פייסבוק רחוקה מהשיא, ואתם תמשיכו איתה לאורך כל הדרך [דעה]

המניה התרסקה, המשתמשים זעמו על שינויי הממשק, אבל כולם שם וכעת אפילו במדינות כמו ברזיל, רוסיה ויפן נוהרים אל פייסבוק. השיא ממש לא מאחוריה ואתם תהיו שם לאורך כל הדרך

הפוסט נכתב על ידי יהודה עדי אדלר, יזם אינטרנט ובעליה של חברה לניהול פרויקטים בתחומי ה-Social SEO בארה"ב. אדלר גם הינו מרצה בחוג ללימודי מידענות, ובמכללת ג'ון ברייס במסגרת קורס קידום אתרים וניהול מדיה חברתית.

תמונה: יח"צ

למעלה מ-29 מילארד היה השווי של מארק צוקרברג בשנה האחרונה, כשפייסבוק הפכה לחברה שגייסה את סכום הכסף הגבוה ביותר בהיסטוריה.

אין ספק שזו הייתה שנה של שיאים ברשת החברתית, הכל היה נראה חיובי עם מחיר דמיוני למניה של 38$ והתרסקותה המהירה. התקשורת בכל העולם ליוותה את כל שלבי הירידות של המניה מיום ההנפקה וכמעט עד שלא השאירה ספק שתהיה פה קטסטרופה. נסו לחשוב מה הייתה ההשפעה על החברה, שבימים אלו ספגה מהלומות מהתקשורת בעיקר על חוסר היכולת לייצר הכנסות מהסלולר. גילוי נאות: אינני נמנה עם חסידי שהייה ממושכת ללא תכלית ברורה ברשתות חברתיות ובפייסבוק בפרט, אבל תרשו לי לרגע להציע לכם לחשוב שוב על הערך של פייסבוק והעתיד לבוא לא רק מהזווית הכלכלית.

כלכלה לחוד והרגלים לחוד

בתחילתה של פעילות החברה בנסדא"ק הורגש הרבה מאד לחץ ולא הייתי מחליף את הכתפיים שלי עם כתפיו הצרות של צוקי ולמרות כל ההתרחשויות ידעתי הפעם שיש סיבה להיות אופטימי.

ראשית, קצת קשה להקשיב לפרשני שוק ההון ומומחי התחזיות (בייחוד אחרי שקוראים את הספר אנטרופיה של ד"ר עודד כפרי), מעבר לזה שהסיקור התקשורתי השלילי לא באמת השפיע על משתמשי פייסבוק. אולי זה המקרה הקלאסי של "bad publicity is still publicity", כל שכן כולם המשיכו להשתמש, אפילו הכלכלנים, הילדים שלהם והנכדים שלהם. כמשתמש פייסבוק, אפילו לרגע אחד לא יכולת לחוש שקיימת בעיה כלכלית "להרגל" שלך, כי פייסבוק היא עניין של הרגל.

בני אדם ובכלל כנראה גם יצורים בטבע, חיים עפ"י דפוסים והרגלים שמבלי לשים לב חוזרים על עצמם בכל היבט. הרגלים ניתן לשנות, אבל כשההרגל הופך להיות חלק ממבנה האישיות שלך, כשהרגל הופך בעצם להיות הזהות הדיגיטלית שלך, קשה לך מאד לשנות אותו. מצב קיצוני יותר, הוא כשהזהות הדיגיטלית שלך מקבלת סוג של ביטוי קוגנטיבי או אישיותי מדומה במציאות, אזי כאן זה כבר לא הרגל, אתה פשוט "מכור לפייסבוק".

התמכרות להרגלים זה עניין של הרגל ומשתמשי פייסבוק פשוט רגילים.

חשיבותם של השווקים המתעוררים

כאן בעצם טמון כוחה של פייסבוק, עם פרסומות, עם שינויים בממשקי המשתמש, עם תוספות ושינויים דחופים בהגדרות ולמרות וכנגד כל המלעיזים, ההמון ממשיך להיות שם.
ושוב זה מחזיר אותנו לכלכלת המונים, כולם מדברים כבר הרבה זמן על שווקים מתעוררים. ולצופה מהצד זה נראה שהשווקים האלה מתעוררים כבר הרבה מאד שנים והם רק הולכים ונהיים יותר ערניים. לרוב מדובר במדינות בהן התמ"ג לנפש נמוך בהרבה ממדינות מתפתחות, כשיחד עם זאת אותן מדינות הן בעלות אוכלוסייה של עשרות ומאות מיליוני בני אדם שמשפרים את מעמדם הכלכלי ואת תרבות הצריכה.

לא צריך להיות נביא כדי להבחין שעתיד הכלכלה העולמית ואולי עתידה של האנושות, נמצאים בשווקים מתעוררים. רק המחשבה על כך שההמון הזה מתעורר יותר ויותר לפייסבוק וזונח את הרשתות החברתיות המקומיות כמו cyworld בדרום קוריאה ויפן, vkontakte ברוסיה וכמובן orkut בהודו וברזיל.

במשך שנים קיימת מגמה ברורה של "המתעוררים" לעבר הפייסבוק, מה שעשוי להוביל את פייסבוק כבר ב-2013 ל-1.4 מיליארד יוזרים (כולל מזויפים). נראה כי במדינות המתעוררות ישנה עלייה של עשרות ומאות אחוזים בשימוש. בברזיל למשל, צפוייה עליה של 101% בכמות המצטרפים. ביפן, העלייה הצפויה היא של מעל 200% כך שבעצם יוצא ש"צוקי" משיג לעצמו עוד הרבה מאד חברים חדשים וגם הם פשוט יתרגלו.

לסיכום, מאז ההנפקה, המניה כבר מראה התאוששות קלה ופייסבוק משפרת את רווחיה בסלולר. ובנוסף, השווקים המתעוררים נכנסים בעוצמה גם אל עולם המובייל ושם, כאמור, פייסבוק שולטת באופן אבסולוטי אל מול הרשתות האחרות. מה גם שפייסבוק דיווחה "רק" על 1.2 מיליארד דולר הכנסות וברור שבעלי המניות רוצים להרוויח יותר, או כמו שאמר מר' זיו מנדל, מנכ"ל ג'ון ברייס, בהרצאה למרצי כנס אורקל 2012, "בעלי המניות מצפים תמיד לא רק להרוויח כל שנה, אלא להרוויח יותר כל שנה"

אז יש סיכוי טוב מאד שבשנה הבאה נמשיך להיות רגילים להרגלים שלנו וצוקי ידידינו יתחיל להיכנס הרבה יותר גם למדינות נוספות בעלות מיליוני יוזרים רגילים וכל זה עוד לפני שדיברנו על מה שהסינים יהיו רגילים אליו בעתיד.

האם יתכן שפשוט התרגלנו?


הפוסט נכתב על ידי מארגני כנס אורקל


שבוע אורקל 2012, המתקיים בין ה-18 ועד ה-22 בנובמבר 2012 במלון דניאל בהרצליה, הינו הכנס הלימודי והמקצועי הגדול ביותר בישראל ובו לוקחים חלק אלפי משתתפים מדי שנה –  אותם תוכלו לפגוש במהלך חמשת ימי הכנס.

באירוע, מוצעים 12 מסלולים ולמעלה מ-180 סמינרים, המציעים הזדמנות ייחודית לקבלת מידע עדכני לגבי האתגרים הטכנולוגיים המרתקים של עולם ה-IT בהם Big Data, אבטחת מידע וסייבר, מחשוב ענן וכן מהפכת המובייל ועידן ה-Post-PC, וירטואליזציה, ניתוח מידע מתקדם ועוד. זאת ועוד, בכנס גם תוכלו לקבל כלים באמצעות הדגמות חיות ו best practices מוכחים להתמודדות עם האתגרים העסקיים והארגוניים העומדים בפניכם  כמקצוענים – מפי אנשי המקצוע והמומחים המובילים בישראל .

אנו מזמינים אתכם להיכנס לאתר הכנס ולבחור את הסמינרים המעניינים אתכם. לצפייה במסלולי הכנס ולפרטים נוספים: http://www.oracleweek.com?BannID=1787

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

5 Comments on "פייסבוק רחוקה מהשיא, ואתם תמשיכו איתה לאורך כל הדרך [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
רם
Guest

פייסבוק זה כל כך 2007

יגאל
Guest

תמיד נדמה שכשהעולם מתחיל לזוז לכיוון מסוים מתעוררים מתנגדים. ככל שהכיוון נהיה יותר ברור כך עולה רמת ההתנגדות. למי שעדיין לא הפנים – פייסבוק, אם אוהבים או לא, הולך ללוות אותנו עוד הרבה שנים ולחדור לתוך חיינו הרבה מעבר למה שאנחנו מסוגלים לדמיין.

טל
Guest

מעניין מאוד….שווה לקרוא!

דני וקסלר
Guest

אל אף הקשיים שפייסבוק התחיל להערים על החשיפה של דפי עסק – עדיין אני חושב שהעתיד הינו ברשתות החברתיות ובפרט פייסבוק (בעיקר בארץ … אך גם בעולם).
ההתמכרות קשה … , מקווה שפייסבוק ימצאו ערוצים אחרים לגרוף רווחים ולא על חשבון מידת החשיפה של דפי העסק ! מאמר מעניין וטרנדי :)

עמי חורי
Guest

אין ספק עתיד שיווק העסקים והשרותיים נמצא ברשתות החברתיות וגם בקידום האתרים בגוגל
פייסבוק פה והוא גם הולך להשאר עוד המון שנים .

מאמר מעניין שווה קריאה !! תודה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: