3803019171 טיפים מהמומחים: בואו נדבר רגע על Growth אפקטיבי | גיקטיים

סוכן חכם
אישי ודיסקרטי

לוח משרות ההיי-טק
והטכנולוגיה של ישראל.

רוצים לדעת על משרות חדשות שמתאימות לכם?
תנו לנו לעבוד בשבילכם.
במקום לחפש משרות, קבלו אותן למייל ראשונים.

תודה רבה,
מעכשיו הסוכן האישי שלנו עובד בשבילך. בהצלחה:)
ההרשמה בוצעה בהצלחה
*הרשמה מאשרת לנו את תנאי השימוש
אני מאשר קבלת חומר פרסומי מגיקטיים וידוע לי כי באפשרותי לבקש הסרה מרשימת התפוצה בכל עת

טיפים מהמומחים: בואו נדבר רגע על Growth אפקטיבי

אחד משלושת המסלולים בכנס של גיקטיים שנערך היום התמקד כולו ב-Growth. למקרה שפספספתם - נועה זהבי רז היתה שם וסיכמה עבורכם את הנקודות החשובות ביותר שעלו

Geektime Conference. pic by Eden Shohat

Geektime Conference. pic by Eden Shohat

אין ספק שההחלטה להקדיש מסלול שלם בכנס Geektime Conference ל-Growth, אולי התחום הכי צעיר, בועט ולעתים הזוי בחיי סטארטאפ היתה מעט פחות שגרתית. הרי גדילה וצמיחה זה מה שכולנו רוצים. כל בן אדם עם סטארטאפ ביד, ולא משנה באיזה תחום הוא פועל, רוצה לגדול. אנחנו חולמים בלילה על מלים כמו traction ו-scalability, אבל איך משיגים את זה? אלוהים יודע. לכן שמחתי מאוד לראות שהכנס השנתי של אומת הגיקים הישראלית (ותפוצותיה) החליט לתת מקום לשאלות האלה ממש, ולא בהרצאת שוליים, אלא בריכוז של כמה מהשמות היותר מעניינים בתחום.

״קצת כמו ספיד דייטינג״

אבל עוד לפני ההרצאות הייתה פתיחה, ובפתיחה הציגה אפרת קוטלר ברק (אולי אחת הנשים היחידות בעולם הזה שהעזו לקחת על עצמן את האתגר של למכור סייבר ל-B2C) את אחת הבעיות המרכזיות של הענף שנקרא Growth, והיא שאף אחד לא באמת יודע מה זה. ואם תשאלו כל אדם באקוסיסטם מה זה בדיוק Growth Hacking, מספר התשובות שתקבלו יהיה זהה למספר האנשים אותם תשאלו. אבל אם ננסה בכל זאת להתמקד, ייתכן שעל דבר אחד יסכימו כולם. הם יסכימו שלפני הכל, לפני כל הטקטיקות והאסטרטגיות והקוד והבדיקות והמילים המפוצצות, נמצאת שאלה אחת פשוטה: איך גורמים לאנשים להכיר את המוצר, להשתמש במוצר, לאהוב את המוצר. או כמו שראשונת המרצות, דן-יה שוורץ בר-אל ניסחה זאת, ״זה קצת כמו ספיד דייטינג, צריך לגרום למישהו לאהוב אותך ומהר״.

תשובה לשאלה הזו אף פעם אין. אבל אנחנו יכולים לנסות, והדוברים השונים במסלול הזה עשו כמיטב יכולתם כדי לתת את הכלים ואת התשובות שיכולים לעזור לנו לקחת את הסטארטאפים שלנו צעד אחד קדימה. תקצר היריעה מלסכם את כל ההרצאות (ובינינו, לפעמים פשוט צריך להיות ולהקשיב), אבל אנסה לעשות כמיטב יכולתי כדי להביא כמה מהנקודות המשמעותיות יותר שעלו במהלך היום העמוס וההו-כה-חשוב הזה.

כבר בהרצאה הראשונה למדנו שלפעמים B2B לא שונה כל כך מ-B2C (או בעברית, גדילה כשאתם עובדים מול עסקים לא תמיד שונה בהכרח מגדילה כשאתם עובדים מול אנשים). הרבה שיטות ורעיונות הוצגו בשיחה של דן-יה, והאמת? רובם מוכרים גם למי שעוסק בעבודה מול אנשים ולא מול עסקים. החביב עלי מכולם? לא להסתיר את המפתחים. כן, הם מוזרים (סליחה חברים, אתם מוזרים). כן, הם מדברים לפעמים בקיצורים מוזרים וחושבים בלולאות. אבל! ואבל פה משמעותי מאוד – עם יד על הלב, מי מכיר את הקרביים של המוצר טוב יותר מהם? אז חלילה, לא הייתי שולחת את המתכנת לכתוב את תוכנית הסושיאל של החברה, אבל לענות על שאלות ב-Quora? אין טוב ממנו.

ובכל זאת, האם יש הבדל בין צמיחה לעסקים וצמיחה לאנשים? כנראה שכן. למשל שצריך להיות סבלניים. לדברים לוקח יותר זמן לשקוע כשעובדים מול עסקים, והתוצאות לא תמיד מיידיות. למעשה, רוב הזמן הן לא מיידיות. מאוד לא פשוט לחכות (יש כזה שיר!) אבל אם רוצים תוצאות טובות, מושכלות, כאלה שנשענות על דאטה ולא על תחושות בטן בלבד, תחכו. זה טוב לעור הפנים.

פ-ו-ק-ו-ס

מניר פוכטר למדנו שצריך לקחת בחשבון תמיד את האלמנט האורגני. עכשיו, זה נראה כמו משפט פשוט, אבל זה לא. תבינו, אחד הדברים שהכי קל להגיד, בעיקר כשעובדים בסטארטאפ ורוצים שהוא יגדל זה ״וואו, מה הייתי עושה אם רק היה לי תקציב ל-growth״. אז נכון, מודעות ממומנות יכולות לעשות פלאים אם עושים אותן נכון, אבל הן לעולם לא יוכלו להחליף את הויראליות האורגנית, או במלים אחרות – את היצירתיות שלכם.

אבל פוכטר בכלל לא התמקד בזה, וזה לא יהיה הוגן אם אתמקד רק במשפט שמצא חן בעיני. הוא בכלל דיבר על צמיחה של אפליקציות במודל משלם (כלומר כאלה עליהן אתם משלמים בתור משתמשים). הרבה נקודות מעניינות עלו, ואפילו טיפ משמעותי במיוחד בבואכם לשווק. לדבריו ומנסיונו, פייסבוק ואינסטגרם הן הפלטפורמות המוצלחות ביותר לקידום אפליקציות מהסוג הזה. למה חשוב לכם לדעת את זה? מעבר לשאלה החשובה איפה שמים את הכסף, יש את שאלת הזמן שלכם. יש המון פלטפורמות של מדיה חברתית, וכל אחת מהן גוזלת זמן. ומי גוזלת הכי הרבה זמן? מי הכי מפתחת הפרעת קשב? נכון. טוויטר. אבל אם עומק ההשקעה צריך להיות דווקא בפייסבוק ובאינסטגרם, אז תחסכו לעצמכם את הזמן. אה, ותלמדו לצלם.

מושי בלום מויבר התמקד בתחרות עם וואטסאפ. נקודה מעניינת, מכיוון שבהרבה מאוד מקרים אנחנו נוטים להסתכל על הגדילה שלנו כתלויה אך ורק בעצמנו, בלי להציץ הצידה על המתחרים. זו טעות, כי אם המתחרים שלנו שולטים לחלוטין בפלח שוק מסויים, אולי עדיף שנשקיע את מירב המאמצים (והכספים) שלנו דווקא בפלח שוק אחר. למעשה, זו נקודה חשובה מאוד, כי אם יש משהו אחד חשוב שעולה מכל מה ששמענו, זה שצריך להתמקד. יש המון שיטות לצמיחה. למעשה, growth hacker טוב הוא קצת הכל מהכל. הוא צריך לשלוט בשיווק, זה ברור, אבל גם להיות איש פרודאקט לא רע, מתכנת חובב, ועוד לא אמרנו כלום על פסיכולוג לעת מצוא (ואל תטעו לרגע, עבודה מול משתמשים זו פסיכולוגיה טהורה). אבל לא כל שיטה מתאימה לכל סטארטאפ, ומה שטוב למי שמתעסק במציאות רבודה לא בהכרח יתאים למי שמריץ אפליקציה של משחקים למתבגרים.

תאמינו לי, אני רואה את זה כל יום ב-DeathTech, כשכל טקטיקה מוכרת לא בהכרח עובדת. אז תתמקדו. תכירו את השוק שלכם. תלמדו את המשתמשים. תבנו את המוצר הכי טוב שיכול להיות, שמתאים למשתמשים שלכם כמו כפפה ליד, ואז תעבדו עליו עוד קצת. תכירו את המשתמשים וככה תדעו איך לפנות אליהם. תשברו את הראש. תהיו יצירתיים. תלמדו את החוזקות שלכם ותמתחו אותן למקסימום. והכי חשוב, אל תשכחו ליהנות בדרך, כי בינינו? צמיחה, כשהיא לא מתסכלת, היא בית הספר הטוב בעולם, והציונים בו הם מהמתגמלים שיש.

הכותבת היא שותפה מייסדת ו-COO ב-Memontage, פלטפורמה להנצחה דיגיטלית

נועה זהבי רז

נועה רז, בת 30. חיה באינטרנט מאז 1999, חובבת ג'אדג'טים אך לא יודעת מה עושים איתם, וכותבת, בעיקר על כלום.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: