גיק-על-אחד: רון גילברט, האיש מאחורי Monkey Island

בואו להכיר את האיש העומד מאחורי Monkey Island שמעניק לנו הצצה מעניינת לתחום הגיימינג היום, לקיקסטארטר ולמהפכת המובייל שמאיימת לשנות את הכל

רון גילברט. מקור: cc-by Electroguv

אם היה לכם מחשב בשנות ה-80, השם רון גילברט בוודאי מצלצל לכם מוכר. מדובר במפתח ומעצב משחקים, הידוע בעיקר בזכות עבודתו בחברת LucasArts ויצירת משחקי הרפתקאות ידועים כגון, Indiana Jones and the Last Crusade, Monkey Island, Maniac Mansion ועוד.

כיום, גילברט חבר אל טים שייפר – שותפו לשעבר ב-LucasArts וביחד הם עובדים על משחק חדש, מבית Double Fine Adventure. למעשה, הם ידועים בעיקר בזכות ההצלחה המרשימה שחוו בעת גיוס כספים באמצעות פלטפורמת קיקסטארטר והיו הראשונים לשבור את שיא האתר, כשהצליחו לגייס למעלה מ-3 מיליון דולרים.

בראיון שערכנו עמו, מסביר גילברט כיצד הכל התחיל ומה בעצם משך אותו לתעשיית המשחקים, מה דעתו על עלייתם של המשחקים הסלולריים והאם הם אכן 'הרגו' את משחקי הקווסט. גילברט גם מעניק עצות למתכנת המשחקים המתחיל ומסביר האם ולמי בדיוק פלטפורמת קיקסטארטר מומלצת כיום.

כיצד הגעת לתעשיית המשחקים?

כשלמדתי לראשונה לתכנת, כנראה הייתי בן 12 או 13 בזמנו. לימדתי את עצמי על ידי כך שהלכתי לארקייד המקומי (זוכרים אותם?), כתבתי הערות על המשחקים ששיחקתי בהם ולאחר מכן כשהגעתי הביתה ניסיתי לתכנת אותם בעצמי על המחשב. תכנות עבורי תמיד היה פיתוח משחקים.

כשיצא קומודור 64, אהבתי את הגרפיקות שיכל להציג, אבל שפת ה-BASIC שהגיעה איתו לא הייתה מסוגלת להשתמש ביכולות הללו, כך שהיה עליי לבצע הנדסה לאחור (Disassembly) ל-ROM, להבין כיצד לעדכן את שפת ה-BASIC באסמבלי ולהרחיב אותו.

קראתי לתוספת שלי Graphics BASIC, מכרתי את זה לחברת תוכנה קטנה בסן פרנסיסקו שנקראה Hesware והם הציעו לי עבודה. עבדתי שם בייצור משחקים כשישה חודשים ולאחר מכן החברה פשטה את הרגל. מספר חודשים לאחר מכן, Lucasfilm התקשרו אליי מכיוון שחיפשו מתכנת Commodore 64.

לדעתך, מדוע משחקי הקווסט נעלמו לאורך השנים?

הם לא באמת נעלמו. משחקי הרפתקאות נמכרים כיום, כמו שהם נמכרו ב-1990, אך הבעיה היא ששאר המשחקים נמכרים פי אלפים יותר וכך למעשה זה נראה כאילו משחקי ההרפתקאות מתים. אבל כעת נתון זה משתנה, הרבה יותר משתמשים משחקים כיום, הודות לאלמנטים שנוספו במשך השנים: הסמארטפונים ומחשבי הלוח – ומשחקי ההרפתקאות מתאימים לפלטפורמות האלה מאוד.

כיצד לדעתך האפליקציות הסלולריות השפיעו על תעשיית המשחקים, אם בכלל?

הם אכן שינו את התעשייה, באופן קיצוני. היא לעולם לא תהיה כפי שהייתה בעבר. למעשה, התעשייה הסלולרית לקחה את הכוח של המפרסמים הגדולים כמו EA ו-Activision וכיום קבוצת מתכנתים קטנה יכולה לפתח משחק, להפיץ אותו ולמכור 2 מיליון עותקים ממנו – בעצמה. מעולם זה לא היה אפשרי ומדובר על מהלך שמשבש את בסיס הכוח – וזה תמיד דבר טוב.

לדעתך, מהו הביקוש שהאפליקציות הסלולריות הצליחו להחליף? מה היה חסר עבור השחקנים, שהפך את תעשיית המשחקים הסלולריים לבעלת ביקוש כל כך רחב?

זה לא מה שהיה חסר עבור השחקנים, אלא מה שהיה חסר עבור 100,000,000 משתמשים אחרים שלא נהגו לשחק עד היום. המשחקים הסלולריים למעשה נתנו להם סיבה להכנס אל עולם המשחקים – בניגוד ל"שחקנים מקצועיים" שהיו קיימים עד היום.

הצלחתם לגייס למעלה מ-3 מיליון דולרים עבור המשחק החדש שלכם, באמצעות אתר קיקסטארטר. כיצד לדעתך הצלחתם לעשות זאת? וכיצד יכולים אחרים לחקות את ההצלחה שלכם ולגייס הון קטן עבור המוצר שלהם?

לא נעים להודות, אבל באמת שאני לא יודע. לדעתי, קרו מספר אירועים במקביל שפשוט הסתדרו מעצמם. מה שכן, אני חייב להפנות את תשומת ליבם של כל אלה המחפשים מימון, אל עבר סרטוני הוידאו. אנחנו, או שעליי להגיד טים שייפר ו-2Player הסריטו הרבה מאוד סרטונים והשקיעו הרבה זמן בהפיכתם לטובים, זה גרם למשתמשים להתרגש עוד יותר לקראת המוצר המתקרב, מה שככל הנראה גרם להם להשקיע הרבה יותר.

אילו פרוייקטים לדעתך יכולים להרוויח הכי הרבה מגיוס כספים באמצעות קיקסטארטר או אתרים דומים?

The Secret of Monkey Island. מקור: צילום מסך

לדעתי, כל מפתח משחקים או מי שנמצא בתחום ומתקשה למצוא קהל מיינסטרים, אך כן פונה לנישה או בעל קהל מעריצים מסויים יכול רק להרוויח משימוש בפלטפורמה. כמו כן, רעיונות שהם לגמרי משוגעים ומטורפים, יכולים למצוא את הקהל המתאים להם באתרים מהסוג הזה ולמעשה להפוך למציאות של ממש – בעזרת המעריצים והמשתמשים העתידיים שמתלהבים כבר עכשיו מהרעיון.

מהו המשחק האהוב עלייך ביותר?

בלי ספק, World of Warcraft. למרות שהכרחתי את עצמי להפסיק לשחק בו לפני ארבעה חודשים – כדי שאוכל לפנות זמן לעבוד על המשחק החדש שלנו, Double Fine Adventure – עליו אני לא יכול לחשוף כלום כרגע, אך רק אגיד כי אנחנו מתכננים להשיק אותו בקרוב מאוד. כמו כן, אני גם נהנה ממשחק Animal Crossing.

כיצד אתה מוצא רעיונות חדשים למשחקי הקווסט שלך?

האמת, אין לי מושג. הם נוצרים לאט לאט במהלך שנים רבות בהן אני חושב על רעיונות וסיפורים שונים. Monkey Island היה רעיון שהתחלתי לשחק עמו בראשי הרבה שנים לפני שהוא הפך לרעיון ממשי אותו אפשר לייצר. יש לי זרם תמידי של סיפורים מעט מוזרים שצפים אצלי בראש, כשרובם "מתים מוות איטי" והאחרים פשוט לעולם לא מרפים.

המשחק שאנחנו עובדים עליו כיום הוא למעשה רעיון שהתחלתי לחשוב עליו כבר ב-1985 וכל מספר שנים חזר לרחף לי בראש. לפני כשנה הוא סוף סוף הסתדר והגיע הזמן להתחיל לפתח אותו – ובקרוב תוכלו לראות בדיוק מה הוא היה.

כיצד לדעתך תעשיית המשחקים תתפתח במהלך השנים הבאות?

תעשיית המשחקים הסלולריים שינתה המון, אך גם זה עתיד להשתנות. אף אחד לא יכול לדעת לאן התעשייה תתפתח – אבל זה אחד הדברים שהופכים את המשחקים למה שהם היום. מדובר על תחום שמשתנה במהירות, מבחינה עסקית ויצירתית. אם תשוו את השינוי המהיר לתעשיית הסרטים, תגלו שבמהלך 50 השנים האחרונות, הסרטים לא התפתחו יותר מידי. נכון, הטכנולוגיה השתנתה, אבל הסרטים עצמם נעשים באותה צורה היום כפי שנעשו בשנות ה-60.

מהו הטיפ העיקרי שלך למפתח המשחקים המתחיל, או לכל יזם באשר הוא

תאמצו את הכשלון שלכם. אנחנו לומדים הרבה יותר מהטעויות שלנו מאשר מההצלחות שלנו ואם אתם נכשלים, זה רק אומר שאתם מנסים דברים חדשים ודוחפים את עצמכם להיות הרבה יותר טובים.

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: