרגל הכלים של אלקסה, שבישראל נתפס כפחות רלוונטי.

עוד חשוב מאוד להדגיש כי המחקר הנ"ל אמנם מצביע על השפעה של נוכחות בולטת ברשתות החברתיות על דירוג האתר, ועל כן מחייב חשיבה מעמיקה בקרב כל מי שעוסק בשיווק באינטרנט, אבל אינו מהווה הוכחה חד משמעית, וכי – אם לצטט את מאט קאטס, האחראי בגוגל על תחום הוובספאם וה- SEO – הרשת אמנם הופכת יותר ויותר חברתית, ומן הסתם בעתיד לרשתות חברתיות תהיה השפעה גדולה יותר על הדירוג, אבל עדיין מוקדם להספיד את הקישורים הנכנסים.

מה חושבים מקדמי אתרים מובילים?

סקר שנערך בשנת 2013 בקרב 120 מומחי קידום אתרים מכל רחבי העולם מצביע על תמונה דומה: הרשת חברתית – קידום האתרים עדיין לא. על פי אותם 120 מומחים, ההשפעה של רשתות חברתיות על קידום אתרים עדיין פחות משמעותית מפקטורים אחרים, ובראשם לינקים והטמעת מילות מפתח נכונות בדפים השונים באתר.

הסקר, אותו ערכה MOZ, אחת החברות המובילות והמשפיעות בתחום השיווק באינטרנט, ביקש את חוות דעתם של מקדמי האתרים לגבי מידת החשיבות של כ- 80 פרמטרים שונים. מבחינת הפרמטרים המבטאים נוכחות ברשתות חברתיות, ההשפעה הגדולה ביותר היא של מידת הסמכות של חברי גוגל+ ששיתפו את הדף באתר ושל כמות השיתופים וה- "+1" (ה- Like של גוגל פלוס) שיש לכל דף, אולם גם הם קיבלו ציון לא מאוד גבוה (5.36 ו- 5.05, בהתאמה, בסולם של בין 1 ל- 10).

הפרמטרים העיקריים הקשורים לטוויטר, מספר הציוצים המפנים לדף מסוים ומידת הסמכות של המצייצים, נתפשים על ידי מקדמי האתרים שהשתתפו בסקר כמשפיעים אף פחות (4.5 ו- 4.84, כאמור מתוך 10), ואילו פייסבוק משתרכת מאחור: הכמות הכוללת של ה- Like-ים, Share-ים ותגובות קיבלה את הציון 3.93, ומידת הסמכות של המשתפים 3.83 בלבד.

האם יש מתאם בין רמת ה"חברתיות" לדירוג במנועי החיפוש?

במקביל לסקר, אותו עורכת MOZ אחת לשנתיים, מבצעת החברה גם מחקר עומק הבוחן את המתאם בין הדירוג של אתרים ודפים במנועי חיפוש לבין המאפיינים של אותם אתרים ודפים.

חשוב להדגיש כי מתאם גבוה לא בהכרח מצביע על כך שפקטור מסוים אכן תורם לדירוג טוב יותר (שהרי לא תמיד מדובר על סיבה ותוצאה), אבל אין ספק שהמחקר מספק אינדיקציות יקרות ערך באשר לשיווק באינטרנט – ועל פי המחקר, לרשתות חברתיות יש השפעה בלתי מבוטלת על קידום אתרים.

המאפיינים חולקו למספר קבוצות, ואלה הקשורים למידת ה"חברתיות" של הדף התגלו כבעלי מתאם גבוה למדי. למעשה, המדדים החברתיים היו בין שלוש הקבוצות החשובות ביותר, ביחד עם מידת הסמכותיות (Page Link Authority) ומדדים הקשורים ל- Page Level Anchor Text (נתון מעט מפתיע בהתחשב בעובדה שגוגל משתדלת להילחם באופטימיזציית יתר).

מבין המדדים החברתיים, מספר ה- "+1"-ים היה בעל המתאם הגבוה ביותר לדירוג הדף, ואחריו מספר ה- Share-ים, התגובות וה- Like-ים, כשטוויטר משתרכת מאחור.

השפעה עקיפה של רשתות חברתיות

מומחים אחרים לקידום אתרים מסכימים כי טרם הוכחה השפעה ישירה של רשתות חברתיות על SEO, אך במקביל מפנים זרקור אל השפעתן העקיפה על קידום האתרים.

ראשית, נוכחות בולטת ומושכלת ברשתות חברתיות תורמת למיתוג העסק כאיכותי, כך שגולשים רבים יגיעו לאתר לאחר שהם כבר מכירים אותו ולא באופן אקראי. התוצאה: שיעורי נטישה נמוכים יותר וגולשים ששוהים באתר זמן רב יותר – שני פקטורים המשפיעים על דירוג טוב יותר של האתר בגוגל (לדעתי האישית אין השפעה על תוצאות הדירוג של אתר).

שנית, דף פייסבוק למשל מאפשר מענה מהיר ומקיף לשאלות גולשים, תלונות לקוחות, הצעות לשיפור, בקשות וכו', ובעצם מתפקד כשלוחה אונ-ליינית של שירות הלקוחות. הקדשת תשומת לב לכך מחזקת את הנאמנות של הלקוחות לעסק ואף יוצרת תחושת קרבה של ממש, ובמקרים רבים הדבר בא לידי ביטוי בביקורות חיוביות המתפרסמות ברשת (למשל בגוגל לוקאל) ובעוד תרומה לקידום האתר.

בנוסף, נראוּת טובה יותר ברשת הודות לאפשרות הנוחה לשתף ולהמליץ באמצעות רשתות חברתיות מגדילה את מספר הקישורים הפנימיים (Inbound Links), שגם להם השפעה חיובית על דירוג באתר בגוגל (למרות שמדובר בקישורי NoFollow  כפי שהוסבר לעיל).

כמה טיפים לשיפור תהליך ה-SMO שלכם

על מנת לבצע את ה- SMO – כלומר Social Media Optimization – בצורה המיטבית, כך שהוא יתרום ל- SEO, בין אם ישירות ובין אם באופן עקיף, כדאי לבצע את 4 הצעדים הבאים:

  1. לכתוב תוכן בעל ערך מוסף אמיתי שמספק תועלת של ממש לגולשים, ושיגרום להם לרצות לשתף, להגיב או "רק" להביע הערכה באמצעות Like או "+1". בפרט כדאי ליצור תכנים נוחים לקריאה ושניתן להתרשם מהם במהירות, אבל גם תוכן מעמיק מתקבל בברכה ויזכה לפידבקים חיוביים רבים.
  2. לאפשר לגולשים לשתף את התכנים ולהגיב ברשתות חברתיות שונות באמצעות כפתורי Share וכו' – וגם להניע אותם לעשות זאת ("נהניתם מהכתבה? שתפו אותה עם החברים שלכם").
  3. לקבל את ה- Google Authorship, כך שהתמונה שלכם תתנוסס לצד הלינק לאתר בתוצאות החיפוש הרלוונטיות בגוגל. מחקרים רבים הוכיחו כי גולשים מייחסים אמינות גבוהה יותר לתוצאות חיפוש עם תמונת בעל העסק.
  4. ליצור נוכחות ענפה ברשתות חברתיות שונות, ובמיוחד איכותיות, כלומר כאלה הכוללות מומחים בתחום הפעילות של העסק וכמובן כאלה שבהן נמצא קהל היעד של העסק. אם להסתמך על נתוני MOZ הרי שכדאי להעניק עדיפות לגוגל+, אם כי חשוב גם לזכור שבארץ רשת חברתית זו עדיין לא תפסה.

העתיד, כנראה, נמצא ברשתות החברתיות

לסיכום, נכון לעכשיו עדיין אין הוכחה חד משמעית להשפעה ישירה של רשתות חברתיות על דירוג אתרים בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים, ובפרט לא בישראל.

יחד עם זאת, מאחר שגוגל מנסה (ומצליחה, ברוב המקרים…) להיכנס לראש של הגולשים ולדרג את האתרים בהתאם להעדפותיהם, הרי שההתמסרות לרשתות חברתיות והנטייה הטבעית של בני האדם לסמוך יותר על המלצה של חבר, גם אם הוא "רק" חבר בפייסבוק, יובילו בסופו של דבר את גוגל לייחס משקל רב יותר ויותר לנוכחות ולפעילות ברשתות אלה.

המסקנה: על אף הקושי לנבא את העתיד בתחום כמו דינמי כמו שיווק באינטרנט, סביר להניח כי בעתיד הקרוב, ועוד יותר בעתיד הרחוק, לנוכחות בולטת ומשמעותית ברשתות חברתיות תהיה השפעה ניכרת על דירוג האתר, ועל כן היא תהווה כלי יקר ערך בכל הקשור לקידום אתרים.

.

הפוסט נכתב על ידי און יבין, מנכ"ל וראש תחום אינטרנט בחברת Exactive, מומחה בקידום אתרים ובעל ניסיון רב שנים בשיווק באינטרנט.

קרדיט תמונה: Shutterstock / social media

און יבין

און יבין, מייסד ומנכ"ל אנגליה במשרד פרסום Exactive, בעל ניסיון רב שנים בשיווק באינטרנט עם התמחות בקידום אתרים, ניהול מוניטין ברשת, ניהול קמפיינים מבוססי תוצאות ועוד

הגב

7 Comments on "השפעת הרשתות החברתיות על קידום אתרים ו-SEO"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
שם בזוי
Guest

כל כך הרבה מידע שגוי. מכיוון שזוהי כתבת יח"צ ותו לא, אני גם לא טורח לנסות לתקן את מה שנאמר פה.
אין אפילו קישור אחד שמציג את הטענות שנאמרו פה. או קישור לאחד הציטוטים שהומצאו פה.

כמו שאמרתי – כתבת יח"צ ותו לא.

שם בזוי
Guest

ואגב, הפרמטר הראשון בדו"ח של מוז היה – Page Authority. ואח"כ הגוגל פלוס
http://moz.com/search-ranking-factors

ומאיפה הציטוט הזה של מאט כאץ בדיוק?

ורדה שלום
Guest

מאמר מעניין ,הקשר בין רשתות חברתיות ל SEO הוא רב, להערכתי בעבודת קידום אתרים שוטפת ההשקעה במדיה החברתית היא חלק משמעותי מעבודת הקידום (לצד תוכן איכותי וקישורים). באמת הטרפיק מרשתות חברתיות הוא לא העיקר אלה המיתוג שהם מספקות כערך נלווה

יואב
Guest

מאמר מעולה ,
נהנתי לקרוא ולהשכיל.

ריקי
Guest

מאמר מרתק. בהחלט מאיר עיניים

wpDiscuz

תגיות לכתבה: