פאנל: פייבר, אינדיגוגו ו-uTest משוחחים [Geektime Conference]

תחום השווקים המקוונים אולי לא כל כך נפוץ בישראל, אך הוא הצליח לגרום לחברות לצמוח ולגדול משמעותית בזכות ביקוש רחב והיצע. אז מה הסוד מאחורי ההצלחה בתחום זה?

מקור: Geektime

מקור: Geektime

הפאנל הראשון שפתח את כנס הסטארטאפים Geektime Conference התמקד בשווקים מקוונים ושיטות הפצה המוניות בעידן האינטרנט. את הפאנל הנחה מייקל אייזנברג, שותף בקרן ההשקעות Aleph VC והשתתפו בו סלבה רובין, מייסד ומנכ"ל אינדיגוגו, מיכה קאופמן, מייסד ומנכ"ל פייבר ורן חקלאי, מנכ"ל uTest ישראל.

מייקל הבהיר כי מדובר בפאנל שאינו סטנדרטי כל כך לישראל, שכן היא אינה מכינה הרבה שווקים מקוונים, אך הוא מעוניין לנסות ולהבין את הדינמיקציה הייחודית של הקבוצה לעומת שאר העסקים הישראלים השולטים בשוק.

מה זה בעצם שוק מקוון?

סלבה נתקל במספר תשובות לשאלה מהו שוק מקוון, כאשר רוב הנשאלים בוחרים לתת לענקיות E-commerce כגון אמזון כתשובה. המודל הפשוט של שוק מקוון יהיה לומר שאם יש לכם את האמצעים כדאי לכם לרכוש את הרכב. אם יש לכם את היכולות לפתוח מרקטפלייס עשו זאת.

בשלב זה מציין אייזנברג כי עולם השוק המקוון סובל ממספר בעיות עיקריות, הכוללות את בעיית הביצה והתרנגולת לצד היצע וביקוש. רן חקלאי ציין כי uTest מספקת את הדרישות הקיימות כיום בעולם הבדיקות, ומחברים בין בודקים בקהל השוק והיעד של החברות, אל החברות עצמן – שיוכלו לבדוק את המוצר בתנאי העולם האמיתי.

החברה סיפקה את הפלטפורמה והבודקים הגיעו מעצמם. הבודק הראשון הגיע מתוך סקרנות, רצון ללמוד וכמובן רצון להרוויח כסף, וכך לאט לאט התפתחה לה הקהילה. נכון להיום, בודק בחברה ממוצעת בארצות הברית יכול להרוויח כ-6,000 דולרים, בעוד שבאמצעות פלטפורמת uTest יכול להרוויח 12,000 דולרים ואף יותר – בהתאם לזמן והיכולות שיכולים להשקיע.

רן מוסיף כי גם מבחינת החברות הייתה דרישה גבוהה בשוק, שכן לאחר שהשיקה את המוצר שלה ברבעון האחרון של 2008, ברבעון הראשון של 2009 גוגל הייתה אחת מלקוחות החברה – כך שהצליחו להציג את התועלת שלהם לשוק הרחב.

בפייבר מדובר בסיפור מעט אחר, מיכה ציין כי נכון להיום ניתן למצוא בפייבר כשני מיליון משתמשים המספקים שירותים שונים במחירים המתחילים מחמישה דולרים ועד חמש מאות דולרים, וניתן למצוא לצד המשתמשים "הפשוטים" כאלה שהצליחו לבנות עסק ומתקיימים בזכות אתר החברה

מיכה הוסיף כי בנקודה מסויימת, כשהמשתמש מגיע לרווחים חודשיים מסויימים קשה לו להפסיק. בפייבר הנקודה הזאת היא בסביבות ה-2,000 דולרים בחודש, כאשר ב-uTest הנקודה מגיעה בשלב הרבה יותר נמוך העומד על כמה מאות דולרים בחודש, בזכות היוקרה והמוניטין שצוברים המשתמשים לעצמם.

מה יותר חשוב – הביצה או התרנגולת?

מודל העבודה של פייבר שם את המוצרים במרכז, והם היו המפתח להצלחת החברה, או לפחות כך היא מאמינה. המוצר במקרה זה הם המשתמשים עצמם, שהציעו את מוצריהם, שיתפו את הפלטפורמה עם חבריהם שהציעו מוצרים וכך הלאה. סלבה ציין כי באינדיגוגו ההתמקדות היא דווקא על צד הדרישה, המגיעה מהמשתמשים המשקיעים את כספם במיזמים.

בשלב זה סלבה ציין כי אינדיגוגו התחילה את דרכה כמו יוטיוב. יוטיוב בימיה הראשונים היתה אתר להעלאת סרטונים, ורק בשלב מאוחר יותר התפתחה גם לפלטפורמת צפייה ושיתוף. אינדיגוגו התחיל כפלטפורמה המאפשרת להעלות קמפיינים ולשכנע משתמשים או אפילו משקיעים שהקונספט יעבוד – וכיום מדובר באחת מהפלטפורמות הפופולאריות לגיוס כספים למוצרים, מיזמים או כל רעיון עליו חושבים משתמשים מכל רחבי העולם.

כמה משקיעים קיימים בפלטפורמת אינדיגוגו? סלבה מעדיף שלא לחשוף מספר מדוייק, אך מציין כי נכון להיום מדובר במיליונים. בכל הנוגע למשתמשים החוזרים מדובר על אחוזים גבוהים במיוחד, כאשר גם אותם אינם מעוניין לחשוף. בפייבר אחוז המשתמשים החוזרים עומד על מספר גבוה הנע בין 60 ל-70 אחוזים, כך שאין ספק כי בכל הנוגע לביקוש החברות הללו הצליחו למצוא את השוק המתאים.

מוציאים כסף כדי להרוויח כסף

אחד מהאלמנטים החשובים בכל אחת מהאתרים הללו: אינדיגוגו, פייבר ו-uTest הוא שהמשתמשים צריכים להשקיע כסף על מנת להרוויח כסף. רן מבהיר כי uTest למעשה אחראית לניהול הפרוייקטים ובתחום זה הם לא בדיוק שוק מקוון, שכן אינם יכולים לקיים את עצמם ללא מגע מצד החברה. מאחורי הקלעים רצות אופרציות שמניבות אינפורמציה והחברה צריכה לנהל את המידע ולנתב אותו. לכן, גובה 20 אחוזים מהחברות המשתמשות בשירותיה, סכום דומה לזה שגובה פייבר ממשתמשיה המפרסמים הצעות ושירותים בפלטפורמה שלה.

סלבה אמנם דוגל גם הוא במחשבה שככל שהעסק מרוויח יותר כך הוא יכול לגבות יותר, אך לוקח רק 4 אחוזים מקמפיינים שמצליחים לעמוד ברף המימון שלהם, וסכום כמעט אפסי עבור פרוייקטים שאינם מצליחים לעמוד ביעד. הנקודה החשובה ביותר היא לשמור על פרופורציה בין הסכום הנגבה על ידי החברה לבין הסכום אותו משקיעים המשתמשים, במיוחד לאור התחרות הרבה הקיימת בשוק והחברות שמנסות להיות הפייבר, uTest או אינדיגוגו הבאים.

תחרות היא נושא מעט רגיש עבור סלבה, שכן קיימים למעלה מ-1,000 מתחרים בכל מדינה, תחום או נושא המציעים שוק מקוון ואפשרויות מימון כאלה ואחרות. הוא מצידו מאמין שהמשתמשים לא יבצעו החלטות רק על בסיס מחיר או אחוזים, אלא יעדיפו להעניק את פרטי כרטיס האשראי שלהם לחברות בהן הם בוטחים, המציעות להם מעט יותר אבטחה עם הממון הפרטי שלהם.

מקור: Geektime

מקור: Geektime

אז כמה חשוב המוניטין?

אחת מהחלוצות בתחום המוניטין המקוון היא איביי, המעניקה למשתמשים תחושה של אמון. בשווקים המקוונים אמינות חשובה וצריכה להיות הדדית – מצד המשתמש ומצד המוכר. כך לדוגמה מציין סלבה כי וידאו יצליח להניב רווחים גבוהים יותר לפרוייקט, שכן המשתמשים יכולים לראות את היזמים מאחורי המוצר, ולעיתים אף להתרשם מהמוצר העתידי בעצמם. עוד מוסיף סלבה כי אינדיגוגו מובילה בתחום זה, ובעוד שיש לה דרך ארוכה המטרה העיקרית שלה היא להבטיח למשתמשים שהכסף שלהם מוגן, ולהבטיח ליזמים כי ההשקעות לגיטימיות ואכן יגיעו ליעדן.

uTest צריכה להוסיף למעגל האמון הזה גם את עצמה, כחברה. לצד הבודקים וחברות הסטארטאפ שצריכות לבטוח אחת בשניה, שני הצדדים הללו צריכים לבטוח ב-uTest שתציע את מערך הבדיקה והבודקים הטובים ביותר. כיום קשה ליצור סטנדרט בכל הנוגע לחווית המשתמש והאמון באתר, ומיכה מאמין כי סטנדרט כולל לא יעבוד, אך כל חברה יכולה לעשות כל שביכולתה על מנת לנסות ולהעניק את חווית השימוש הטובה ביותר, הכוללת בתוכה גם את אלמנט האמון.

בסוף הפאנל, שאל מייקל את השלושה באיזה תחום היו מעוניינים ליצור שוק מקוון, מלבד השוק בו מתעסקים כיום. סלבה ציין כי היה הולך לתחום הענן, למרות שלדעתו שלושת התחומים החמים ביותר הרלוונטים לתחום השוק המקוון הם חינוך, בריאות וארנגיה. רן ציין כי תחום החינוך קרוב לליבו ולכן ככל הנראה היה בוחר לפנות אליו, ומיכה סיכם בכך שאין לו תשובה חד משמעית, אך אין לו ספק שמדובר במשהו גלובלי. יצירה ברמה מקומית היא קשה, ולצד אלה שהצליחו לעשות זאת כגון Uber, גרופון וכדומה יש הרבה מאוד חברות שפשוט נכשלו. האסטרטגיה הטובה בכל נושא בתחום השווקים המקוונים היא להיות גלובליים מהיום הראשון, ולפנות לפלח שוק כמה שיותר רחב.

פותרים את החיכוכים

בשלב זה החל הפאנל לקבל שאלות מהקהל, כשהראשונה הייתה כיצד מצליחים לפתור את החיכוך בין המוכרים לרוכשים, ובאיזה כלים משתמשים על מנת להפוך את החיבור ושיתוף הפעולה לפשוט וחלק. uTest היא ב"עסקי השידוכים" ולצד הפרמטרים הקבועים כגון מכשירי בדיקה, גיאוגרפיה וכדומה יש להם צוות שמתאים אישיותית בין הבודקים לחברות השונים, בהתאם לפרמטרים השונים. סלבה לא הרחיב וציין כי האלגוריתמים של החברה הם ה"רוטב הסודי" שגורם לאתר לעבוד, ומיכה ציין כי המחיר היה החיכוך העיקרי, מה שככל הנראה גם לחברה לבחור בסטנדרט של 5 דולרים לכל שירות או הצעה.

שאלה נוספת שהגיעה מהקהל נגעה לכלכלות מתפתחות שהצליחו להפתיע את השלושה. רן ציין כי כיום על מנת להיות בודק ב-uTest כל מה שצריך הוא מכשיר – סמארטפון, טאבלט, מחשב או כל דבר אחר, וקיימים בודקים מוכשרים גם במקומות כגון בנגלדש, קניה ומכל רחבי העולם, בזכות העובדה שלא צריך יותר מידי על מנת להיות בודק טוב.

סלבה הופתע מכך שבתוך שנה וחצי הצליח אינדיגוגו להגיע לכל מדינה בעולם, ללא התאמות, תרגומים או אפילו המרה של הכספים המקומיים. גם פייבר נכנסה לכ-200 חברות בשנה הראשונה, מה שככל הנראה מעיד על כך שהשווקים המקוונים מבוקשים עבור משתמשים רבים, וזה אכן עניין של ביקוש והיצע.

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: