טרנד המחשוב הלביש – המכשירים הקיימים ואלו שבדרך [סיכום שנה]

שנת 2013 תזכר גם כשנה שבה החל לצבור תאוצה טרנד המחשוב הלביש. אם עד עכשיו התרגלתם להחזיק סמארטפון או טאבלט, בשנים הקרובות איברי הגוף שלכם ישמשו כנדל׳׳ן חדש לחברות הטכנולוגיה. הצצה למה שעבר עלינו ולמה שהעתיד צופן לנו לשנים הבאות.

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

שנת 2013 תיזכר בעיקר כשנת המחשוב הלביש. המולה תקשורתית רבה נוצרה סביב התחום: שעונים חכמים כגון I’m Watch, Pebble ו-Galaxy Gear, משקפיים חכמים כגון Google Glass ו-META.01 וצמידים חכמים המנטרים את בריאותם ותנועתם של האנשים כגון ה-Jawbone Up, Nike Fuelband ו-Fitbit Flex הם רק חלק מהדוגמאות של הרעיונות השונים אשר עולים במוחן של חברות בסקאלות שונות, גדולות כקטנות, בכל רחבי העולם. נכון לסוף שנת 2013, משקפי ה-Google Glass הם המשקפיים החכמים הראשונים המשווקים למספר גדול יחסית של משתמשים, ומספר המחזיקים בהם עומד על כ-30,000 משתמשים ברחבי ארצות הברית.

פרוייקט זה הוא חלק מסדרת פוסטים שיסקרו את הטרנדים החמים של 2013 ולאן הם צפויים ללכת בשנים הבאות.

משקפיים במרחב הלביש – היתרונות

גישה למידע באמצעות פקודות קוליות וממשק משתמש מינימלי וידידותי – היתרון העיקרי של המשקפיים הוא גישה מהירה ונוחה יותר למידע. נכון להיום, מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם הוא גוגל, ומשתמשים נוהגים להשתמש בגוגל הרבה, יותר נכון 5.134 מיליון פעמים ביום. אתם פשוט צריכים לשאול שאלה או לבקש מידע מסויים, והמכשיר ימשוך את התשובה מהאינטרנט.

לדוגמא, אם אתם רוצים לדעת מתי מגדל אייפל נבנה, או לראות תמונות של הפירמידות ממצרים, כל מה שעליכם לעשות הוא להגיד את הפקודה, והמכשיר עצמו ידאג כבר לספק את התשובות על גבי המסך הקטן.

עיבוד תמונה: אבישי בסה

עיבוד תמונה: אבישי בסה

המשקפיים תמיד עליכם – אחד מהיתרונות העיקריים של מחשוב לביש באופן כללי ומשקפיים חכמים באופן ספציפי, הוא הנוחות – המשקפיים נמצאים תמיד עליך, תמיד זמינים, ולא צריכים להיות לך חששות לגבי מצבו הפיזי של ההתקן. היתרון הכי גדול של המשקפיים לעומת סמארטפונים לדוגמא, הוא שהמשתמש לא צריך להוציא אותם מהכיס, להדליק את התצוגה, לבטל את מסך הנעילה ורק אז לבחור את האפליקציה הרצויה עליו – אלא הכל נמצא במרחק נגיעה, פקודה קולית אחת פשוטה.

לדוגמא, בכדי לצלם תמונה, עליכם להגיד OK Glass, Take a picture, לעומת סדר פעולות ארוך במיוחד בסמארטפון, הכולל הוצאה מהכיס או מהתיק, הפעלת התצוגה, ביטול מסך הנעילה, בחירת אפליקציית המצלמה, כיוון המצלמה ולחיצה על כפתור הצילום.

עיבוד תמונה: אבישי בסה

עיבוד תמונה: אבישי בסה

ערוץ תקשורת לא פולשני – התצוגה יושבת בקצה המסך ולא מפריעה לתעסוקה היום-יומית. בעוד מכשירים כגון הסמארטפון, או אפילו השעון החכם דורשים הסטה מלאה של המבט או הזזה של המכשיר אל מול הפנים – ה-Google Glass נמצאים תמיד על הפנים של המשתמשים ומקרינים להם את המידע הרצוי אל תוך תצוגה בצידו הימני העליון של המסך.

עיבוד תמונה: אבישי בסה

עיבוד תמונה: אבישי בסה

חסרונות בולטים של המשקפיים במרחב הלביש

יתרון שהפך לחיסרון – העובדה שהמשקפיים מסוגלים לצלם ולהקליט באופן מיידי וכמעט בכל מצב נתון, ללא סימן היכר בולט ואת כל מה שקורה סביבם, מעלה מספר שאלות הנוגעות בעיקר לפרטיותם של המשתמשים. למשל, האם מותר להקליט את פעולותיהם של עוברי אורח ללא ידיעתם ולהעלות את כל התוכן הזה אל רשת האינטרנט? האם ״אירועים מיוחדים״ כגון שהייה במתקנים צבאיים, כורים גרעיניים, בתי חולים ומקומות אחרים בהם ניתן להביא את היתרונות של המשקפיים לידי מיצוי מירבי, ייאלצו לגנוז ולאסור את השימוש במשקפיים חכמים ולהפסיד למעשה את כל היתרונות הללו?

מקור: Shutterstock

מקור: Shutterstock

מבחינה בין-אישית – בעידן הרשתות החברתיות, בו קיימות טכנולוגיות זיהוי פנים מדוייקות למדי כמו זו שפייסבוק מאמצת (face.com) ניתן יהיה ללכת ברחוב ולקבל מידע אודות כל האנשים בהם אתם נתקלים, גם אם הם לא ממש מעוניינים בכך. בפגישה עסקית, ניתן יהיה לראות פירוט מלא של הפרופיל של אדם מולכם ואת הפעילות האחרונה שלו ברשתות החברתיות, דבר שהוא לא בהכרח היה רוצה שתדעו באותה שנייה. כל היכולות הללו יהפכו אותנו לבעלי יכולת למצוא מידע כגון מספרי טלפון, כתובות ופרטים אישיים אחרים אודות אנשים, ולחדור עמוק אל תוך הפרטיות שלהם.

מקור: צילום מסך, עיבוד תמונה

מקור: צילום מסך, עיבוד תמונה

השפעה על שוק החנויות הקמעונאיות – חישבו על תרחיש בו לקוח מגיע לחנות, כאשר הוא מרכיב משקפיים חכמים. הוא יכול לנוע במהירות בכל רחבי החנות, לסרוק את כל המוצרים הנמצאים בחנות וליצור למעשה מסד נתונים משלו, ועל סמך המידע הזה להשוות מחירים עם חנויות אחרות, דבר שעשוי ליצור כאוס ענק ומציאות חדשה לגמרי עבור בעלי עסקים, ולא כל כך  בטוח שהם יודעים כיצד להתמודד עם האפשרות העתידית הזו.

מתחרות על קצה המזלג

Vuzix M100

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

נראית יותר כמו דיבורית Bluetooth גדולה מאשר משקפיים חכמים, כאשר ההבדל המשמעותי הוא שהמשתמש יכול לבחור להרכיב אותה על איזו עין שהוא רוצה. ל-M100 תצוגת WQVGA והמטרה העיקרית שלו היא לשקף את התוכן של הסמארטפון אל מסך וירטואלי. כמו כן, הוא מכיל חיישן GPS, חיישן העוקב אחרי תנועות הראש, מיקרופון, רמקול, ומצלמה באיכות 720p המסוגלת לצלם תמונות וידאו – ולשמור אותם על האחסון הפנימי של המכשיר המגיע בנפח 8GB. ה-Vuzix M100 תואם לאייפון ולאנדרואיד גם יחדיו.

מחיר: 1,000 דולר.

זמינות: בין 2-4 שבועות.

Recon Jet

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

עדיין לא הושק, אך מטרתו העיקרית היא להוות מכשיר Heads Up Display עבור אפליקציות שקשורות לספורט ובהתחשב בעובדה של-Google Glass יש את אפליקציית הספורט Strava, בהחלט ניתן לקרוא ל-Recot Jet מתחרה פוטנציאלי. הוא פועל על מעבד ARM Cortex-A9 כפול ליבה במהירות שעון של 1GHz ו-1GB של זיכרון פנימי RAM, תמיכה ב-Bluetooth, Wi-Fi ו-GPS ומצלמת HD משולבת עם רמקול ומיקרופון.

מחיר: 500 דולר.

זמינות: תחילת 2014.

Meta 01 ו- Meta Pro

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

משקפי Augmented Reality אשר אמנם ממתגים את עצמם כמתחרים של גוגל, אך מוצריהם מגבשים גישה שונה מאוד מ-Google Glass. בעוד גוגל פיתחה מוצר שיכול להציג מידע נוסף על האובייקטים בעולם האמיתי ולא מציאות רבודה ואינטראקציה עם אובייקטים וירטואליים, Meta לקחה את הטכנולוגיה של Google Glass צעד נוסף קדימה, והמשקפיים מסוגלים לקיים אינטראקציה עם אובייקטים וירטואליים "מוחשיים".

משקפי ה-Meta Pro מגיעים עם זוג מצלמות RGB ואלגוריתמי מעקב מתקדמים של פרופסור סטיב מן, חלוץ תחום המיחשוב הלביש, בשילוב חיישנים המסוגלים לזהות את תנועת משתמשים לאורך 9 צירי תנועה שונים. ה-Meta Pro מגיעים עם שני מסכים ברזולוציה של 720p אשר נלקחו בהשאלה ממערכת Moverio של Epson, הכוללת אופטיקה שקופה ודקה במיוחד המאפשרת 40 מעלות של Field Of View, מה שמעניק ל-Meta Pro ״אזור וירטואלי״ גדול פי 15 משל Google Glass.

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

גירסאת המפתחים של משקפי ה-Pro, ה-Meta 01, במצב הנוכחי שלהם, מתחברים למחשב של המשתמש ומגיעים עם תצוגה כפולה של 960×540 פיקסלים על גבי שני מסכי LCD TFT . בנוסף, המשקפיים מגיעים עם 6-7 חיישנים נוספים ומצלמת אינפרא אדום המסוגלת לעקוב אחר תנועות המשתמש, ומאפשרת לו לשחק עם אובייקטים וירטואליים.

מחיר: Meta Pro – 3,000 דולר. Meta 01 – 667 דולר.

זמינות: Meta Pro – יוני 2014. Meta 01 – אפריל 2014.

Optivent ORA

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

משקפי AR, בדומה לאלה של Meta המשמשים לניווט, צפייה בוידאו ובמשחקים. ה-ORA מתחברים למחשב או לטלפון החכם של המשתמש באמצעות Wi-Fi, וכוללים קישוריות Bluetooth, חיישנים שונים, מצלמה, מיקרופון ורמקול.

מחיר: 949 דולר.

זמינות: הזמנה מוקדמת.

Lumus DK-40

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

גם כאן דובר על משקפי AR מלאים ברזולוציה של 640×480 פיקסלים. ה-DK-40 פועל על מעבד OMAP ומבוסס על גירסא מותאמת אישית של אנדרואיד. משמעות הדבר, היא שמפתחים יוכלו לבנות את האפליקציות שלהם שירוצו במקביל ל״עולם האמיתי״ ויוכלו לבצע אינטראקציה איתן באמצעות הידיים. ה-DK-40 מגיעים עם חיישני מעקב אחרי תנועות הראש, אך החיסרון המשמעותי שלהן הוא 2 שעות של חיי סוללה בלבד, נכון לדגם הנוכחי.

מחיר: לא ידוע.

זמינות: לא ידועה.

Oculon Smart Glasses

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

חברת Oculon Optoelectronics הציגה אב-טיפוס מוקדם של משקפיים הדומים בעיצובם ובפעולתם למשקפי ה-Google Glass. המשקפיים הללו אינם מיועדים להימכר ישירות לצרכנים, אלא לשותפות עסקיות שונות בתור White Laber אשר יוכלו להשתמש במכשיר ובטכנולוגיה ולהפוך את המשקפיים למוצר שלהן, עם המותג שלהן. על פי החברה, המשקפיים מגיעים עם מעבד Cortex A9 כפול ליבה, תצוגה ברזולוציה של 720p וסוללה עצומה בנפח 2,100mAh, כמעט פי 4 מהסוללה המצויה ב-Google Glass. פרט לכך, המשקפיים מגיעים עם מיקרופון, קישוריות סלולרית (!), Wi-Fi ו-Bluetooth.

מחיר: תלוי בחברות שיבחרו לאמץ את הטכנולוגיה.

זמינות: לא ידועה.

שווים אזכור: ישנן מתחרות נוספות בשוק, אשר עדיין לא השיקו רשמית את המוצג שלהן, כגון: Olympus MEG 4.0, Oakley Smart Glasses, Epiphany Eyewear, CastAR Gaming Glasses, Baidu Eye, Telephaty One, LaForge Optical ופרוייקט ה-Indiegogo המוצלח GlassUp. פרט לכך, חשוב להזכיר פרוייקטי משקפיים חכמים פוטנציאליים שנחשפו בפטנטים של חברות Sony, Microsoft ו-Apple.

משקפי Glassup. מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

משקפי Glassup. מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

לסיכום, קצת מספרים

איסוף נתונים, עיבוד תמונה: אבישי בסה

איסוף נתונים, עיבוד תמונה: אבישי בסה

על פי מחקרים, קצב האימוץ של המשקפיים צפוי לעלות ולהגיע למימדים של מיליונים בודדים כבר ב-3 השנים הקרובות, וככל הנראה גם עשרות מיליונים ב-10 השנים שלאחר מכן. להלן הממצאים המעניינים ביותר:

  • 1 מתוך 10 אמריקאים בעלי סמארטפון צפוי להשתמש ב-Google Glass באופן קבוע.
  • 38 אחוזים לא ירכיבו את Google Glass, גם אם זה יהיה במסגרת התקציב שלהם.
  • 45 אחוזים חוששים כי הרכבת המשקפיים תהיה מביכה מבחינה חברתית, או מעצבנת מידי.
  • 44 אחוזים לא מוצאים שום תכונה ״מושכת״ ב-Google Glass.
  • 28 אחוזים מהצרכנים ישתמשו בטכנולוגיה לבישה בכדי לגשת למבצעים בתוך החנות.
  • 27 אחוזים ירצו להיות מסוגלים לקבל הצעות ומבצעים נוספים באמצעות מסכים דיגיטליים מולבשים על גבי חלון ראווה.
  • 80 אחוזים מהצרכנים בחנויות הללו יתביישו להרכיב את Google Glass בתוך החנות.

למרות שרוב המשתמשים בעיקר מתלוננים על כך שהמשקפיים לא מספיק ״סקסים״ בכדי להרכיב אותם, ורוב הצרכנים מכריזים כי הם ״יתביישו״ להרכב את המשקפיים בתוך חנות, עדיין, 1 מתוך כל 10 מחזיקי סמארטפון צפויים להשתמש ב-Google Glass. מהנתונים הללו עולה בעיקר, כי החשש של המשתמשים הוא מהכנסת אובייקט חדש, שמעוצב בצורה שונה מאביזרים שאותם הם היו רגילים לשים על הפנים שלהם ולראות משתמשים אחרים הולכים איתם. ככל הנראה, כאשר יותר ויותר משתמשים בשנים הקרובות ירכיבו משקפיים חכמים מסוג כלשהו, ההרגל ישתנה ו״אחוזי הבושה״ הללו יירדו בצורה משמעותית עד לכמעט אפס.

תחום הצילום, גם הוא, צפוי לעבור מהפיכה נוספת כאשר משקפיים כגון Google Glass יעשו את דרכם לייצור המוני. כאשר משקפי ה-Google Glass יסיימו את הליך הפיתוח שלהם והמשתמשים יתרגלו להרכיב טכנולוגיה על הפנים, גוגל צפויה למכור כ-10 מיליון יחידות החל משנת 2016, ולצמוח באופן איטי לאחר מכן. צמיחה איטית, אך לא במימדיה של מהפיכת הטלפונים החכמים. ועדיין, בשנים הקרובות כדאי שתתחילו להתרגל לאנשים שמתחילים להיות יותר ויותר דומים לסייבורגים.

קרדיטים ומקורות לכתבה:

הודעה לעיתונות: Bite Interactive / PRWeb

הודעה לעיתונות: IHS / Press Room

קרדיט תמונה: A man is seen wearing Google Glass / Shutterstock.com

אבישי בר

מנהל מוצר. מפתח Web ו-React Native, חולה גאדג'טים, הולך נגד הזרם ואוהב את כל מה שקשור לגוגל, לאנדרואיד ולקוד פתוח. עיסוקו העיקרי הוא לפרק לחלקים כל צעצוע חדש שמגיע למשרד ואז לכתוב עליו מדריך.

הגב

1 תגובה on "טרנד המחשוב הלביש – המכשירים הקיימים ואלו שבדרך [סיכום שנה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
מיקו יבלונק
Guest

"טרנד המחשוב הלביש" וכל הכתבה עוסקת במשקפיים בלבד, מה עם כל השאר ?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: