בתוך 5 שנים גוגל תרוויח יותר משירותי ענן מאשר מפרסום

גוגל פותחת את כנס הענן שלה בסן פרנסיסקו עם הכרזה שצריכה להדאיג בעיקר את אמאזון

צילום: גיקטיים

צילום: גיקטיים

כולנו מכירים את גוגל בתור מנוע החיפוש הפופולארי שאפילו הפך לפֹּעַל, אבל נראה שגוגל רואה את העתיד של החברה במקום אחר. "אני מצפה שעד 2020 פחות או יותר הרווחים של גוגל מאופרציית הענן יהיו גבוהים יותר מהרווחים מפרסום" אמר הלילה אורס הולץ, סמנכ"ל בכיר בתחום תשתיות הענן בגוגל בראיון לגיקטיים והראשון שלו לתקשורת ישראלית בכנס שירותי הענן הגלובלי הראשון של גוגל, שנערך בימים אלו בסן פרנסיסקו. רק כדי להבין את גודל ההצהרה של הולץ, כדאי לדעת שהרווחים של גוגל מפרסום עמדו ב-2015 על כ-75 מיליארד דולרים, בעוד הרווחים משירותי ענן לפי השערות חיצוניות, עמדו על פחות ממיליארד.

גוגל אמנם נכנסה למשחק הזה יחסית מוקדם, לפני יותר מ-7 שנים כשהשיקה את Appengine, אבל המון מים הספיקו לעבור בנהר מאז. אמאזון, שהשיקה את שירותי הענן שלה רק שנתיים לפני כן עוד הייתה בחיתולים ונראה היה שגוגל מנסה יותר לחנך את התעשייה מאשר להקשיב למה שהלקוחות שלה רוצים לעשות.

הגישה הזאת השתנתה משמעותית בשנים האחרונות ואחרי השקעה של למעלה מ-10 מיליארד דולר והגעתה של דיאן גרין לנהל את חטיבת שירותי הענן של החברה, יהיה קשה להסתיר את הכוונות של החברה ואת המשקל שמייחסים בהנהלה לתחום הענן. אם השם דיאן גרין נשמע לכם מוכר, זה אולי תודות לעובדה שהיא הקימה את אחת מחברות הטכנולוגיה המוכרות בעולם כיום, VMWare לפני 18 שנה. גרין, שהייתה מנכ"לית החברה עד שנרכשה על-ידי EMC ב-2008, נחשבת עד היום בתור אחת מחלוצות תחום הווירטואליזציה, שהגיעו לשימוש מאסיבי בעקבות ליין המוצרים של החברה אותה בנתה. בפגישה פרטית עם עיתונאים בכנס GCPNext שנפתח אתמול בסן-פרנסיסקו, הסבירה גרין כי המעבר לגוגל וההתמקדות בתחום הענן הוא אבולוציה טבעית של המהפכה שהתחילה ב-VMWare.

"הווירטואליזציה התחילה מהפכה של גמישות ופשטות של הרבה תהליכים ב-IT שהיו בעבר מורכבים ויקרים. המעבר לענן ובייחוד התהליכים והמוצרים שאנחנו משיקים היום, הם הדרך שלנו לעזור ללקוחות שלנו לעבור למצב של NoOps [מצב שבו חברה יכולה לעבוד ישירות מול התשתית, מבלי שיהיו אנשים שידאגו לתחזוקה, הקמת מערכות ואופטימיזציה של התשתיות. י.פ], מצב שבו ה-IT לא צריך התערבות של אנשים כדי לתחזק את התשתית ומפתחים יוכלו פשוט לעבוד, לפתח מבלי לחשוב יותר מדי על שרתים או על האם הדברים מנגנים כמו שצריך מאחורי הקלעים. אנחנו עדיין לא שם, אבל אנחנו בהחלט בדרך".

בדומה לשירותי ה-IaaS, גם ההשקעה המשמעותית של החברה בשירותי ה-PaaS בשנתיים האחרונות מגיעה באיחור אחרי שאמאזון, הנחשבת מובילה בשוק ואפילו מיקרוסופט השיקו שירותים דומים. אף על פי כן, העובדה שגוגל משתמשת בעצמה ומסתמכת על חלק גדול מהשירותים שהיא מציעה היום לחברות ולמפתחים, מספקת בטחון חזק ומשמעותי עבור הלקוחות, מה שכנראה יקצר לחברה את הדרך שהיא צריכה לעבור כדי לחדור ולכבוש נתח שוק משמעותי.

מימין לשמאל: דיאן גרין, סמכ"לית תחום הענן, בריאן סטיבנס, סמנכ"ל מוצר ואורס הולץ, סמנכ"ל תשתיות ענן בגוגל. כנס GCPNext2016, סן פרנסיסקו. צילום: גיקטיים

מימין לשמאל: דיאן גרין, סמכ"לית תחום הענן, בריאן סטיבנס, סמנכ"ל מוצר ואורס הולץ, סמנכ"ל תשתיות ענן בגוגל. כנס GCPNext2016, סן פרנסיסקו. צילום: גיקטיים

האם הענן של גוגל בשל מספיק עבור ארגונים גדולים?

אף על פי שהענן בכלל ושירותי הענן של גוגל בפרט, נועדו לאפשר אפילו למתכנת הבודד שעובד מהבית להעלות שירותים ולהריץ תהליכים בענן במאמץ מינימלי, לפי ההכרזות האחרונות אין ספק בכלל מה פלח השוק האמיתי שמעניין את החברה.

"זה לא משחק סכום אפס. שוק שירותי ה-IT הוא שוק של 3.5 טריליון דולר בשנה והחלק של שירותי הענן מתוכו עומד כרגע על מיליארדים בודדים. השוק צפוי לגדול מאוד בשנים הקרובות ואנחנו צופים שהוא יגדל פי 10 בחמש השנים הקרובות. [הערכות אנליסטים מתייחסות לכך שהשוק צפוי להגיע לכ-200 מיליארד דולר ב-2020. י.פ] אנחנו לא מתמקדים בלגנוב לקוחות של מתחרים כמו אמאזון, אלא דווקא בלקוחות החדשים, כאלו שהמעבר לענן עבורם היא התחלה של תהליך חדש" מוסיף הולץ.

הולץ אמנם לא אמר זאת באופן רשמי, אך גם מדבריו ולפי מעבר קצר על רשימת הפיצ'רים החדשים שהשיקה החברה הלילה, ניתן לראות כי גוגל בהחלט מכוונת לפלח השוק הגבוה, שוק הארגונים הגדולים (Enterprise), שם נמצא החלק הגדול מאותם 3.5 טריליון דולר. השוק הזה, עד השנים האחרונות נרתע מהמעבר לענן, בעיקר בעקבות החשש הגדול מאובדן מידע, פרטיות ואבטחת מידע.

אף על פי שארגונים גדולים בוחנים את השימוש בענן, בין אם בתצורות של ענן פרטי, ציבורי או היברידי [מצב שבו חלק מהתשתית נמצאת ב-Data Center של החברה וחלק נמצא בענן], עד שנה שעברה גוגל לא הייתה שחקנית מרכזית במגזר הזה, בעיקר מכיוון שהיה חסר סט כלים בסיסי בתחומים של אבטחת מידע, תיעוד וניטור ומערך ניהול מסודר שמאפשר לקבל תמונת מצב אחידה על כל מה שקורה על-גבי המערכת.

בין השירותים החדשים שהושקו אתמול, המנסים לגשר על הפער המדובר ניתן למצוא גרסא חדשה של Audit Logging, המאפשר לראשונה לאחד את הלוגים מכל השירותים השונים של גוגל, ויחד עם פלטפורמת ה-StackDriver החדשה, לקבל ניטור עם תמונה מצב "חכמה" של כל המערכות הרצות על-גבי תשתית הענן של גוגל ובמפתיע, גם על גבי תשתיות הענן של אמאזון. למקרה שתהיתם, החברה לא מתכננת להוסיף תמיכה לניטור סביבת הענן של מיקרוסופט בעתיד הקרוב, אך חיבור וניטור של מערכות On-Premise בהחלט נמצא על הפרק, לדברי הולץ.

בנוסף, גוגל משקיעה לא מעט משאבים בבניית מערכת ניהול לאבטחת מידע שתוכל לספק את הצרכים הארגוניים. חשוב לציין כי תהליך ה-Identity and Access Management הוא תהליך שקיים בארגונים בערך מאז שנת 2000 ופתרונות המתחרים בזה של גוגל מאפשרים ניהול דומה כבר שנים. אתמול בלילה ישרה גוגל קו אל מול המתחרים עם ההשקה Google IAM Roles, מערכת המאפשרת למנהלי אבטחת המידע של הארגון להגדיר "תפקידים" מוגדרים וגישת קריאה\עריכה\ניהול לכל ההגדרות השונות בתוך פרויקט מסוים שרץ בענן.

יחד עם אלו, גוגל שחררה גם גרסה חדשה של Kubernetes, כלי ה-Deployment של גוגל עבור ארגונים המשתמשים בפתרונות מבוססי Containers. הגרסה החדשה, 1.2, תומכת ב-Clusters הכוללים עד 1,000 שרתים (לעומת 250 בגרסה הקודמת) ועד 30,000 קונטיינטרים ב-Cluster אחד. בנוסף, הגרסה החדשה כוללת תמיכה בהצפנת תקשורת באמצעות TLS ו-L7, כמו גם ממשק גרפי חדש ופשוט יותר המאפשר שליטה נוחה וניווט ברור יותר במערכת.

הכותב הינו אורח של גוגל בכנס GCPNext2015 בסן-פרנסיסקו.

יניב פלדמן

צ'יף-גיק ועורך ראשי. יזם, סטטיסטיקאי חובב, טכנולוג בדם, בעל תואר ראשון במנהל עסקים ו-Microsoft MVP בתחום אבטחת מידע. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

1 תגובה on "בתוך 5 שנים גוגל תרוויח יותר משירותי ענן מאשר מפרסום"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Asaf Malin
Guest

מהשירותים שהיא מציאה
*מציעה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: