250565448 צירופי מקרים באינטרנט? לא, זה הסמארטפון המרגל שלכם [אורח] | גיקטיים

סוכן חכם
אישי ודיסקרטי

לוח משרות ההיי-טק
והטכנולוגיה של ישראל.

רוצים לדעת על משרות חדשות שמתאימות לכם?
תנו לנו לעבוד בשבילכם.
במקום לחפש משרות, קבלו אותן למייל ראשונים.

תודה רבה,
מעכשיו הסוכן האישי שלנו עובד בשבילך. בהצלחה:)
ההרשמה בוצעה בהצלחה
*הרשמה מאשרת לנו את תנאי השימוש
אני מאשר קבלת חומר פרסומי מגיקטיים וידוע לי כי באפשרותי לבקש הסרה מרשימת התפוצה בכל עת

צירופי מקרים באינטרנט? לא, זה הסמארטפון המרגל שלכם [אורח]

אוסף החיישנים בסמארטפון שלכם יחד עם המיקום המדוייק שמשודר בכל רגע נתון הופכים את האינטרנט למפלצת שיווקית שאתם אפילו לא מודעים לה

smartphone Getty images

קרדיט צלם\תמונה: Carlina Teteris, Getty Images Israel

מאת רועי שיבק

לפני מספר שבועות התפרסמו ברשת כתבות שטענו כי פייסבוק ממליצה על ״אנשים שאת/ה עשוי להכיר״ על בסיס ביקור במקום מסוים באותו הזמן. ״כתבי תקשורת רבים שואלים אותי, מבועתים, מדוע פייסבוק ממליצה להם על המקורות/משת״פים החסויים שלהם כחברים פוטנציאליים…״ כתבה Violet Blue בחשבון הטוייטר שלה, והציעה, באותה נשימה, שיהיו חזקים, ויפסיקו להשתמש ברשת החברתית. פייסבוק טוענת שהיא לא עושה שימוש בנתוני המיקום של הגולשים שלה לטובת המלצות על חברים פוטנציאליים, אבל כן לצרכים אחרים.

עד לפני שנים בודדות, היו נתוני מיקום מצרך נדיר ויוקרתי. בתקופה האחרונה חלה קפיצה אדירה במספר החברות שעושות שימוש בנתוני מיקום. בין אם עבור ניתוחי תעבורה בדרכים, ניתוח סוציו-דמוגרפי לתחום הקמעונאות או טירגוט פרסומות חכם, המון גופים רוצים לדעת איפה אנחנו ומה אנחנו עושים בכל רגע נתון, ובלי עין הרע – יש להם ממי לקנות את המידע הזה.

אני מאמין שקיים פער בין מה שרובנו חושבים שחברות צד ג׳ יודעות עלינו, לעומת המצב בפועל. לכן, החלטתי להעלות על הכתב יום היפותטי בחייו של ג׳ון, שיעזור, גם להדיוטות שבנינו, ליישר קו עם המציאות בה אנחנו חיים. כל הסיטואציות שאתאר בהמשך קורות מבלי שנהיה מודעים אליהן, והטכנולוגיות שמאפשרות אותן קיימות ונמצאות בשימוש די מאסיבי כבר היום.

כמה באמת יודעים עליכם?

יום סטנדרטי של ג׳ון מתחיל בשעה 07:30 לערך. הוא נוטה לקרוא הודעות ומיילים מהטלפון בעודו במיטה. כך או כך, מישהו כבר יודע שהתעורר, כי אחד הסיגנלים שעוקבות אחריו חברות איסוף המידע הוא נתוני האקסלרומטר (מד תאוצה) של הטלפון, ומאחר ואלו השתנו אחרי מספר שעות רצופות בו המכשיר היה סטטי, הן מניחות שג׳ון התעורר והרים אותו.

נתונים מסוג זה – לא רק מיקום, אלא גם נתוני אקסלרומטר, רשתות Wi-Fi באיזור, פירוט אפליקציות שמותקנות על המכשיר ועוד עשרות עד מאות סיגנלים אחרים מהסמארטפונים שלנו – נשלחים לחברות איסוף המידע. הם נשלחים בכלל מאפליקציות שקטות שאנחנו התקנו בטלפון מרצוננו. והן בכלל לא צריכות לפעול – מספיק שהן פשוט מותקנות. מפתחי אפליקציות מוכרים מידע גולמי אודותינו לחברות איסוף המידע. אלו, מעבדות ומטייבות אותו למידע בעל ערך עסקי, ומוכרות אותו, למרבה במחיר – בין אם לחברות פרסום, חברות חקר שוק, גופי תעבורה ממשלתיים ועוד.

במעבר מהיר על ההודעות שקיבל ג׳ון בלילה הוא נתקל בלינק ששלח לו דייב. דייב הוא ה-early adopter של החבר׳ה של ג׳ון, וכשהוא שולח לינק למוצר זה כנראה שווה את הקליק. היום מדובר בתיק גב חדיש, שמחובר לאפליקציה בטלפון שמאפשרת לנעול אותו, מתריעה כשמישהו מנסה לכייס את התיק ועוד פיצ׳רים מגניבים אחרים. ביקור בחנות האלקטרונית אליה נשלח ג׳ון גרם לסימון הביקור באתר והמכשיר הסלולרי דרכו גלש.

התעניינתם במוצר והוא ירדוף אחריכם ברשת

חשוב לציין, עבור אנשי השיווק הדיגיטלי שקוראים שורות אלו, שלא מדובר פה בתיוג בעזרת פיקסל Remarketing סטנדרטי. Remarketing או Retargeting ליתר דיוק, קונספט שהתחיל לצוץ בשנת 2010, הוא מה שקורה לכולנו אחרי שביקרנו באתר מסויים, ובאנרים פרסומיים שלו מתחילים לרדוף אחרינו באתרים אחרים באינטרנט. ביקור של ג׳ון בלינק ששלח לו דייב נרשם גם אצל חברות שיש להן הסכמים עם ספקיות הסלולר, ומקבלות מידע שוטף של מיקומי מנויים, וכן כתובות באינטרנט אליהן אלו פונים מהמכשיר הסלולרי שלהם.

בשעה 08:30 בערך ג׳ון עושה את דרכו לאוטו שחונה בקצה הרחוב. כן, ניחשתם נכון, מישהו שם יודע שהוא צועד לכיוון הרכב, ועומד לצאת מחניה. איך? אתם שואלים – כי הוא יודע שג׳ון חנה שם אתמול בלילה כשדגימות המיקום שלו עברו מלהתקדם ממש מהר על המפה, לעצירה מוחלטת, וממנה להתקדמות איטית, ברגל, לדירתו.

בעודו נוהג למשרד חולף ג׳ון על פני שלט חוצות דיגיטלי – המסכים הענקיים הללו בצמתים עירוניים מרכזיים. באופן הזוי ממש, מציג המסך פרסומת של אותו תיק גב שבעמוד המוצר שלו גלש הבוקר מהטלפון. אותו טלפון שמנווט אותו כרגע למשרד. אותו טלפון שלפני פחות משעה סימן את המכשיר שלו ככזה שביקר בעמוד המוצר של אותו התיק באתר החברה. אותה חברה שאנשי השיווק שלה הקימו קמפיין חוצות דיגיטלי ששואף להציג פרסום בחוצות רק כאשר יש בקרבת מקום מכשיר סלולרי שסומן בעבר ככזה שביקר בדף המוצר שבאתר שלהם.

אחרי שעת נהיגה והרבה קללות, ג׳ון מחנה את הרכב ומתחיל לצעוד לכיוון המשרד. לא אלאה אתכם בהשתלשלות יום העבודה שלו, המשימות, הפגישות, המיילים, הפסקת הצהריים, הארוחה, מה שלרוב מגיע אחרי הארוחה, וכו׳, רק אספר, שבדרך הביתה עצר ג׳ון בסניף הפיזי של אותה חנות שבאתר הסחר שלה גלש בבוקר, ולפרסומת שלה נחשף בדרך, ורכש את התיק. כן, שוב ניחשתם נכון – מישהו יודע שג׳ון ביקר בחנות, ואיפשהו, באיזה שרת וירטואלי ב-Amazon, מערכת פרסום חוצות דיגיטלית כלשהי, סימנה +1 בעמודת ההמרות של קמפיין המותג.

ישנו מספר רב של טכנולוגיות שפותרות את נושא איסוף נתוני מיקום בשלל דרכים – כולן מתבססות על העובדה שיש לנו סמארטפונים בכיס בכל שעות היום. החל מטכנולוגיות מבוססות נתוני מיקום מספקיות סלולר או כאלו שמאזינות לתעבורת ה-Wi-Fi שלנו, דרך כאלו שמתבססות על קריאות GPS ו-Location Services, ועד ביקונים התומכים בטכנולוגיות BLE, iBeacon, NFC ועוד, המפוזרים בעיקר במבנים ואזורים סגורים. מפה לשם, נראה כי קשת הטכנולוגיות הללו מאפשרות למפות את המיקום של כולנו עד לדיוק של סנטימטרים בודדים. אגב, כל הטכנולוגיות המסחריות הללו אוספות מידע אודותינו באופן אנונימי, אבל זה מבחירה של יוצריהן, ולא מבחירה שלנו.

אז אם חשבתם לתומכם שבאינטרנט אין פרטיות, אני שמח לעדכן שגם מחוצה לו המצב לא מי יודע מה. אי אפשר לברוח מזה, ואין חלופות – נותר לנו להשלים עם המציאות, או להתנתק מהעולם ולהפוך לנווד היפי אוף-דה-גריד. אני לחלוטין מבין את אלו שמתנגדים לתעשייה הזו, אך בתור איש שיווק אני חייב לציין שאני יותר מתלהב מהמצב מאשר מפחד ממנו, ומחכה בכיליון עיניים לחידוש הטכנולוגי הבא בתחום, ולכלי הפרסום החדש שיתבסס עליו.

הכותב הינו מייסד ומנכ״ל Spoteer

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

6 Comments on "צירופי מקרים באינטרנט? לא, זה הסמארטפון המרגל שלכם [אורח]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
אדר
Guest

לא הבנתי… הכותב מתנגד לחדירה לפרטיות אבל מפתח מוצר שעושה את זה בדיוק!?

גיא
Guest

פעם הבאה שימחוק את הקאש

משה
Guest

אני בספק שהמחיקה תעזור (אבל זה שווה בדיקה)

O_o
Guest

אבל אם הוא קנה את התיק, ומרוצה ממנו, וסך הכל הוא הרוויח מוצר טוב, במחיר טוב, אז מה הבעיה? לדחוף 10 דקות פרסומות שמשעממות, מעצבנות ולא רלוונטיות באמצע תוכנית בערוץ 2 זה עדיף?

יוני
Guest

אז אני מבין שאפשר לשלוח את הכתבה הזו בתור קישור בכל פעם שעולה הויכוח המיותר לגבי חוסמי פרסומות והאם השימוש בהם הוא לגיטימי או גובל בפשע נגד הציבור?

זד זד
Guest

בסדר , זה שטויות… זה הגיוני וברור שבמקר הזה צירוף מקרים הוא לא צירוף מקרים אלא מעקב באמצעות המיקום , אבל בוא תסביר לי את המקרה הבא. בנאדם נוסע למדינה זרה . נכנס לסופר מרקט שמעולם לא ביקר בו בעבר . קונה מסטיק שמעולם לא קנה בעבר. לא כתב עליו , לא גלש לאתר של החברה. לא דיבר עליו עם אף אחד. רק קנה .במזומן אגב. יצא מהחנות . חזר לארץ. הפייסבוק שלו פתאום מציג לו פרסומת למסטיק הזה… הזוי

wpDiscuz

תגיות לכתבה: